|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הם יורים ברובים - פה וגם שם

מערכת ביטחון פנים שיצאה מדעתה
12/08/2011  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
אינטרס ישראלי [צילום: פלאש 90]

בהשוואה לישראל, ארה"ב המוכרת ביודעין אלפי כלי נשק לארגוני פשע וטרור במקסיקו היא טלית שֶכולה תכלת.

בסוף שנת 2009 פיתח משרד המשפטים האמריקני גישה חדשה לסיכול המסחר העברייני בכלי נשק לאורך הגבול עם מקסיקו. המדיניות של מעצר עבריינים על כלי נשקם שותקה לטובת מדיניות של מתן היתר למעבר כלי נשק, מתוך כוונה לזהות את רשתות הפשע. הסוכנות המופקדת על חקירת ההברחה של טבק, אלכוהול וכלי נשק, פיתחה טכניקה של "זליגת כלי נשק". המשרד האזורי של הסוכנות בפניקס אריזונה בארצות הברית, איפשר לעבריינים ידועים להצטייד בכלי נשק שהושגו באורח בלתי חוקי ולהסתלק עמם, וזאת על-מנת לזהות באמצעות כלי הנשק את שאר חברי הרשת. השינוי בגישה היה על דעתם של כל הדרגים של משרד המשפטים עד לסוכנות בוושינגטון שהקימה גוף מיוחד למעקב הקרוי "קבוצת הסחר בכלי-נשק" או "כוח-משימה 7".

מאוחר יותר שונה שמו של כוח המשימה למבצע "מהיר ועצבני", היקפו גדל, והוא קיבל את אישורם של "כוח המשימה נגד עבריינות הסמים בחסות הפשע המאורגן", האף. בי. איי. ועוד סוכנויות שונות הקשורות לביטחון פנים (לא יאומן כמה סוכנויות יש).

הרעיון היה למצוא את הממשק שבין קנייני הקש בארה"ב לבין ארגוני הברחת הסמים במקסיקו. קנייני קש הם אזרחים בעלי רישיון חוקי לרכישת כלי נשק המעבירים אותם באורח בלתי חוקי לארגוני פשע. המבצע התבסס על שיתוף פעולה עם סוחרי נשק מורשים שמסרו את מספריהם הסידוריים של הרובים, ומעקב אחרי מספרים אלה בתפיסות של כלי נשק. ברובים לא הותקנו אמצעי מעקב יותר מתוחכמים. כלי הנשק כללו רובי קלשניקוב, רובי צלפים, ואקדחים למיניהם. במהלך מבצע "מהיר ועצבני" נערכו תצפיות על עסקות רכישה, מעקב אחרי הרוכשים, תצפיות על רוכשי משנה וצילום מקומות המסתור שאליהם הגיעו כלי הנשק ואוחסנו בהם.

מבחינת החוק, די היה בכל הפעולות הללו מרגע הרכישה ואילך, כדי להביא למעצר הרוכשים ולהחרמת הנשק. אלא שעל אפם וחמתם של מתנגדים רבים, סוכני-שטח בעיקר, איפשרה הסוכנות גם את העברת הנשק לפושעים שמעבר לגבול. הסוכנות ומשרד המשפטים ביקשו לדעת להיכן יגיעו אותם רובים, ולכן מנעו מעצרים ואכיפה של החוק הקיים. כלי נשק שנאספו בזירת פשע זוהו על-פי מספריהם הסידוריים, וכך היו אמורים לסייע במלחמה נגד ארגוני הפשע. אלא שבדרך ירו הרובים הללו והרגו אנשים, והיו מן הגורמים העיקריים לזינוק הדרמטי במספר הנרצחים במלחמות ארגוני הפשע על השליטה בסחר הסמים. הקשר שבין אספקתם של כלי נשק רבי עוצמה ובין העלייה במספר הנרצחים אינו נתון בוויכוח.

