|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מפגין בצרפת אוחז בקריקטורה בה נראים זה לצד זה שני העריצים - מועמר קדאפי ובשאר אסד [צילום: AP]

רפורמת כלאם פאדי

"לפי הנאום, בשאר מרגיש שהצבא, המשטרה, כולם איתו. לפי הנאום, לכם הישראלים נכונו ימים קשים. הרקטות מעזה הן רק הסיפתח". כך אומר גולה סורי מיואש. אך אולי התמונה אינה כה קודרת. לשבטים העלאוויים, שאמורים לתמוך באסד, נמאס משפיכות הדמים של אחיו המשוגע
05/04/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
ס', גולה סורי:
"איך קלינטון עשתה לנו את זה? היא פשוט נתנה לבשאר רישיון לרצח. זה כמו לומר לו – לך תהרוג את עמך"

במהלך השנים יצא לי לפגוש דיקטטור או שניים. סלובודן מילושביץ' ביוגוסלביה, איסלאם קארימוב באוזבקיסטן, דודאייב בצ'צ'ניה. דיקטטור או לא, בכל המקרים יצאתי עם רושם עז. מהאינטליגנציה של מילושביץ', מהעוצמה של קארימוב ומהכריזמה של דודאייב. הנאום של בשאר אסד השבוע היה מפגש בשידור ישיר עם ליצן. מוקיון. הרושם העיקרי שהשאיר היה בעיקר של תימהון. איך האיש המגוחך הזה מצליח להחזיק מדינה שלמה תחת המגף.

כבר שלושה ימים שסוריה רחשה, והעולם איתה, בציפייה לנאומו של אסד. דיברו על הסרת משטר החירום, על כינון מפלגות, על שינויים מרחיקי לכת. הקשבתי לנאום ביחד עם ס', הגולה הכורדי באמסטרדם, המלווה את המדור הזה כבר כמה שבועות. הוא בצד אחד של הטלפון ואני בצד השני האזנו יחד לנאום. ביקשתי ממנו שאם יש לו משהו לומר, שיגיד. אבל ס' נאלם דום. בתום הנאום שמעתי בקולו מצוקה אמיתית. כמעט ייאוש. "הוא לא אמר כלום, הבן (...) הזה", אמר ס'. "כלום. פשוט כלום".

מה זה אומר? שאלתי, שהוא לא מרגיש בטוח לעשות שינוי? בגלל זה לקח לו כל כך הרבה זמן להופיע? "להפך", אמר ס', "הבן (...) הזה מרגיש כל כך חזק. שהצבא, המשטרה, המוחבראת, כולם איתו. לכן הוא לא מוותר על כלום ולא יקרה כלום". כמה שניות אחר כך התנער ס' מהייאוש ששקע לתוכו. "כל הדיבורים האלו על קונספירציה נגד סוריה על-ידי אויב לא מזוהה מבחוץ ועל מעורבות ישראלית אומרים שנכונו לכם ימים קשים", אמר ס'. "הרקטות מעזה הן רק הסיפתח".

האמת היא שס' מרגיש לכוד. זה זמן רב שהוא מחפש דרך להשתלב במאבק בסוריה, אולם הוא חושש. הוא נושא היסטוריה אישית כבדה בעקבות סיבוב קודם נגד בשאר. במקרה האישי של ס', זה הסתיים בכך ש-70 מחבריו גמרו בכלא הסורי. עכשיו, כשפונים אליו בניסיון להוציא אותו לפעילות, הוא מקדים ושואל: מה אני אגיד לאביך אם תיהרג חלילה או תיאסר? איך אתמוך בילדך ובאשתך אם תיעלם או תיהרג? נאום בשאר הכניס אותו למרה שחורה.

חוזרים להפגנות? שאלתי. "כן", התנער ס'. "סבב הפגנות שלישי יהיה ביום שישי שבו מתפרסמת הכתבה שלך. אחרי הנאום ציפיתי להפגנות ענק. עכשיו אני כבר לא בטוח. בין השאר בגלל ההודעה של הילרי קלינטון. איך היא עשתה לנו את זה, כשאמרה שארה"ב לא תתערב בסוריה... היא פשוט נתנה לבשאר רישיון לרצח. זה כמו לומר לו - לך תהרוג".

