|   15:07:40
דלג
  יובל לובנשטיין  
יועץ אסטרטגי ומומחה לקמעונאות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

הסודות מאחורי המדפים

האם רגולציה זו מילת גנאי?

הוראת שעה ברורה ופשוטה יכולה להוריד את מחירי הקנייה באחוזים רבים מחיר קנייה, הנחה ממחירון וללא זכות החזרה - זו כל התורה
15/08/2011  |   יובל לובנשטיין   |   מאמרים   |   תגובות
מחירים גבוהים [צילום אילוסטרציה: AP]

חלק א'

המסחר הקמעונאי בישראל אכן התפתח רבות במרוצת השנים האחרונות, אולם סוחב על גבו מספר כשלים, אשר משפיעים רבות על אופיו ועל רמות המחירים הגבוהות בו. לצד המותגים, החנויות היפות, המוצרים והתצוגות, קיים עולם "אחר" של נוהלים, דרכי פעולה והסכמים בין הרשתות לספקים, אשר דומה שלא התעדכן בעשרות השנים האחרונות ומזכיר בהתנהלותו ימים ומשטרים אפלים.

להלן מספר נקודות, אשר התערבות הרגולטור, קרי המדינה, יכולה וחייבת לנקוט על-מנת להסדיר את התהליך ואת "השוק החופשי":

פישוט תהליך ההתקשרות בין הרשת לבין הספק - לספק/יצרן אשר מספק לרשת סחורה נכונה מערכת דרישות וחוזים עם הרשת, אשר גם לטובי עורכי הדין ורואי החשבון קשה לא אחת להסתדר עם "ים החיובים והדרישות", אשר בהם מחויב הספק, לעיתים גם עבור חיובים בגין שנה ושנתיים אחרונות.

במילים אחרות, הספק נדרש לשלם לרשת תשלומים רבים ומשונים אשר מסתכמים באחוזים רבים, לעיתים חיובים המגיעים גם לכ-15% (תשלומים בגין היקף פעילות, חיובי פרסום, מדף, ברקוד, תצוגות, מועדוני לקוחות, חיובי חג ועוד ועוד). במצב אי-בהירות זה, נוטה הספק "לשריין לעצמו קופה" על-מנת לא למצוא את עצמו בהפסד.

בנוסף, קיים בישראל נוהג מוזר שמאפשר לרשת להחזיר את סחורת הספק מתי שהיא רוצה, מבלי להתחייב למכור את הסחורה וללא כל צורך בהסבר או קנס. תהליך זה מכונה בקמעונאות "זכות החזרה" - זכות זו "ניתנה לרשתות" במעמד הר סיני ונדמה שאין רשת בישראל אשר לא מנצלת אותה עד תום.

להבדיל מחו"ל, הן באמריקה והן באירופה נוהג זה לא קיים כלל, כלומר ספק מספק את סחורתו לרשת ואם אין מצב קיצון של פגם ביצור, המכונה בסלנג "אפידמיה", אזי הרשת אחראית למכור את הסחורה, אשר מרגע שקיבלה אותה היא שלה ובאחריותה המלאה. בישראל, לעומת זאת, הספק נמצא בכל רגע נתון, בחשש להחזרת הסחורה ולטיפול בה לאחר "מכירתה" לרשת. במילים אחרות, בישראל הרשתות לא לוקחות על עצמן את הסיכון, אלא משאירות אותו לספק, אשר דואג לייקר את הסחורה בטרם סיפק אותה לרשת.

הוראת שעה ברורה ופשוטה יכולה להוריד את מחירי הקנייה באחוזים רבים, שכן הכל היה פשוט וללא סיכון על הספק, אשר היה מפחית את מחירי הקנייה באופן משמעותי. מחיר קנייה, הנחה ממחירון וללא זכות החזרה - זו כל התורה. אולם בישראל הקטנה והתחמנית, דרושה התערבות רגולטור אשר נדרש לו רק לאמץ את הנהוג בעולם בתחום זה. בהצלחה!

חלק ב'

הרגולטור נתפש לא אחת כגורם אשר פוגם בשוק החופשי, אולם במצב הנוצר בישראל, נדרשת לא אחת התערבותו, על-מנת להסדיר "מנהגים משונים".

