|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

למה לתקן אם אפשר להחריב

לפני שמציעים פתרונות ליוקר המחיה, יש לברר מהם גורמיו
12/08/2011  |   גבריאל בן-עמי   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
תחושה בלתי נוחה [צילום: AP]

בשנות ה-50' אגרו תאים קומוניסטים מחתרתיים נשק רב בסליקים מחתרתיים במטרה להפיל את השלטון הדמוקרטי בישראל, שלא היה מספיק שמאלי בעבורם. למזלנו, דווקא בעלי בריתם ממפא"י (הסוציאליסטית) חיסלו התארגות זו בעודה באיבה.

לבו של מי לא יוצא אל המוני הישראלים המוחים בימים אלה ברחבי הארץ על יוקר המחיה ועל המחסור בדיור. מרביתנו, אנשי המעמד הבינוני, מצויים באותה קלחת של הישרדות יומיומית ושל מאבק מתמיד לאפשר חינוך טוב לילדינו, בית נאה, תזונה נאותה ובריאות טובה. מי לא היה רוצה שיהיה קל יותר לחיות בארץ הזאת.

אבל יחד עם ההזדהות הטבעית והאמפתיה לאנשי המאהלים, מחלחלת אל ההכרה תחושה בלתי נוחה למראה שפע הדגלים האדומים המתנופפים מכל עבר, החולצות האדומות מזכירות לנו ימים לא טובים, תמונות של צ'ה גווארה והסיסמאות המרקסיסיטות הנדושות מעלות, כמו מאוב, זיכרונות על משטרים של דיכוי, עוני ורצח. יש יותר מרמז שלתוך המחאה הצודקת הזאת חדרו גופים של השמאל הרדיקלי המנסים להטות אותה לפסים הרצויים להם. קשה שלא להתרשם מכך שאותו השמאל מנסה לחטוף את המחאה הזאת כדי לעצב ישראל "חדשה": אתאיסטית, פוסט-ציונית ואנטי-יהודית. "דמוקרטיה" עממית בנוסח קובה, קוריאה הצפונית או אולי ונצואלה של צ'אבז.

אין זאת הפעם הראשונה ששמאל רדיקלי מנסה להפיל בכוח שלטון נבחר ולהשתלט על מדינה דמוקרטית. כנופיות טרור מרקסיסיטות כמו "הבריגדות האדומות" באיטליה ו"באדר מיינהוף" בגרמניה פעלו בשנות ה-70' להפלת משטרים דמוקרטים נבחרים באירופה, באמצעות זריעת טרור ואנדרלמוסיה. לא מעט תאים מחתרתיים של הקומינטרן הסובייטי חתרו במשך שנים רבות תחת משטרים דמוקרטים בעולם המערבי, כדי להקים תחתיהם "דמוקרטיות עממיות". גם בישראל של שנות ה-50' אגרו תאים קומוניסטים מחתרתיים נשק רב במקומות מסתור, במטרה להפיל את השלטון הדמוקרטי בישראל, שלא היה מספיק שמאלי בעבורם. למזלנו, דווקא בעלי בריתם ממפא"י (הסוציאליסטית) חיסלו התארגות זו באיבה.

