|   15:07:40
דלג
  ענת וובנובוי  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
[צילום: AP]

"ניו-יורק שורדת בזכות האהבה"

ביום העשור לפיגוע במגדלי התאומים, המסעדות ובתי הקפה של ניו-יורק נשארים פתוחים ולא מושמעים שירים עצובים ברדיו. העיר השוקקת מתמודדת עם האסון בדרכה - טקס ללא נאומים בהשתתפות בני משפחות הנספים, עשרות תערוכות אמנות סביב גראונד זירו, והמשך של שגרת החיים העסקית והתיירותית. רשמי סיור
12/09/2011  |   ענת וובנובוי   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

פחות משבוע לפני ציון יום השנה העשירי לאירוע הטראומתי ביותר שחוותה ניו-יורק אי פעם, העיר לא מאטה את הקצב. כל מי שאני משוחחת איתו מודה שפיגועי הענק של 11 בספטמבר שינו את העיר, אבל מעטים מתכננים לעשות משהו מיוחד ביום השנה עצמו. בתי העסק יישארו פתוחים, מוזיקה תמשיך להתנגן והעיר תתמודד עם הכאב בדרך היחידה שהיא יודעת - תמשיך לנוע קדימה.

המקום היחיד שבו הפיגוע עדיין מורגש הוא אזור ה"גראונד זירו". המונח שמתאר שטח אדמה לאחר פיצוץ הפך להיות הכינוי הידוע ביתר למקום נפילתם של המגדלים. 10 שנים אחרי הפיגוע, המקום עדיין לא משופץ. כל שטח המתחם מוקף גדר ונראה כמו אתר בנייה ענק. אחרי עיכובים בבנייה, חריגה מהתקציב, ויכוחים אינסופיים וביקורת ציבורית על ההתנהלות הכושלת, מגדל אחד מתוך חמשת המגדלים המתוכננים כבר עומד, ושניים נוספים נמצאים בשלבי בנייה מתקדמים. שלדי מתכת עצומים מתנוססים לגובה, וכיסוי הזכוכית שלהם נראה כמו בגד שמכסה את חצי הגוף.
התוכנית החדשה והגרנדיוזית כוללת בנייה של אלפי משרדים וחנויות ומרכז תחבורה. "מגדל החופש", המגדל הגבוה מבין החמישה, יתנשא לגובה 1,776 מטר, כשנת הכרזת העצמאות של ארה"ב - עובדה שתהפוך אותו למגדל הגבוה באמריקה.

ביום השנה עצמו צפוי להיפתח לקהל החלק הראשון של המתחם, אשר יכלול מוזיאון ואנדרטת זיכרון. המתחם, המעוצב על-ידי הארכיטקט הישראלי לשעבר מיכאל ערד, ייבנה על היסודות המקוריים של שני המגדלים, וישולבו בו המדרגות שדרכן ברחו ניצולי הפיגוע מהבניינים הבוערים.

את שני המגדלים התאומים יסמנו שתי בריכות שהמים שבהן נראים כצונחים לעומק. על דפנות הבריכות ייכתבו שמות הנספים. בנוסף יוצג במוזיאון שריד משלד המתכת של הבניין המקורי שנותר בצורת צלב. צלב המתכת היה אחד הסמלים המפורסמים של אזור האסון, אבל כשאוצרי המוזיאון ביקשו לכלול אותו לתערוכה הם נתקלו בהתנגדות של קבוצות שונות כמו ארגונים אתיאיסטיים וכמה ארגונים יהודיים.

הטוב והאכפתיות התגלו

ג'ון קוברן, צייר: "אחת המתנדבות אמרה לי שההרגשה שלה בחודשים שאחרי הפיגוע הייתה שככה העולם צריך להיות. כמובן שהטוב הזה דועך עם השנים, אבל ברמה העמוקה יותר הגורם המחבר הזה נשאר לתמיד. הוא נמצא ממש מתחת לפני השטח"

ג'ון קוברן הוא צייר קנדי שכל חייו היה מאוהב בניו-יורק. הוא פרסם עד כה ארבעה ספרי ציורים של העיר. כשהוא ראה את מתקפת הטרור בטלוויזיה הוא לא יכול היה לשבת בשקט, ומיד טס לניו-יורק והגיע לאזור האסון. אף שהמקום כולו היה מגודר, ג'ון הצליח להתגנב פנימה והתחיל לצייר. הוא צייר במשך חודשים את ההריסות, את הכבאים, את המתנדבים ואת בני המשפחה שקרוביהם נהרגו בפיגוע.

