בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
דין המתאבד חמור מדין הרוצח
|
לרוצח יש כפרה. הוא יישפט וייענש ויכפר על מעשהו ● המתאבד במעשהו הנלוז אין לו כפרה. הוא נטל מעצמו את הזכות לבקש סליחה ומחילה או להישפט על מעשהו ולשאת בעונש המתבקש על שפיכות דמים
|
עדי טלמור. סיים מסכת חייו בעצמו [צילום ארכיון]
|
|
|
|
|
|
מי לא הזדעזע מ מות הפעוטה שנותרה ברכב הסגור ומתה מחנק ב-80 מעלות צלזיוס. אנו רואים בכך מעשה רציחה. אם כי לא בכוונה אלא מתוך רשלנות ובכל אופן האירוע הכאיב לנו ככל מעשה רצח אחר. התורה מספרת לנו שבורא הנפשות עתיד להעניש קשות כל רוצח במזיד, ואפילו אם בשוגג הרג את אוהבו הוא צריך כפרה. הוא גם עתיד לרדוף את המתאבד ויעניש אותו, שהרי הוא רצח את נפשו הוא. אפילו את החיות הטורפות הוא עתיד להעניש כרוצחים. הוא אשר אמרה התורה "ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש מיד כל חיה אדרשנו, ומיד האדם מיד איש אחיו אדרוש את נפש האדם. שופך דם האדם באדם דמו ישפך, כי בצלם אלוהים עשה את האדם" [בראשית ט', ה'-ו']. ובאותה נשימה ממש נדמה מהתקשורת שאנו ממש מסמפטים ומבינים את עדי, חולה סופני שנסע לחו"ל בכוונת מכוון "למות בכבוד" מיד רוצח שכיר, וגם הפליא לעשות וציווה לשרוף את גופתו ולפזרה ברוח על מימי הנהר. היהדות רואה בהתאבדות, דרך מבישה ומצערת של סיום מסכת חיים, אשר אין לה כפרה. חמורה היא ממעשה רצח. לרוצח יש כפרה. הוא יישפט וייענש ויכפר על מעשהו. המתאבד במעשהו הנלוז אין לו כפרה. הוא נטל מעצמו את הזכות לבקש סליחה ומחילה או להישפט על מעשהו ולשאת בעונש המתבקש על שפיכות דמים. המאבד עצמו לדעת - קיפד חיים. אחת היא נטילת נפשו הוא או כל נפש זרה. ביסוד אמונתנו בבורא עולם שהוא הבורא, הוא היוצר והוא השאיל לנו נשמה מאוצר הנשמות להעביר עמה את מסכת חיינו עד בוא היום שהוא לבדו נוטל אותה. המתאבד כופר במציאות האלוהים. אינו מאמין בהישארות הנפש. שונא את החיים בניגוד גמור לטבע האדם השואף לחיים בכל מצב. משה רבינו ביקש להמשיך ולחיות אפילו בתוך גוף של ציפור ובלבד להמשיך ולחיות. "ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך" [משנה אבות פ"ד מ"ב]. אל תאמר בלבבך שלאחר המוות אין דין ואין עונש. דע לך בר נש! על כרחך אתה נולד ועל כרחך אתה חי ועל כרחך אתה מת ועל כרחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון.
|
|
הכותב הוא הרב הראשי של מזכרת בתיה.
