|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
במחנה הפליטים זועמים על הממשל שפיתה צעירים להסתער על גבול ישראל. מפגינים סורים ב'יום הנכבה' [צילום: פלאש 90]

הצהרה מוזרה מדמשק

מה מסתתר מאחורי ההודעה הסורית המפתיעה על הכרה במדינת פלשתין בגבולות 67'?
03/08/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
אחת השאלות המרכזיות שהעלו הנציגים הערבים באוזני הפלשתינים נוסחה כך: אם המהלך ייכשל, האם תסכימו לנוסחה משלנו לחידוש השיחות עם ישראל? אבו-מאזן, כך על-פי המקורות, חזר על תנאיו: גבולות 67' ועקרונות נאומו של אובמה. אולם אז העלה לפני הנציגים הערבים שאלת-נגד: האם לכל הפחות אתם, נציגי מדינות ערב, תכירו במדינת פלשתין בגבולות 67'?

אחת האגדות על דברי ימי העיתונות העברית בארץ ישראל מספרת שבאחד הערבים של ישראל המנדטורית התרחשו כל כך הרבה אירועים, עד שעורך הלילה בעיתון 'דבר' לא ידע את נפשו. בבוקר המחרת, כך מספרת האגדה, הכותרת הראשית של היומון הייתה: "העולם כמרקחה".

בזמן האחרון נדמה שהעולם שוב כמרקחה. עד כדי כך, שהודעתה של ממשלת סוריה בשבוע שעבר שלפיה היא מכירה במדינת פלשתין בגבולות 67' שירושלים בירתה - עברה בקול דממה דקה. ידידי, חבר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, המזרחן פינחס ענברי, הסב את תשומת לבי לכך שבימים כתיקונם הייתה הידיעה מרעידה את אמות הסִפים. אבל הימים אינם כתיקונם, ומאחורי ההודעה הסורית אכן מסתתר סיפור מעניין.

כבר קרוב לשישים שנה דמשק מושלת בסוריה באמצעות מפלגת הבעת'. התפישה הבסיסית של מפלגת הבעת' הסורית היא שהמרחב המזרח תיכוני אינו ניתן לחלוקה, והגבולות הנוכחיים אינם גבולות לגיטימיים אלא סד אימפריאליסטי שכפו מעצמות המערב על עמי ערב במסגרת הסכמי סייקס-פיקו.

תפישת המרחב הזאת כה עמוקה, שלא רק שאידיאולוגיית הבעת' לא הכירה מעולם בגבולות 'פלשתין', אלא גם לא בגבולותיה של סוריה עצמה. שמה הרשמי של סוריה עד עצם היום הזה הוא "הפרובינציה הסורית", ובערבית: "אל-קוטור א-סורי".

אם כך, האם ההודעה על ההכרה בפלשתין בגבולות 67' ובירושלים כבירתה אכן מרמזת על נכונות סורית לנפנף הצִדה את האידיאולוגיה של מפלגת הבעת' בתגובה לדרישה המערבית לרפורמות? ענברי אומר שכך התפרשה השבוע ההודעה לפחות בחוגי חמאס. במאמר שהופיע בפורום של הארגון נאמר כי ההודעה הסורית משקפת את רצונו של המשטר בדמשק לבדל את עצמו מארגוני הסירוב הפלשתינים וחמאס בכללם, מכיוון שלדעת דמשק הארגונים כשלו בתמיכה במשטר בשעתו הקשה והעדיפו לבטא דעות פושרות עד ניטרליות.

למעשה, אי-הנחת בדמשק גברה לאחר שהשייח' יוסף קרדאווי, מנהיג האחים המוסלמים, תנועת-האם של חמאס, ביטא בדרשותיו עמדות אנטי-סוריות קיצוניות. כאשר נדרש מנהיג חמאס לעניין הבהיר חאלד משעל כי עמדת הארגון בעניין זה שונה מעמדתו של קרדאווי, אך בדיעבד לא הייתה בדבריו הפגנת נאמנות מספקת עבור המשטר הסורי. כפי שהדברים נראים כרגע - בצמרת המשטר הסורי התגבשה התחושה שבעת מבחן לא עמדה לצדם מנהיגות חמאס כפי שציפו.

