|   15:07:40
דלג
  דניאל גיגי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"עצמאות חברתית"

חזון היהדות והציונות היה חזון של מדינה שהמאפיין המרכזי שלה הוא צדק חברתי, אך למרבה הצער החברה הישראלית סטתה מהחזון הזה, והיום היא חברה מפולגת וכוחנית שהערכים השולטים בה הם חומריים יום העצמאות הוא הזמן להוביל את השינוי הגדול, לפעול לתיקון העוולות ולבנות חברת מופת
09/05/2011  |   דניאל גיגי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
החזון האמיתי - שונה מהקיים

שישה בשישים ושלוש
איתמר לוין
שש סיבות כן להיות גאים במדינה, בתושביה ובהישגיה * כל השנה אנחנו מקטרים ומבקרים, אבל ביום העצמאות כדאי לפקוח את העיניים ולראות שיש לנו לא פחות סיבות להביט אחורה בגאווה וקדימה בתקווה
לרשימה המלאה

מדינת ישראל חוגגת את יום ההולדת ה-63 שלה, אבל למרבה הצער המדינה איבדה את הערכים החברתיים שהיו חלק חשוב מהאידיאולוגיה שהובילה להקמתה. החזון של הקמת מדינה יהודית בציון כלל חזון לאומי, אבל לא פחות חשוב מכך, כלל גם חזון חברתי להקמת חברה צודקת, שתתבסס על ערכים יהודיים ותהיה "אור לגויים".

בפועל, הערכים הללו הלכו והתפוררו, ולכן נוצרה פה חברה קפיטליסטית, חומרית, מסוכסכת ומפולגת, שאינה מצליחה להתמודד עם האתגרים שעומדים מולה, ובטח ובטח אינה מהווה אור לגויים. אובדן הדרך של המדינה בא לידי ביטוי במגוון גדול של נושאים חברתיים ומדיניים, אבל ישנם סממנים חברתיים צורמים במיוחד, שחייבים דווקא היום, כשאנחנו חוגגים את העצמאות שלנו, להדליק בפנינו אור אדום, ולגרום לנו לפעול למען שינוי.

הזנחת ניצולי השואה
[צילום: פלאש 90]

אחד הנושאים החברתיים המטרידים ביותר הוא האופן בו המדינה מתייחסת לניצולי השואה, שהם לא רק הסמל של המדינה היהודית, אלא גם המהות של הקמת המדינה. בצורה מחפירה, יש לומר, המדינה שכחה את החשיבות של השואה והיא שוללת מניצולי השואה את היכולת לחיות בכבוד. מדינת ישראל, שמקבלת תשלומים מגרמניה עבור אותם ניצולי שואה שעדיין נשארו בחיים, אינה מעבירה לניצולים את הכספים שמגיעים להם, ואינה דואגת לכך שאנשים אלה יוכלו להתקיים ולחיות בכבוד.

מי האמין שבמדינת ישראל נגיע למצב כזה שלניצולי שואה אין כסף לקנות תרופות, אין עזרה סיעודית בסיסית, ושניצולים מעטים אלה יאלצו להישאר כלואים בביתם בגלל מחסור ועוני? ניצולי השואה בישראל הפכו להיות בני ערובה של מנהיגים נהנתנים, שבמקום לדאוג לאלה שבדמם נבנתה המדינה, עושים רק למען ביתם ומשפחתם. "לתפארת מדינת ישראל"!

התעללות בחסרי הישע
[צילום: פלאש 90]

העוני והפערים החברתיים, למרבה הצער, מובילים גם ליחס מתעלל כלפי החלשים והנזקקים, שבהם רואות המדינה והחברה הישראלית המטריאליסטית נטל. די לבקר בוועדות הביטוח הלאומי ולשמוע סיפורים של אנשים חולים שעברו התעללות בוועדות אלה, כדי להבין שמשהו רע מאוד קורה במדינה שלנו.