הציורים נאספו בספר שנקרא בשם "Healing Hearts", "לבבות מחלימים", ויצא לאור במהדורה מוגבלת למשפחות הנספים. כעת הפך הספר לתערוכה, וזו מוצגת בימים אלו בגלריית סיאמס, עשרות מטרים בלבד ממתחם הגראונד זירו. תערוכה זאת היא אחת מעשרות תערוכות שקשורות לאירועי 11 בספטמבר שנערכות במגוון גלריות ומרחבים קהילתיים בעיר. החל מציורי אקריל שבהם מעורב אפר מהבניינים ועד אוספים של תמונות וקטעי וידאו, ניו-יורק מתמודדת עם הזיכרונות הכואבים דרך האמנות.

"הפיגוע הזה יצר פצע עמוק בעיר. אפשר לשים פלסטר על הפצע הזה, אבל הוא כנראה לעולם לא ייעלם", אומר קוברן כשאנחנו נפגשים בפתיחת התערוכה. "11 בספטמבר היה אירוע נוראי, אבל הוא גם הוציא את הטוב והאכפתיות של העיר הזאת.

"אחת המתנדבות אמרה לי שההרגשה שלה בחודשים שאחרי הפיגוע הייתה שככה העולם צריך להיות. כמובן שהטוב הזה דועך עם השנים, אבל ברמה העמוקה יותר הגורם המחבר הזה נשאר לתמיד. הוא נמצא ממש מתחת לפני השטח".

ניו-יורק עכשיו היא עיר קצת שונה. יש מצלמות בכל מקום, האנשים קצת יותר פרנואידים. ניו-יורקים מרגישים היום שהם מטרה. ברור לכולם שלמרות השיקום המופתי של ניו-יורק, אם דברים כאלו ימשיכו לקרות העיר לא תוכל להמשיך להתקיים כמו שהיא.

"כשאני מדבר עם בני המשפחות", אומר קוברן, "ברגע שהם מתחילים לדבר או ברגע שהם אומרים את שמו של הקרוב שנספה, יש אנרגיה חזקה מאוד של עצב ואני לא יכול להגיד שהם השתקמו. מצד שני, הרבה מהם אמרו לי שהם לא רוצים לראות ציורים של ההריסות אלא ציורים של החיים שממשיכים.

"בארה"ב יש תרבות קרה וקצת מרוחקת, אנחנו לא עוצרים הכול ולא מגלים סנטימנטליות או מתחילים להשמיע שירים עצובים ברדיו. זה לא חלק מהתרבות שלנו, אבל אנחנו בהחלט מתאבלים. אנחנו שורדים בעזרת אהבה ובעזרת הדבר הזה שנקרא חוש הומור. אחרת כולנו היינו קופצים מגשר ברוקלין".

הסברה במשרה מלאה

ג'ואן טייר: "זה הכול כלכלה. המחבלים רצו לפגוע בנו במקום שיכאיב לנו במידה הרבה ביותר, אז הם בחרו את הבניין שהיה בו הכי הרבה כסף. אני חושב שעד עכשיו ניו-יורק לא התאוששה מהמכה שהיא חטפה אז"