גם הסוכנים בשטח וגם סוחרי הנשק המורשים הביעו את חששותיהם מפני המהלך. אלא שראשי הסוכנות לא שעו להם, וכפו עליהם לשתף פעולה עם הפשע, בטענה שמדובר בהוראות מגבוה. הם הפיגו את חששותיהם של הסוחרים בהבטחה שהרובים מצויים במעקב צמוד שימנע את נפילתם לידיים הבלתי נכונות. דא עקא שהמטרה של פירוק ארגוני הפשע לא הושגה, אפילו לא במעט. חודשים רבים לאחר תחילת מבצע "מהיר ועצבני" הובאו רק 20 קנייני-קש בפני שופט, וגם אלה רק לאחר שאחד מאותם רובים היה מעורב ברצח איש משמר הגבול בריאן טרי.

עם התפוצצות הפרשה, ניסו משרד המשפטים והסוכנות לבקרת כלי נשק להתנער מאחריותם באמצעות פרשנות משפטית משונה. הם טענו כי "זליגת כלי נשק" משמעותה מוגבלת למצב שבו סוכן, בכבודו ובעצמו ובכוונת מכוון, מוסר את הנשק לקניין בלתי חוקי. אלא שמתברר כי הסוכנות איפשרה רכישה וזליגה גם כאשר ידעו בוודאות מוחלטת כי אותם קניינים כבר העבירו בעבר נשק לארגוני הפשע.

סוכנים שהתריעו - הוטרדו ונענשו. מותו של איש משמר הגבול בריאן טרי דרבן אומנם את ראשי הסוכנות ואת משרד המשפטים לעצור חלק קטן מן הקניינים, אך רק התערבותו של הקונגרס מנעה את המשך המבצע לאספקת נשק לפושעים. מספר הנרצחים עקב אספקה זו בצד המקסיקני של הגבול אינו ידוע. מה שכן ידוע הוא כי המספרים הם עצומים: אלף נרצחים בחצי שנה רק בסיודד חוארז, אחת הערים הנושקות לגבול האמריקני, ואילו על-פי הערכה זהירה המבוססת על דוחות רשמיים של ממשלת מקסיקו, מדובר בין 35 ל-42 אלף נרצחים במקסיקו בארבע שנים. לא מעט מרציחות אלה קשורות בהברחות נשק מארה"ב. יתר על כן, משטרת מקסיקו ספגה אבדות כה רבות במלחמתה נגד ארגוני הפשע, שתחנות משטרה שלמות בערים בצפון מקסיקו נסגרו בשל התפטרות המונית של השוטרים - אלה שעדיין לא עברו לצד הפושעים תמורת שוחד ושלמונים.

מקסיקו - לבנון - אש"ף

לכאורה, מדובר במערכת ביטחון-פנים שיצאה מדעתה. אספקת נשק מסודרת לארגוני פשע המשתמשים בטרור להשגת מטרותיהם, תחת עינו הפקוחה של משרד המשפטים, היא דבר והיפוכו, ועשיית חוכא ואיטלולא משלטון החוק על-ידי אלה המופקדים על שמירתו. שכן חיזוקם של הקרטלים בנשק רב משמעותה הגדלת ההיקף של הברחות הסמים לתוך ארה"ב, ופגיעה ישירה במלחמה על הסמים שעליה הכריז ב-1971 הנשיא האמריקני ריצ'רד ניקסון. הרעיון כי ממשלת ארה"ב תהיה למעשה ספקית הנשק העיקרית של ארגוני רצח וטרור הוא הזוי, ודי בו כדי להחלישה באופן ניכר - אלא אם בראשה עומד חביב התקשורת ברק אובמה. אז התקשורת ממלאת פיה מים.היא קוברת פרשה מזוויעה שכזו בדפיו אחרונים של העיתון ומעלימה אותה לחלוטין מאתרי התקשורת האלקטורנית הממוסדת. גם ועדת חקירה של הקונגרס החושפת את הזוועה במלוא מערומיה אינה זוכה להתייחסות ראוייה. הרשו לי להמר, כי אם הייתה מתחוללת השערוריה בתקופת שלטונם של ג'ורג' בוש ודיק צ’ייני, הייתה התקשורת נועצת בסיפור את מלתעותיה כאריה בטרפו.

