|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
נערים אוכלים פיצה על הדשא בחזית מגדל המים של בית-אל [צילום: AP]

בית בבית-אל, קומה שמינית, עם מעלית

בניגוד לשנים הראשונות של ההתיישבות ביש"ע, שבהן כמעט כל הבתים היו צמודי-קרקע, ביישובים רבים נבנים כיום בתי קומות. נחמן זולדן, בעליה של חברת הבנייה 'קדומים לעד': "אין ברירה. אין עודף קרקעות ביו"ש, ואין גם עודף כסף לזוגות צעירים. למה בתל אביב בתי קומות זה טוב ואצלנו לא?"
01/04/2011  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

כשחושבים כיום על מגורים באחד מיישובי יהודה והשומרון, עולה בדרך כלל תמונה של בית אדום-רעפים מוקף בדשא ירוק, ולא של בית-דירות, פלוס שכנים ומעלית. יש כמובן לא מעט אנשים שהאסוציאציה שלהם למגורים ביו"ש היא דווקא של סכנה ביטחונית בכבישים וחשש מפינוי שמרחף מעל, אבל הביקוש העצום למקומות דיור ביישובים השונים ומחירי השכירות והבתים שמטפסים גם שם לגבהים מפתיעים, מלמדים שרבים אחרים רואים ביישובים בית חם, וגם חולמים לבנות בהם בית. צמוד-קרקע. עם הרבה נוף, אם אפשר.
אלי ורעות ליפשיץ רכשו לאחרונה בית בבנימין, אבל ממש לא צמוד-קרקע. "קנינו את הפנטהאוז היחיד בבית-אל", הם מדווחים. מדובר בדירה מרווחת הממוקמת בקומה השמינית של בניין דירות חדש. כן, קומה שמינית בבית-אל.

לא היה לכם חלום על בית עם גינה?

"שנינו גדלנו ביישוב בגליל, עם שטחים ירוקים ומרחבים שפרוסים לכל מלוא העין", אומר ליפשיץ. "זה לא שחלמנו על בית דירות דווקא, היו לנו גם אפשרויות אחרות לרכישה, ובכל זאת היה כאן שיקול אישי ללכת על הדירה הזאת. אני לא רוצה להתעסק כרגע עם טיפול בגינה. מהדירה יש נוף מרהיב. רואים את כל היישוב וגם את הסביבה. יש מרפסות גדולות, יש מעלית, זו בהחלט איכות חיים", הוא מוסיף.

מעבר לזה, הוא אומר, יש כאן גם שיקול אידיאולוגי. "המתיישבים הראשונים באו לכאן מתוך רצון להתיישב וליישב. לנחול את הארץ. עם השנים, התחושה שלי היא שההתיישבות התברגנה. אנשים רוצים בית גדול ומרווח, ופחות חשוב להם שיהיו יותר ויותר תושבים. המציאות המדינית המורכבת הנוכחית מכתיבה את הצורך ביישובים גדולים יותר", אומר ליפשיץ, ומוסיף שגודל היישובים חשוב לא רק מהבחינה הפוליטית אלא גם מבחינת שיפור חיי היום-יום. "אם שר התחבורה חושב עכשיו על רכבת ביו"ש, הוא מדבר על רכבת מהמרכז לאריאל, כי שם יש 20 אלף תושבים. על רכבת מירושלים לבית-אל אף אחד לא חושב, על-אף שיש כאן המון אנשים שנוסעים יום יום לעבודה בירושלים. אם יהיו 20 אלף איש בבית-אל, אולי גם לכאן תגיע מסילה".

אגב, לא רק הפנטהאוז שלהם היה אטרקטיבי בבניין החדש: "בתוך חודשיים כל הדירות כאן נחטפו".

"ביקוש מטורף, פשוט מטורף"

שאול גולדשטיין, ראש מועצת גוש עציון: "צריך לאפשר גם לדורות הבאים אופציה לגדול. אם אני בונה היום על כל מה שאפשר, בתוך שנתיים-שלוש אני ממלא את כל הקרקעות בכל היישובים. לכן, מתוך מחשבה קדימה צריך להצטמצם ולבנות בעיקר בנייה לגובה"

נחמן זולדן הוא בעליה של חברת הבנייה 'קדומים לעד' הבונה לרוב בתים צמודי-קרקע ברחבי יו"ש.