אחת התופעות המקוממות ביותר בתחום המסחר היא תופעת עליית מחירים עוקבת ומיידית של היצרניות/היבואניות של מוצרים דומים. לדוגמה: תנובה מודיעה על העלאת מחיר הקוטג' מ-5 שקל ל-6 שקל; לא עוברות מספר שעות וגם שתי המתחרות הצמודות מודיעות על ייקור מקביל של הקוטג' שלהן. או יבואניות הטונה מייקרות את מוצרי הטונה ביום אחד וכדומה.

האם זו גזירת גורל, או שניתן לעשות משהו? תופעת עליות מחירי הצרכן העוקבות של מוצרים דומים בטווח של שעות או ימים, מעוררת את השאלה - האם מדובר כאן על קרטל או על הכוונת שוק ותיאום מחירים? האם ניתן למנוע תופעה מקוממת זו? התשובה היא כן, ובעזרתו של הרגולטור.

אם יוציאו תקנה שבמידה שספק/יצרן מעלה את מחירי הצרכן של מוצריו, מתחריו אשק מייצרים מוצרים דומים יוכלו להעלות את מחירי המוצרים שלהם רק בהפרש של 45 יום לדוגמה. במצב זה יינזק הספק אשר מעלה את מחירי מוצריו, שכן הוא עשוי למצוא את עצמו מחוץ לתחרות, שכן מחירי מוצריו יהיו יקרים משמעותית בהשוואה למתחריו, או במילים אחרות יקנו את מוצריו פחות.

תקנה פשוטה זו יכולה לרסן ולמתן משמעותית את עליות המחירים של מוצרי המזון ותכניס דילמה רצינית בפני כל ספק או יצרן, במידה שירצה לייקר את מוצריו.

חלק ג'

המסחר הקמעונאי בישראל מתנהל ביצירתיות ראויה להערכה, אולם בסופו של דבר, לא אחת הוא פוגע, גם אם זו לא הייתה כוונתו הראשונית, בחלשים ובנזקקים.

רשתות המזון אימצו לעצמן פורמטים שונים להפעלה, כמו שופרסל דיל ושופרסל שלי או מגה בעיר ומגה בול. לכל פורמט או תת-רשת כללי התנהלות משלהם, כאשר לכל תת-רשת מספר מחירונים שונים, בהתאם לתחרות באזור החנות. במילים אחרות, גם לשופרסל וגם למגה יש מספר רב של מחירונים, משהו כמו עשרה מחירונים שונים והכל על-מנת להגיב לתחרות ו/או לפעילות מבצעית של המתחרים.

עד כאן לכאורה הכל בסדר, שכן זה בא לתת תשובה ותגובה שיווקית. אולם מבלי לשים לב מי שמשלמות את מחיר התחרות בחנויות הזולות של הרשתות, הן דווקא החנויות העירוניות ו/או החנויות אשר אין להן תחרות. בתרגום חופשי לשפת אנשים ובני אדם - מי שמשלמות את המחיר הן דווקא האוכלוסיות היותר חלשות בחברה. כן, זו עובדה, והיא מאוד מצערת.

השכבות העניות מסבסדות את השכבות החזקות, שכן חלקם של המבוגרים והקשישים ו/או צרכנים ללא רכב ו/או צרכנים אשר גרים במקומות מרוחקים, שם התחרות אינה בשיאה – הוא גבוה ביחס לאזורים המבוססים. הרשתות ימהרו לטעון ששכר הדירה בעיר יקר יותר וזה אומנם נכון, אך הפרש השכירות בין האזורים עדיין אינו מצדיק רמת מחירים כל-כך יקרה בחנויות השכונתיות, אשר "תופסות טרמפ על טיעון זה" ומייקרות את המוצרים באופן קיצוני.

בפועל, החנויות השכונתיות מנצלות את העובדה שהלקוחות לא ניידים ו/או את העובדה שלא קיימת תחרות באזור ולמעשה הצרכנים שלהם במידה מסוימת הם "לקוחות שבויים". האם זו גזירת גורל? הניתן לשנות מצב זה וסוף-סוף לתקן את המעוות? תשובה: כן, ובגדול.

