|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חניון מוסדר. ממשיכים להישען על קבלנים פרטיים [צילום: איתמר לוין]

הדרך להפרטה נכונה של החניה המוסדרת ברשויות

בנסיבות הכלכליות הקיימות במשק כיום, ישנן עדיין רשויות מקומיות שאינן מסוגלות לממן באופן עצמאי הקמה או הפעלה של מערך להסדרת חניה במרחבן. לכן, אם ברצונן לממש את חוק העזר לחניה (העמדת רכב וחנייתו) ולאכוף את תקנות התעבורה האוסרות העמדת רכב בהפרעה הן ייאלצו להמשיך ולהישען על חברות פרטיות וקבלנים חיצוניים
24/07/2011  |     |   מאמרים   |   תגובות

הסדרת החניה ברשויות המקומיות הפכה לנושא פופולרי מאוד לסיקור ולהעברת ביקורת ע"י עיתונאים. התקשורת מרבה להזכיר מידי פעם את שמות הרשויות המפעילות את החניה באמצעות קבלנים פרטיים ותדמיתן בקרב הציבור נתונה לשמצה וקלס - ללא הרף. התקשורת מנצלת היטב את כוחה, על-מנת ללקט ביעילות עובדות מעניינות שאינן נגישות בד"כ לציבור וחושפת אותן בבוא העת באופן פרובוקטיבי ולעיתים אף באופן מוגזם למדי. אין ספק שברוב המקרים היא עושה שירות טוב לתושבים ובעיקר פוקחת את עיניהם של ראשי הרשויות ונבחרי הציבור - קובעי המדיניות.

הנה לשם דוגמא, במהדורות החדשות בטלוויזיה הוכרז לאחרונה כי "החניה עברה לידיים פרטיות" ובכדי לעורר יצר של הזדהות עם הכתבה המגמתית המבליטה מחזורי כספים עצומים נעשה שימוש קיצוני בביטויים כגון : "תעשיית החניה" או "חברות פרטיות גורפות קופון משמעותי מכספי הדוחות".


הפרטת החניה - ברירה או מחדל ?!

ברוב הרשויות המקומיות בארץ, ניכרים פערים גדולים (בחלקם - אפילו אינם ניתנים לגישור בטווח המיידי), ב-4 התחומים המשמעותיים והמשפיעים ביותר על ההחלטה אם וכיצד להפעיל את הסדרת החניה ובהם - פערי תקציב, פערי כוח-אדם, פערים טכנולוגיים, פערי ידע וניסיון:

1. פערי התקציב - היעדר תקציב הנדרש למימון השקעות והוצאות הקמה והפעלה של רשות חניה עצמאית.

2. פערי כ"א - הגבלה בגיוס או השמת כ"א אורגאני מתאים ומוכשר שמסוגל לנהל ולהפעיל מערכים מורכבים המשלבים בו-זמנית אחריות ושליטה על נושאים כגון: אכיפת רחוב ע"י פקחים ניידים ורגליים, טיפול אדמיניסטרטיבי ומשפטי בערעורים, הפקת תוויות חניה חופשית (תווי-דייר) לאוכלוסיות שונות, מנגנון קליטת תשלומי אגרות חניה הנגבים באמצעות מדחנים, או בכרטיסי חניה אלקטרוניים (איזיפארק), או בהסדרי חניה סלולאריים, ניהול מנגנון לקליטת תשלומים מקנסות חניה שוטפים וזיכויים במחשב בערוצי תשלום מגוונים (מוקד אנושי, אינטרנט, דואר, בנקים מסחריים, מערכת IVR), ביצוע הסבת דוחות חניה לזהויות של בעלי הרכב, פעילות מול מאגרי מידע חיצוניים, ניהול מערך גרירת רכב, ניהול מערך גביית חובות חניה שלא שולמו במועדם, ועוד.

3. פערים טכנולוגיים - היעדר טכנולוגיות חניה ייעודיות ברשות וצוותי עבודה המיומנים למשימות ייחודיות, כגון: מערכות מדחנים, מערכות מסופונים להפקת דוחות, תוכנות מחשב, כלי שינוע וגרירת -רכב, גובי מס, מעקלי מיטלטלין וכיוב'.

