|   15:07:40
דלג
  שבתי גרברציק  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

נוקמים בנוקמים

פרשת השוטרים הנוקמים רחוקה מסיום. חודשיים לאחר שחרורו ממאסר נורה השוטר המפוטר אלדד חדד, כנראה בידי אותם גורמים עברייניים שגרמו לו ולחבריו להפוך לעבריינים בעצמם. והוא לא לבד - במשטרה ישנם שבעים שוטרים נוספים שמוגדרים "מאוימים"
10/07/2011  |   שבתי גרברציק   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
השוטרים הנוקמים

במשטרה מבינים היום כי הקודים בעולם הפשע השתנו. העבריינים כבר אינם מקבלים על עצמם את הכלל הג'נטלמני שהשוטר עושה את עבודתו ואין לפגוע בו. הצעירים שבהם אינם בוחלים כיום בשום איום על השוטרים

הכדורים שפגעו באלדד חדד כשיצא מבית הכנסת בנהריה נועדו לחסל אותו. על כך אין כל מחלוקת. נראה שהמתנקשים עקבו אחריו בתקופה האחרונה, אספו מודיעין על לוח הזמנים שלו וידעו באיזו שעה מסתיימת התפילה בבית הכנסת בשכונת מגוריו. חדד צעד לבדו. אולי הגניב מבט לאחור ואולי לא. את המאבטח שהיה צמוד אליו בעבר העביר לשמור על בני משפחתו. יכולותיו מהעבר המבצעי, כאשר שירת כבלש, נשחקו בכלא, והוא לא הבחין באורב, או באורבים, שחיכו לשעת הכושר.

הירי היה מדויק ופגע בידיו, ברגליו ובמרכז גופו. אלא שגם בירי מטווח קצר מתרחשים נסים. הכדורים פספסו את בית החזה והראש. חדד נפל על המדרכה מדמם, כואב ובעיקר מושפל על הדרך שנורה בה, ללא יכולת להגיב, ללא יכולת לירות לעבר העבריין שנשלח לחסל אותו.

העבריינים רואים את "השוטרים הנוקמים", רב-סמל ראשון אלדד חדד וחבריו, כמתים מהלכים. הרי אפילו משענת הקנה הרצוץ של המשטרה אינה עומדת עתה לשוטרים-לשעבר אלה, שפוטרו מהמשטרה יום לפני מאסרם והשתחררו לפני חודשיים. נאומי התמיכה של השר לביטחון פנים ושל המפכ"ל מחזקים את רוחם של השוטרים המאוימים, אבל אינם מוסיפים דבר לביטחונם האישי.

עוד קו פרשת מים

אך עוד קודם לכן אירע ניסיון הנקמה מצד השוטרים. המעבר שלהם משוטר לעבריין היה הדרגתי. עוד יום של תסכול, עוד מנה של לחץ מהבית, עוד ייאוש מאוזלת ידה של המערכת שלא הצליחה לכופף את ארגונו של מור. נקודת השבר הייתה ב-22 באוקטובר 2006. חמשת השוטרים נפגשו, שינו את מספרי מכוניותיהם, והתחלקו לשתי קבוצות לשם הטמנת המטענים. שני שוטרים הצמידו מטען צינור מתחת לרכב שטח ששייך למור. שלושה שוטרים הצמידו מטען חבלה לחלון ביתו.

בבוקר התפוצץ מטען החבלה בדירתו של מור וגרם לנזק קל. הפיצוץ עורר במור חשד שמישהו ממתחריו מנסה לחסל, והוא בדק את רכבו וגילה את המטען שהוצמד לו. המשטרה החלה בחקירה; בין החוקרים היו מטמיני המטענים עצמם. ההנחה המיידית הייתה שמדובר בחיסול חשבונות בין עבריינים. לשוטרים לא היה קצה חוט. מי שגרם לפריצת דרך היה שוטר אחר, שנחקר באותה העת במחלקה לחקירות שוטרים על גניבה והחליט לספר על המידע שידע בניסיונות החיסול. בעקבות המידע המפתיע נעצר מ', אחד השוטרים המעורבים. הוא הסכים להפליל את האחרים, והם נעצרו.

