|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
הדמוקרטיה בישראל. שונה מהמקור הקלאסי [צילום: פלאש 90]

הדמוקרטיה בעיני השמאל ובעיני הימין

הדמוקרטיה המקורית הקלאסית, על-פי הממציאים היוונים, כבר מזמן שונה וגמישה יותר ממה שיצקו בתוכה מייסדיה. לפעמים נדמה, לפי הביקורת הנוקבת מצד ארגוני השמאל, שהם המציאו את הדמוקרטיה המודרנית ורק מה שהם חושבים כי הוא טובת המדינה - זאת הדמוקרטיה בהתגלמותה הגיעה העת להרגיע אותם ולהראות להם שיש גם דמוקרטיה כפי שמשתקפת בעיני הימין
25/07/2011  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות

דמוקרטיה - ביוונית שלטון העם (דמוס - עם, המון; קרטוס - כוח). שיטת ממשל שבה יש לאזרחים יכולת להשפיע על המדיניות. יתירה מכך, לאזרחים יש כח להשפיע בקביעת השלטון, וכן על מדיניותו. הבחירות, הן המדד למי הניצחון, מי ירכיב את הממשלה ולאן היא תנווט ותוביל. ממשלה דמוקרטית - מנוהלת על-ידי מוסדות דמוקרטיים ושמירה על זכויות הפרט.

להזכיר את נשכחות היסטוריות - הדמוקרטיה ביוון העתיקה כאשר ראתה עצמה מאוימת מבחוץ, מיהרה למנות "דיקטטור" - לתקופה מוגבלת, כל עוד האויב החיצוני היה קיים ומסרה בידיו, סמכויות אישיות בלעדיות כדי להגן על המוסדות מפני קריסה או מפלה. חלף האיום מעצמו או לאחר ניצחון במלחמה או הסדר אחר - הוחזר השלטון לעם ולמוסדותיו. במשך השנים הדמוקרטיה קיבלה משמעויות שונות ורחבות יותר, ומהמקור היווני נשאר למעשה רק השם והאידיאולוגיה הפילוסופית - שהשלטון בא - מרוב העם אל העם ולמען העם.

סוגי הדמוקרטיה הרלוונטיים - לעניינינו הם:

  • דמוקרטיה ישירה - כל אזרח מאזרחי המדינה יכול להצביע, להציע, לדון בהחלטות פוליטיות.
  • דמוקרטיה ייצוגית - שיטת ממשל בה מפעיל העם את ריבונותו באמצעות נציגים הפועלים בשמו.
  • דמוקרטיה מתגוננת - בפוליטיקה פירושו משטר דמוקרטי הנוקט אמצעים חוקתיים, תקנות, פסקי דין המגבילים חלק מזכויות האזרח - במקרים בהם יש סכנה למדינה, למשטרה וביטחונה.
בארץ הנושא בא לידי ביטוי עיקרי - במלחמתה בטרור.

אבל גם אמצעים נוספים, נכונים וחוקתיים בדמוקרטיה מתגוננת, כגון: זכויות אזרחיות, הן של פרטים והן של ארגונים שונים - יוגבלו, יפוקחו, אם הן מסכנות בפעילותיהם את המשך קיומו של המשטר הנבחר ואת בטחון המדינה ואזרחיה.

המצב בישראל כיום, כתוצאה מהמצב הביטחוני, הפוליטי, הוא שמעמדנו המבודד כמעט בעולם, הצביעות של הפוליטיקה האירופית והכלל עולמית מביאה את ישראל, בעל כורחה לבחירה בדמוקרטיה מתגוננת, כדי להגן על עצמה, על המדינה ואזרחיה.

דמוקרטיה מתגוננתהיא לא נעימה, לא פופולרית, לא נשמעת טוב, לא מצטלמת טוב, לא מנגנת לפי התווים הקלאסיים של האליטיזם השמאלני. קל מאד לתקוף את השיטה שלא תמיד הולכת בתלם, מצמצמת ומגבילה זכויות בתחום האישי, הציבורי, הכספי, בחופש הפעולה ואפילו בחופש הביטוי - אם הדבר הכרחי.

החוק נגד החרם הוא דוגמה קלאסית לחקיקה מתגוננת. זה לא חוק החרם, כפי שמנסים להציג אותו, בכוונה ברורה ומטעה. מדובר בחוק נגד החרם של גופים, מדינות הבאים לפגוע בישראל, בחוסנה הכלכלי, במוסדותיה ובביטחונה וע"י כך גם באזרחיה.

המתנגדים לחוק השמיעו טענות מגוחכות למדי כשאחת מהן העיקרית הייתה והיננה הפגיעה בחופש הביטוי. ובכן, מדובר בטענות סרק. מותר להפגין, מותר לכל פרט בנפרד ולציבור שמתאסף להשמיע טענותיו אבל כן אסור לו להחרים או להטיל במאורגן חרמות. מותר לכל פרט לא לקנות מתוך בחירה, תוצרת חקלאית מההתנחלויות, כשהוא נכנס לסופר. כמו שמותר לכל אזרח - לא לקנות תוצרת חוץ של מדינות שמחרימות את ישראל.