4. פערי ידע וניסיון מקצועי - היעדר ידע מקצועי וניסיון ניהולי הרלוונטי לצורך תפעול נכון של רשות חניה בעלת אופי ציבורי וכלכלי כאחד, עם היבטים שירותיים ופוטנציאל פיננסי מוכח.

דומה כי במצב זה, בין 2 האלטרנטיבות הבלעדיות העומדות בפני הרשויות המקומיות הסובלות מפערים אלו, דווקא בחירה בברירת המחדל, המאפשרת להן להפעיל את רשות החניה באמצעות קבלן חיצוני, היא טובה יותר ומתאימה להן, מאשר הבחירה בחלופה הגרועה ממנה של "ישיבה על הגדר" מבלי לעשות דבר ובעצם - להימנע מאכיפת חוק העזר לחניה מוסדרת בתחומן.

למרות המגבלות שיתוארו בהמשך, הבחירה בחלופה זו מאפשרת לרשות לדרוש מהקבלן כי יספק את כל החסר ודרוש לה לתפעול נאות של רשות החניה, קרי: מימון, כ"א ואמצעים טכנולוגיים ייעודיים.

ואולם אליה וקוץ בה, בתמורה לאספקת דרישותיה, נאלצת הרשות לוותר על חלק מההכנסות המגיעות לה מהחניה ולהעבירן כעמלה לקבלן החיצוני. הצרה הגדולה יותר היא, שבשלב הנוכחי לרשות המקומית לא נותר אלא להשאיר את הקבלן לפעול בשטח כמעט לבדו ולהפעיל באופן עצמאי ועל דעת עצמו את רוב המערכים והתהליכים הקשורים בהסדרת החניה, על כול המשתמע מכך.

לא בִּכְדִי מזהים כלי התקשורת את "הפרצות" ועוגמות הנפש הנגרמות לציבור בעטייה של שיטת הפעלה זו, ומניחים בפנינו מידי פעם דווקא דוגמאות מרגיזות של ה"פינג-פונג" האנושי שהינו נחלתם של בעלי דוחות החניה. אלו נאלצים בד"כ להתרוצץ ולהזיע בין משרדי העירייה לבין משרדי הקבלן החיצוני, כול זאת מבלי שניתן בכלל להבין מי בעצם אחראי על הטיפול בהם, למי יש את הסמכויות להחליט ובאיזה תחום....

מכאן ואילך, קלה מאוד דרכם של כלי התקשורת לרתום ולהסית את רוב הציבור, הממורמר ממילא ומאוכזב משירותי החניה, כנגד החלטת הרשות המקומית, שנאלצה "להעביר לידיים פרטיות את הזכויות המאפשרות לכאורה ליהנות מכספי הכנסות החניה ולהתעשר על חשבון התושבים". ככול שחולף הזמן הולכת ומתעצמת לה אווירת "עליהום תקשורתי" בה יטענו התושבים כי הרשות מפקירה אותם בהעדפתה את הקבלן הפרטי וכל זאת כאמור מבלי לדעת ולשקלל את כל העובדות החשובות, את המגבלות האובייקטיביות ואת הפרטים האמיתיים לאשורם.

הפתרון הנכון: הפרטת החניה רק תחת פיקוח ובקרה

הניסיון המצטבר בתחום זה מוכיח, שגם אם מפריטים את כלל מערכי החניה ונותנים אותם בידי חברת ניהול חיצונית, צריכה הרשות המקומית לנהוג באחריות ציבורית המתחייבת מכך. מסירת פרויקט מורכב ודינמי, אשר ברובו מבוסס על תזרים מצטבר ובלתי פוסק של כספי ציבור (אגרות חניה, תשלומי קנסות וחובות, מכירת כרטיסים ותווי חניה, גביית חובות, גביית הוצאות אכיפה) חייב להיעשות בצורה מבוקרת, תוך שמירה קפדנית על כך שהרשות לא תאבד את כושר השליטה שלה על התהליכים המתבצעים בשמה ע"י הקבלן.