המדינה מתעללת בצורה קשה גם בחולי הנפש, כאשר מבדיקות עולה תמונה חמורה, שבתי החולים לחולי-נפש מוזנחים, ושהחולים זוכים לתנאים בלתי-אנושיים. הזקנים בישראל גם הם זוכים למנה של יחס מתעלל, כאשר מעבר לעוני שבו הם חיים עד היום לא קיים פה ביטוח סעודי, ולכן זקנים סיעודיים שאין להם אמצעים הופכים לנטל על המשפחות שלהם או נזרקים לרחוב. "לתפארת מדינת ישראל"!

התרחבות הפערים החברתיים

האבות של החזון הציוני חשבו שהערבות ההדדית היא המפתח לקיומה של המדינה היהודית בציון, אבל היום הערבות הזאת כבר לא קיימת, ונוצרת פה חברה מנוכרת, שבה אנשים עושים רק למען ביתם. הערבות ההדדית עבור אבות הציונות הייתה לא רק בתפישה הלאומית שהובילה מיליוני יהודים מהגולה לישראל, אלא גם בצניעות של האנשים שהיו מוכנים להסתפק בחיים צנועים, וחלקו את מה שהיה להם עם אחרים.

היום, לעומת זאת, העושר נמצא בידי מעטים בחברה הישראלית, בעוד שאר האזרחים נאבקים להתקיים, וחלקם אינם מצליחים להגיע אפילו לרמת חיים בסיסית. בעוד הטייקונים במדינת ישראל הולכים ומתעשרים, מעמד הביניים הולך ונמחק, והעוני הולך וגדל. דוחות שכר, דוחות עוני ופרסום של נתונים סטטיסטיים אחרים מעידים על התופעה ומתריעים מפני הקרעים החברתיים שיוצרים הפערים, אבל לא נעשה מספיק כדי להתמודד עם התופעה. במקום פעולה אגרסיבית שתתקן את המצב, ממשלות ישראל מטילות עוד נטל על מעמד הביניים, מאפשרות לבודדים בחברה הישראלית להתעשר על-חשבון החברה כולה, וממשיכות להפריט את המערכות הציבוריות שאמורות היו להבטיח שוויון בסיסי בין האזרחים. "לתפארת מדינת ישראל"!

עוני וילדים רעבים
[צילום: Flash90]

אחד מעקרונות הבסיס שהנחו את היהדות בכלל ואת התנועה הציונית על כל גווניה בפרט, היה עיקרון העזרה לחלשים ולנזקקים. מקימי המדינה מכל הזרמים הפוליטיים שמו בראש סדר העדיפויות שלהם את עיקרון העזרה לנזקקים, ולכן ישראל הוקמה כמדינת רווחה שאמורה הייתה לעזור לחלשים, ולאפשר להם לצאת מהעוני שבו הם נמצאים. תנועת העבודה בהנהגת בן-גוריון, אך לא פחות מכך ז'בוטינסקי ותנועות הימין, הובילו חזון של מדינה המבוססת על שילוב בין ערכים יהודיים של צדק חברתי, לערכים סוציאל-דמוקרטיים של שוויון, שהיום כבר נשכחו.

במדינת ישראל של 2011 יש למעלה ממיליון וחצי אנשים שחיים מתחת לקו העוני, כשכמעט 50 אחוז מהאנשים האלה הם אנשים עובדים. מתוך המספר הזה מספר הילדים העניים מגיע למספר עצום של 760,000, והעדויות על ילדים רעבים מתעצמות. "לתפארת מדינת ישראל"!