החמ"ל של איוב
ח"כ איוב קרא. מקור מודיעיני [צילום: פלאש 90]

איוב קרא: "הסורים מזועזעים מהאמירה של קלינטון, שלפיה ארה"ב לא תתערב בנעשה בסוריה. זו טעות אמריקנית חמורה. די עם העמדה הפסיבית מול האירועים בסוריה. לא נוכל להמשיך עם אסד זמן רב. ההסלמה בגזרת עזה היא הנחיה ישירה של חמאס דמשק"

מי מעדכן את נתניהו באשר להתפתחויות בדמשק? איוב קרא, ידיד האופוזיציה הסורית. "אם ידידיי בסוריה יעלו לשלטון, הם בעד הסכם שלום מיידי עם ישראל"
▪ ▪ ▪

וכעת להצצה נדירה לתוך מה שמסתמן כהעדפותיו המודיעיניות של בנימין נתניהו. ביום שני שעבר נפגש ראש הממשלה עם איוב קרא, סגן השר לפיתוח הנגב והגליל. קרא, ליכודניק ודרוזי, עדכן את נתניהו במגעיו עם נציגי האופוזיציה הסורית ובראשם פריד גאדרי, ראש מפלגת הרפורמה הסורית הגולה בארצות הברית. "ראש הממשלה גילה עניין רב במגעיי", אומר קרא.

גאדרי מוכר היטב. לפני שלוש שנים הגיע לביקור גלוי בישראל ואף הופיע לפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. בשבועות האחרונים מוציא גאדרי עלון יומי עם עידכונים מתוך סוריה. "אנחנו נמצאים בקשר מתמיד", אומר קרא. מחר, מוצאי שבת, יצא קרא לסבב פגישות בארה"ב ובקנדה, שם ייפגש עם גאדרי ועם נציגים נוספים של האופוזיציה הסורית הגולה.

שאלתי את קרא אם המפגש עם נתניהו הוא עניין ספורדי לרגל המצב. "בכלל לא", השיב סגן השר. "אני מעדכן את רה"מ לעתים קרובות. הקמתי חמ"ל העוקב אחר ההתפתחויות בסוריה, לי ולאנשיי הבנה ייחודית של הזירה מעצם המוצא והקשרים שלנו במרחב. אני גם היחיד בממשלה שדובר ערבית, והיכולת שלי לתקשר עם אנשים בסוריה בשפתם יוצרת בסיס אמון שלא קיים בצורה אחרת. הם בוטחים בי. מבחינתם אני ערוץ מועדף לישראל ולמערב".

אתה מתקשר ישירות עם אנשים בשטח? שאלתי. כן, השיב קרא. "יש לי מקור בדרג הנהגה בעיר חומס, המעביר לי מידע ישירות מהשטח. אנו מכירים כבר קרוב לשש שנים. שמו שייח' עבד אל-תמימי. הוא סורי מאוסטרליה. הכניסה לסוריה נאסרה עליו, אולם באחרונה הוא הצליח להיכנס לשטח בדרכון מזויף. שם הוא פועל כקצין אג"ם של מפלגת הרפורמה הסורית ומפעיל רשת אנשים שמתעדים את ההפגנות ומעבירים החוצה מידע. הקשר עמו נשמר באמצעות הסלולרי ופייסבוק".

נשמע מסוכן ביותר, אמרתי. הוא לא חושש לחייו, הפרסום לא עלול לשרוף אותו? "זה אכן מסוכן", השיב קרא, "אולם הזהות שלו מוגנת היטב, והוא יודע מה הוא עושה. כשהוא חש סכנה מתקרבת הוא חוצה את הגבול מסוריה לטורקיה. שם הוא מוגן. כשהוא חש שהסכנה חלפה הוא חוזר". בכלל לא בטוח שסגן השר צודק בעניין. הסיכונים שתמימי נוטל אדירים. המרחב הפיזי והאלקטרוני הטורקי פתוח לסוכנים סורים בדיוק כמו לתמימי.

לא נראה לך שתמיר פרדו צריך להיות מודאג? ראש המוסד בכלל יודע שאתה מעדכן את רה"מ בעניין הסורי?

"מי שמפעיל את המוסד הוא ראש הממשלה. אני רק מעביר לו מידע. ראש הממשלה מגלה עניין רב במידע. והוא גם יודע מה צריך לעשות בו".