|
|
תאריך:
|
10/08/2011
|
|
|
עודכן:
|
10/08/2011
|
|
הרב אפרים זלמנוביץ
|
דין המתאבד חמור מדין הרוצח
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ויקטורי
|
10/08/11 13:24
|
|
|
|
איילת השחר
|
10/08/11 14:19
|
|
|
|
בעיתונים בחו"ל
|
10/08/11 14:59
|
|
|
|
ויקטורי
|
10/08/11 15:05
|
|
2
|
|
קורןנאוה טבריה
|
10/08/11 13:25
|
|
|
|
ויקטורי
|
10/08/11 15:11
|
|
|
|
איילת השחר
|
10/08/11 15:54
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
11/08/11 12:32
|
|
3
|
|
איש עצוב
|
10/08/11 14:30
|
|
4
|
|
מ.משה
|
10/08/11 14:40
|
|
|
|
איילת השחר
|
10/08/11 15:07
|
|
5
|
|
אבשלום אליצור
|
10/08/11 14:59
|
|
|
|
נחום שחף
|
11/08/11 12:29
|
|
6
|
|
מנשה התימני
|
10/08/11 15:48
|
|
7
|
|
כי פשוט איןאלוהים
|
10/08/11 16:24
|
|
|
|
אפילו שהרב מבטיח
|
10/08/11 17:34
|
|
8
|
|
סתם_1
|
11/08/11 08:00
|
|
9
|
|
נחום שחף
|
11/08/11 11:15
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
12/08/11 05:51
|
|
|
|
איילת השחר
|
12/08/11 10:21
|
|
כמה מילים על חשבון נפש: כל שנה, ב(ערב) תשעה באב התקשורת מזינה את צרכניה בחומרים מיוחדים, זכר לחורבן בית שני. המסר ברור: שנאת אחים עלולה להביא לחורבן בית שלישי. כדי שזה לא יקרה, כולנו נדרשים לחשבון נפש, כשהמשימה העיקרית היא נבירה בתודעה, וחיפוש אחרי נבטים של שנאת חינם. מי שמצליח למצוא כאלה - לא כולם רוצים - נדרש לנכש אותם, מפני שפגיעתם רעה.
|
|
|
בשתי הטורים האחרונים שלי עסקתי במלחמה הנוראית שלנו בתאונות הדרכים או שאולי נכון יותר לומר, של תאונות הדרכים בנו. אנשי שיווק של ארגונים שונים, תולים בעצמם את הירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. זה נותן להם אפשרות לגייס תרומות ומשאבים ובעצם לקיים את המנגנון שלהם, שבנוי מדרגים נמוכים של אנשים עם כוונות טובות ודרגים גבוהים של אנשים עם משכורות גבוהות. גם קציני משטרה שצריכים להתקדם אוהבים לספר לנו שאנחנו מנצחים את תאונות הדרכים הרבה בזכותם. הם אוהבים להראות לנו גרפים יפים עם עקומה יורדת. לפעמים תמרורים של עקומה בדרך היו עושים עבודה טובה יותר אבל תקציבים זה לא משטרה. ברוך השם שזה לא משטרה. ואלו ואלו אוהבים לדבר במונחים סטטיסטים. אבל סטטיסטיקה מסתבר, היא עניין של פוליטיקה.
|
|
|
"כָּל הַלַּיְלָה רָתְחוּ יַמֵּי לֶהָבוֹת וְהִשְׁתַּרְבְּבוּ לְשׁוֹנוֹת אֵשׁ מֵעַל הַר-הַבָּיִת. כּוֹכָבִים נִתְּזוּ מִן-הַשֹּמַיִם הַקְּלוּיִים וַיִּתְּכוּ רְשָׁפִים רְשָׁפִים אַרְצָה. הֲבָעַט בְּכִסְאוֹ אֱלֹהִים וַיְּנַפֵּץ לִרְסִיסִים כִּתְרוֹ?
|
|
|
אנו עדים כיום לאחת התקופות המרתקות ביותר בכל הקשור למחאה חברתית. תוך כדי תנועה, המחאה המסורתית והמוכרת עוברת לנגד עינינו התפתחות אבולוציונית; אם בעבר תהליך ההתאגדות היה מסורבל ומורכב, היום הוא פשוט מאוד ואפילו קל. כל מה שצריך זה שתהיה באמתחתכם רשת רחבה של חברים באחת הרשתות החברתיות הפופולריות וכמובן, חיבור לאינטרנט. כעת מה שנותר הוא לשלוח את לחמכם על פני הרשת ולחכות לתוצאות הכמעט מיידיות.
|
|
|
גם אני הייתי במוצאי שבת, אדוני ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, בהפגנה מול מעונך הרשמי בירושלים. שמעתי את זעקת האימהות, אימא לשלושה ילדים, חד-הורית שנאבקת על יוקר המחיה במדינה. אי-אפשר, אדוני ראש הממשלה, להתעלם מזעקת הכאב של אותה אימא, שרוצה לגדל את ילדיה בצורה נאותה וזה כולל חינוך, אוכל, ביגוד ואולי חוגים שאין ספק שמגיעים לכל ילד במדינת ישראל, שנחשבת למדינה נאורה ומתקדמת. זה המינימום שאפשר וצריך להיות בר-השגה לכל האזרחים.
|
|
|
|