גם בקרב המגזר הפרו-סורי בלבנון התקבלה ההודעה הסורית בתחושת תמיהה ואי-נוחות. ראש ממשלת לבנון לשעבר סלים אל-חוס, הידוע בעמדותיו הפרו-סוריות, תהה מהי משמעות ההכרזה הסורית לגבי ההכרה בזכות השיבה של הפליטים הפלשתינים.

המקום היחיד שבו התקבלה ההכרזה הסורית בחיוב היה הרשות הפלשתינית, אולם המהלך פורש לא כמחווה כלפי הרשות אלא דווקא כלפי ישראל, שהרי הכרה במדינת פלשתין בגבולות 67' ובירושלים כבירתה כמוה לשיטתם כהכרה בגבולות מדינת ישראל. על-פי הפרשנות הפלשתינית מדובר באיתות ברור לוושינגטון ולישראל שתכליתו לשדר מסר חיובי לגבי המשך שלטונו של בשאר אסד.

כאן נכנס פיתול נוסף לעלילה. בשבוע שעבר התכנסה ועדת המעקב הערבית בדוחה בירת קטר, לדון בבקשת הרשות הפלשתינית להציג באו"ם בקשה מטעם מדינות הליגה הערבית להכיר במדינה הפלשתינית. הערבים הסכימו, אולם האווירה הכללית הייתה שלילית. הורגש שהמנהיגים הערבים בעצם מחפשים דרך שתוריד את אבו-מאזן מהעץ.

לדברי מקורות ברשות הפלשתינית, אחת השאלות המרכזיות שהעלו הנציגים הערבים באוזני הפלשתינים נוסחה כך: אם המהלך ייכשל, האם תסכימו לנוסחה משלנו לחידוש השיחות עם ישראל? אבו-מאזן, כך על-פי המקורות, חזר על תנאיו: גבולות 67' ועקרונות נאומו של אובמה. אולם אז העלה לפני הנציגים הערבים שאלת-נגד: האם לכל הפחות אתם, נציגי מדינות ערב, תכירו במדינת פלשתין בגבולות 67'?

בנקודה הזאת, על-פי המקורות ברשות, נחשף הדיסוננס: עד כה, אף מדינה ערבית לא אימצה את עמדות היסוד הנדרשות לקראת ספטמבר, ובראשן ההכרה במדינת פלשתין בגבולות 67'. זה, אומרים המקורות, הגורם שנתן לסורים את ההזדמנות להביך את מדינות ערב עד העצם - ובראש ובראשונה את המארחת, קטר. כך הייתה סוריה המדינה הערבית הראשונה ואולי היחידה שמכירה במדינת פלשתין בגבולות 67'.

דבר "האנשים החופשיים של ירמוך"

עד כמה מורכבים ומסוכסכים היחסים בין הסורים לפלשתינים, אפשר ללמוד לא רק מהטנגו המתמשך עם תנועת חמאס אלא מהכרזה שפרסמו השבוע אנשי מחנה הפליטים ירמוך, הסמוך לדמשק. ביום ראשון הוציא ארגון המתקרא "האנשים החופשיים מירמוך" מנשר הדורש מבשאר אסד לשחרר את כל האסירים הפלשתינים שבבתי הכלא הסוריים ומתרה בו לבל תיפול שערה מראשם.

כזכור, במחנה הפליטים ירמוך פרצה סערה לאחר שהתברר כי בין ההרוגים בהסתערות על גדר הגבול ברמת הגולן ביום הנכבה היו צעירים ממחנה הפליטים אשר פותו על-ידי ארגונו של אחמד ג'יבריל, הפועל בחסות המשטר הסורי, להגיע לרמת הגולן.

"אנו דורשים את שחרורם של כל האסירים הפלשתינים הנמצאים בבתי הכלא של המשטר הסורי", נאמר במשפט הפותח של המנשר. "ב-19 ביולי פתח המשטר בקמפיין אלים שבמהלכו נעצרה קבוצת פלשתינים עקב עמדתם הבלתי מתפשרת, שלפיה לא יניחו לאף אחד מן הצדדים הניצים בסוריה לנצל את העניין הפלשתיני לטובתו - ובכלל זה הניסיון של המשטר בדמשק להשתמש בפליטים כקלף מיקוח בעניין רמת הגולן או להציגם כבני ברית של המשטר.

