בימים האחרונים עסוק הציבור בפרשת נסיעותיהם ארוחותיהם והוצאותיהם של ראש הממשלה ואשתו. נראה כי העדר מו"מ מדיני, האפשרות הצפוייה להכרת האו"ם במדינה פלשתינאת בספטמבר הקרוב, ההתחממות בעזה ותאונות הרכבת והדרכים, ביחד עם שביתת הרופאים, פינו מקומם לעיסוק בכרטיסים, חשבוניות וכיוצא באלה.
האזנה למקורבי ראש הממשלה לעומת האזנה למקורבי תוכנית התחקיר שהעלתה את הנושא הינה כהאזנה לשתי יצירות שונות של שני מלחינים הרחוקים זה מזה. הצהרתו של נשיא המדינה כי כיום אין כללים ברורים ולכן יש לסגור את העבר ולקבוע כללים צופים פני עתיד, זוכה לעדנה מדי יום על-ידי דוברים רבים.
מטרת רשימה זו היא להבהיר לציבור המבולבל ולאזרחים המודאגים כי קיימים כללים ברורים בכל הקשור בנסיעות חברי כנסת ונסיעות שרים, ולהתנהלותם בכלל, וכי אין מקום לתירוצים.
ביקורת
מבקר המדינה, ובחינת הנושא על-ידי היועץ המשפטי לממשלה תעשה לאור הכללים המפורטים להלן.
חוק המתנות: חוק שירות הציבור (מתנות), התש"מ-1979 אוסר, בסייגים מסויימים, מזה למעלה מ-30 שנה על עובדי ציבור, בהם נכללים גם שרים וחברי כנסת, לקבל מתנות שניתנות להם כעובדי ציבור. כלומר, לקבל נכס, או שירות או טובת הנאה אחרת שלא בתמורה. התמורה חייבת כמובן להיות פרטית ולא משולמת על-ידי טובות הנאה שיעניק עובד הציבור לנותן המתנה. הפרת הוראות החוק מהווה עבירה פלילית. קבלת המתנה נאסרת לא רק על עובד הציבור אלא גם על בני משפחתו.
דוגמאות מפורסמות לחשדות בעבירה על חוק המתנות הם נשיא המדינה לשעבר, עזר ויצמן ומפכ"ל המשטרה לשעבר
רפי פלד, שנאלצו להתפטר ממשרותיהם עקב כך.
חוק העונשין: חוק העונשין, תשל"ז-1977 קובע בסעיף 415 כי קבלת דבר במרמה היא עבירה פלילית. עוד קובע החוק בסעיף 284 כי עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, עבר עבירה פלילית. דוגמאות להפרת אמונים: רישום כוזב,
ניגוד עניינים, שימוש לתועלת אישית או פוליטית במשאבי הציבור, קבלת מתנה בכוונה לתת לה תמורה בהפעלת סמכות לטובת הנותן.
דוגמאות להרשעות על-פי סעיף זה: השר לשעבר
אריה דרעי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס ומנהל רשות המיסים לשעבר
ג'קי מצא.
החלטת ועדת האתיקה של הכנסת בעניין מימון נסיעות לחו"ל של חברי כנסת מתחילת שנת 2002: ההחלטה פותחת בקביעה כי חוק המתנות חל גם על חברי כנסת. בנוסף מצטטת ההחלטה את כללי האתיקה של חברי הכנסת, הקובעים בין השאר, שחבר הכנסת לא יקבל, במישרין או בעקיפין, הנאה חומרית בתפקידו כחבר כנסת, ולא יהיה לו עניין אישי וניגודי עניינים במסגרת מילוי תפקידו. כן נאסר על חברי הכנסת לקבל תשלום עבור הוצאות או הרצאות בחו"ל. מימון נסיעה לחו"ל לחברי הכנסת יכול, על-פי ההחלטה, להחשב כמתן הטבה חומרית,.
