|   15:07:40
דלג
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

על התנצלות, הבהרה וחופש העיתונות

קיימות רמות שונות של הבהרות והתנצלויות מצד אמצעי התקשורת מילון מושגים מהיר לצרכן התקשורת המבולבל שלא מבדיל בין התנצלות, תיקון טעות והבהרה האם חופש העיתונות בסכנה?
11/09/2011  |   יהודה קונפורטס   |   מאמרים   |   פרשת ערוץ 10 - אדלסון   |   תגובות
רון לאודר. מבעלי ערוץ 10 [צילום: פלאש 90]

   עידן יוסף
בנזימן נאלץ להתפטר מערוץ 10 בגלל ההתנצלות לאדלסון

   יואב יצחק
ערוץ 10 התנצל על הכזבים נגד אדלסון

ספין מזויף מתוצרת ערוץ 10
יואב יצחק
עיתונאים שפרסמו לשון הרע על אדלסון בדרגה חמורה ביותר בחוסר אחריות ובלא שביצעו קודם לכן בדיקה מדוקדקת ותוך פגיעה קשה באמינותו של הערוץ, מייללים עתה על התערבות מצד בעליו של ערוץ 10, רון לאודר, שבסך-הכל כפה עליהם לעשות את הנדרש והמובן מאליו: להתנצל על כזבים חמורים שפרסמו, בטרם ייגרמו לקריסת הערוץ
לרשימה המלאה

התפטרותם של בכירי ערוץ 10, על-רקע ההתנצלות שנכפתה, לטענתם, על-ידי בעלי המניות של החברה, מפנה את הזרקורים לאחת הסוגיות היותר מורכבות בעבודת כלי התקשורת: האיזון בין חופש העיתונות למעורבות של בעלי הון בעבודת העורכים. העורכים טוענים כי נכפתה עליהם התנצלות בניסוח ובאופן חריג ביותר שפוגע בעצמאות המערכתית שלהם. בתחום זה של פעילות המדיה יש כמה סוגים של התנצלויות, שמוכרים בפורמטים דומים פחות או יותר: הבהרה, תיקון טעות והתנצלות.

הציבור הרחב אינו מודע לניואנסים האלו וכדי להבין את המשמעות שלהם וההבדלים הדקים אך החשובים, צריך ללכת צעד אחד אחורה, ולהבין ממעוף הציבור כיצד התקשורת עובדת ומה הן הנסיבות שמביאות אותה לפרסם תיקון או הבהרות.

אז על מה המהומה?

בפרשת ערוץ 10 העורכים שהתפטרו טוענים כי ההתנצלות שרון לאודר כפה לכאורה על הערוץ, חמורה יותר בניסוחה ומשמעותה מאשר ניסוח של בית משפט, אילו אדלסון היה גורר את ערוץ 10 לבית משפט.

טענה נוספת של המתפטרים היא, שלא הייתה שום השמצה ישירה נגד אדלסון וכי נאמר מה שנאמר בעקבות שיחה עם גורם מוסמך, שאמר את הדברים במפורש על אדלסון. הפרשנות של אדלסון, לפיה ניתן היה להבין כאילו קיבל את האישור לבניית מלון בלאס וגאס שלא בדרך חוקית, היא פרשנות שלו בלבד ולא ניתן להבין זאת כך משידור הכתבה.

גורמים בענף התקשורת סבורים כי פרשת ההתנצלות היא רק התירוץ להתפטרות העורך הראשי ושני הבכירים האחרים, וכי להתפטרות יש סיבות עמוקות אחרות, המבוססות על מערכת יחסים לא בריאה בין אנשי המערכת של ערוץ 10 לבין בעלי המניות יוסי מימן ורון לאודר.

האם חופש העיתונות בסכנה?