עם זאת, זולדן הוא מהתומכים הנלהבים של בנייה רוויה, ומאמין שגם יהיו לה קונים. "אין עודף קרקעות ביו"ש, ואין גם עודף כסף לזוגות צעירים. לרבות ממשפחות ההורים כיום יש הרבה ילדים, ולעזור לילדים לבנות זה אפשרי רק עד גבול מסוים. אפשר בהחלט לבנות בתים יפים בבתי קומות", הוא אומר.
"את המהפך הראשון מבחינתי עשיתי בשכונת מצפה-ישי שבקדומים. בנינו שם בניינים דו-משפחתיים מדורגים, זה מעל זה. במשך שנתיים אף אחד לא קנה את הבתים הללו. אני יכול לומר, בצניעות המתבקשת, שנדרש אומץ רב לבנות אותם. ברוך ה', אחרי שנתיים וחצי הבתים הללו נמכרו. בנייה בצורה כזו מוזילה את הבתים, ובנוסף - אם לא הייתי בונה ככה במצפה-ישי היו שם היום 40 יחידות דיור פחות. זה מאוד משמעותי. הבעיה היא שצריך להרגיל את האנשים, את הקונים וגם את השכנים, לרעיון. רציתי לבנות במצפה-ישי בניין מדורג יפה של 7 קומות, והשכנים נבהלו".

הבנייה הרוויה ביישובים תלך ותתפתח לדעתך?

"אין ברירה. ההתנגדות לזה היא חסרת בסיס. למה בתל אביב בתי קומות זה טוב ואצלנו לא?"

על השאלה האם אין בעייתיות פרוצדורלית מבחינת ייעוד הקרקע עונה זולדן בשלילה. "צריך להחליט שזה מה שעושים, ואפשר לשנות".

שאול גולדשטיין, ראש מועצת גוש עציון, אומר שאכן יש צורך באישור כמעט לכל שינוי, אבל גם הוא תומך במעבר לבנייה רוויה. "בנווה-דניאל למשל, בפרויקט הבנייה האחרון, התחלנו לבנות 22 יחידות דיור. גילינו שהביקוש עצום ושזה לא יספיק, ושעלויות הפיתוח יהיו מאוד גבוהות לכל משפחה, אז ביקשנו אישור משר הביטחון לשינוי התב"ע (תוכנית בניין עיר). כיום בונים שם מדורגים של שמונה קומות".

לדברי גולדשטיין, כמעט כל הפרויקטים החדשים של הבנייה בגוש עציון הם של בנייה רוויה.

ויש לזה ביקוש?

"ביקוש מטורף. פשוט מטורף. יש שתי סיבות עיקריות לבנות כך. האחת היא פרקטית - יש פחות ופחות קרקעות לניצול, בגלל כל מיני סיבות שכידוע קשורות גם במנהל האזרחי ובממשלה. שנית, צריך לאפשר גם לדורות הבאים אופציה לגדול. אם אני בונה היום בגוש עציון על כל מה שאפשר, בתוך שנתיים-שלוש אני ממלא את כל הקרקעות בכל היישובים. לדור הבא שירצה להתפתח לא יהיה לאן. לכן, מתוך מחשבה קדימה צריך להצטמצם ולבנות בעיקר בנייה לגובה".

גולדשטיין מוסיף שיש לו סימפתיה לנוף "יפה ורך" שלו מתאימה בנייה נמוכה יותר, אבל המציאות לא מאפשרת זאת. "באלון-שבות, מבחינת הביקוש, גם מגדלים של 20 קומות ייחטפו. מחירי הדיור גבוהים מאוד וזו השיטה היחידה להוזיל. זה נכון לגוש עציון, זה נכון ליו"ש, וזה נכון גם לכל מדינת ישראל".

מלאכי לוינגר, ראש מועצת קריית-ארבע, מתגורר בעצמו בדירה בבית קומות ביישוב. גם לדבריו המעבר לבנייה רוויה ביו"ש הוא נדרש: "כך יתאפשר ליותר משפחות להתיישב כאן. בנייה רוויה משמעה פחות בזבוז של קרקעות ופחות עלויות פיתוח לכל משפחה".