המונח "דמוקרטיה" סובל במקומותינו מעומס יתר של ערכים ומטענים אידיאולוגיים, מערפל את מהותו ומאפשר לשמאל הרדיקלי לעשות בו שימוש דמגוגי אורווליאני המהפך את משמעותם המקורית של הדברים ומאפשר לו לקרוא לדמוקרטיה דיקטטורה ולדיקטטורה - דמוקרטיה. כדי להיחלץ ממלכודת המלל השקרית הזאת, כדאי לשוב לקביעתו של אחד מענקי הרוח הגדולים שקמו לפילוסופיה של המדע, קרל פופר, כי דמוקרטיה היא בסך-הכל שיטה מסודרת ובלתי אלימה לפיטורי השליטים שלנו. לא יותר. מכאן, שכל המטענים הערכיים והאידיאיים הנשגבים אשר מעמיסים עבורנו "הוגי דעות" מפוקפקים על המושג דמוקרטיה, רק מסתירים את מהותה הבסיסית הזאת ופוגעים בה. כל דמוקרט שפוי, בין אם הוא מצוי בשמאל ובין אם בימין, יסכים עם קביעתו זו ה"רזה" אך קולעת המאפשרת להבין עד כמה מסוכנת החבירה של אותם כוחות רדיקלים למחאת האוהלים. כי הללו הרי אינם מקבלים את מהותה הבסיסית של השיטה הדמוקרטית. הם יודעים מה טוב לעם יותר מן העם עצמו, ומבקשים להפיל שלטון נבחר בכוח הזרוע (מהפיכה "עממית") כדי להמליך שליטים חדשים (הם עצמם) ומתאימים יותר לטעמם. כל זאת במטרה להתוות סדר יום חדש שמעולם לא זכה לאמון מצד רוב העם, לא באמצעות הכלי היחיד שבו מביע זה את רצונו - הקלפי, ולא בין נציגיו הנבחרים - הכנסת.

הרדיקלים מהשמאל מצביעים על מצרים ועל תוניסיה כעל "מופת" למה שיש לחולל כאן. אומנם יש לעם זכות להדיח את שליטיו, אם אלה פוגעים בו ומפרים את החוזה (הבלתי כתוב ברובו) בינם לבינו - להיות לנאמניו ולא להשתרר עליו. אבל האם נסתתרה מבינתם העובדה כי ישראל, הרפובליקה הדמוקרטית, אינה מצרים או תוניסיה ואף לא הקיסרות האוסטרו-הונגרית? האם טחו עיניהם מראות כי נתניהו אינו מובארק או בן עלי ואפילו לא לואי ה-16? בנימין נתניהו נבחר כידוע בבחירות דמוקרטיות וזכה (אומנם למורת רוחם של הרדיקלים) לאמונו של רוב העם באמצעות נציגיו בכנסת. לעומתו, הרדיקלים ונציגיהם זכו לאמון מועט עד מאד, המותיר אותם מחוץ לקונסנזוס הלאומי. בניגוד לדיקטטורים הערבים שעמיהם קמים עליהם עתה להדיחם בכוח, נתניהו וממשלתו אינם מושלים בישראל באמצעות כידוני הצבא ואלות המשטרה החשאית. הם נבחרו לתפקידיהם על-ידי רוב העם בבחירות חופשיות ןבהליך חוקי מוסכם, שבו גם מעוגנת פרוצדורה מסודרת לפיטוריהם.

יוקר הריכוזיות

הבעיה היסודית שעליה מצביעים אנשי המחאה היא יוקר המחיה בארץ. אך לפני שמציעים לו פתרונות, רצוי לברר מהם גורמיו. כל מי שמצוי בנתונים ומדי פעם מוציא את אפו מבין דפיו העבשים של "הקפיטל" של מרקס, יודע מדוע כל כך קשה לחיות כאן בארץ: הריכוזיות הגדולה במשק ושפע הקרטלים והמונופולים - של החלב, הדלק, התקשורת הסלולרית, המלט הם רק דוגמית - מונעים כל תחרות ומיקרים את מחיריהם של מרבית המוצרים והשירותים שלהם נזקק הישראלי הממוצע. הרבה לפני עליית הליכוד לשלטון ב-1977, כבר היה כאן מספר מצומצם של בעלי הון ששלטו על יותר מדי נתחים של המשק ורכשו בעוצמתם הכלכלית השפעה פוליטית ניכרת. זאת בין השאר על-ידי חקיקה המחייבת רישיונות והיתרים, הקובעת תנאים מגבילים לייצור, ייבוא, ייצוא ועיסוק בתחומים רבים, המטילה מכסים ומתירה לענפי כלכלה לפעול כמונופולים או קרטלים. בדרך זו הצליחו בעלי ההון לשמור על האינטרסים העסקיים שלהם ולארגן לעצמם הטבות והקלות שונות.