ברור לך שהאופוזיציה הסורית מודעת לתפקידך בממשלה. הם ביקשו משהו מישראל?

"הם ביקשו עזרה כדי להעלות את העניין הסורי בכל זירה דיפלומטית אפשרית, במועצת הביטחון, באיחוד האירופי. הם מזועזעים מהאמירה של מזכירת המדינה הילרי קלינטון, שלפיה ארה"ב לא תתערב בנעשה בסוריה. זו טעות אמריקנית חמורה. באופוזיציה הסורית חושבים שהטעות הזאת נובעת מחשש מפני עליית כוחם של האחים המוסלמים בסוריה, או מעסקה שלפיה קלינטון הבטיחה לבשאר שלא תתערב בסוריה אם בשאר יאפשר לפקחים של הוועדה לאנרגיה אטומית של האו"ם לבצע בדיקות באתרים גרעיניים חשודים".

ואיך אתה מתרשם בשיחות שלך מהיחס של האופוזיציה לישראל? האם היחס אליך הוא כאל דרוזי או כאל ישראלי?

"בעניין הזה אני יכול לומר שהאנשים שעמם דיברתי, אם יעלו לשלטון בסוריה, יתמכו בהסכם שלום מיידי עם ישראל".

אם אתה מתכוון לגאדרי, זה די מובן מאליו.

"זה לא רק גאדרי", השיב קרא. "אני מדבר עם גורמים בתוך סוריה. בשבוע שעבר דיברתי באופן אישי עם מנהיג הכורדים בסוריה. שוחחתי גם עם מנהיג סוני בכיר, אחד השייח'ים החשובים בסוריה. מבחינתם המטרה היא יצירת קואליציה רחבה הכוללת את הסונים, הכורדים, הדרוזים והארמנים, שיחד כוללים 70 אחוז מהאוכלוסיה בסוריה. קואליציה רחבה כזו, אם תקום, תוכל להימלט ממלכודת השלטון העדתי ולכרות ברית שלום עם ישראל ועם המערב".

וזה המסר שהעברת לנתניהו?

"כן".

ואיך הוא הגיב?

"הוא הקשיב בעניין רב. ביקשתי ממנו שלא ייתן לי תשובה כעת. אני רק מעביר לך את הנתונים, אמרתי, כשתהיה לך תשובה, אני אעשה כל מה שמתבקש".

אתה לא חושב שכמו עם מצרים, היה נכון יותר לשמור על פרופיל נמוך בעניין הזה?

"ממש לא, אני סבור שהגיע הזמן להפסיק עם העמדה הפסיבית מול ההתפתחויות בסוריה. בשאר אסד הוא מחמם גזרות. ההסלמה בגזרת עזה ובדרום היא הנחיה ישירה של חמאס דמשק, הכפוף לבשאר, להבעיר את עזה. לא נראה לי שנוכל להמשיך לחיות עוד זמן רב עם האיש הזה, שמספק מטריית הגנה לארגוני הטרור. יש מצבים שצריך להיות אמיצים, עכשיו הוא הזמן".

הילארי, תראי מאהר!

בכל אופן, ס' הפנה אותי לקטע וידיאו שעלה ליוטיוב בראשית השבוע. לדבריו, מדובר בסרט שצולם בכלא סדנאיה לאסירים פוליטיים, לא רחוק מדמשק.

ס' לא בטוח לגבי התאריך שבו צולם הסרון. "אני לא יודע אם זה סרטון מלפני כמה שבועות או מוקדם יותר", אמר, "כי הייתה התקוממות אסירים בכלא סדנאיה גם לפני שנה. אולם הסרט חדש לגמרי ועלה לאינטרנט רק בימים האחרונים. הכותרת שלו היא 'הפשעים של מאהר אסד'".

"אני מזהיר אותך". אמר ס', "תכיני את עצמך. זה סרט קשה מאוד לצפייה. מה שחשוב הוא שהאיש שרואים בווידיאו הוא מאהר אל-אסד, אחיו של הנשיא. זה הסרט הכי מזעזע שראיתי עד כה. ואני חושב שמישהו צריך לדאוג שגם הילרי קלינטון תראה אותו. יש בישראל מישהו שיכול להעביר לה אותו במייל?"