לא זה מה שחיפשנו

שמואל אדלמן, קדומים: "חלק מהעניין של לגור בשומרון, במיוחד לאלו שהגיעו מפתח תקוה הצפופה, הוא בהחלט המרחב והנוף. הרצון העז לברוח מהתריסול מול תריסול שקיים בעיר ולאפשר לילדים לצאת מהדלת באמצע סעודת שבת ולרוץ בדשא"

מול התמיכה הגורפת וההסברים מדוע מדובר בשיטה מתבקשת, עומדים אלו שפשוט לא מתלהבים מייבוא האורבניות אל בין הגבעות.

שמואל אדלמן גדל בעיר ההומה והחליט לבנות את ביתו בשכונת מצפה-ישי שבקדומים, גם בגלל צמוד-הקרקע. "חלק מהעניין של לגור בשומרון, במיוחד לאלו שהגיעו מפתח תקוה הצפופה, הוא בהחלט המרחב והנוף", אומר אדלמן, "הרצון העז לברוח מהתריסול מול תריסול שקיים בעיר ולאפשר לילדים לצאת מהדלת באמצע סעודת שבת ולרוץ בדשא".

תושבת אחרת במצפה-ישי, שבה כאמור נבנו מדורגים דו-משפחתיים בשלב ב' של השכונה, אומרת שאם הייתה יודעת שכך ייראו פני הדברים הייתה מתנגדת לכך עוד טרם הבנייה. היא ומשפחתה בחרו לרכוש בית במקום, היא אומרת, בין היתר בגלל התכנון הכפרי. "ראינו תוכניות מתאר שמצאו חן בעינינו, ראינו את החצרות הפרטיות, דירות הקרקע, והכול התאים להפליא למה שחלמנו עליו. היום, כשאנחנו רואים איך נראית השורה בשלב ב', פשוט כואב הלב. כשנכנסים למקלחת רואים מהחלון שלושה-ארבעה מטרים לפניך את החלון של השכן. אם אתה גר בדירה למטה אתה סובל מרעשים של צעדים, גרירת חפצים וקפיצות מהקומה שמעל. כשאתה מדבר בבית הפרטי שלך אתה צריך לזכור תמיד שהשכן יודע ושומע כל מה שקורה אצלך בבית". יש יישובים עם אופי עירוני יותר, היא אומרת, ולא צריך להעמיס עוד ועוד דירות על תשתית קיימת ובלתי-מספיקה ביישוב שמוגדר ככפרי.

גם באחד מיישובי בנימין שבו מתוכנן כיום פרויקט של בנייה רוויה, שלחו חלק מהתושבים מכתב להנהלת היישוב, ובו הם מביעים את דאגתם מכך שהפרויקט המתוכנן יפגע בנוף הפתוח ובמרחב הציבורי של השכונה. "חבל שבעבור הרצון לקדם בנייה בצורה מהירה ונוחה, ניצור מצב של חנק שכונתי שיהווה בכייה לדורות", כתבו התושבים.

מסננת חברתית?

אלישיב רייכנר, מכתבי 'מקור ראשון', פרסם לפני למעלה משנה מאמר בירחון 'נקודה' ובו הוא מתייחס גם לסיבות חברתיות המסתתרות לדעתו בין השיטין של ההתנגדות לבנייה רוויה.

"חבר מאחד היישובים בשומרון סיפר לי לאחרונה איך ביישוב שלו התנגדו לבניית בתי קומות מסיבות מאוד לא ענייניות. רבים מהתושבים טענו שאופיו של היישוב עלול להשתנות לרעה אם ייבנו בו בנייני קומות. מתברר שבנייה של צמודי-קרקע ביו"ש היא מסננת חברתית מאוד נוחה. ביישובים רבים חוששים שבנייה רוויה, שמטבע הדברים היא זולה יותר, תביא עִמה ליישוב גם אוכלוסיה פחות מבוססת, שתפגע בדימוי היוקרתי שלהם. הציבור הדתי משני צדי הקו הירוק הולך ומאמץ את הנוסחה הבעייתית שיוקרה מייצרת איכות אנושית", כתב רייכנר.