על-מנת להסדיר המעוות, יש להכניס את הרגולטור/ממשלה, אשר יוציא תקנה הקובעת שכ-500 עד 750 מוצרי בסיס הנמכרים ביותר ברשת, מחירם יהיה זהה בכל סוגי הרשתות של אותה רשת. באופן כזה, מחיר הסוכר, החלב, העגבניה, העוף וכול שאר מוצרי הבסיס, יהיה אחיד בכל סוגי החנויות של הרשת. תקנה פשוטה זו, תגרום להסטת כספים רבים ומשמעותיים מהאוכלוסיה החלשה לנזקקים ותביא להסדרת הסבסוד הנוכחי. גם ישום תקנה זו הוא פשוט מאוד, שכן כל רשת תידרש להכניס את רשימת ה-500 או ה-750 לאתר האינטרנט שלה, כפוף לקנס כספי גבוה של 1 מיליון שקל לסטייה ברמת הפריט הבודד.

רבותיי, כמה פשוט וכמה קל, לפעמים כל מה שנדרש הוא רק לעשות!

תאריך:  15/08/2011   |   עודכן:  17/08/2011
יובל לובנשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם רגולציה זו מילת גנאי?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זקן
16/08/11 14:09
2
עין החמור
17/08/11 21:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעיני רוב הציבור, נחשבים שופטים ומשפטנים כאנשי מופת ואמת בשיקול דעתם ובהתנהלותם. אנשים אלה מכובדים ומוערכים בדרך כלל בציבור. ואולם תדמית חיובית זו ניסדקה ונפגעה קשות, לאור פרשיות וחקירות שבהם היו מעורבים כמה מהבכירים שבהם. תוצאות סקרי דעת קהל מראים בקביעות, על ירידה משמעותית של אמון הציבור במערכת המשפט, לאור ריבוי הפרשיות, ובעיקר לאור פסקי דין תמוהים ומקוממים.
15/08/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
השבוע תמה חקיקה מזורזת שנועדה להקל במצוקת הדיור, וחוק מיסוי מקרקעין (תיקוני חקיקה) (הוראת שעה) תשע"א-2011 יצא לדרך. החוק עבר תהפוכות כשהוגש כהצעה רחבה ביותר לשינוי קבוע של כל משטר הפטורים. הדיון בהצעה זו נדחה לעתיד, ובתום ההליך הפכה אותו הכנסת כהוראת שעה לחוק משלים לחוק הגדלת ההיצע של דירות מגורים.
משבר הדיור הדרמטי בישראל מציף את הרחובות. הוא הפך למאיץ של תנועת מחאה מהגדולות בתולדותנו. לא תמיד ברור עם זאת: של מי המשבר? במי הוא פוגע? במרכז או בפריפריה?
15/08/2011  |  ג'ני ריינדוביץ  |   מאמרים
תנועת המחאה במדינת ישראל היא קמצוץ בטל בשישים לעומת מה שקורה באירופה. שם העובדים הזרים - שורפים חנויות ומכוניות, שודדים, גונבים ובוזזים, וכאן בסך הכול כמה עשרות משפחות מתקבצות לפיקניק ובעזרת ריטה, ארצי ואולי גם מרגול - מגייסים כמה עשרות אלפי אזרחים הבאים בעיקר ליהנות מהאירועים - וטוענים בטעות כי מדובר במאות אלפים.
15/08/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
השימוש באופניים ככלי תחבורה או כאמצעי פעילות גופנית לשעות הפנאי, נמצא בעלייה מתמדת כמי שמסתמן ככלי יעיל, מהיר, חסכוני ובריא בעיקר במרכזי הערים. ישראלים רבים מצביעים בשתי הרגליים ורוכשים את כלי תחבורה הזול ביותר בעולם, כלי שבערים רבות בעולם כמו אמסטרדם והונג וקונג סיפק הוכחות כשימושי ביותר להתנהלות בתוך הערים העמוסות.
15/08/2011  |  גדי מינץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
עולם מוסלמי [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP]
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו    אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il