|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הסוציולוגיה חזקה מכל אידיאולוגיה

מתי משתלטת על מדינה אידיאולוגיה איסלאמית
06/08/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
האחים המוסלמים. לא מביאים פתרון [צילום: אתר האחים המוסלמים]

מובן שיחסו החם של ארדואן למוסלמים בעזה אינו דומה ליחסו למוסלמים הכורדים המתגוררים בדרום מזרח טורקיה, שאותם הוא טובח ללא רחם, כל אימת שהם מדברים על "שחרור" מהעול הטורקי.

כאשר בוחנים את המדינות המקיפות אותנו, מתקבל רושם ברור שעמיהן מאסו ברודנים ששלטו בהם עשרות שנים והם החלו לשרטט את עתידם במו ידיהם, גם אם עקב כך מדממות אצבעותיהם. אך העמים הללו אינם עשויים "מעור אחד". הם מפולגים בין אלה הרואים בדמוקרטיה בסגנון המודרני המערבי את מחוז חפצם, ובין אלה המושכים את העגלה לכיוון המסורתי והאיסלאמי. מכיוון שהסכמה על הכיוון מצריכה בשלות אזרחית ומנגנונים חברתיים ופוליטיים לניהול סכסוכים - שני מרכיבים הנעדרים בחברות הללו - יש סיכוי גדול שהן תיכנסנה לתקופה של אי-יציבות, מאבקים פנימיים ואולי אף הידרדרות לאלימות, כפי שקרה בעירק אחרי 2003.

המאבקים בין הגורמים המודרניים ובין אלו האיסלאמיסטים אינם חדשים, וחשוב להבין איך, היכן ומתי משתלטת אידיאולוגיה איסלאמית על מדינה.

אפשרות אחת היא הפיכה צבאית אלימה, כמו שראינו באירן בתחילת 1979, שבה קבוצה של חכמי דת, שבראשה עמד איאתוללה ח'ומייני, השליטה על אירן את שיטת "שלטון איש הדת" ה"מחובר" ליושב במרומים, ולכן אינו יכול לטעות והחלטותיו הן הנכונות ביותר, גם אם הן נוגעות לניהול משק החשמל או לייצוא כותנה. העולם האיסלאמי לא קיבל את שיטת השלטון הזו, המצומצמת לחלק מהשיעה, ועד היום אירן היא המדינה היחידה שבה ראש המדינה אמור להיות איש דת. ייתכן כי בלבנון יחליט חסן נסראללה יום אחד כי הוא משליט על ארץ הארזים את "שלטון איש הדת", כלומר את עצמו, ויותיר לאחרים - לנוצרים, לדרוזים ולסונים - את הברירה לחיות תחת חסותו כ"אהל ד'ימה" (בני חסות) או להגר. ייתכן כי הנוצרים המרונים יחליטו אז לפרק את המדינה ולהקים מדינה נוצרית באזור הר צנין, אבל מדינה זו לא תשרוד, אם העולם לא יחוש לסייע לה לעמוד מול חיזבאללה, שיקים מדינה דמויית אירן על גבולנו הצפוני. גם השתלטות חמאס על עזה ביוני 2007 יכולה להיחשב כהשתלטות איסלאמית אלימה, אך במקרה זה אין לשכוח, כי שנה וחצי קודם לכך זכתה תנועת חמאס בבחירות פסבדו-דמוקרטיות ברוב המושבים של המועצה המחוקקת הפלשתינית.