בשבוע שלפני יום השנה אזור הגראונד זירו מוקף בעיקר תיירים. בכניסה לבניין המשרדים הצמוד למתחם, גבר צעיר כורע ברך על שטיח התפילה שלו. לידו אישה בכיסוי ראש מוסלמי מסורתי מוכרת פלאפל ושווארמה בדוכן נייד. בצד המזרחי של המתחם עומד הארי ג'ון רולנד כשבידו אלבום תמונות של אזור האסון לפני הפיגוע ושל ההרס שבעקבותיו. בקולו הרועם הוא מסביר לעוברים ולשבים את מה שהתרחש באותו היום, כשהוא נוטף זיעה מהתרגשות ומאמץ.
"כמה בניינים נפלו בפיגוע?" הוא פונה לזוג תיירים אנגלים. כשאלו משיבים "שניים", הוא מיד יורה: "לא, אל תגידו שניים. בעקבות הפיגוע נפלו בסך הכול שבעה בניינים. וכמה מטוסים התרסקו באותו היום?". גם כאן התשובה "שניים" לא נכונה. "ארבעה מטוסים, שניים בניו-יורק, אחד בפנטגון ואחד בפילדלפיה". הארי מושך אליו קהל גדל וגובר של תיירים. "אל תיתנו להיסטורי להיות מסתורי", הוא מכריז.

הארי, כך נראה, הפך למוסד באזור. כל עובדי הביטחון והתחזוקה מכירים אותו. לטענתו הוא לקח על עצמו את המשימה להסביר לאנשים את מה שקרה, כששמע שכלי התקשורת אינם מדווחים על הפרטים במדויק. הוא עצמו עבד במגדל הדרומי, וביום הפיגוע ניצל מכיוון שהיה צריך לקחת את בנו לבית הספר. כך על כל פנים הוא מספר.

היום, ההסברה הפכה מבחינתו לעבודה במשרה מלאה. הוא מתפרנס משטרות דולרים שהתיירים דוחפים לבקבוק פלסטיק שתלוי על צווארו. כשהוא אינו מסביר, הוא מצחצח את ציור הנחושת הענקי המתנוסס על קיר תחנת הכיבוי וההצלה שמאחוריו, ציור שמתאר את עבודתם של הכבאים. על-אף שהוא עומד כאן כבר 10 שנים, ברור לכל מי שרואה אותו שהארי מדבר מהלב ושהאירועים נגעו בו בצורה עמוקה מאוד.

"את מישראל, אני לא צריך להסביר לך מה זה טרור. זה לא קשור לדת או לאידיאולוגיה, מה שקרה פה זה פשוט רצח, טירוף, הרוע בהתגלמותו", אומר לי הארי.

גם ג'ואן טואר, תושב סטטן-איילנד בשנות הארבעים שלו, מכחיש את המניעים האידיאולוגיים של התקיפה. "זה הכול כלכלה. המחבלים רצו לפגוע בנו במקום שיכאיב לנו במידה הרבה ביותר, אז הם בחרו את הבניין שהיה בו הכי הרבה כסף".

הוא מנסה להסביר לי את התפיסה שלו כשאנו עומדים יחד על סיפון המעבורת שעושה את דרכה ממנהטן לסטטן-איילנד. "מאז הפגיעה ניו-יורק השתנתה מאוד. פעם היו מצלמות ברחובות ניו-יורק למטרות תחבורה בלבד. היום יש מצלמות אבטחה בכל מקום. אני חושב שעד עכשיו ניו-יורק לא התאוששה מהמכה שהיא חטפה אז". ביום השנה הוא מתכוון להגיע לאזור הפיגוע על-מנת להביע הזדהות עם המשפחות. לדעתו מן הראוי היה שהמסעדות ובתי הקפה יהיו סגורים במשך כל אותו היום, אך הוא מבין שזה לא יקרה מכיוון שאי-אפשר לעצור את מנגנוני הרווח הפעילים של העיר.

האירוע המרכזי שמציין את יום השנה הוא טקס צנוע במתחם הגראונד זירו, בהשתתפות בני משפחות הנספים כמו גם הנשיא המכהן ברק אובמה, הנשיא הקודם ג'ורג' בוש, וראשי העיר ניו-יורק בהווה ובזמן התקיפה, מייקל בלומברג ורודי ג'וליאני. בטקס אין נאומים, כדי לא להפוך אותו לבמה לפוליטיקאים, אך קטעי שירה הם חלק ממנו.