מותר לכל אזרח, אומן, אקדמאי, איש ציבור, לא לנסוע לביקורים בהתנחלויות, אם זה מפריע לו. אבל לא יתכן ולא מתקבל על הדעת שגוף שמקבל סיבסוד כספי מהממשלה שהקימה ותומכת בהתנחלויות, יחרים את ההתנחלות רק בגלל דעותיו הפוליטיות. הרוצה להחרים - יעזוב את הגוף המסובסד ממשלתית ויעשה זאת באופן אישי עצמאי. גוף מסובסד שנותן יד לחרם יש מקום לתבוע אותו בנזיקין כמפורט בחוק, וזאת כל התורה על רגל אחת.

תראו לי רבותי המתנגדים מדינה דמוקרטית בעולם החופשי, שיש נגדה חרם כלכלי ופוליטי והיא לא מתגוננת, נכנעת, מקבלת את דעת קהל הבינלאומית הצבועה ולא עושה דבר להגנתה בתנאים כפי שנמצאת ישראל.

כאשר ח"כ גלאון (מרץ) - מגישה לכנסת חוק מטעמה להחרים מוצרים מהתנחלויות - האם הכנסת וארגוני הימין, צריכים לשתוק, אסור להם להתגונן. האם אתם באמת מאמינים שח"כ גלאון עושה מעשה דמוקרטי פטריוטי ואילו הימין המתגונן טועה, פשיסטי, לוחמני. נו באמת - תתעוררו!.

לדעתי, מי שמחרים את ההתנחלויות החוקיות - שהוקמו ע"י ממשלות ישראל ובגיבויין, משנת 67, בתקופת שלטונם של רבין ז"ל, פרס, ברק ושלטון הימין מאז 77 - למעשה מטיל חרם על מדינת ישראל - שלטונה ומוסדותיה. למשל, ההצעה להשמיע את ההמנון הלאומי - כבר מהגן, בבתי ספר וכמובן גם באוניברסיטאות.

עיתון הארץ רואה בכך שטיפת מח לאומנית. אני רואה בכך שטיפת מח ציונית לאומית חיובית כמופיע במילות ההמנון הלאומי "ארץ ציון וירושלים", וכמופיע במגילת העצמאות, ההכרזה על מדינה יהודית, דמוקרטית וריבונית. להזכירכם, פתיחת הלימודים, טכסים רשמיים, שנפתחים בשירת ההמנון הלאומי, מקובל בעולם המערבי ובמיוחד מודגש בארה"ב. על כך אומר עיתון הארץ, אין להשוות מסורת רבת שנים שיצרה מכנה משותף אזרחי מובהק בחברת מהגרים, לחוק המוצע בישראל.

אתם הבנתם את זה אז איך לדעתכם, נוצרת מסורת רבת שנים אם לא מתחילים אותה, וישראל אינה ארץ הגירה ובה מגוון עולים מכל פזורי העולם?, ומה רע בהשמעת ההמנון ובהטמעתו מגיל צעיר, שאז בוודאי לא היינו מגיעים למצב האבסורדי של אי השמעת ההמנון, באוניברסיטת חיפה, שמה הסטודנטים הערביים יעלבו - אבל יוכלו לנהל טכסים ביום הנכבה, הנכסה והנחס. המסקנה העקיפה - שטיפת מח לאומנית זה פסול, שטיפת מח שמאלנית - זה נאור, זאת קדמה ואינטליגנציה אוניברסלית.

חקירת ארגוני השמאל

עקרונית, החוק וחקיקה בתחום זה מיותרים שהרי לוועדת חקירה פרלמנטרית, אין כלל סמכויות ביצועיות ויש בכך יותר עניין של מחאה פוליטית מאשר ביצועים מעשיים. אבל יחד עם זאת ראוי שהתקשורת והציבור יקבלו תמונה שלמה וברורה על מקורות המימון של אותם ארגונים החוסים תחת המטריה של ארגוני זכויות האזרח למיניהן. יש בארגונים אלה אנשים טובים ותמימים, ישרי דרך הרוצים בטובת ישראל. אבל האם הם מודעים מאין המקורות הכספיים לכל פעולותיהם, אני בספק רב.

התברר לא פעם כי ארגוני קש, עמותות דמה, מזרימים כספים לארגוני השמאל המתנגדים למדיניות של הממשלה, מסיתים נגד המדינה והממשלה ומביאים לישראל נזק עצום כלפי פנים ובעיקר כלפי חוץ. אני מציע לכל הקופצים והזועקים חמס נגד הרעיון לברר מאין זורם כסף, להתעורר, להירגע ולחשוב פעמיים, מאין המימון ומי עומד מאחוריו. אולי החיזבאללה ואולי אחמדינג'אד ואולי ארגוני שמאל קיצוניים אירופיים - תחשבו על זה.