יוקר המחיה הוא באשמתן הישירה של הממשלות בישראל, שכל השנים שימרו שליטה מופרזת על יותר מדי מגזרים בחיינו האזרחיים. מערכות הביורוקרטיה המסורבלות שנוצרו עוד בשנות מפא"י ההיסטורית מנעו אז ומונעות היום הגדלה של היצע הדירות, ובכך תורמות לעלייה במחירן. גם מערכת החינוך הציבורית הריכוזית והבלתי יעילה (שעוצבה כזכור בשנות שלטונן של מפלגות השמאל) דוחפת הורים רבים לצרוך חינוך אפור יקר. ולבסוף, אי-אפשר בלי לציין כי לשליטתם של מספר ועדי עובדים חזקים בנמלים ובחברת החשמל יש חלק גדול במחירם הסופי (והיקר) של המוצרים שרוכש הצרכן הישראלי. אלה הם ארגוני עובדים חזקים ועשירים שזכו עוד מימי מפא"י ה"עליזים" להגנתה של ההסתדרות - כן, זו שבציניות רבה מצטרפת למחאת האוהלים.

הפתרון אם כן הרי ברור לכל בר דעת: הפחתת מעורבות הממשלה והגדלת התחרות. כמובן תחת רגולציה חזקה. לא להפך, כמו שממליצים לנו הרדיקלים מהשמאל או יו”ר ההסתדרות. לא עוד מאותו דבר שבעטיו סובלים כל כך אנשי המעמד הבינוני. אין שום מדינה מתקדמת בעולם המגדילה את מעורבותה במשק ומקטינה את התחרות, אשר כלכלתה אינה סובלת מכך. ולידיעת המנופפים במודל הסקנדינבי, גם לא בשוודיה הצועדת באופן ברור לעבר כלכלת שוק ויוזמה חופשית.

להשתחרר מחיבוק הרדיקלים

יש גם להודות על האמת: דווקא ראש הממשלה הנוכחי, שאנשי מחאת האוהלים כה מתעבים, מקדם בדיוק את הנושאים האלה. נתניהו הוא ראש הממשלה הראשון בישראל שסימן לפני שנים את הבעיה המרכזית ביוקר הדיור בארץ - הסרבול וחוסר היעילות של מנהל מקרקעי ישראל, ומאז הוא פועל לעשות בו רפורמות. הוא זה שלא נרתע ממלחמה בריכוזיות, ופועל להחלשת אחיזתם של הטייקונים במשק ולהגדלת התחרות, מתוך ידיעה כי זו תביא לירידה במחיר המוצרים לצרכן ולעלייה בכוח הקנייה שלו. איזה ראש ממשלה לפניו הורה להפחית את הבלו על הדלק לשמע זעקת המשתמשים ברכב? איזה ראש ממשלה גיבה שר כמו משה כחלון הפועל נגד הקרטלים של חברות הסלולר ומפחית את רווחיהם? אם יש בין מטילי הרפש מעט יושר, עליהם להודות כי בתולדות מדינת ישראל שום ראש ממשלה לא פעל לשנות את כלכלת המדינה מן היסוד, לשחרר אותה ובכך להפוך את מדינת ישראל למקום שטוב וקל יותר לחיות בו.

