|   15:07:40
דלג
  יורם דורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

משיחיסט שבדי צעיר: ישראל - אפיזודה חולפת

שלא תטעו, המשיחיסט הצעיר הוא יהודי, הטוען כי על החינוך היהודי באירופה להתמקד ביהדות הנצחית בלבד ולא במדינת ישראל, שהמשך קיומה, לדעתו, מוטל בספק קשה להחריש למשמע דברים שכאלו בכינוס מיוחד לקידום חינוך יהודי באירופה אז השבתי לצעיר, ועוד איך השבתי לו...
07/04/2011  |   יורם דורי   |   כתבות   |   תגובות
רק אפיזודה... [צילום: פלאש 90]

מיקי מאוס ויהדות, דונלד דאק וציונות אינם מושגים המתחברים בימים רגילים. השבוע שהחל באחד באפריל היה שונה מבחינה זו. לא, אין מדובר במהתלת אחד באפריל, אלא דווקא באירוע גדול שנערך בשלושה עד החמישה באפריל בצרפת. ארגון הקהילות היהודיות באירופה, בשיתוף פעולה עם קרן הרווחה של צרפת בראשות פייר בסנינו וארגון יהודי חדש - "האיחוד האירופי היהודי" - הפכו ניגודים שבין וולט דיסני למשה רבינו ולדוד בן-גוריון למציאות.

גם אני השתתפתי בכינוס מיוחד לקידום חינוך יהודי באירופה שערכו ארגונים אלו, שהתקיים - עד כמה שמוזר לשמוע - השבוע, במלון ניו-יורק ביורו דיסני. המיקום נבחר כנראה במקרה (שאלה של עלויות), אך הנוכחות הייתה מרשימה. למעלה מאלף משתתפים - שר החינוך של ישראל, חברי-כנסת, ראשי קהילות וארגונים יהודיים והמון-המון צעירות וצעירים. עשרות סדנאות ודיונים על נושא אחד בלבד: כיצד לקדם את החינוך היהודי באירופה. משימה שנראית חיונית, ממש "פיקוח נפש" למארגנים בימים אלו.

בליל של שפות: רוסית ואנגלית, צרפתית וספרדית, אוקראינית וגרוזינית, וכמובן עברית. ריבוי צעירים כשלצידם כאלו שהשיבה זרקה בשערם. דתיים וחילוניים. וכל זאת תחת עינה הפקוחה של בובת מיקי מאוס הניצבת בכניסה למלון והמפלרטטת עם כל מי שנכנס.

"מדינת ישראל זמנית"
יהודים היינו לפני המדינה ונמשיך להיות גם אם לא תתקיים, אמר ה"משיחיסט" משבדיה, שגם נראה מאמין בדבריו
▪ ▪ ▪

אני השתתפתי בפאנל שעסק בשאלה האם החינוך היהודי בתפוצות רשאי או צריך לכלול גם שאלות שיש בהן ביקורת על ישראל. יחד עמי הופיעו אלדד בק מברלין וממיכל יצחקי המסיימת תואר שני בלימודי יהדות בשבדיה.

כמעט לראשונה בחיי המקצועיים הצליחו להוציא אותי מהכלים בדיון. אחד המשתתפים, צעיר דתי משבדיה, העיר בדיון כי אינו מבין מדוע עוסקים בכלל במדינת ישראל. הרי היא זמנית, קיימת רק 63 שנים ובכלל לא בטוח שתתקיים בעתיד, ויותר מכך - חשיבותה בכלל לעם היהודי די מוטלת בספק. הדבר היחיד החשוב שבו צריך להתרכז החינוך היהודי באירופה הוא יהדות. יהודים היינו לפני המדינה ונמשיך להיות גם אם לא תתקיים, אמר ה"משיחיסט" משבדיה, שגם נראה מאמין בדבריו. אצלו ישראל היא אפיזודה חולפת ואילו היהדות נצחית.