האפשרות האחרת להשתלטות האיסלאם היא באמצעות הריבוי הטבעי והצבעה בקלפי, כפי שקרה בטורקיה. מזה שנות דור שמדינה זו "חוזרת בתשובה" אל האיסלאם, בעיקר על-ידי ריבוי טבעי גבוה של המגזרים הדתיים, לעומת ירידה דמוגרפית של מגזרים חילוניים וליברליים, חניכי מוסטפא כמאל, "אטאטורק" ("אבי הטורקים"), שהחל משלהי 1923 השליט בכוח הזרוע על המדינה אג'נדה חילונית, שכללה סגירת מוסדות דת, סגירת בתי דין שרעיים, פירוק מדרסות איסלאמיות, הרס מסגדים, שינוי הכתב הערבי ללטיני והשוואת מעמד נשים לזה של גברים בכל דבר ועניין. כפיית החילוניות הצליחה בעיקר בערים, שכן בהן יש מוסדות שלטון, משטרה, בתי ספר ואוניברסיטאות, ובהן גם הגיעה ידו של אטאטורק לכל פינה ואדם. אחת התוצאות של התרבות המערבית שהושלטה על טורקיה הייתה ירידה דמוגרפית של המגזרים החילוניים, בשל העובדה שנשים זכו להשכלה גבוהה, פיתחו קריירה מקצועית, נישאו בגיל גבוה ומספר ילדיהן נמוך כמו בכל עיר בעולם המפותח. לעומת זאת, הכפר בטורקיה נשאר מסורתי ודתי, המשיך לקיים משפחות פוליגמיות ולהעמיד צאצאים רבים. מאז שנכנס לכפר מיכון חקלאי, היגרו רבים מהכפר לשכונות עוני בשולי העיר, והביאו עמם את המסורת והדת. מגזרים מסורתיים גדלים והולכים אלה הם שהעלו לשלטון באופן דמוקרטי את המפלגה האיסלאמית, הדוחקת לשוליים את המגמות המודרניסטיות שהשליט מוסטפא כמאל על המדינה, ומשליטה במקומן את האיסלאם. כיסוי הראש לנשים הפך למותר בכל המוסדות הממשלתיים, בתי קזינו נסגרו כי ההימורים אסורים באיסלאם, ומדיניות החוץ של טורקיה מייצגת את החשיבה האיסלאמית יותר מכל דבר אחר: כשבשאר אסד - העלאווי, הכופר - שהיה חבר טוב מאוד של ארדואן עד מארס האחרון, החל לטבוח במוסלמים, ראה אותו ארדואן האיסלאמיסט בדיוק כמו שראה את ישראל בימי "עופרת יצוקה" בעזה. מובן שיחסו החם של ארדואן למוסלמים בעזה אינו דומה ליחסו למוסלמים הכורדים המתגוררים בדרום מזרח טורקיה, שאותם הוא טובח ללא רחם, כל אימת שהם מדברים על "שחרור" מהעול הטורקי.

לא מסוגלים לייצר אוכל מאוויר

במסגרת התאסלמותה של טורקיה, הצליחה מפלגתה האיסלאמית לעקור את שיניהם של כלבי השמירה על החילוניות: מערכת המשפט והצבא. לפני כשנה וחצי הצליח ארדואן להעביר משאל עם שהחליט - בין השאר - על רפורמה במינוי שופטים, המאפשרת לפרלמנט בעל הרוב האיסלאמיסטי להשפיע על זהות השופטים ועל מגמותיהם השיפוטיות, ובכך החל תהליך הפיכתה של מערכת המשפט לידידותית לאיסלאם. בצבא, מאז שכוננה ממשלת ארדואן הראשונה בשנת 2002, הוחלפה מרבית הקצונה בקצינים בעלי נטייה איסלאמית, "משלנו", ובשנה האחרונה מתקיים משפט ראווה לכ-200 קצינים, ביניהם בכירים, על ניסיון לכאורה לבצע מהפכה צבאית נגד השלטון האיסלאמי. ב-29 ביולי התפטר הרמטכ"ל של צבא טורקיה יחד עם מפקדי זרועות היבשה, האוויר והים, התפטרות המחזקת את מעמד הממשלה כממונה על הצבא. הסיכוי שהצבא יעשה כיום משהו נגד המערכת הפוליטית האיסלאמית הוא אפסי, למרות שעל-פי החוקה הטורקית, אמור הצבא לשמור על חילוניותה של המדינה.

גם במדינות אחרות מקימים האיסלאמיסטים מפלגות ומשתתפים בבחירות ככל מפלגה אחרת, בתקווה להצליח כמו המפלגה האיסלאמית בטורקיה. תנועת חמאס זכתה ברוב במועצה המחוקקת הפלשתינית בבחירות שהתקיימו בינואר 2006, וכיום מתכוננות המפלגות האיסלאמיות במצרים ובתוניסיה ליום הבחירות הממשמש ובא. חשוב לציין כי יש כרגע במצרים חמש מפלגות איסלאמיות שיצאו מתנועת "האחים המוסלמים", אך עובדה זו אינה אמורה להפתיע אותנו רק משום שאיננו מסוגלים להבחין בהבדלים שביניהן.