הפרשה גרמה לצמרת המשטרה להבין שהמשטרה חולה במחלה קשה, וכי עבריינים הם אלה שמכתיבים את סדר היום. נהלים שונו, ובדק בית נעשה לכל אורך שדרת הפיקוד. נוסף לטיפול המשפטי הפלילי, ועדה משטרתית בראשות סגן המפכ"ל אילן פרנקו חקרה את הפרשה. הממצאים העיקריים הותרו לפרסום רק לאחר זמן ובלחץ התקשורת. הוועדה קבעה שהיה כשל באבטחת השוטרים, ושהיכולות המבצעיות-חקירתיות היו גרועות ולא מספקות שכן רק שני כתבי אישום הוגשו נגד מור.

במשטרה מבינים היום שהקודים בעולם הפשע השתנו. העבריינים כבר אינם מקבלים על עצמם את הכלל הג'נטלמני שהשוטר עושה את עבודתו ואין לפגוע בו. הצעירים שבהם אינם בוחלים כיום בשום איום על השוטרים. לדברי גורמים במשטרה, כ-70 שוטרים אחרים שעדיין משרתים בארגון מוגדרים מאוימים - בשלבים שונים של מדרג בן שש רמות איום. מהנמוכה, של שוטרים שעבריינים אמרו להם במקום פומבי כגון בית משפט שיהרגו אותם, יפרקו אותם וכדומה, עד לחמורה ביותר, של ניסיונות קונקרטיים לפגיעה פיזית.

גורמי המשטרה מציינים שהארגון משקיע מיליוני שקלים בכל שנה במטרה להגן על חיי השוטרים, בין השאר פועלת יחידה לאבטחת שוטרים, בפיקוד סגן-ניצב יגאל לוגסי, ש"נותנת מענה מיידי לכל שוטר שאוים". המשטרה גם החליטה להמשיך לאבטח את השוטרים המפוטרים מנהריה, אף שאינה מחויבת בכך. יודעים שם שכל שוטר שמאוים, גם משפחתו מאוימת - ולשוטר כזה אין יכולת אמתית לתפקד.

ובכל זאת, על-פי נתוני המשטרה, הכאוס בצפון משתולל. כמעט בכל יום עובדי ציבור נחשפים לאיומים, לירי ולהשלכת רימונים, בעיקר במגזר הערבי. זו הסיבה שהמחוז הצפוני במשטרה חולק בשבוע שחלף לשני מחוזות ועובו בו תחנות המשטרה (ראו בהמשך).

ואשר לירי על אלדד חדד - מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו, איש חקירות ותיק, רואה באירוע קו פרשת מים. הוא החליט להעביר את החקירה ליחידה הארצית לחקירת פשעים, יה"ב 433, ומושקעים בה אמצעים טכנולוגיים שקיימים רק ביחידה הזו ואמצעי מודיעין שהם פסגת הטכנולוגיה המשטרתית. כישלון בחקירה הזו, אומרים בצמרת המשטרה, לא בא בחשבון.

שנים של פגיעות ואיומים

גיבורי הפרשה כונו 'השוטרים הנוקמים' או 'עבריינים במדים' - תלוי אם המְכַנֶה הוא ממחנה כחולי המדים או שחורי הגלימות. רב-פקד יניב אשור, קצין בילוש בימ"ר גליל; רב-סמל מתקדם יוסי לוי, רכז מודיעין במשטרת נהריה; רב-סמל מתקדם רמי מוסא, רכז מודיעין במשטרת עכו; רב-סמל ראשון אלדד חדד, בלש בימ"ר גליל; ומ', שוטר שהפך עד מדינה והפליל את חבריו.