על מנהיגי מחאת האוהלים להבין כי החברים האדומים שחברו אליהם אינם באמת שותפים לצרה. הם אינם באמת מעוניינים בפתרון אשר לו מיחל המעמד הבינוני. לאלו מהקרן החדשה או מהגדה השמאלית לא באמת חשוב שיהיו יותר דירות בארץ, או שמחירן יהיה שפוי ונגיש. האנרכיסטים אינם באמת מעוניינים שמחירי המוצרים בסופרמרקט יהיו הגיוניים או שמחיר הדלק יהיה זול יותר. הרי כל אלה הם בשבילם רק "תעלול" קפיטליסטי שירחיק אותם ממלחמת המעמדות האולטימטיבית שלה הם מיחלים. מנהיגי הכוחות הרדיקלים הלוחמים להקמת ישראל "חדשה" אינם באמת מוטרדים מבעיות "פעוטות ערך" כאלו. בעיניהם הן שוליות, לעומת החשיבות הגדולה שבמלחמה ב"כיבוש" ובהפיכת ישראל ל"מדינת כל אזרחיה". אך מפחידה אותם האמת הפשוטה, כי את בעיותיהם של אנשי המאהלים ניתן לפתור רק על-ידי פתרונות הפוכים מאלה שהם מציעים - הגדלת התחרותיות והפחתת הריכוזיות במשק. ואת זאת ניתן לבצע רק על-ידי הנהגת רפורמות יסודיות ולא באמצעות מהלכים שנכשלו פעם אחר פעם לאורך ההיסטוריה. החברים הרדיקלים מעוניינים, והם אינם מסתירים זאת, בהפלת ראש ממשלה נבחר ובהדחת ממשלה לגיטימית. הם רוצים מהפכה. נאמנים לשמם: "רדיקלים", הם רוצים לשבור את הכלים - להחריב מן היסוד את מדינת ישראל היהודית-דמוקרטית, כדי להקים תחתיה מדינה חדשה לפי טעמם: מדינת כל אזרחיה, שתכניס לתוככיה מיליוני ערבים. איני משוכנע שמרבית המפגינים והיושבים במאהלים מעוניינים בכך. איני מאמין כי האנשים שיצאו למחאה הזאת ואלה התומכים בה אכן מבקשים לבטל את יהדותה של המדינה וליצור כאן מדינה סוציאליסטית. אדרבא, רובם המכריע של המוחים מעוניין לחיות בכבוד במדינה יהודית ציונית שכלכלתה חופשית. זהו ציבור חרוץ ומוכשר, האוהב את מדינתו ואינו מתבייש בדגל ובהמנון, ושחשובים לו מורשת ישראל וערכיו.