אלא שבהשוואה לישראל, אמריקה המוכרת ביודעין אלפי כלי נשק לארגוני פשע וטרור היא טלית שכולה תכלת. חיפוש קצר בגוגל למשפט "רובים לרשות הפלשתינית" מעלה 29,600 קישוריות. ynet מדווח ביולי 2007 על 3 משאיות ירדניות המגיעות למוקטעה ביריחו ופורקות אלפי רובים. שלוש אלו היו רק חלק ממשלוח של 12 משאיות נושאות כלי נשק לרשות. זאת למרות שאבו-עביר, הדובר של ועדות ההתנגדות העממית, הזהיר כי כפי שכלי הנשק שהגיעו בעבר לרצועת עזה נפלו בסופו של דבר בידי ארגוני ההתנגדות הפלשתינים, כך יקרה גם לנשק המגיע כעת ליהודה ושומרון. "מדובר בהחלטה מדינית שחלקנו בה עוסק בתיאום", אמר גורם צבאי. יש לציין כי עמדתה של מערכת הביטחון בנושא הייתה חיובית, ובדיונים שנערכו בנושא העריכו גורמי ביטחון כי חיזוק הגורמים המתונים ברשות, לרבות העברת נשק, מסייעת לאינטרס הישראלי. מדובר בכלי נשק שנועדו לחזק את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית, שאינה אלא ארגון הפשע מן הגדולים בעולם.

ואם בארה"ב מאפשרים זליגה של רובי סער ורובי צלפים לארגוני פשע, הרי שבישראל ממש מוסרים, באורח אקטיבי, לידי ארגונים אלה שריוניות עם מקלעים. לכאורה, נשק זה נמסר לידיים אחראיות שימנעו זליגה לארגוני פשע אף יותר קטלניים, אלא שלמעשה מאפשרים לראשי ארגוני הפשע להבריח מקלעים כבדים הלאה. כך מתברר כי מסוקי צה"ל ספגו אש מקלעים כבדים שהועברו לרצועת עזה במסוקו של יושב-ראש ארגון הפשע הקרוי אש"ף. כי במציאות, מקבלי המשכורות של הרש"פ ביום הם חברי ארגוני פשע ג'יהאדי בלילה, וקורבנותיהם הם ישראלים שנקלעים לטווח האש שלהם, או ערבים תמימים שניתן לסחוט באיומים ולרצוח בטענות של שיתוף פעולה עם שלטון החוק הישראלי.

כמו במקסיקו, קורבנות האווילות של מערכת החוק וביטחון הפנים הם האזרחים התמימים. באוגוסט 2008 הגישו שארי משפחת שלום תביעה נגד מדינת ישראל בדמות הגברת לבני והאדון בר-און (שרת החוץ ושר האוצר) לפיצויים על הנזק שנגרם להם מרציחתם של בני משפחתם בירי מנשק אוטומטי שארע ב-2001. הרצח, שעבורו שילם מוסטפא ברגותי, אחד המנהיגים של ארגון הפשע, 500 דולר לשלושת המרצחים האחרים, התבצע ברובה MP-5, שסופק לארגון הפשע אש"ף בידיעתה של ממשלת ישראל וזלג לארגון פשע "תנזים" שהוא חלק מובנה של אותו אש"ף, ביחד עם רובי סער מסוג קלשניקוב שגם הם סופקו בזמנים שונים לאותו ארגון פשע ידוע.

כמו בארגוני הפשע מקסיקו, מטרתו העיקרית של אש"ף היא השתלטות על טריטוריה נרחבת, שתאפשר לו התרחבות נוספת של פעולות הפשע המאורגן הכוללות סחיטה באיומים, גניבת כלי רכב, פגיעה ברכוש והכפפת האוכלוסיה למשטר אימים. דומה ללבנון, שבה הגיע ארגון פשע - חיזבאללה - למעמד של שותף עיקרי בממשלה, על-אף שרצח את ראש הממשלה שהתנגד להשתלטות הארגון על ארצו. ההקבלה לבנון-אש"ף-מקסיקו אינה שלי, אלא של מומחה אמריקני לטרור שכך רואה את מהלך העניינים. הגרוע מכל הוא שהתקשורת, הן פה והן בארה"ב, מטעמים של העדפות פוליטיות, מועלת בתפקידה כשומרת על הדמוקרטיה, ובכך אינה אלא שותפה לפשע של הפקרת האזרח למשיסת ארגוני הפשע. כך, הסיפור של העברת אלפי כלי נשק לארגון טרור רצח ופשע לא קיבל הד מיוחד - לא בארה"ב ולא בארץ - ואת המחיר משלם היום וישלם מחר הציבור המהווה יעד לכל אותם כלי נשק ותחמושת למכביר.