עד לאחרונה במצרים ובתוניסיה אסור היה להקים מפלגות בעלות אופי דתי, כיוון שנשיאיהן ראו באיסלאם הפוליטי איום וחשבו כי אפשר להשיב את השד האיסלאמיסטי חזקה לבקבוק ולזרוק אותו לים. עתה, משסולקו נשיאי שתי המדינות הללו, נפתחה הדרך בפני התנועות האיסלאמיות להתמודד על קולו של הבוחר. ללא ספק, בעתיד יהיה משקל לא קטן לתנועות האיסלאמיות, וכוחן יעלה ככל שהמדינה תתפקד פחות טוב. שכן האיסלאם תמיד היה המפלט של הציבור, לאחר שכל האלטרנטיבות קרסו: הלאומיות, הסוציאליזם, הקומוניזם, הליברליזם, הדמוקרטיה - ש"כיכבו" במשך תקופה מסוימת בכמה מקומות בעולם הערבי. אלא שכל האידיאולוגיות הללו יובאו מאירופה, אינן "תוצרת מקומית", ולכן לא יכלו לספק את הסחורה לאורך זמן. רק האיסלאם הוא יציר המזרח, תורה מקומית אותנטית, ולכן נחשב לְרשת הביטחון של החברות המזרח תיכוניות. הסיסמה הבסיסית של "האחים המוסלמים" היא: "האיסלאם הוא הפתרון (לכל בעיותינו), אללה הוא היעד שלנו, הקוראן הוא החוקה שלנו, מוחמד הוא הדוגמה עבורנו, והמוות למען אללה הוא תקוותנו".

מדינה לכל שבט

אלא שגם שלטון "האחים המוסלמים" אינו מביא את הפתרון, כי גם הם אינם מסוגלים לייצר אוכל מאוויר, ועד היום, מדינות שבהן שולטת השריעה האיסלאמית - אירן, סעודיה, עזה, אפגניסטן של ימי הטליבאן עד סוף 2001 - לא הראו ביצועים חיוביים במה שנוגע לזכויות אדם, חירויות פוליטיות, זכויות מיעוטים, זכויות נשים, חופש הביטוי, חופש ההתארגנות ושאר המרכיבים של מערכת פוליטית וחברתית הגונה שאותה מקבל הציבור כלגיטימית וכרצויה. תנועות איסלאמיות, ובפרט אלו שמנעמי השלטון מצויים בידיהן, נוטות להיכנס לוויכוחים אינסופיים על כל "קוצו של יוד" ולסכסוכים פנימיים על "חלוקת העוגה" השלטונית, שלפעמים גולשים לעניינים אישיים. לכן, לאחר תקופת שלטון מסוימת, מתברר כי גם האיסלאם אינו יכול להניב את הפירות המקווים, ואז מחפשים דרך אחרת שגם היא תעלה על שרטון וחוזר חלילה.

יש המנסים איסלאם קיצוני יותר, כמו הקבוצות הסלפיות הקיצוניות ("הג'יהאד העולמי") שאל-קאעידה ובן-לאדן משמשים להן דוגמה. הן רואות בג'יהאד נגד המערב את הדרך להצלת העולם האיסלאמי, אך למרות שלא כולן הגיעו לשלב המעשי של הג'יהאד נגד ארה"ב, לשלטונות המקומיים הן עושות צרות לא קטנות, ולכן המשטרים נאבקים בהן, בדרך כלל בברוטליות. כתוצאה מכך, מחפשות קבוצות אלו מקומות שבהם אין דין ואין דיין, כדי להסתתר בהם ולפעול מתוכם. כך, למשל, בסיני מסתובבות כמה קבוצות של "ג'יהאד עולמי" שלפני שבועיים תקפו את משטרת אלעריש. בלוב, באזור שבשליטת המורדים, ובמדינות כמו תימן, עירק, אפגניסטן, פקיסטן, ניגריה, סומליה ומאוריטניה - אין שלטון אפקטיבי, ובשטחיהן פועלות קבוצות "ג'יהאד עולמי" החוטפות תיירים מערביים, רוצחות אנשי ביטחון ופקידי ממשלה מקומיים ומשגרות פיגועי רחוב.

לסיכום: התמורות בעולם הערבי מביאות לפריחת אידיאולוגיות רבות, כולל זו האיסלאמית העלולה לגלוש לאלימות ג'יהאדיסטית. כישלונן של תנועות אלה מוכיח שוב את מה שאני טוען זמן רב: השיטה היחידה המסוגלת להביא שקט ושלווה למזרח התיכון היא זו המבוססת על השבטיות ועל "תרבות השבט", שבה מוקצית מדינה נפרדת לכל שבט, נוסח אמירויות המפרץ. רק פרדיגמה זו מתאימה באופן הטוב ביותר לרוח המזה"ת, ולכן רק היא יכולה להביא מזור לתחלואיו. יש לכך ביטוי יפה בקוראן, בפסוק האומר: "אללה לא משנה את מה שבליבות האנשים, אם הם לא משנים זאת בעצמם". ומכיוון שהשבטיות שבליבות האנשים היא הגורם החזק ביותר, אין דרך לייצב את המזה"ת, אלא זו המתבססת עליה. הסוציולוגיה חזקה יותר מכל אידיאולוגיה.

