בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אהוד בנאי באלבום החדש: בשל ובוגר מתמיד
|
אחרי האזנה ראשונה ל"רסיסי לילה", אלבומו החדש של אהוד בנאי, נראה שהפעם בחר בנאי להיות יותר דוקומנטריסט ממוזיקאי ● כמו תמיד אצל בנאי, האיכויות האמיתיות של האלבום לא יובנו בזמן אמת, למרות זאת כדאי להאזין לאחד ממספרי הסיפורים הגדולים של זמננו
אחרי האזנה ראשונה ל"רסיסי לילה", אלבומו החדש של אהוד בנאי, נראה שהפעם בחר בנאי להיות יותר דוקומנטריסט ממוזיקאי. הוא שם כדי להתעכב רגע במקום שכולנו לא עוצרים להביט בו. הוא מצלם במילים רגעים קטנים עמוסי רגש וסערות קטנות. הוא מכניס אותנו לתוך סצנות שמרגישות מוכרות וזרות באותו הזמן. הוא מחבר בין עולמות זרים לתוך זוג עיניים מתבוננות ושואלות. רסיסי לילה הוא שם נהדר לאלבום שלוקח את מטען החוויות של היום ומפרק אותן לרצף תהיות שרגשות שעולות בלילה. אחרי האזנה שנייה לאלבום רואים את החכמה הפשוטה הזו שמאפיינת את בנאי לאורך כל הדרך המוזיקלית שלו. אפשר לשים לב לדרך הלירית שבה הוא קושר את ניו ג'רזי לרמת גן, את רבי עקיבא לראווי שנקר, את הרגש לחומר. כמו אביו יעקב, גם אהוד בנאי יודע לספר סיפור בצורה מרתקת ונעימה. פיסות המציאות שהוא מצלם מתחילות להתחבר לסיפור מסגרת אחד גדול, והופכות למקשה אחת ברורה. אפשר לשים לב לנוכחות הבולטת של אלבומיו הקודמים בתוך האלבום החדש. אפשר להתחיל להתחבר לדמויות שמובילות את הסיפורים שלו. אחרי האזנה שלישית כבר צוללים פנימה לתוך השירים עצמם. התנועה הבלתי פוסקת, במרחב ובמחשבה, שמתוארת נפלא ב"אני הולך" ("עומד על גשר ההלכה מחפש את דרך השלום"). המפגש האמנותי והדיאלוג שהוא מקיים עם אלן גינצבורג ב"משורר וילד" ("על חוף הכנרת, שנות האלפיים, המשורר כבר לא כאן הוא נודד בשמיים. והילד כבר איש, יושב על המזח, קם פתאום ממקומו והולך על המים"). סיפור האהבה מלא המהמורות בשיר "אבן ספיר" שמתכתב עם סיפור יעקב ורחל, ומסתיים בערפל מלא געגועים. הפרשנות והחיבור האישי לסיפור הפרדס של רבי עקיבא בשיר "מעשה בארבעה". האוטופיה הרומנטית שב"שיר זמני". הרגש האבהי שמנסה לשחרר חבל לבת הגדולה אבל גם לשמור אותה קרוב ב"כמו ציפור ושרה". הניסיון לתאר את הסיזיפיות והתובענות של תהליך הכתיבה ב"מפתח הלב" ("לא מוצא את הפתח לצאת לעולם, השיר שוב חומק מסרב להיכתב"). כל סיפור הוא עולם ומלואו, כל שיר הוא רק פסיק בזמן, כל שורה היא קפסולה של חיים שלמים. אחרי האזנה רביעית מתחילים להבין את הקסם. את הלחנים העדינים שעוטפים את המילים בלי לכסות אותן. את החיבור המוצלח ללהקה (נושי פז, ערן פורת, גיל סמטנה, ניצן חן רזאל, אלעד כהן בונן). את המורכבות בלתאר בפשטות התרחשות יומיומית. את הסיבה ש"אני הולך" כבר הפך ללהיט. את התפקיד שממלאים הקטעים האינסטרומנטליים באלבום. את הבשלות והבגרות שהפעם נוכחות יותר מתמיד. אחרי האזנה חמישית כבר עושים את החיבור. בין "כמו ציפור ושרה" לבין "אביא לך". בין "מעשה בארבעה" לבין "על דרך יפו". בין "אבן ספיר" לבין "עלמתי האירלנדית". בין "רסיסי לילה" לתשעת האלבומים שקדמו לו. אין טעם למהר ולקשור כתרים או לצאת בהצהרות מהדהדות. צריך לתת לאלבום את הזמן שלו לחלחל באופן טבעי, לחשוף עוד שכבה בעצמו ולהתגלות לגמרי. כמו תמיד אצל בנאי, האיכויות האמיתיות של האלבום לא יובנו בזמן אמת, אלא רק אחרי שנלמד לחיות איתו יחד ולהקשיב לו באמת.