"אנו רואים במשטר הסורי אחראי בלעדי לחיי העצורים ולשלומם. עד כה התייחסנו לאירועים בסוריה כאל עניין פנימי, למרות היותנו אנשים אוהבי חירות לאומית ותמיכתנו במהפכת עמי ערב השואפים לחירות ולכבוד המקרבת אותם אלינו. העמדה הניטרלית שהצגנו עד כה בסכסוך הסורי לא תשרוד אם ימשיכו אנשינו להיעצר. אף מחנה פליטים פלשתיני לא יעמוד מן הצד אם מצב העניינים הנוכחי יימשך.

"חירות לכל העצורים הפלשתינים בבתי הכלא של המשטר הסורי. על החתום - האנשים החופשיים של ירמוך".

תשובה סורית לאל-ג'זירה?

הערוץ החדש הוגדר כ"תחנת לוויין המתמחה בעניינים סוריים ותומכת בהתקוממות העם הסורי כנגד שעבוד ואי-צדק". התחנה מציגה עצמה כערוץ של לוחמי החופש בסוריה, קולם של המעונים אשר דמם נשפך על אדמת סוריה למען האל - מה שכבר מגדיר אותה כתחנת האחים המוסלמים הסורים

האופוזיציה הסורית משיקה ערוץ לווייני חדש התומך בהתקוממות כנגד משטר אסד. מידת ההצלחה של הערוץ תיבחן במהלך חודש הרמדאן הקרוב
▪ ▪ ▪

נראה שאין איש שיחלוק על מרכזיותן של תחנות הלוויין בהתפתחויות הדרמטיות במזרח התיכון. "אביב העמים הערבי" לא היה מה שהוא בלעדיהן. לכן הייתה זו רק שאלה של זמן עד שגם האופוזיציה הסורית תאמץ לחיקה כלי תקשורת לווייני משלה. העיתון 'א-שרק אל-אווסט' דיווח השבוע על עלייתו לאוויר של ערוץ ההתקוממות 'סוריה – א-שעב'. השידורים החלו ביום שישי שעבר, ובהמשך צפוי לגדול מספר התדרים. זוהי ככל הנראה התשובה ליוזמות אחרות בשטח כמו ערוץ 'אל-ברדה' הפועל מלונדון, הממומן חלקית בשנתיים האחרונות על-ידי ארגונים אזרחיים אמריקניים ועל-ידי אנשי עסקים סורים.

ההכרזה על פתיחת השידורים התרחשה בשולי ועידת חכמי דת שהתכנסה להביע תמיכה בעם הסורי. הערוץ החדש הוגדר כ"תחנת לוויין המתמחה בעניינים סוריים ותומכת בהתקוממות העם הסורי כנגד שעבוד ואי-צדק".

התחנה מציגה עצמה כערוץ של לוחמי החופש בסוריה, קולם של המעונים אשר דמם נשפך על אדמת סוריה למען האל - מה שכבר מגדיר אותה כתחנת האחים המוסלמים הסורים. לא בטוח ששאר המיעוטים הסוריים - הכורדים, הארמנים, הנוצרים וכל השאר - היו מצטרפים להגדרה.

לתחנה החדשה יש גם אתר אינטרנט שבו היא מנסה לאמץ חלקים רחבים יותר מהקהל בסוריה באמצעות הגדרת מטרותיה כ"קידום המטרות הלאומיות של העם הסורי ללא מגמות של בדלנות, גזענות, שחיתות, עריצות ודיווח שטחי, תוך פנייה לכל העדות והקהילות בסוריה בשאיפה לצדק, לחירות, לכבוד ולעתיד טוב יותר לכול". הנשק שבידי הערוץ הוא המילים, הם מבטיחים, החדשות יהיו חדשות אמת והדעות יהיו מכובדות ובוגרות.

עד כאן המילים החגיגיות. השאלה העיקרית היא כמובן מי עומד מאחורי הערוץ החדש. מאין המימון. כל מה שיש לערוץ 'סוריה א-שעב' לומר בעניין הוא שמדובר ב"קבוצת אזרחים המנסים לקדם את מטרות העם בסיועם של סורים וערבים בעלי אמצעים". רחוק מאוד מהשקיפות והאמת שאמורים להיות נר לרגלי הערוץ החדש.