לכאורה, סיפור חימושם של הקרטלים המקסיקנים היה צריך להביא לפיטוריו של שר המשפטים האמריקני, ואפילו למהלך של העברת אובמה מתפקידו. לכאורה, חימושו המסיבי של אש"ף ודרכו של חמאס (וכיום אין ספק שמדובר באותה הידרה בעלת שני ראשים לפחות), היה אמור להביא לנפילתה של ממשלת אולמרט. האמת העצובה היא ששיקולים פוליטיים מכסים על כל פשע, על אלפי נרצחים, והציבור השותק אינו יכול לרחוץ בניקיון כפיים.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial".
תאריך:  12/08/2011   |   עודכן:  12/08/2011
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הם יורים ברובים - פה וגם שם
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם_1
13/08/11 17:16
2
הניה
13/08/11 19:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לבו של מי לא יוצא אל המוני הישראלים המוחים בימים אלה ברחבי הארץ על יוקר המחיה ועל המחסור בדיור. מרביתנו, אנשי המעמד הבינוני, מצויים באותה קלחת של הישרדות יומיומית ושל מאבק מתמיד לאפשר חינוך טוב לילדינו, בית נאה, תזונה נאותה ובריאות טובה. מי לא היה רוצה שיהיה קל יותר לחיות בארץ הזאת.
12/08/2011  |  גבריאל בן-עמי  |   מאמרים
המהומות האלימות שפרצו השבוע בלונדון נהנו ביממה הראשונה מיחסי ציבור רבים אשר הוענקו להן על-ידי גל מחאות פראי על-רקע חברתי ופוליטי אשר החל בטוטנהאם - שכונה קטנה וענייה בצפון-מזרח לונדון, שבה שוהים מהגרים רבים.
12/08/2011  |  רועי אורן  |   מאמרים
'צדק חברתי' זה לא רק הפניית אצבע לממשלה. זה גם התבוננות פנימה אל תרבות צריכה שהפכה את המותג ל'אני החדש'. לצריכה המוגברת יש מחיר אישי אך גם חברתי. אנחנו הופכים את סביבתנו לענייה יותר. קוראים לזה 'עוני חברתי'
12/08/2011  |  איתמר ברתור  |   מאמרים
במייל שקבלתי מידידה לאחר הפוסט האחרון (שכלל שני מאמרים) היא כותבת לי ככה: "הרשימות שאתה כותב מעניינות וחשובות מאוד. לכן מצאתי לנכון לתרום את הפֶני שלי... לדעתי, רשימותיך ארוכות מדי לעידן שלנו. בזמננו קרו שני דברים: אחד.הקשב התקצר והקצב התגבר. זה התחיל לפני 30 שנה בתרבות הווידיאו-קליפים ועבר גם לחדשות המצולמות, לטלוויזיה בכלל, לקולנוע ולתיאטרון ולכתיבה. שניים. בעידן של טלוויזיה רב ערוצית, עיתונים וכתבי עת, ספרים, תחנות רדיו אזוריות, רשת אינטרנט רוחשת וגועשת - אנחנו מופצצים באינספור גירויים מכל הכיוונים, ומתקשים להכיל ולהספיק.
12/08/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
בשישי שעבר התרחש רצח. הרוצח תכנן אותו בקפדנות במשך תקופה ארוכה, דאג לכל הפרטים הקטנים, הכין אליבי מושלם, הזמין טיסה לשוויץ לצורך הביצוע הנקי, ואפילו הכין את טקסי האפטר-פרטי עם הנחיות מדויקות למבצעים. התקשורת התמוגגה, היא סיקרה את הרצח בהרחבה מבלי להסתיר את האהדה ל'אומץ' של הרוצח, שיתפה פעולה באופן מלא עם כל הנחיות הבימוי שהוא מסר לה ואפילו הפיקה יחסי ציבור יקרים בחינם לחברה שעזרה לו בביצוע זממו. בעולם השוק החופשי והיזמי גם רצח יכול להפוך למוצר.
12/08/2011  |  יהודה יפרח  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il