הרשות חייבת לקיים מנגנון המאפשר לה להחזיק ברשותה תמיד מידע עדכני ומדויק על כלל הנתונים הכספיים המטופלים על ידו ושהיא תוכל לוודא כי תוצרי פעולותיו המשפיעים על התושבים - יתאימו למדיניותה המוכתבת.

מינוי והעסקת משרד פיקוח מקצועי הבקיא ומיומן בתחום החניה, שיפעל מטעם הרשות המקומית ויבקר את פעולותיו ואיכות שירותיו של קבלן החניה החיצוני, היא אחת מהדרכים היעילות ביותר וגם ערובה כי תובטח עמידתו של הקבלן בתנאים שלהם התחייב במסגרת חוזה ההתקשרות עם הרשות.

אין די בכך שהרשות המקומית תפרסם מכרז, מפורט ככל שיהיה, ותתקשר על סמך תוצאותיו עם קבלן זוכה, כאשר לאורך תקופת העסקתו (בד"כ 5 שנים לפחות) היא אינה שולטת בפעולותיו ומאפשרת לו לנהוג בשמה ומטעמה ללא מערכות פיקוח ובקרה מקצועיים.

לא מכבר פורסם בכלי התקשורת כי קבלן פרטי אשר סיפק שירותי חניה לאחת מהרשויות, פעל על דעת עצמו וסימן בצבעי אדום-לבן וכחול-לבן אזורים אשר לא ניתן להם מעולם כל היתר ע"י רשות התימרור המקומית.

הפקחים העירוניים שאינם בקיאים כלל בתוכניות התימרור המאושרות, זיהו עבירות חניה באזורים שתומררו בניגוד לחוק, והפליאו בהטלת קנסות כבדים על הנהגים שחנו בהם. משנחשפה השערורייה ע"י אחד הנהגים, נדרשה הרשות להודות בטעותה, לבטל את כל הדוחות שהוגשו באותו אזור, להשיב את הכספים לתושבים התמימים ששילמו, להחזיר את מצב התימרור לקדמותו ולהתנצל בפני הציבור על התקלה החמורה ועוגמת הנפש שנגרמה.

לסיכום, מינוי פיקוח-על ובקרה על פעולות הקבלנים, יבטיח לרשות המקומית כי מחד-גיסא - היא תוכל למצות היטב את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בהסדרת החניה מבלי לאבד ולבזבז כספים מיותרים בגין תשלומי עמלות בלתי סבירות לקבלנים, ומאידך-גיסא - יאפשר לה להסתייע במנגנון מקצועי המהווה עבורה ומטעמה סוג של חיישן להתרעה בכול מצב שבו יימצא כי הקבלן חורג מאמות המידה השירותיות שעליהן התחייב מולה בהסכם ויאלצו לשפרן לשביעות רצון מעסיקיו.

צריכים להכיר בעובדות

רוב האנשים אינם מודעים לעובדה שאכיפת החניה המוסדרת נובעת מאילוצים הנובעים מהיעדר פעילות אכיפה משטרתית בתוככי השטח המוניציפלי וכן מרצונה הטוב של הרשות המקומית להבטיח לתושביה ביטחון וסדר ברחובות. מאידך, הדעה הרווחת בציבור היא שהרשות בוחרת לעשות כן אך ורק מתוך שיקולים כלכליים גרידא, המיטיבים את מצב קופתה.

הפעלת מנגנון להסדרת החניה אינה מסתכמת רק בהטלת קנסות ע"י פקחים, אלא דורשת עבודה מאומצת ומורכבת מאוד מאחורי הקלעים ומיומנות מקצועית ברמה שהיא גבוהה בהרבה מזאת הנדרשת להפעלת מערכות מוניציפאליות אחרות. רשות החניה מחויבת לבסס את תהליכי עבודתה בדייקנות ובקפדנות על סדרת חוקים ותקנות, כמו: חוק סדר הדין הפלילי, תקנות התעבורה, חוק העזר (העמדת רכב וחנייתו) של הרשות המקומית, פקודת המיסים (גבייה) ועל מדיניות הרשות המתעדכנת מעת לעת.