לאתר מגזין מראה
*המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  06/08/2011   |   עודכן:  06/08/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסוציולוגיה חזקה מכל אידיאולוגיה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
6/08/11 17:59
 
צנחן
6/08/11 19:15
 
פועה
6/08/11 19:35
 
צנחן
7/08/11 02:39
 
פועה
7/08/11 09:07
 
צנחן
7/08/11 11:46
 
יריב דה בוטון
7/08/11 06:23
 
פועה
7/08/11 09:24
2
צנחן
6/08/11 18:24
3
רחובותית
7/08/11 13:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההצגה המשפילה והאיומה של משפט מובארכּ מוכיחה שני דברים: האחד, כי ההמונים ששלטו בכיכר התחריר הם השופטים האמיתיים , ותכלית המשפט היא נקם, התעללות ושמחה לאיד. השני, כי הפיקוד הצבאי השולט במצרים נכנע לתביעות ההמונים והפקיר את חוסני מובארכּ כטרף ללועות הזאבים, למרות שהיה מפקדם, והוא אשר טיפח אותם במרוצת שלושה עשורים.
06/08/2011  |  מנשה שאול  |   מאמרים
המחאה החברתית המתגברת של שכבות הביניים הצליחה להשכיח באופן זמני את הסיבה האמיתית למצוקות הכלכליות המעיקות על האזרח, והיא המצוקה הביטחונית. ההוצאה הביטחונית לנפש במדינת ישראל היא כ-2000 דולר לשנה, או משכורת ממוצעת אחת, או שני חודשי שכירות/משכנתה לשנה - פי שלושה משוודיה. אלא ששוודיה אינה במזרח התיכון.
06/08/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
הצעירים מוחים, יש ביניהם זכאים ויש ביניהם חזירים, לדעתי חלק ניכר הם חזירים. די במינוח "דרישות" על-מנת להבין שההנהגה שלהם חזירית. ציבור דמוקרטי לא "דורש", לציבור דמוקרטי יש (או אמורות להיות) מטרות, המיתרגמות לציפיות, או לחלומות (I HAVE A DREAM) – כי בכל דמוקרטיה יש עוד ציבורים, עם מטרות אחרות, והשלטון אמון לאזן בין כולם. בדמוקרטיה השלטון לא מקבל דרישות, אלא מקשיב לציפיות, מאזן ומתאמץ להקטין את הפער. ומי שמנסה להכתיב "דרישות", הוא דמוקטטור, מתנהג בצורה חזירית.
06/08/2011  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
לכאורה אין בחופשת קיץ מאולתרת בשטח הצפוף של המרכז שום דבר חריג מבחינה פסיכולוגית או חומרית. אם השכנים טובי לב והמקום נראה בטוח ומבריק מתיירים עשירים ומאנשי עסקים שמייפים את השדרות עם גני עדן מלאכותיים של ידיעה תנ"כית מתקדמת של כל סוגי המיטות מסדום ועד סאד, אלף שמות של רבעי כוס חלב עם קצת קפאין, ועוד חומרים ממכרים ואוהבי מוח במגוון טעמים ותחושות - אין סיבה שלא יצמחו שם כאילו במקרה כמו האתונאים הקדמונים שנוצרו מתוך האדמה, אחווה של אוהלים בלתי חוקיים של מתנחלים לא אידיאולוגיים.
06/08/2011  |  גלעד זליבנסקי  |   מאמרים
ועדה שמינה הרמטכ"ל החליטה כי מעתה והלאה לא ייאמר בתפילת יזכור המשפט המתחיל במלים "יזכור אלוהים" אלא יבוא תחתיו המשפט "יזכור עם ישראל". רבים רואים בשינוי זה צעידה במידת מה לכיוונם של האזרחים והחיילים שאינם מאמינים השם יתברך - ו/או שאינם דתיים ושומרי מסורת.
05/08/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
שר הביטחון: "גורלו של אסד נחרץ"  /  עידן יוסף
אסד טובח בתושבי חמה  /  איציק וולף
משפטם של מובארק ובניו ייפתח בשבוע הבא  /  עופר וולפסון
סרט מצרי או המשפט של מובארק?  /  עו"ד יוסי דר
הצהרה מוזרה מדמשק  /  פזית רבינא
האמנם אביב ערבי? לבנון כמקרה בוחן  /  בנדטה ברטי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il