ד"ר חנן מוזס, שכתב דוקטורט על הקבוצות השונות בציונות הדתית, הוא תושב השומרון בעצמו. על הטיעון החברתי שהעלה רייכנר הוא אומר שבנייה לגובה ביישובים היא אכן "סוג של מחסום פסיכולוגי שצריך להיפטר ממנו", ומוסיף שכיום "השיקול של ההישרדות מזרז אנשים להיפטר מהמחסום הזה. אנשים מבינים את הסכנה המדינית הגדולה יותר עבור יישוב קטן".

מקובל לעשות הפרדה בין 'מתנחלי איכות חיים' ל'מתנחלי אידיאולוגיה'. יכול להיות שההפרדה הזאת לא רלוונטית, כי גם לאידיאולוגים חשובה איכות החיים?

"מתנחלים רבים שהשתייכו מלכתחילה לאלו שהגיעו בשל איכות החיים וכאלו שבאו בגלל האידיאולוגיה, התערבבו כבר אל תוך הקונספט ש'אנחנו כאן'. זה הבית שלנו, זו הקהילה שלנו. הקהילה היא מוסד מאוד חשוב ביו"ש. ראינו בגוש קטיף עד כמה אנשים נצמדו לקהילה. אני רואה אצלי בשכונה איך אנשים שנסעו לשליחות עבודה של שלוש-ארבע שנים בחו"ל שומרים בדבקות על קשר עם הקהילה. נכון שזה קיים גם מחוץ ליו"ש, אבל כאן זה התפתח בצורה מקסימלית".

בנייה רוויה, עירונית, תהרוס את הקהילתיות הזאת?

"ברור שזה לא יהיה אותו דבר. מי שמתכנן בנייה רוויה צריך לקחת בחשבון שמה שמושך לכאן אנשים זו הקהילתיות. אבל אפשר לעשות זאת. בעיר יש שכונות 'משהב' שמתוכננות כך שאנשים ירגישו שהשכונה היא בית. זה סוג של אתגר תכנוני, וגם אתגר עבור האנשים שאחראים להיבט החברתי של היישוב. כשמדובר בציבור דתי, עדיין יש מוסדות מכוננים כמו בית כנסת שמחברים קהילה גם ביישוב עירוני. זה ציבור שאוהב קהילה ורוצה קהילה. כמובן, כאן עולה השאלה האם רוצים להסתפק ביישובים לדתיים בלבד".

ההיצמדות לצמודי-הקרקע אכן מהווה מסננת חברתית ביישובים?

"אנחנו רוצים שתהיה ביישובים גם אוכלוסיה אחרת, אבל לא מספיק רוצים. כשהם מגיעים אנחנו לא עושים די כדי שהם ירגישו בבית. אין עדיין מוכנות מספקת להכיל אותם בתוך הקהילה, ולא רק ככוח עזר דמוגרפי, אם כי בעבר העניין הזה היה יותר טוטאלי. היום יש הרבה יותר פתיחות. רבות מוועדות הקליטה למיניהן כבר התמוססו, וגדלה גם הבנת החשיבות שבגידול היישובים".

מוזס מעלה נקודה נוספת בזכות הבנייה הרוויה, והיא ההזדקנות של היישובים. "בחלק מהקיבוצים הייתה 'הזדקנות יישובית' שהיוותה בעיה חמורה עבור המקום. בחלק מהיישובים הוותיקים ביו"ש מתחילים לראות בעיה כזו. יש שכונות של בתים גדולים עם זוגות מזדקנים", הוא אומר, ומתכוון לשכונות בתי הקבע הוותיקות של מקומות כמו קדומים או קרני-שומרון. "זוג צעיר לא יקנה את הבית הגדול והיקר הזה. בנייה רוויה של 4-3 קומות היא הדרך להילחם בזה".

המאמר של רייכנר, שפורסם גם באתר 'כיפה', זכה שם לטוקבקים מסקרנים. חלק מהמגיבים טענו למשל שצריך דווקא להשתדל להתפרס על פני השטח, כפי שעושים הערבים, ולא "להשתבלל". ואכן, בחלק מהמאחזים, בעיקר אלו הנושאים אופי חקלאי ומדגישים את הקשר החזק לאדמה, אפשר לראות מגמה מכוונת של התפרסות, ומרחקים ניכרים בין בית לבית. "בכל הנוגע לפינוי", אומר מוזס, "שם לא מסתמכים דווקא על גודל היישוב"...