עושק בכל פינה

התופעות הללו הן לא הכל, ובמקביל לכל השינויים הרעים האלה, שפוגעים בעיקר באוכלוסיות החלשות ובמעמד הביניים, ישנה גם תופעה של עשיית רווח כלכלי על-חשבון גב הציבור בדרכים יצירתיות חדשות. גביית תשלום עבור חניה בבתי חולים היא דוגמה קלאסית לעושק שנמצא בכל פינה בציבוריות הישראלית, כאשר במקום לחשוב על דרכים לעזור לאנשים שנמצאים במצוקה בבית החולים, המדינה מוצאת דרכים יצירתיות להעניש אותם וגובה מהם תשלום מופקע על חניה.

באותו אופן, השלטון העירוני משתלט על השטחים הציבוריים וקובע כללי חניה דרקוניים, שפוגעים בכל האזרחים ובעיקר מקשים על חייהם. העושק הזה הגיע לשיאו כאשר נראה שגם על טקסים לאומיים מתכוונת המדינה להתחיל לגבות כספים מהאזרחים.

פעולה ואופטימיות

החזון של מקימי המדינה היה בהחלט חזון של מדינה שבה הצדק החברתי והכבוד ההדדי הם ערך עליון, ולכן דווקא היום, ביום העצמאות, צריך להזכיר ולהילחם בחורמה על החזון הזה. העצמאות שלנו כעם תלויה לא רק בשמירה על קיומה של המדינה, אלא גם בשמירה על אופייה של המדינה. על כן, התירוצים לכל העוולות האלה שמתרחשות במדינת היהודים לא צריכים להיות מקובלים על-אף אחד מהאזרחים החיים פה, כי הם מהווים סטייה מהחזון היהודי של אבותינו ומהחזון הציוני. הסבים והסבתות שלנו הגיעו לפה בגלל הרצון ליצור חברה צודקת, שבה הנינים שלהם יוכלו לחיות ולהתקיים בכבוד, ותפקידנו עכשיו הוא להילחם בנחישות כדי להגשים את החזון הזה ולבנות בארץ חברת מופת למען ילדינו.

יום עצמאות שמח של שינוי ומאבק חברתי, למדינת ישראל.

שחיתות ציבורית
[צילום: פלאש 90]

בד בבד עם תחלואות העוני והעושק של הציבור, בשנים האחרונות אנו עדים להשחתה הולכת וגוברת של המערכת הציבורית, כאשר מספר גדול של אנשים מהביורוקרטיה והמנהיגות הציבורית נתפסים במעשי שחיתות חמורים. שורת העבריינים הפוליטיים בארץ הולכת ומתארכת כאשר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הועמד לדין במספר עבירות, שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון הורשע ויושב בכלא, הנשיא לשעבר משה קצב הורשע בעבירות מין ובקרוב יישלח לשבע שנות מאסר, וחשדות עדיין עומדים נגד אנשי ציבור רבים אחרים.

בנוסף לשחיתות הפוליטית, ניתן לראות גם עלייה ברמת השחיתות של הביורוקרטיה, כאשר פרשת הולילנד ופרשת השחיתות ברשות המיסים חושפות תמונה קשה של שחיתות בביורוקרטיה הישראלית. "לתפארת מדינת ישראל"!

שנאת זרים
[צילום: פלאש 90]

החברה הישראלית גם הפכה להיות הרבה פחות סובלנית כלפי המיעוטים שחיים במדינה, ומעבר לשנאה הגועשת בציבור גם המדינה פועלת באגרסיביות כלפי המיעוטים. שנאת הזרים מופנית לא רק כלפי המיעוט הערבי, שאיתו ישראל נמצאת בסכסוך, אלא גם כלפי מיעוטים אחרים שאיתם אין לנו סכסוך.

שנאת הזרים שהתפרצה פה לאחרונה נגד עובדים זרים שמובאים לארץ כדי לטפל בהורינו המתבגרים, היא דוגמה אחת לגזענות שגועשת בישראל. שנאה זו שמלווה בשמות גנאי לזרים, נוגדת לחלוטין את עקרונות הציונות העובדת, שפעלה למען זכויות עובדים אוניברסליים, וראתה את השמירה על זכויות העובדים כערך עליון. היחס הזה כלפי הגר נוגד לחלוטין גם את התפישה היהודית, שקבעה כללים ברורים לכיבוד הגר ולשמירה על כבודו. "לתפארת מדינת ישראל"!