קשה היה לשמוע זאת ויותר מכך להחריש. קטעתי אותו בחוסר נימוס של מרצה ואמרתי: חשוב שתדע, בחור צעיר, שאין ולא תהיה יהדות בלי מדינת ישראל. כל קיומו של העם היהודי בגולה תלוי בקיומה של מדינה יהודית ריבונית. והוספתי בסרקזם דברים שנראים לי אמת היסטורית כואבת: "שים לב כי אילו מדינת ישראל הייתה מוקמת עשר שנים מוקדם יותר, כלומר ב-1938, אני משוכנע כי עוד לפחות חמישה מיליון יהודים היו כאן איתנו בחדר.

שמחתי לראות על פני המשתתפים בסדנה (כולם בלי יוצא מן הכלל) יותר מאשר הסכמה. ממש הקלה על הדברים שאמרתי, כאילו אבן ירדה מליבם. מתברר כי עמדה "משיחיסטית" זו שולית ואינה מסמלת זרם בעל תמיכה משמעותית בעמנו.

ביקורת, אחדות, שותפות
הכותב, יורם דורי (משמאל), בכינוס

אלו שרוממות אחדות העם בגרונם, מתכוונים תמיד לאחדות סביב עמדותיהם. עמדתם היא המאחדת ואילו דעות יריביהם בקהילה היהודית תמיד מפלגות

הדיון כאמור עסק בנושא אחר ובראשיתו העליתי לדיון הגדרות יסוד: מהי ביקורת, מהי אחדות העם, מהי משמעות שותפות העם היהודי ועוד.

ביקורת היא במידה רבה עניין של גיאוגרפיה. אני, למשל, אמרתי בהלצה, הייתי מתנגד לביקורת אילו השלטון בידי, ומכנה כל התבטאות נגדי כביקורת חריפה ולא לגיטימית; ואילו הייתי באופוזיציה, הרי כל עמדה שהייתי מביע הייתה נראית בעיניי כהבעת דעה לגיטימית וחיונית.

מצב דומה הוא גם לגבי אחדות העם. אלו שרוממות אחדות העם בגרונם, מתכוונים תמיד לאחדות סביב עמדותיהם. עמדתם היא המאחדת ואילו דעות יריביהם בקהילה היהודית תמיד מפלגות.

לגבי שותפות, ציינתי כי בחיים הציבוריים, גם אלו היהודיים, שותפות בנויה על הידברות. יהודי העולם אינם פרקליטי מדינת ישראל אלא שותפיה. שותפים מחליפים עמדות ביניהם, שותפים מדברים זה עם זה ושותפים מתפשרים לפעמים זה עם זה, כי ביסוד השותפות עומדת הידיעה כי ישנן החלטות שמקבל צד אחד והמשפיעות על שני הצדדים. אומנם במקרה שלנו ההחלטות מתקבלות במדינת ישראל על-ידי אזרחיה החיים בה, נהנים מיתרונותיה ונושאים במחיר כישלונותיה, אך בכל זאת מדובר בסוג של שותפות המחייבת נכונות להקשיב וחובה להשמיע.

צעירים למען הקהילה

נושא נוסף שמשך תשומת לב רבה מצד המשתתפים, הוא נושא של גיוס הצעירים לפעילות בקהילה היהודית. כנראה שזוהי דילמה שרוב הארגונים היהודיים הפועלים בתפוצות נאלצים להתמודד עימה. הרי מעגל הפעילות החינוכית היהודית ברוב המקומות הוא די מפותח ומובנה עד שהילדים גדלים, ובנקודה מסוימת הוא נעצר.

החוקיות היא שככל שהילדים גדלים, היצע הפעילויות המוצעות להם הולך וקטן. עד גיל 23-20 יש לכל ילד יהודי מגוון רחב של אפשרויות השתתפות: גני ילדים, בתי-ספר יום א', מחנות קיץ, בתי-ספר יומיים, פרויקטים שונים של חינוך בלתי פורמלי, "הילל" – עבור הסטודנטים, לאחר מכן שתי תוכניות מרכזיות להיכרות עם ישראל – תגלית (מסע בן 10 יום לארץ) ומסע (סמסטר או שניים של לימודים בישראל) ואז... ואקום כמעט מוחלט.