איווט ליברמן (ישראל ביתנו) איננו דיפלומט וביטויו אינם עדינים ושימוש בלשון "טרוריסטים" על ארגוני השמאל היה קיצוני מדי ובוטה מדי. אבל כדאי לחשוב אם המימון לארגוני השמאל, כפי שציינתי לעיל - מגיע מארגונים תומכי טרור. רק לפני זמן קצר ביותר ואפילו ביום כתיבת מאמר זה קיבלנו תזכורת מ"המשט" של המרמרה בדמות יאכטה בודדת ומסכנה ועליה ישראלי, עוכר ישראל, שונא ישראל, עם כמה פעילים קיצוניים מצרפת שבאו להפגין, לתפוס כותרות, ועזה ותושביה מעניינים אותם כשלג דאשתקד.

ומי לדעתכם מימן את משט המרמרה והמשט שהיה מתוכנן לעזה בימים אלה. ובכן, ארגון טורקי הקשור לחמאס וחיזבאללה - הוא שמימן ומממן, פעולות שונות, ועל כך אסור לעבור לסדר היום.

לסיכום, במקום לצעוק חמס כדאי לפעול נגדו בצורה חוקית, כיאה לדמוקרטיה מתגוננת. וסיפור קטן עם מוסר השכל גדול לפני כ-20 שנה, הליגה הערבית, ארצות ערב, מדינות מאפריקה וגם מאירופה החרימו את ישראל פוליטית ומדינית וכלכלית. ארה"ב - חוקקה חוק נגד החרם - הקיים עד היום הזה, מעניין.

תאריך:  25/07/2011   |   עודכן:  25/07/2011
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדמוקרטיה בעיני השמאל ובעיני הימין
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראספוטין בן מדביד
25/07/11 13:48
2
אחד העם
25/07/11 15:57
3
גדעון אמיר
25/07/11 20:57
4
אבנר צפוני
26/07/11 04:07
5
קורןנאוה טבריה
26/07/11 06:15
6
עידן סובל
26/07/11 09:15
 
נוטף דם ומסית
26/07/11 10:56
7
קורןנאוה טבריה
26/07/11 12:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמות המילים שנכתבו במדיות השונות בנושא מחאת הדיור נראה ששואפת לאינסוף. מה לא נכתב ומה לא נאמר. אמרו שהם צודקים ואחרים אמרו שזה לא בדיוק כך; אמרו שזה לא פוליטי אך אחרים טענו שזה רק עניין פוליטי; טענו כי המפגינים אותנתיים אך אחרים רמזו כי רבים אינם אמיתיים; אמרו שביבי אשם אך אחרים הציגו גרפים ונתונים שמצביעים על מחדלי ממשלות קודמות וכנראה שלא ירחק היום והאשמה תתגלגל לפתחו של משה רבנו שהביא אותנו לתל אביב.
25/07/2011  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
יתכן שהפעם גוגל הצליחה. מאז ההכרזה על "גוגל פלוס", לארי פייג', מנכ"ל גוגל ומייסד-שותף, נראה הרבה יותר מאושר ממארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק. פייג': "המטרה שלנו עם 'גוגל פלוס' היא לשנות את השיתוף ברשת כך שיהיה דומה יותר לשיתוף בחיים האמיתיים". לפני ימים אחדים החברה הכריזה שלתוספת החדשה שהושקה בתחילת יולי, יש כבר 10 מיליון משתמשים!.
25/07/2011  |  ענת פרסמן  |   מאמרים
כדי שמחאת הדיור תניב פירות, ראוי היה לסלק מן השטח את אבן הנגף העיקרית שלה, שר האוצר, יובל שטייניץ. אחרי ככלות הכל הוא האיש שמערים את החתחתים על דרך המלך, בה מבקשים ללכת אלה הנאבקים למען קורת-גג משלהם.
25/07/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
קשה היה להתעלם ולא להבחין בתמונות הדגלים האדומים ובכרזות שכוונו אישית נגד ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ונגד ממשלת ישראל בראשותו, כאשר אלה הונפו בהפגנת האוהלים שיצאה במוצ"ש משד' רוטשילד.
25/07/2011  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
האם המחאה התורנית תצליח? לראשונה יש תחושה שלאנשים באמת אכפת, כואב והם מוחים מכל הלב. אבל האם המחאה תחזיק מעמד ותוביל לשינוי? למה יש תחושה שבישראל יש המון מחאות ומעט תוצאות, ואילו באירופה, ואפילו במדינות שסובבות אותנו, המחאות הן מעטות, אך כשהן כבר מתרחשות, הן אמיתיות, רחבות ובאמת מובילות לשינויים?
25/07/2011  |  אסף דביר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il