הם היו קבוצה של שוטרים שעבדו יחד, ועל עשרות כוסות קפה דיברו על הידרדרות הפשיעה בצפון, על הסיכון שהם נוטלים במלחמתם בעבריינים הכבדים, על הגיבוי הלקוי שנותנת להם המשטרה ועל קוצר הראות של המפקדים בכל שדרות הפיקוד במחוז הצפוני. מעשי האלימות וההפחדה נגדם ונגד חבריהם, המיוחסים לארגון הפשע של מיכאל מור מנהריה, הם שהובילו אותם לעבור בעצמם לדפוסי פעולה עברייניים.

מור נכלא לראשונה בשנת 2000, למשך שנה, בעוון תקיפת חייל. מבחינתו זו הייתה פתיחת חשבון אישי עם המשטרה. בחודש מאי אותה שנה נרשם אירוע ה'תגמול' הראשון המיוחס למור ולאנשיו. רימון רסס הושלך אל ביתו של יוגב אלימלך, בלש במשטרת נהריה. לא חלף שבוע, ושני רימונים נוספים הושלכו לעבר תחנת המשטרה בעיר. חודש לאחר מכן האמל"ח עלה מדרגה: טיל נגד טנקים מדגם לאו נורה לעבר אותה תחנה וגרם לפציעתו של שוטר. במשטרה - ליתר דיוק, בדרגי השטח; בדרגי הפיקוד פחות - התחילו להבין כי מדובר במי שהחליט לחצות את קוד ההתנהגות בין עבריינים לבין לובשי המדים.

התסכול מחוסר היכולת להוכיח את מעשיו של מור ולהביא למאסרו גרם לזעזועים ביחידת הבילוש הצפונית. חלק משוטריה הועבר לתחנות אחרות, מה שהעלה עוד את תסכולם. השוטר יניב עשור נקרא לשקם את יחידת הבילוש ואכן הצליח להכניס את מור לכלא, ארבע שנים לאחר המקרה הראשון. שוטריו של עשור תפסו את מור לאחר שאיים על עובד בחברת כוח אדם, והוא נידון לשבעה חודשי מאסר. חודשים אלה היו חודשי הספירה לאחור של השוטרים בצפון. הם ידעו מה יתרחש לאחר שרב-העבריינים החס כל כך על כבודו ישתחרר, ניסיון העבר צפצף כפעמון אזעקה, אולם איש מלבדם לא היה מוכן לשמוע.

והנה זה בא. ביום אחד הושלכו שני רימוני רסס לעבר ביתו של ראש צוות בילוש, מיקי אלקובי, ולעבר ביתו של השוטר אייל דניאל. ההפחדות נמשכו ב-2005 וב-2006. רימוני רסס הושלכו על בתי השוטרים רמי מוסא ומאיר נחום. גם נבחרי הציבור לא ניצלו מהאיומים על חייהם. סגן ראש העיר נהריה דאז, דני הירש, ניצל כאשר רימון הושלך לעבר בית קפה שישב בו. בפתח ביתו של ראש העיר דאז רון פרומר ניסו להניח מטען חבלה.

השוטרים המתוסכלים בילוי לילות ארוכים במארבים ובחדרי החקירות. הם היו משוכנעים שמור עומד מאחורי המקרים, אולם לא היה בידם האקדח המעשן. בלשי המשטרה טיפלו גם ברימוני יד שהושלכו לעבר בנו של ראש העיר החדש ג'קי סבג. הם גם הבחינו באנשי מיכאל מור מתצפתים על בית אביו של יניב אשור, ראש צוות הבילוש שחוקר את מעשי ארגונו של מור.