התפטרות בנזימן וחבריו, היא אולי המקרה הקיצוני, אבל היא משקפת מציאות עגומה ביותר ששוררת כיום במרבית כלי התקשורת, המודפסים והמשודרים, הנשלטים על-ידי אנשי עסקים, בעלי הון, טייקונים, שגם אם הם לא מתערבים בפועל ביומיום, יש "רוח המפקד" שכל עורך מתחיל לומד אותה מהר מאוד ופועל לפיה. ואם הוא חורג, ימצא את עצמו מהר מאוד מחוץ לכותלי המדיה.

כל זה כמובן מבוסס על ההנחה שאכן טענת הערוץ שכל מה ששודר אכן היה אמת, שאם לא כן, לא פרשת ההתנצלות היא הדרמה אלא שידור הכתבה עם עובדות לא נכונות לכאורה. העיתונות נמצאת בשנים האחרונות תחת זכוכית מגדלת. ביקורת התקשורת היא לגיטימית וחשובה, והציבור הפך להיות צרכן תקשורת הרבה יותר ערני ותובעני. יש גורמים לא מעטים שמנגחים את התקשורת לצרכים פוליטיים ומנצלים את ההזדמנות לעשות טיהורים פוליטיים למיניהם.

לכן התקשורת חייבת להקפיד הקפדה יתרה על האתיקה ועל פרסום הוגן ונכון כדי לא לספק לטייקונים כמו רון לאודר וחבריו לכופף את ידיהם ולפגוע בחופש העיתונות.

התנצלות על-סמך פסק דין

יש גם שלב נוסף, די חריג אבל קורה, כאשר הצדדים מגיעים לבית המשפט. אם מדובר בתביעה על עוולה אזרחית, השופטים מעודדים את הצדדים ללכת לפשרה תוך רמיזה שהפסיקה שלהם לא תהיה כדאית לשני הצדדים. במקרים של תביעות דיבה על גופים או אנשים מתוקשרים, יש עניין לאחד הצדדים לנהל את המשפט ובאמצעות הפרסומים על התביעה עצמה כבר לזכות בכיסוי אוהד ולפגוע בכלי התקשורת. לכלי התקשורת אין הרבה מה לעשות נגד זה והם נגררים לתביעות שנמשכות שנים.

בתביעת דיבה התובע צריך להוכיח את רמת הפגיעה בשמו הטוב ואילו הנתבע יכול להגן על עצמו בטיעונים של "אמת דיברתי" או "תום לב", כלומר גם אם טעה, עשה זאת על-סמך המידע שהיה בידו ולא הייתה לו כוונת זדון. אם וכאשר ניתנת פסיקה, היא בדרך-כלל כוללת סכום פיצויים וגם נוסח של התנצלות, שמוכתבת על-ידי בית המשפט. הנוסח הזה לא ניתן למו"מ וכל מדיה שנתבעת חייבת לפרסם אותו בתוך זמן מסוים.

פרסום הכתבה

כלי תקשורת שמפרסם מידע, כתבה, תחקיר, ולא משנה אם זה במדיה המשודרת או הכתובה, מחויב לאמת מוחלטת בפרסום העובדות. האם יש אמת מוחלטת? בוודאי שלא. אבל הציפייה היא שכל עובדה שמתפרסמת או משודרת בכתבה, במיוחד אם יש בה לפגוע במישהו אחר, תהיה מבוססת על משהו: מסמך, קולו של הדובר עצמו או מקור אמין ששיכנע את המערכת ואת הכתב שאכן הוא דובר אמת. כמובן שלא ניתן לחשוף את המקורות, אבל אם כותב או משדר הכתבה משוכנע שיש בזה אמת, הוא רשאי לפרסם ובעצת בירור או תביעה, טענת חסיון המקורות עומדת לצידו בדרך כלל. כמובן שעל הכתב להגיש את הטענות לתגובה, והחובה המפורשת היא לפרט כל טענה או ביקורת שמופנית כלפי הגוף המבוקר כדי שיוכל להשיב, ולא "להתקיל" את הצד המותקף בעובדות שהוא לא ידע עליהן מראש.

