|
כ-10% מהילדים סובלים מהפרעת קשב וריכוז [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
חוסר קשב, פעלתנות יתר ואימפולסיביות, הם שלושת המאפיינים העיקריים של הפרעת הקשב וריכוז. הסימפטומים אצל ילדים: קושי בהכנת שיעורי בית, שומע אך אינו מקשיב, מוסח בקלות, אינו מסיים משימות, מפריע ומתפרץ בקלות, חוסר שקט פנימי וחוסר סבלנות.
מהו מקור ההפרעה:
הפרעת קשב וריכוז היא תכונה מולדת. זהו הקושי הנוירו-התנהגותי השכיח ביותר בגיל הילדות, וכ-10% מהילדים סובלים ממנו. אומנם מקור ההפרעה הוא ביולוגי, אך בעקבותיה מתפתחים במהלך השנים קשיים רגשיים ואחרים. הבשורה הטובה היא, שהמודעות לנושא עלתה מאוד בשנים האחרונות לציבור, אולם היא עדיין איננה מובנת דיה.
בשפה המקצועית ההפרעה מכונה ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder ומתייחסת לא רק להיפראקטיביות הפיזית, אלא גם להיפראקטיביות המחשבתית. בעוד שההיפראקטיביות הפיזית גלויה לעין, קשה למתבונן מהצד להבחין במערבולת המחשבתית, ולעיתים קרובות אפילו ללוקה בה בעצמו קשה להבחין בה.
אין רע בלי טוב:
חשוב להבין, כי להפרעה גם פן חיובי ויש להתייחס אליה כהפרעה רק כאשר יש היא מפריעה לאדם עצמו או לסביבתו. אנשים בעלי ADHD נהנים מתכונות חיוביות ולעיתים קרובות ניתן להבחין ביניהם באינטיליגנציה גבוהה, יצירתיות, מקוריות, סקרנות וחוש הומור. נוסף על אלו, הם פעמים רבות כריזמטיים, בעלי תושייה ומוכנים לקחת סיכון ולחיות את הרגע.
אותה התכונה שמפריעה להם, הייתה בעלת ערך אבולוציוני בשל התועלת הרבה שהביאה. שערו בנפשכם אדם קדמון פעלתן וסקרן, בעל נטייה להתמצא בסביבתו ולגלות סכנות אורבות מבעוד מועד.
אם בעבר הושם הדגש על מרכיב ההתנהגות ההיפראקטיבית, היום מבינים שיש להתמקד גם על חשיבה היפראקטיבית. התברר, שכאשר המחשבות "מתרוצצות", הן גורמות לחוסר שליטה בקשב, וכתוצאה, האדם מוסח, ומתקשה לווסת על רצף פעולות. כל אלו גורמים לתחושת תוהו ובוהו שעשויה לגלוש לפאניקה. לכן, אדם בעל הפרעת קשב וריכוז, עלול להיראות לנו כאדם תזזיתי, מתקשה לעמוד בלוח זמנים ומתקשה להקשיב.
חוסר טיפול בסימפטומים אלו, יכול להוביל להפרעה בתפקוד בבית-הספר, בבית ובחברה. זהו קושי בעל השלכות רגשיות. במידה וההפרעה איננה מטופלת, היא יכולה לגרום להתדרדרות בהתנהגות ובתפקוד, שסופם להוביל להתפתחות קשיים רגשיים. ככל שהתפקוד יורד, כך התסכול גובר. אדם שאיננו מסוגל לממש את הפוטנציאל הטמון בו מכיוון שאיננו מסוגל להתרכז ולרסן דחפים באופן עקבי, הופך לכועס ומתוסכל. כלומר, הקושי הוא אובייקטיבי במהותו, אך מתורגם במהלך השנים לקושי רגשי ולקונפליקט מרכזי הנע סביב נושא המסוגלות.
אבחון וטיפול:
פעמים רבות בעיות קשב וריכוז מופיעות במינונים נמוכים אצל אנשים שאינם סובלים מההפרעה, ולכן יש להחליט האם לגשת לטיפול בהתאם למינונים ולתכיפות. שלב האבחון הינו מורכב וצריך להיעשות על-ידי איש מקצוע מומחה. האבחון בדרך-כלל כולל ראיון מקיף, סקירה היסטורית ומידע מבית-הספר.
אבחון ממוחשב יכול להיות כלי עזר במסגרת אבחון כולל, אך אין להסתמך עליו בלבד. חשוב לזכור, שההפרעה היא סובייקטיבית ולא כל ההפרעות מתבטאות באותה דרך אצל כולם, ולכן לא ניתן להגדירה על-ידי רשימת סימפטומים. זוהי איננה מחלה, אלא דרך חיים.
לאחרונה, החלו לשלב מספר סוגי טיפולים מעבר לטיפול תרופתי. הפסיכיאטר אדוארד מ. האלוול כתב בספרו, שהטיפול התרופתי לבדו, איננו נותן פתרון שלם. לדבריו, יש משמעות רבה לסביבה מבינה ותומכת אשר מסוגל גם להציב כללים ברורים ולדרוש לשפר תפקוד לאורך זמן, על-אף הקושי הכרוך בכך.
ככל שהבנת הסביבה גוברת, המודעות והתפקוד משתפרים והאדם שקודם-לכן הפנים במהלך השנים תסכול, כעס, שיפוט וביקורת, מגלה עם הזמן יכולות מפתיעות. מטופלים מספרים, כי עצם האבחון, יחד עם הטיפול המתאים, סייע להם להשתחרר מתחושת התת-הישגיות, ולהגדיר מחדש את חייהם ומטרותיהם.