בשנת 2007 גילו בלשי המשטרה שברשותו של מור מוסלקים אקדח ורובה אם-16, ושוב הוא נשלח לרצות מאסר של 21 חודשים באחד מבתי הכלא הקשים ביותר, כלא שאטה. אך גם בשבתו של מור מאחורי סורג ובריח הלחץ בחוץ היה גדול. שיחת טלפון שבה על-פי החשד קילל שני מפקדים בכירים במשטרה וחוקר נוסף על פועלם בחשיפת החזקת הנשק הבלתי חוקי, הביאו את המשטרה להצבת שמירה מיידית על השלושה. בני משפחותיהם הוסיפו לספוג איומים. תקוות השוטרים שמשהו ישתנה התפוגגה והלכה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/07/2011   |   עודכן:  10/07/2011
שבתי גרברציק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לעתים מתמקדות מפלגת השלטון בפרט והמערכת הפוליטית בכלל בדיון שהוא מהותי נטו. לא שאין מאחורי הקלעים אינטרסים ומאבקי כוחות, שיקולים אלקטורליים וניסיונות להורדת ידיים, אך בכל זאת הסוגיה שעומדת על הפרק עשויה לשנות את שגרת חייה של מדינת ישראל בממדים שהופכים את משחקי הכוח למשניים.
10/07/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
גלי הצונמי של הקוטג' מגיעים כעת לאזור החיתולים החד פעמיים. אין ספק שבחירתה של רשת מגה בחיתולי האגיס פרידום, היא בחירה מוצלחת, שכן היא מכה את יריבתה שופרסל פעמיים. פעם אחת פגיעה ישירה במחיר ופעם שנייה בחברת האם אי.די.בי, אשר מחזיקה גם במפעל חוגלה המייצר אותם בישראל. נשאלת כמובן השאלה האם זה תעלול פרסומי, או שמדובר כאן על מהלך לאורך זמן?
10/07/2011  |  יובל לובשנטיין  |   כתבות
קלינטק הנה מילת קיצור עבור טכנולוגיה נקיה. זהו מונח המציין מוצרים או שירותים המשפרים את הביצועים התפעוליים בעודם מפחיתים עלויות, תשומות, צריכת אנרגיה, פסולת או זיהום. בחמישי לחודש יולי נפתחה בגני התערוכה בתא תערוכה בנושא ובה מציגים חברות מחו"ל ומהארץ המראים את החידושים האחרונים בשטח.
10/07/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
הזדמן לי לשמוע את ההגדרה היצירתית ביותר למונח הידוע קידוש השם. על גבעה סחופת רוחות, שבגבה אתר הקידוח 'מגד 5' הסמוך לנתב"ג עמד טוביה לוסקין, הגיאולוג הראשי של חברת 'גבעות עולם', ובישר לקהל קדוש של כמה עשרות עיתונאים על השקתו הרשמית של הקידוח באתר.
09/07/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
בסוף חודש יוני נחת בתיבות המייל של מערכות העיתונים ואתרי האינטרנט הישראלים לוח שידורי חודש יולי של ערוץ 10. זה נראה מעודד יחסית; אמנם, שני ימי שידור תמימים הוקדשו לתוצר הריאליטי החדש והמיותר של הערוץ, הדור הבא24/7, אבל מסביבם נדמה היה כי נבנה לוח שידורים סביר והגון: קצת קומדיה מקורית (כאן גרים בכיף), קצת קומדיה חצי מקורית (החברים של נאור), קצת קומדיה מגוירת (בנות הזהב), קצת בידור וסאטירה (נבחרת ישראל בטלוויזיה, מה נסגר), קצת תרבות (המסע המופלא של אהרוני וגידי), קצת דוקו (בטבעת זו), קצת שעשועונים (לעוף על המיליון, ווייפאאוט ישראל), קצת דוקו ריאליטי (TLV - עושים את תל אביב). נשמע כמו תפריט מגוון, מאוזן, ראוי למאכל ואפילו כשר להפליא. רק לארוז בלאפה ולאכול חם.
08/07/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il