ההחלטה מה לעשות עם המידע והתגובה, במידה שהיא סותרת את הממצאים שבידי המערכת, תלויה בכתב, בעורך במדיה ובנסיבות. לעיתים תגובה עניינית של אדם או גוף שמותקף בכתבה, משכנעת את העורכים שאכן אין אמת בפרסום או שאי-אפשר יהיה להוכיח אותה במקרה של תביעה, והכתבה נגנזת. במקרה אחר, והוא השכיח יותר, מובאים בכתבה שני הצדדים: הצד של הכותב על-סמך עובדות שיש בידיו, והכחשה או הסברים של הצד השני.

פרסום תגובת המותקף

מקרה אחר הוא שלאחר פרסום הכתבה, הגוף או האדם שעליו התבססה הכתבה מבקש להגיב, להכחיש או לטעון טענות אחרות. אפשרות זו בדרך כלל ניתנת לו והיא מתפרסמת בעמודים המתאימים בעיתון או שמשודרת על-ידי המדיה בצורה זו או אחרת.

ויש מקרים שבהם הכתבה מעוררת סערה ציבורית, האיש ששמו נקשר בכתבה רואה עצמו נפגע, ולא מוכן לוותר, ובמקביל דורשים התנצלות או מאיימים בתביעת דיבה. תביעת דיבה המבוססת על חוק איסור לשון הרע.

תביעת דיבה

אם בפרסום הדברים יש משום דיבה, יכול הגורם המושמץ לפנות לערכאות שהחוק הזה עוסק בהגנת כבודו ושמו הטוב של אדם ופרסום לשון הרע יכול להוות עוולה אזרחית בנזיקין ויכול להתגבש אפילו עד כדי עבירה פלילית עד שנת מאסר בפועל או יותר. החוק הזה עבר הרבה שינויים בשנים האחרונות והוא נע כל הזמן בין חופש הביטוי והעיתונות - עיקרון מקודש בדמוקרטיה הישראלית - לבין הזכות לכבוד האדם ושמו הטוב. הנושא קיבל תשומת לב רבה יותר בעשור האחרון מאז עידן האינטרנט, העיתונות המקוונת, הבלוגים והרשתות החברתיות. כיום ניתן להגיש תביעת דיבה גם על פרסום ברשת חברתית לאחר הוכחה שאכן זו דיבה (ע"ע "חוק איסור לשון הרע", ויקיפדיה).

כאשר הגורם הנפגע מחליט ללכת על תביעת הדיבה, מתחיל תהליך ארוך של הידברות עם המדיה. השלב הראשון הוא מכתב התרעה. בשיגרה מגיעים לא מעט מכתבים כאלו למערכות העיתונים. לרוב הם מועברים ליועץ המשפטי שמחליט על-סמך ניסיונו עד כמה הגורם התובע הוא רציני או לא. במקרים בהם ממשיך הגורם הנתבע לפנות ולאיים בפתיחת הליכים, מקובל לפתוח בדרך-כלל במו"מ. רוב התובעים מעוניינים באמת בטיהור שמם ובפרסום הוגן של תיקון העוול שנעשה להם. מעטים עושים זאת למען בצע כסף, ולכן המו"מ שמתנהל על בסיס WIN WIN ולרוב הוא מסתיים בפרסום הבהרה, לא התנצלות, מצד מערכת העיתון, בנוסח מוסכם בין הצדדים. כך גם בעיתונות המשודרת, לעיתים תשמעו בסוף המהדורה פסקה שמקריא קריין החדשות המספר על כתבה שהייתה לפני זמן מסוים, בדרך-כלל זמן רב ואף אחד לא זוכר, ומציין את התיקון.

תיקון טעות

יש מקרים בהם לאחר פרסום כתבה, לאו-דווקא השמצה או ביקורת, היא פרסמה פרט לא נכון או טעתה בהצגתו וגם סתם טעות סופר. במקרים כאלו נוהגים כלי התקשורת לפרסם תיקון טעות, במקום מוצנע באחד מעמודי העיתון, ואם מדובר באנשים פרטיים שלא בכוונה נפגע שמם או שמם שורבב למשהו שלילי שהם לא שייכים לו, מציינת המערכת שהיא מתנצלת בפני אותו גורם על עוגמת הנפש שנגרמה לו.