אלו אפשרויות למעורבות וללמידה אפשר להציע לצעירים מעל גיל 25? אלה שעברו את כל המעגל הרגיל של הפעילות, הקימו משפחות ועסוקים בעיקר בקידום אישי, בקריירה ובהצלחה כלכלית? על זה בדיוק ניסו לענות שני יושבי-ראש של פרויקט "לימוד" לדוברי רוסית - חיים צ'סלר (ישראל) וסנדרה קאהן (ארה"ב) - אשר הביאו מאנגליה לרחבי ברית-המועצות לשעבר את המודל החינוכי המוצלח "לימוד", אשר מזה חמש שנים מכה גלים בכל הקהילות דוברות הרוסית.

הם הסבירו כי עיקר ההצלחה של לימוד נעוצה בכך שהוא מעודד אנשים צעירים לקחת את גורלם בידיהם, גם בתחום חיי החברה והתרבות שלהם. "לימוד" - זה, למעשה, כינוס ענק למאות משתתפים, שמאורגן כל כולו על-ידי המשתתפים עצמם: החל בתוכנית הכינוס וכלה בכל העניינים הלוגיטסיים. וכשהאחריות ואיתה גם הסמכות בידי הצעירים – כנראה שמעגל הפעילות יכול להתפרץ ולהתרחב, ובכך לפנות אל המוני צעירים שעדיין לא איבדו את העניין בתרבות יהודית וישראלית. זו בדיוק הסיבה שמספרם של כינוסי "לימוד" הולך וגדל משנה לשנה, ואיתו גדלה התפוצה הגיאוגרפית שלהם. כך, למשל, בשנת 2011 צפויים להתקיים שני כינוסים חדשים בבירת מולדובה, קישינב ובבירה התרבותית של רוסיה, סנט פטרבורג - בה מתגוררת הקהילה השלישית בגודלה במרחב הפוסט-סובייטי.

באותה הרצאה תיאר יוסי גולדמן מ"הילל" את האפשרויות שהארגון מעמיד לסטודנטים וסיפר על כמה וכמה פרויקטים התנדבותיים חדשים שהילל פיתח, כמו סיוע לנזקקים ומעוטי-יכולת, עריכת שבת בבתיהם של מבוגרים ועוד רבים אחרים.

שאגות של דאגה

די הופתעתי כי דווקא הצעירים ממזרח אירופה וממערבה חשבו כי יש להם זכות מלאה לחשוב, לעתים אחרת, ממדינת ישראל ולבטא עמדתם זו בפומבי. אף יותר מכך - לדבריהם, מחלוקות בישראל בעלות השפעה על חייהם, מן הראוי שיוצגו בפני בני הנוער היהודי בתפוצות ללא חששות.

כדי לדייק בעובדות, לא אני הייתי מרכז הכינוס כפי שעלול להשתמע מרשימתי זו. במרכזו, כאמור, החינוך היהודי באירופה. כמו-כן, התקיים רב-שיח על היוזמה להקמת פרלמנט יהודי-אירופי. מדוע, שאלו ראשי הקהילות, יש פרלמנט אירופי המשמש כבמה המרכזית של האיחוד האירופי ואילו היהודים החיים במדינות האיחוד אינם יכולים להקים במה משותפת שלהם. הצעדים הראשונים להקמתו נעשו שם ליד יורו דיסני.