ועדת האתיקה קובעת הוראה מיוחדת לגבי נסיעות חברי כנסת מטעם הבונדס לארה"ב, כי נסיעה כזו טעונה אישור מראש של ועדת האתיקה. נסיעה לחו"ל של חבר כנסת, שלא במסגרת משלחות של חברי כנסת, טעונה אישור מראש של ועדת האתיקה. נאסר על חברי כנסת לקבל תמורה מהגוף המזמין, למעט החזר הוצאות ממשי (כרטיס טיסה והוצאות אש"ל) ואסור להשתתף בנסיעה שיש בה חשש לניגוד עניינים.
לגבי צירוף בני זוג של חברי כנסת בנסיעה לחו"ל נקבע, כי בכל מקרה מימון הנסיעה של בן הזוג יהיה אך ורק על ידו או על-ידי חבר הכנסת, ולא על-ידי הכנסת או הגוף המזמין. ההחלטה קובעת שאין די ליידע את הוועדה בדבר הנסיעה, אלא יש לבקש מראש את אישורה.
ולבסוף מבהירה ועדת האתיקה, שלא תאשר נסיעה לחו"ל אם ההזמנה היא של אנשי עסקים או גופים עסקיים, אלא רק גופים ציבוריים.
דוגמאות להפרת הכללים:
אהוד ברק, בהיותו חבר כנסת, חוייב לשלם למדינה את שווי ההטבה שקיבלו הוא ורעייתו בשדרוג כרטיס הטיסה שלהם. כן הטילה ועדת האתיקה נזיפה על סגני השר לשעבר רוחמה אברהם ו
אלי אפללו על טיסתם ללא תשלום במימון חברת אגרסקו. כן ננזפו חברי הכנסת
שמעון פרס,
דליה איציק,
חיים רמון ופואד בן-אליעזר על טיסה ושהות במונקו במימון איש עסקים.
כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים: בכללים אלו שנקבעו בשנת 1977 על-ידי ועדת אשר ותוקנו בהחלטת ממשלה בשנת 2002, נקבע כי על שר מוטלת חובה להימנע מניגוד עניינים, ולא יעסוק תמורת תשלום בכל עבודה, לרבות נאומים והרצאות, אלא באישור ועדת היתרים. על השרים נאסר לקבל שכר או טובת הנאה מגוף כלשהו (למעט הכנסות מרכוש שקדם למינויים). לשר אסור שיהיה עניין אישי בפעולה או בהחלטה. ועדה בראשות שופט שמינה מבקר המדינה מוסמכת לאשר חריגה מהכללים והחלטתה סופית. מצא מבקר המדינה כי קיים חשש לעבירה פלילית בעניינים אלה, יעביר את העניין לידיעת היועץ המשפטי לממשלה.
דוגמה להעברה כזו היא במקרה של ראש הממשלה לשעבר
אהוד אולמרט.
נסיעות ראש ממשלה ושרים לחו"ל על-פי תקנון הממשלה: כל נסיעת שר לחו"ל בתפקיד תהיה באישור הממשלה או ראש הממשלה, ונסיעות פרטיות חייבות בדיווח למזכיר הממשלה. שר הנוסע לחוץ לארץ במימון גורם שאינו ממשלתי יפנה ליועץ המשפטי של משרדו מראש על-מנת לקבל חוות דעת בשאלה אם יש בקבלת המימון האמור משום חשש לניגוד עניינים או פגיעה בטוהר המידות או במנהל תקין.
הוראות היועץ המשפטי לממשלה בעניין נסיעות שרים במימון זר: בשעת 2010 הוציא היועץ המשפטי לממשלה הנחייה בעניין נוהל נסיעות שרים וסגניהם לחו"ל במימון זר. ההנחיה אינה קובעת כללים חדשים אלא מרכזת את כל הכללים באופן מסודר. בין השאר קובעת ההנחיה שבן זוג אינו יכול להיות ממומן על-ידי גורם זר, ואם מומן על-ידי גוף כזה, יראה הדבר כמתנה על-פי חוק המתנות.