תאריך:  09/05/2011   |   עודכן:  09/05/2011
דניאל גיגי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"עצמאות חברתית"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מורה נבוכים
11/05/11 11:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל המשתמש בשירותי מכונות השתייה האוטומטיות, הפזורות בכל פינה בארצנו, מכיר את התופעה: אתה משלשל למכונת השתייה או המזון מטבע, או יותר, לחריץ הכסף. ממתין שניות ו... המוצר שביקשת לא יוצא. במקרה הטוב, אתה לוחץ על לחצן העודף ומקבל כספך חזרה. במקרה הרע, וזה קורה לעיתים לא רחוקות, אתה לא מקבל לא את הכסף ולא את המוצר.
09/05/2011  |  אלי אלון  |   מאמרים
בין יום הזיכרון לחללי צה"ל לבין חג העצמאות לתקומת ישראל, בעוד מראות אירועי יום הזיכרון מהדהדים באוויר ומשפיעים על מצב הרוח הלאומי, ובעיצומו של המעבר החד עד כדי היעדר אפשרות - עולות מחשבות על היישות הישראלית ועל יתרונותיה ביחס לכל ישות לאומית אחרת מוכרת וידועה.
09/05/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
השר מיקי איתן, המופקד על שיפור השירות לאזרח, התראיין ל"אנשים ומחשבים" לרגל יום העצמאות ה-63 ובמלאת שנתיים לכהונתו בתפקיד. הראיון עם מיכאל (מיקי) איתן, השר לשיפור השירות הממשלתי לאזרח, נערך בלשכתו של יוסי פלד - השר ללא תיק. לשר איתן אין לשכה בתל אביב. למעשה, אין לו לשכה בכלל, ואת מרבית פעילותו הוא מבצע ממשרדו בכנסת, בעזרת צוות עוזרים מצומצם, שמרביתו מלווה אותו כבר שנים רבות. עם היכנסו לממשלה, סירב איתן לקבל לשכה ונהג. אלמלא החוק היה מחייב אותו, איתן היה מוותר גם על מאבטח אישי.
09/05/2011  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
יום הזיכרון. עשר וחצי. עוד מעט הצפירה הידועה. הצפירה שתמיד "עושה לי משהו" בלב. ואני רואה את פניהם של כל הנופלים שהכרתי, ואת אלה שלא הכרתי, ולבי כבד עלי. אלא שאתמול, דווקא בשעת הצפירה, כשעמדתי מול הטלוויזיה וראיתי את הטקס הממלכתי שלנו, הרגשתי בלבי צביטה מסוג אחר. הרגשתי צביטה שקראה לי לחוש את הסבל של האחר. לחוש גם את הסבל של האימהות הפלשתיניות, שגם הן איבדו בנים. לחוש את הסבל של הבנים, הבנות, האחים, האחיות, הסבים, הסבתות, שקיימים גם בצד השני. ולא משנה בכלל מי צודק כאן ומי התחיל במלחמה. תמיד יש צד שמתחיל במלחמה, והוא חושב שהוא צודק, ומאות ואלפים, ולפעמים מיליונים, משלמים את המחיר.
09/05/2011  |  אורנה רב-הון  |   מאמרים
כמי שגדל בירושלים איבדתי מספר גדול של חברים ומכרים, שעברו בחיי כמו תמונות שאני לא יכול לשכוח. סיפור החיים של החברים שלי מבית-הספר, ממועדון הנוער ומהצבא מובא כאן, ואני רק רוצה שלא נשכח את האנשים האלו, שהיו כל-כך מיוחדים ועדיין כל-כך צנועים.
09/05/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il