הטקס כמובן תחת אבטחה כבדה במיוחד, מכיוון שהמארגנים חששו שבעקבות חיסולו של בן-לאדן, ארגון אל-קאעידה או ארגונים אחרים עלולים לנצל את יום השנה על-מנת לבצע פיגוע ראווה כנקמה. במתחם המגורים של בן-לאדן נמצאו תוכניות לפיגוע נקמה ביום השנה העשירי של הפיגוע, אבל גורמי מודיעין אומרים כי נראה שהתוכניות לא התקדמו מעבר לשלב התכנון הראשוני. על כל פנים, המשטרה העלתה את רמת האבטחה ברכבת התחתית ובשדות התעופה, ופרסמה אזהרות שבהן היא מבקשת מהציבור לגלות ערנות מוגברת. אומנם כרגע אין התרעות ממוקדות, אך החשש הוא ממחבלים המוגדרים "זאב בודד", הקשים יותר לאיתור.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  12/09/2011   |   עודכן:  12/09/2011
ענת וובנובוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ניו-יורק שורדת בזכות האהבה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
וולש היא מקום של עצב גדול, שאפשר לחוש אותו חודר לעצמות ברוחות השורקות של הקיץ. קר כאן הרבה יותר מהחורף הממוצע שלנו, ורעש השריקות של הרוח בחלונות המלון חודר כליות ולב, פוצע ומדמם.
11/09/2011  |  אורנה רב-הון  |   כתבות
חזה נשי הוא תופעה מבורכת שנשים נהנות להתהדר בו. אלא שכאשר הוא צומח אצל גברים - זה כבר סיפור אחר לגמרי, מטריד ומביך, וכזה שגורם לבעיות דימוי עצמי ובעיות חברתיות.
11/09/2011  |  ד"ר איל קליש  |   כתבות
אם יש אמן ופסל ישראלי שיכול להיכלל בין טובי האמנים בעולם כיום - הוא יגאל תומרקין. אמן שבעט ומרד בכל הקליקות המושגיות שהשתלטו על הסצינה האמנותית הישראלית, עד לחנק האמנות המקומית. התבטאויותיו המילוליות, כמו המסרים שביצירותיו - שמים ללעג את קבוצת סוגדי רפי לביא המכונים "אמני המדרשה". אמן שיצר את מירב הפסלים המפארים את כל הארץ, בגני פסלים (בכוכב הירדן, בבסיס פלמחים ועוד), בפסלים לזכר נופלים, ובמוסדות ציבוריים (אנדרטת השואה בכיכר מלכי ישראל/כיכר רבין). חבל מאד שאת החלק בדמות קנה תותח, שהיה המרשים ביותר ביצירה המוצבת באוניברסיטת ת"א, ליד בנין מקסיקו, החלק שנעלם ואיננו, אותו לא טרחה העירייה לחדש את ולהשלים את החסר, ואשמת עלבון מצבו של הפסל הנפלא מוטלת על כתפי העירייה.
11/09/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
תזונה נכונה, בריאה ומגוונת הינה קריטית לגדילה ולהתפתחות ילדינו. וכן, הורים רבים מתחבטים בשאלה כיצד לוודא שהילד שלהם מקבל את כל המרכיבים התזונתיים הדרושים, המספקים את צרכיו של הגוף הגדל שזקוק לאנרגיה רבה במהלך היום.
11/09/2011  |  בריגי'ט כוכבי  |   כתבות
ניתוחים פלסטיים הינם דבר מוכר וידוע מזה שנים רבות. בתקופת מלחמת העולם הראשונה, נדרשו בעלי מקצוע הרפואה והכירורגיה, לטפל בפציעות כגון: כוויות בדרגה גבוהה, פציעות שגרמו לשינויים אסתטיים בפנים ופציעות מכלי נשק. בהמשך, התפתח תחום הכירורגיה הפלסטית לשימושים שחזוריים בקרב אנשים אשר נפגעו בתאונות דרכים, נשים שנאלצו לעבור כריתת שד ורצו לשמור על מראה נשי באמצעות שחזור החזה ועוד.
11/09/2011  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il