|
תאריך:
|
08/04/2011
|
|
|
עודכן:
|
08/04/2011
|
|
סער גמזו
|
אהוד בנאי באלבום החדש: בשל ובוגר מתמיד
|
|
אני לא מחבב במיוחד את פינת "ארבע דקות" של עובדה. זה פורמט שעומד בניגוד מוחלט לכל הקונספט של תוכנית תחקירים. במקום רוחב יריעה, עומק וירידה לפרטים - ארבע דקות מרוכזות, מתומצתות ואם להודות על האמת, שטחיות. בכל זאת, כמה מעמיק אפשר להיות בארבע דקות? אז מה, בעצם, פינה כמו "ארבע דקות" עושה ב"עובדה"? היא פינה מעניינת, ראויה ומעוצבת, רק שמקומה לא יכירנה בתוכנית תחקירים. היא הייתה משתלבת היטב במחצית השניה של מהדורת החדשות, ב"אולפן שישי" או בתוכניות שמתחפשות לתוכניות תחקירים. אבל "עובדה", עם האספירציות העיתונאיות הגבוהות שלה, לא יכולה למצוא מקום אפילו לארבע דקות של "ארבע דקות". בעצם - למה לא? אם יש בה מקום לכתבה של רוני קובן על משפחתו של עמוס לביא, כמה דקות לפני "ארבע דקות", אז למה שלא יהיה מקום ל"ארבע דקות"?
|
|
|
המסמכים הנוגעים לנסיעותיהם השנויות במחלוקת לחו"ל של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, בתקופות שבהן שימש שר אוצר וראש האופוזיציה, שנחשפו בימים האחרונים בערוץ 10 על-ידי העיתונאי החוקר המוערך רביב דרוקר (חתן אות אומ"ץ לשנת 2008) לא הועברו אליו על-ידי ג'וליאן אסאנג', בעליו של אתר ההדלפות הבינלאומי וויקיליקס.
|
|
|
עד התאריך 20.4 השמש במזל טלה, לצד כוכבים נוספים, שיחד יוצרים העצמה של האופי הלוחמני, האגרסיבי, האימפולסיבי/הילדותי של מזל טלה. הדגש הוא על ה"אני", באינטנסיביות, עם הרבה להט יצירתי, כשאלה דוחפים לשינויים בדרך הפעילות, בלי מחשבה מקדימה.
|
|
|
בכוכב נולד נורא רוצים שתבכו. אז הביאו ילדונת בת 17 עם קול של מאמא כושית ואבא חולה (כי מוכרחים איזו טרגדיה אנושית כדי לתבל את כל העסק), והביאו עוד ילדונת שבכלל לא בטוחה שהיא רוצה להיות בתוכנית אבל שרה מאוד יפה ובשביל הגיוון, הביאו עוד ילדונת, שסוחבת כבר מהפרק הקודם - היא נמצאת בפנימייה ומורדת במוסכמות והשופטים לא בטוחים אם היא באמת יודעת לשיר אבל בסוף היא עוברת לשלב הבא וזה מה שחשוב.
|
|
|
12 השחקנים, שחלקם חרשים לקויי שמיעה, וחלקם עיוורים או לקויי ראיה, וחלקם לקויי שמיעה וראיה גם יחד, מתוחזקים במתורגמנים שמעבירים להם בשפת הסימנים את הנאמר, מעלים תמונות מחיי אנשים כאלה, שאתם לא מכירים ולא מעלים דעתכם כיצד אפשר להביא אור לחייהם. וההצגה הזו אכן עושה את זה. היא מביאה אור לכולם, בהראותה שעם רגש ורצון טוב - השמיים הם הגבול, ואין גבול לכוח הרצון האנושי.
|
|
|
|