ואחרי הכול, הדיון העקרוני לגבי צורת הבנייה הרצויה הוא 'צרות של עשירים' עבור רבים ממקומות היישוב ביו"ש, במיוחד העירוניים, שבהם הקפאת הבנייה עדיין נמשכת בפועל בשל העדר חתימה של שר הביטחון על מכרזים. ביישובים לא מעטים המציאות כיום היא שכל אישור לבנייה, מכל סוג שהוא, היה מתקבל בברכה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  01/04/2011   |   עודכן:  01/04/2011
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית בבית-אל, קומה שמינית, עם מעלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יודע דבר בבית אל
3/04/11 00:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו לפני מולד ירח במזל טלה בתאריך 3.4.11, הנמצא במבנה מכביד של כוכבים, מבנה שאופיו הרסני מאוד ועלול להביא לשריפות קשות, כאשר בניינים גדולים "פגיעים" במיוחד. האלימות תתבטא בימים הקרובים בעוצמה, עד לתאריך 4.4.11.
01/04/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
בשישי-שבת אנחנו, המשפחה המורחבת, מטיילים שוב ב"שביל ישראל"... התחלנו בסוכות 2009 מטאבה צפונה, והפעם נגיע לאמצע המרחק לדן: תל-ערד/שמורת-פורה/בית-ג'וברין. נהנה, בין השאר, מהאירוס השחום. המעוניינים מוזמנים לטלפן, ואשמח להמליץ גם על אתרי אירוס ירוחם...
01/04/2011  |  נפתלי רז  |   כתבות
אודה ואתוודה: לא הופתעתי כאשר המשטרה החליטה במרוצת השנים האחרונות פעם אחר פעם שלא להמליץ על הגשת כתבי אישום פליליים נגד עורך הדין אורי מסר, שותפו לדברי עבירות של ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת, אהוד אולמרט. לא נפלתי מהכיסא כאשר הפרקליטות אימצה את עמדת המשטרה וחילצה את מסר מפרשות השחיתות שבהן היה מעורב עד צוואר עם אולמרט. לא הזדעזעתי אחרי שבג"ץ דחה עתירה להעמיד לדין את מסר חרף עמדת הפרקליטות שהיטיבה עמו. וגם לא ברחתי מהארץ אחרי שבית המשפט המחוזי בירושלים דחה השבוע את הבקשה להכריז על מסר כעד תביעה עוין, בעקבות הסתירה בין העדות שמסר במשטרה נגד אולמרט לבין דבריו בבית המשפט.
01/04/2011  |  אריה אבנרי  |   כתבות
נדמה שבכל הקשור לפרשת ענת קם, יחסי הכוחות ברורים: התקשורת בעד, הממסד והעם נגד. ואיך לא יהיה העם נגד, כשמוצגת בפניו מרגלת שגנבה מסמכים מסווגים ממפקדת צה"ל? ואיך לא יהיה הממסד נגד, כשהוא נתפס פעמיים בערוותו - פעם אחת בתחקירים המביכים שהודלפו, ופעם שניה בעצם ההדלפה? ואיך לא תהיה התקשורת בעד, כשענת קם היא לא רק בשר מבשרה (עיתונאית ב"וואלה"), אלא גם, מעצם תפקידה בפרשה, חלק בלתי נפרד מן העבודה העיתונאית, מקור שמחייב מייד את הגנת העיתונות?
31/03/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
מדי שנה, לקראת חג הפסח, נרשמת עלייה בפניות למרכזים רפואיים עקב הרעלות של ילדים מחומרי ניקוי וכימיקלים כגון: חומרי הלבנה (אקונומיקה), בסיסים, דטרגנטים, מסירי אבנית וקוטלי חרקים.
31/03/2011  |  מיכל שמשי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
דן מרגלית
דן מרגלית
גדעון סער והציג בעיה קשה, כיצד לאזן בין הצורך באחדות נוכח איומים מזרח תיכוניים רציניים לבין החובה להגן על הדמוקרטיה, ומסקנתו נאמרה בקול צלול כי בנימין נתניהו צריך להתפטר
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il