בסופם של ימי הדיונים קיבלו המשתתפים כרטיס כניסה לשעות מספר ליורו דיסני הסמוך. היו שניצלו זאת. אין לי ספק כי שאגות הפחד ברכבת ההרים או ההתמוגגות מנחת מדמויות דיסני בביתן העולם המופלא, לא הצליחו לטשטש את ההכרה בעקבות הכינוס כי להיות יהודי בימינו הוא למעשה הדאגה כי ילדיהם (של יהודי התפוצות) יישארו יהודים העושים כל שביכולתם לחזק את מדינתם - מדינת ישראל.

תאריך:  07/04/2011   |   עודכן:  11/04/2011
יורם דורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משיחיסט שבדי צעיר: ישראל - אפיזודה חולפת
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב
7/04/11 13:19
 
הם הסכנה להמשך...
8/04/11 10:51
2
דרורי
7/04/11 15:18
3
ירון זכאי
7/04/11 15:34
 
המומחה
7/04/11 16:40
4
מיקי מגני תקוה
7/04/11 16:19
5
mnmnmn
7/04/11 16:44
6
כתומית
7/04/11 18:56
7
ראספוטין בן מדביד
7/04/11 20:08
8
שירהW
7/04/11 20:50
 
אולי תציגי הפניה?
7/04/11 22:29
9
שמיל ברגר
8/04/11 04:31
 
אחר כך תדבר
8/04/11 09:45
 
חיים231
8/04/11 16:30
10
קורןנאוה טבריה
8/04/11 06:04
11
קורןנאוה טבריה
8/04/11 06:23
12
פלא יועץ
8/04/11 10:49
13
איש של ים
9/04/11 00:12
14
אנדרי
11/04/11 12:37
15
מרגלית מבת ים
13/04/11 10:53
16
הוא צודק ב 100%
4/05/11 03:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קצת צפונה...
07/04/2011  |  עופר הירש  |   כתבות
חג הפסח חל בי"ד בניסן, ונחוג במשך שבעה ימים. חודש ניסן הוא השני לחודשי האביב. לאחר קיפאון החורף, במהלכו הייתה אנרגיית החיים רדומה ומכונסת, מגיעה עונת האביב ועימה אנרגיית חיים מתפרצת, שואפת קדימה ומסלקת כל מחסום העומד בדרכה. הטבע כמו ניעור לחיים, ואנו חווים אותו במלוא הדרו - את התחדשות הצמיחה, את שיאה של הפריחה, את הבשלת הפירות.
07/04/2011  |  נירה שנידר  |   כתבות
בעקבות ריבוי הפניות בנושא מקררים בשבת, במיוחד סמוך לחגי פסח ותשרי, הננו להבהיר את עמדת מכון 'צומת'. משום מה נוצרה פניקה בציבור כאילו מקררים 'רגילים' אסורים בשבת, והכרחי לרכוש רק אלו המצויידים ב'פיקוד שבת למהדרין'; מידע זה בטעות יסודו כפי שיובהר להלן, וכנראה שהוא מלובה ע"י גורמי שיווק או מחוסר ידע.
07/04/2011  |  הרב ישראל רוזן  |   כתבות
גבר אמיתי לא רק עושה על האש - הוא עושה מנגל. זאת גם הדרך הכי פשוטה לבשל וגם הדרך הכי קלה להרוס אוכל. כילד ולאחר כנער, שהתנדב להיות זה שהופך את הקבבים בקומזיצים של החברים מהכיתה, ובעצם מוודא את הפיכתם לגחלים או לחלופין להדגים את החידה: מה שחור מבחוץ ואדום מבפנים?. החלטתי לעשות מעשה ולעשות לביתי (לפחות בלעשות על האש) בצורה יותר מסבירה.
07/04/2011  |  יוסף קנדלקר  |   כתבות
אביב הגיע פסח בא ואיתו מגוון המטעמים של החג המופיעים על שולחננו אחת לשנה. עבור הציבור כולו, מהווה החג סכנה לגזרה, אך עבור חצי מיליון חולי הסוכרת בישראל, חג הפסח הוא גם איום על איזון הסוכרת.
07/04/2011  |  סטלה חקון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il