העליהום של העלאווים

מקור באופוזיציה הסורית: "אסד שחרר אסירים פוליטיים שריצו כבר את רוב מאסרם. הוא הבטיח להעלות משכורות לעובדי ציבור, אך יש מעט מאוד כאלו בסוריה"

דיברתי עם מקור אחר, מקרב האופוזיציה הסורית. אתה באותה דעה? שאלתי. "תראי", אמר, "כל ההבטחות של בשאר - כלאם פאדי. הוא שחרר אסירים פוליטיים, אבל כל ה-260 ששוחררו הם כאלו שריצו למעלה משני שלישים ממאסרם. הוא הבטיח להעלות משכורות לעובדי ציבור, אבל יש מעט מאוד כאלו בסוריה, יחסית לאוכלוסיה. בשאר אולי מדבר על רפורמות, אבל לא באמת מתכוון לזה".

בניגוד לתמונה הקודרת שמציירים ס' וחברו, פרטי מידע מעניינים נוספים מגיעים, הרומזים אולי לתמונה מורכבת יותר. לדברי מקורות לבנוניים, בסוף השבוע שעבר התכנסה בחשאי בלטקיה – הנחשבת למעוז העדה העלאווית, השלטת בסוריה – קבוצה של 80 איש הנמנים עם גוף המכונה 'המועצה העלאווית העליונה'.

במועצה זו חברים נציגי השבטים העלאוויים ובני המשפחות העלאוויות החשובות. "בהיררכיה העלאווית", אומר המקור, "חשיבות המשפחה נקבעת על-פי גודלה. משפחת אסד היא משפחה בינונית הנתמכת בידי משפחות בינוניות וקטנות, ודואגת להדיר את המשפחות הגדולות מתפקידי מפתח בסוריה. בכל אופן, באותו כינוס חשאי נמתחה על בשאר ביקורת קשה ביותר. בעיקר חשש ואי-נחת מכך שבשאר שלח את אחיו מאהר, הידוע כ'משוגע', ואת כוחות המשמר הנשיאותי והצבא לטפל במהומות. בכל מקום שמאהר ואנשיו הגיעו אליו", אומר המקור, "נשפך דם. בעקבות הכינוס הוחלט לשלוח נציג לבשאר להעביר לו מסר. העלאווים לא מרוצים, וחוששים שהדרך שבשאר הולך בה תשמוט בסופו של דבר את השלטון בסוריה מידי העדה". בשאר, אומרים המקורות, התעצבן קשות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/04/2011   |   עודכן:  05/04/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עכשיו, כשתור הברכות, האיחולים והראיון הבלתי נמנע עם אימא של יורם כהן מאחורינו, מגיע רגע האמת: ועדת טירקל. ואם לשפוט על-פי הבאזז העולה מחוגי בחורינו המצוינים, נראה שגם הפעם לא יהיה משעמם.
05/04/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
לותר הרמן, יהודי אשר סייע בעקיפין לאתר את אדולף אייכמן בארגנטינה, דרש מממשלת ישראל לשלם לו 10,000 דולר תמורת סיועו, ואיים לחשוף את פרטי לכידתו של אייכמן אם לא ייענה. כך מגלים מסמכים שפירסם גנזך המדינה במלאת יובל לפתיחתו של משפט אייכמן.
04/04/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
אתמול הובאה למנוחות בחיפה תמר גולן, עיתונאית, דיפלומטית וחוקרת של אפריקה בת זמננו. היה לי חשוב לכתוב עליה כמי שהייתה בנעוריי לא רק מורה ומחנכת בבית הספר החקלאי של חיפה בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת, אלא דמות אנושית חריגה בישראל בראשית העשור השני לתקומתה.
04/04/2011  |  יוסי בלום הלוי  |   כתבות
בטיול שורשים רגיל פוגשים קברים, מסיירים באתרים ובמקרה נדיר - גם פוגשים אנשים של פעם. מקרה כזה אירע לתמרה רשף מקרית אונו. היא נסעה עם בתה ונכדתה לטרנסילבניה, שם נולדו הוריה ושם נספה חלק ניכר מאוד ממשפחתה הענפה, ושם גם קרה המקרה.
04/04/2011  |  יאיר דקל  |   כתבות
טיהור הבית, לשם מה?
04/04/2011  |  יצחק מזרחי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il