תאריך:  11/09/2011   |   עודכן:  11/09/2011
יהודה קונפורטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על התנצלות, הבהרה וחופש העיתונות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זובור פומבי משפיל
11/09/11 12:10
2
בניק
11/09/11 12:29
3
קוסא מחשי
12/09/11 00:19
פורום: פרשת ערוץ 10 - אדלסון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1. תחיית המתים א': האוצר: הייתה גבייה עודפת של מיסים - מארגון שומרי בתי הקברות נמסר שמספר גובים נצפו מפעילים מניפולציות על אחוזות קבר.
11/09/2011  |  אריקה קוברי  |   מאמרים
די להתבונן בנוסח ההתנצלות שפירסם ערוץ 10 בפני הטייקון שלדון אדלסון כדי להבין שערוץ 10 פירסם ההתנצלות כשאקדח מוצמד לרקתו. אין מחלוקת על כך שערוץ 10 חטא קשות כלפי אדלסון כשפירסם אודותיו כזבים, שמן הסתם פגעו בו והסבו לו עגמת נפש וצער רב.
11/09/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
יחסה של ממשלת ישראל לציבור המתיישבים ביהודה ושומרון הולך ומתדמה יותר ויותר ליחס שקיבלו היהודים בגרמניה של שנות ה-30, זו של הרייך השלישי וחוקי נירנברג. המתנחל הוא היהודי האולטימטיבי וזה סוד ויסוד משיכת האש שהוא מושך אליו מהממסד הישראלי המושחת. הוא מאלץ אותו לחשוף קבל עם ועולם את כל המכוער והמתועב הגלום בו, דהיינו את מצבור האוטו-אנטישמיות העולה על גדותיו ומציף את כל מערכות השלטון בישראל, החל בממשלה, דרך בית המשפט העליון והפרקליטות ועד גופי האכיפה כגון משטרה, צבא ומינהל אזרחי.
11/09/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
בשבועות האחרונים הופץ ביהודה ושומרון מסמך הנחיות לרכזי הביטחון של הישובים בנושא התמודדות עם פעולות עוינות של הפלשתינים, במסגרת היערכות ל"זרעי קיץ". על המסמך, העוסק בהוראות פתיחה באש במקרה של פעילות עוינת, הצפויה לאחר הכרזת המדינה הפלשתינית בעצרת הכללית של האו"מ בספטמבר, לא חתום מפקד אוגדת איו"ש או מח"ט החטיבה המרחבית, אלא "ראש תחום מבצעים וזכויות אדם" בלשכת היועץ המשפטי של פיקוד המרכז. היועץ המשפטי של פיקוד המרכז אינו כפוף מקצועית לאלוף הפיקוד אלא לפרקליט הצבאי הראשי, האלוף מנדבליט, שהודיע לאחרונה לבג"צ על כך שכל אירוע מבצעי שבו יהרג אזרח ע"י חיילי צה"ל יביא לפתיחת חקירת מצ"ח באופן מיידי. הפרקליט הצבאי הראשי עצמו, "כפוף ישירות ליועץ המשפטי לממשלה", כך קבע ווינשטיין בעדותו לפני וועדת טירקל.
11/09/2011  |  דן שיאון  |   מאמרים
העם היהודי הביא את המוסר לעולם. הנאצים ראו ביהודים אויב האנושות כי האמינו בעולם אבולוציוני שבו החזק שורד על חשבון החלש, כאשר ההגנה והטיפול בחלש מעכבים ופוגעים בצמיחתו של החזק. היהודים הביאו את המוסר וכבוד האדם לעולם שמתבטאים בדרכים רבות גם בדתות האחרות ובקומוניזם השנוא כל-כך על הנאצים, ולכן השמדת העם היהודי הייתה אחד העניינים המרכזיים ביותר אם לא המרכזי ביותר בסדר היום הנאצי.
11/09/2011  |  עמוס שנער  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il