ליישום מדויק של הוראות החוק, היא זקוקה למימון ולהשקעת תקציבי עתק לשם הצבת תימרור ולסימון התשתיות, לרכישת מערכות תקשורת ומחשוב יקרות, להצטיידות באמצעים משוכללים (מסופונים לפקחים) להפקת דוחות החניה, לפריסת מערך מדחנים המאפשר גביית אגרות חניה מהציבור, להקמת מערך פנים-משרדי לטיפול בפניות הציבור שעיקרן ערעורים על דוחות חניה, להקמת מוקד טלפוני מאוייש, להקמת מערך הנה"ח שיעסוק בקליטת התשלומים וטיפול בזיכויי דוחות, ועוד.

אם לא די בכך, הרשות צריכה לממן בנוסף גם הוצאות תפעוליות שוטפות ויקרות, בהיקפים שנתיים המסתכמים בשיעורים של כמה מיליוני ₪ לשנה, כגון: תשלומי שכ"ע לפקחים ולעובדים מקצועיים, הוצאות אחזקה משרדיות, הוצאות דפוס, דמי שימוש במאגרי מידע חיצוניים (משרד התחבורה, מרשם האוכלוסין, מרשם החברות וכיוב'), הוצאות בגין ביול דואר רשום, הוצאות משפטיות, הפקת תווי דייר, הוצאות גרירת רכב ופינוי צירים, והוצאות תפעוליות נילוות.

הכותב הוא מומחה ויועץ לניהול חניה מוסדרת וחניונים ברשויות ובחברות העירוניות.
תאריך:  24/07/2011   |   עודכן:  24/07/2011
משה בכר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדרך להפרטה נכונה של החניה המוסדרת ברשויות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א1
24/07/11 11:40
2
אבנר כהן
25/07/11 10:55
3
רמי . א
25/07/11 18:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאוניברסיטת חיפה, כמו בוודאי לאוניברסיטאות אחרות יש פטנט שחוסך זמן. הפטנט הוא אתר אינטרנט עם הרצאות שצולמו. כך יכול אזרח פשוט, להלן אפ"ש, לשמוע להנאתו, או לא, הרצאות בתחומי עניין שונים.
24/07/2011  |  אורי נטע  |   מאמרים
הבנתו של דייוויד מאמט בדרמה חשפה לו סודות שאינם קשורים לתיאטרון.
24/07/2011  |  לוּ מרנו  |   מאמרים
בין רבבות התיירים הישראלים, שייצאו באוגוסט הקרוב לחו"ל, לא נפקד מקומם של הסטודנטים. בתום שנת הלימודים האקדמאית מתכוונים רבים מהם לנהור אל מעבר לים כדי להתאוורר מעט מעולה של תורה. את חופשתם הם מתכוונים לממן מעבודות ועיסוקים שיזדמנו להם בעת חופשתם.
24/07/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כבר לפני 4 חודשים כתבתי כי טלטלתה של מערכת הבריאות עומדת בפתח. טענתי כי מקור הטלטלה אינו במימון חסר של המערכת, אלא במבנה שלה. כאשר מערכת בנויה מראש בצורה לקויה, ואין זה משנה אם מדובר במכונית או במערכת בריאות, היא תקרוס, ובימים אלו אנו אכן עדים לקריסה, כאשר חלקים של המערכת האמורים לתפקד יחד כמכונה משומנת היטב, חורקים, מתפרקים ומתפזרים.
24/07/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
ראשית, הרשו לי לפתוח בדברי ברכה לנחום סוקולוב על הפרס הקרוי על שמו, שיוענק השנה לאחד ריבלין או משהו כזה. אין ספק שריבלין זה למד דבר או שניים בכל הנוגע לטריקים ושטיקים עיתונאיים כפי שהדבר בא לידי ביטוי בקטע שהריץ בערב שבת בעניין תחלואי קול ישראל (רק שלא תעזו לגעת בתוכנית "שבת עולמית" של יצחק נוי בשבת בבוקר - כל השאר לא ממש מעניין אותי).
24/07/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il