מאז עלתה התחנה החדשה לשידור היא נתונה לשיבושי שידור קשים. השידור מוגבל כרגע לארבע תוכניות יומיות הכוללות שידור של 'חדשות המהפכה', תוכנית אירוח וניתוחים פוליטיים בשידור חי. עד כה התארחו בתוכנית עיתונאים, שייח'ים, אנשי דת ואיש צבא סורי לשעבר. השידורים מלווים במוזיקה ערבית מלהיבה מהסוג הידוע מערוצים אחרים.

מידת ההצלחה והכיוונים של התחנה החדשה צפויים להיחשף במהלך חודש הרמדאן הבא עלינו לטובה. אז גם אפשר יהיה לראות את מידת השפעתו בתוך סוריה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/08/2011   |   עודכן:  03/08/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמש שמתי פעמי למקום הכי קוסמופוליטי בתל אביב - גינת לוינסקי, בשולי התחנה המרכזית הישנה. היה חם. חם מאוד. מהגרי עבודה סודנים היו שקועים בשינה עמוקה על הדשא. מטרים ספורים משם, במאהל המחאה של דרום תל אביב, התנהלו ויכוחים שאפילו החום המתיש לא יכול להם. על המחצלות תפסתי שיחה עם ערן גילה, עובד סוציאלי תושב שכונת שפירא, שעזב הכול ובא כי הגיעו מים עד נפש.
03/08/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
שני פיגועי הטרור הבזויים באוסלו ובאי אוטויה סחררו את נורווגיה אל מרכז הבמה הבינלאומית. נורווגיה לא מושכת בדרך כלל תשומת לב רבה. אפילו השוודים והדנים שמסוגלים לקרוא נורווגית מגלים עניין מצומצם ביותר בנעשה שם. רק האירוע השנתי של חלוקת פרס נובל לשלום יוצר עניין בינלאומי בנורווגיה.
03/08/2011  |  מנפרד גרסטנפלד  |   כתבות
בדצמבר 2003 הצטרפתי לטיסת המשלחת שיצאה בראשות יוסי ביילין לכנס החתימה על הסכם ז'נבה. הטיסה הייתה לילית וקצרה. תוך שאני שוקלת האם יש טעם להירדם, הבחנתי בשכנה במושב הסמוך שנראתה לי מוכרת. התבוננתי בה ונזכרתי שראיתי אותה חצי שנה קודם לכן, במאהל המחאה שהקימו אימהות חד-הוריות מול משרד האוצר. האישה הייתה ויקי קנפו, רק שבמקום גופיית טריקו ומכנס צמוד היא לבשה שמלת ערב שחורה ונוצצת ועל פניה היה איפור כבד. למה את חגיגית כל כך, התעניינתי, וקיבלתי תשובה: "כי ויקי טסה לאירופה". מנהיגת המאבק החברתי דיברה על עצמה בגוף שלישי.
03/08/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
נדמה שעוד לא עברנו שבוע בחודשים האחרונים שבו לא הוכרזו הסלמות נוספות במחאת הרופאים. האחרונות שבהן: מכתבי ההתפטרות של הרופאים המתמחים, שביתת רעב של יו"ר ההסתדרות הרפואית ושל כל צוות בית החולים מאיר בכפר-סבא, וצעדה מבית ההסתדרות הרפואית ברמת-גן למשרד ראש הממשלה בירושלים. מחאת הרופאים, נרצה או לא נרצה, הפכה לעוד פרק בתולדות המאבקים החברתיים של ישראל, שנכתב בימים אלה ממש.
03/08/2011  |  נחום אבניאל  |   כתבות
התערוכה המרתקת ביותר שמוצגת בימים אלה (עד ה-21.8.11) בברלין היא במוזיאון האינטימי והסימפטי ME COLLECTORS ROOM BERLIN. סימן השאלה בשמה: ”כולנו קאניבאלים?” לא מצוין בשם בצרפתית, בקטלוג שיצא בפריס (בתוך כתב העת artpress), שם הוצגה התערוכה לפני שהגיעה לברלין.
02/08/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
שר הביטחון: "גורלו של אסד נחרץ"  /  עידן יוסף
אסד טובח בתושבי חמה  /  איציק וולף
משפטם של מובארק ובניו ייפתח בשבוע הבא  /  עופר וולפסון
האמנם אביב ערבי? לבנון כמקרה בוחן  /  בנדטה ברטי
ציידת הטרוריסטים  /  משה חסדאי
הפלשתינים ו"אחיהם" הערבים  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il