אם המוחים נגד יוקר המחיה אינם חפצים ליפול למלכודת שבה נפלו "הפנתרים השחורים", אשר כזכור זכו לחיבוק דב של הקומוניסטים וסופם שגמרו במדבר הפוליטי של חוסר הרלוונטיות, עליהם לנער את חוצנם מאותו ערב רב של אנרכיסטים, רדיקלים שמאלנים ואנטי-ציונים למיניהם, המשתמשים בהם כדי לערער את חוסנה של מדינת ישראל. כדאי להם לזכור כי אלה מנצלים בציניות את מחאתם לקידום תוכניותיהם ההזויות: ביטול יהדותה של ישראל, פתיחת שערי המדינה לפליטים הפלשתינים ול"מהגרי עבודה" והקמת "דמוקרטיה עממית". יש לקוות כי אנשי המאהלים לא ישעו לעצות לשבור את כללי המשחק הדמוקרטי. ויש גם לקוות כי נציגיהם, שבמידה רבה מייצגים גם אותי, ישבו עם נציגי הממשלה וידונו עמם על הנחת יסודות אמיתיים לשינוי המצב. אבל יחד עם זאת, ראוי שיזכרו, כי להבדיל מנבחרי העם שעמם ידונו, הם לא נבחרו לייצג את הציבור בהליך דמוקרטי, וכי בדמוקרטיה אמיתית, לא "עממית" מהסוג הסובייטי, מפטרים מנהיגים (ובכך משנים מדיניות כלכלית וחברתית) רק במקום אחד - בקלפי. אם כך ינהגו, יספקו רוח גבית לראש הממשלה להוביל רפורמות כלכליות שיקֵלו במידה רבה (לא בן-לילה) על חיי כולנו בארץ הזאת ויהפכו אותם לטובים יותר.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה למינהל ומדיניות ציבורית, מכללת ספיר.
תאריך:  12/08/2011   |   עודכן:  12/08/2011
גבריאל בן-עמי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה לתקן אם אפשר להחריב
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואל ק
13/08/11 03:50
2
ואם בכלל יתעוררו
13/08/11 07:40
3
מטאטא
13/08/11 08:30
4
חיגז
13/08/11 08:35
5
שוס123
13/08/11 09:12
6
קורןנאוה טבריה
13/08/11 19:54
7
סתם_1
13/08/11 20:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המהומות האלימות שפרצו השבוע בלונדון נהנו ביממה הראשונה מיחסי ציבור רבים אשר הוענקו להן על-ידי גל מחאות פראי על-רקע חברתי ופוליטי אשר החל בטוטנהאם - שכונה קטנה וענייה בצפון-מזרח לונדון, שבה שוהים מהגרים רבים.
12/08/2011  |  רועי אורן  |   מאמרים
'צדק חברתי' זה לא רק הפניית אצבע לממשלה. זה גם התבוננות פנימה אל תרבות צריכה שהפכה את המותג ל'אני החדש'. לצריכה המוגברת יש מחיר אישי אך גם חברתי. אנחנו הופכים את סביבתנו לענייה יותר. קוראים לזה 'עוני חברתי'
12/08/2011  |  איתמר ברתור  |   מאמרים
במייל שקבלתי מידידה לאחר הפוסט האחרון (שכלל שני מאמרים) היא כותבת לי ככה: "הרשימות שאתה כותב מעניינות וחשובות מאוד. לכן מצאתי לנכון לתרום את הפֶני שלי... לדעתי, רשימותיך ארוכות מדי לעידן שלנו. בזמננו קרו שני דברים: אחד.הקשב התקצר והקצב התגבר. זה התחיל לפני 30 שנה בתרבות הווידיאו-קליפים ועבר גם לחדשות המצולמות, לטלוויזיה בכלל, לקולנוע ולתיאטרון ולכתיבה. שניים. בעידן של טלוויזיה רב ערוצית, עיתונים וכתבי עת, ספרים, תחנות רדיו אזוריות, רשת אינטרנט רוחשת וגועשת - אנחנו מופצצים באינספור גירויים מכל הכיוונים, ומתקשים להכיל ולהספיק.
12/08/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
בשישי שעבר התרחש רצח. הרוצח תכנן אותו בקפדנות במשך תקופה ארוכה, דאג לכל הפרטים הקטנים, הכין אליבי מושלם, הזמין טיסה לשוויץ לצורך הביצוע הנקי, ואפילו הכין את טקסי האפטר-פרטי עם הנחיות מדויקות למבצעים. התקשורת התמוגגה, היא סיקרה את הרצח בהרחבה מבלי להסתיר את האהדה ל'אומץ' של הרוצח, שיתפה פעולה באופן מלא עם כל הנחיות הבימוי שהוא מסר לה ואפילו הפיקה יחסי ציבור יקרים בחינם לחברה שעזרה לו בביצוע זממו. בעולם השוק החופשי והיזמי גם רצח יכול להפוך למוצר.
12/08/2011  |  יהודה יפרח  |   מאמרים
חומש דברים, כפי שציינו, נקרא גם 'משנֶה תורה', משום שעיקרו חזרה על חומשים קודמים. גם בפרשת ואתחנן במרכזה חזרה על עשרת הדיברות, פרשת ערי מקלט ועוד. הפרשה מהווה הכנה לקראת כניסת בני ישראל לארץ. משום כך הם מצוּוים בראש ובראשונה על קיום עשרת הדיברות ומצוות ה', ושמירה על קדושת הארץ מפני עבודה זרה ונישואי תערובת. ובקיצור, החוט המשולש לא יינתק: קיום מצוות התורה הקדושה לקידוש העם בארץ הקדושה.
12/08/2011  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il