|   15:07:40
דלג
  אהרון שחר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
[צילום: פלאש 90]

תרבות השלטון

איש אינו מצליח להעלות על דעתו את השאלה האלמנטרית: של מי המדינה הזו לעזאזל? מה פתאום הציבור מוצא עצמו במאבק מתמיד נגד משרתיו כדי שהמדינה שלו תפעל גם קצת בשבילו?... למה ברירת המחדל היא שהמדינה תפעל למען הבכירים, העשירים והחזקים? חלילה לי להפריע לכם לרוץ קדימה, רק שאלה אחת קטנה: לאן?
18/09/2011  |   אהרון שחר   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות

הקדמה

חשבתי לפתוח בהצהרה הבומבסטית לפיה תחום תרבות השלטון הוא חור שחור אחד ענק! אף אחד לא יודע כלום בשום דבר, כולם רצים קדימה בלי לדעת לאן, וכולם המומים לגלות שמגיעים בדיוק לשם - לשומקום. אבל די ברור שיהיה קשה מאוד לשכנע אתכם, אז למה שלא ניעזר בכם לשכנע את עצמכם?

ובכן, מה אתם יכולים לספר לנו על תרבות השלטון שלנו? לפני שתתחילו "לשפוך" את המידע, רק הערה קטנה: דעתכם חשובה מאוד, אבל כאשר מדברים על מידע, הכוונה כמובן לעובדות מוסמכות. הרשו לי לנחש: לא הצלחתם למצוא שום נתון. לא היה קשה לנחש, פשוט אין.

זה ממש לא מטריד אתכם, אתם עסוקים בדברים חשובים הרבה יותר: אירן, ארדואן, מצרים, פלשתין, מחאה... רק תרבות או אמנות חסרים לכם? אז מי שרוצה ימשיך לרוץ קדימה, אנחנו בינתיים נברר לאן.

האם השלטון הישראלי מושחת?

איתרתי פעם דואר אלקטרוני של פרופסור שהוצג כמומחה לשחיתות. כתבתי לו שאני חושש שלמדע אין שמץ מושג בתחום! לצורך כך הפניתי לו מספר שאלות: מה היקף התופעה? מה ממדיה? האם השחיתות היא תרבות? מדוע כה קשה להילחם בה? כמה אחוזי מאמץ המדינה משקיעה במאבק נגדה?

זו הייתה תשובתו: "אהרון היקר, תודה רבה על מכתבך אלי. לכל השאלות ששאלת יש בהחלט תשובות מחקריות-מדעיות. אם כי לא בהכרח כאלו שיענו במאת האחוזים על שאלותיך. בהחלט יש בישראל שחיתות שלטונית. ברשותך, כיוון שאנחנו כרגע בסמוך לערב החג אחזור אליך עם תשובות יותר מפורטות בימים הקרובים. חג פסח שמח" (28.3.10).

למותר לציין שאני עדיין ממתין שהחג יסתיים...

מה אנחנו יודעים על השחיתות?

המון, אבל בעצם כלום. בתקשורת מתפרסמות פרשיות שחיתות חדשות לבקרים. אך מה בנוגע לתמונת המצב? איש אינו יודע. יש המון עצים, אך היער הקסום נעלם... לתנועה לאיכות השלטון, אין בעצם מושג בתחומה! היא אינה יודעת מהי איכות השלטון במדינה. יש לה משפטנים, אין סוציולוגים. דובר התנועה היה מוכן להודות שיש "הרבה" שחיתות...

ניתן למצוא הערכות אינטלקטואליות לגבי המספר המשוער של מקרי אונס שאינם מדווחים. לא ניתן למצוא הערכות אינטלקטואליות לגבי ממדי השחיתות, למעט הערכה אחת: "כעול הביטחון". ההיבט המערכתי של השחיתות - מת בעודו באיבו עוד טרם היוולדו. פשוט אינו קיים!

תחום תרבות השלטון הוא חור שחור אחד ענק!

מה המדע יודע על תרבות השלטון? הדבר היחיד שיש הוא איזשהו מדד שחיתות בינלאומי. מה אפשר להסיק ממנו? שום דבר, וגם זה רק אחרי מאמץ.

יודעים שיש שחיתות והולכים לישון. אבל כמה? אם 10% מהמערכת מושחתת - זה קצת שונה ממצב של 90%. אם השחיתות עולה מאה מיליון, או מאה מיליארד - גם זה הבדל "פעוט". אין מידע מדעי מוסמך, אין הערכות אינטלקטואליות, אין דיון ציבורי, אין כלום.

האנושות לא עיכלה, לא הבינה את המשמעות, בעצם עדיין לא גילתה את התחום! יש תחום שאין. שימו לב כמה קשה לשכנע אותנו שאנחנו בורים.

הדיון הציבורי

דיור ציבורי זה חשוב, אבל הפעם נדבר על משהו אחר. ובכן, למען הגילוי הנאות צריך להודות: יש בעצם דיון ציבורי, וכך הוא מתנהל: חלק צורחים: "כולם מושחתים"! גוערים בהם האינטליגנטים: "אל תכלילו"! כך מתנהל הדיון הציבורי בנושא תרבות השלטון במאה העשרים ואחת... חלמאי ימי הביניים מתבוננים עלינו ומתפקעים מצחוק.

תזכירו לי בבקשה: מתי בפעם האחרונה בדקתם את תמונת המצב של הנורמות על פיהן מתנהל המשק? לא יצא לכם? שכחתם? התחייבויות קודמות? הייתם עסוקים בדברים דחופים וחשובים יותר? הבנתי. טוב, כשתתפנו אל תשכחו להרים טלפון... האדם התבונן כבר על כדור הארץ מהחלל, להתבונן מנקודת מבט כללית על הנורמות על פיהן החברה מתנהלת, את ה"טכנולוגיה" הזו הוא עדיין לא גילה. לכשתתגלה מי יודע, אולי יהיה זה צעד קטן למדע הסוציו-פילוסופיה, וצעד ענק לאנושות?...

האם המדע הוא גולם?

משחר ההיסטוריה החזקים שלטו בחלשים. פרעונים, וסאלים, עבדות, לא משהו מפתיע. המדע המסכן שלנו חלש בהיסטוריה? אל דאגה, שום דבר לא השתנה, עולם כמנהגו נוהג, גם היום בעולם השלישי השליטים עושים מה שמתחשק להם: סדאם, קדאפי, אסד, קים ג'ונג איל... זו דרכו של עולם, זהו בעצם חוק הטבע מספר 1: החזק מנצח!

מדוע המדע הוא גולם? משום שהוא לא מצליח להעלות על דעתו את האפשרות שמה שמתרחש תמיד בכל העולם, מתרחש גם אצלנו!!!

האם יכול להיות שגם בעולם הנאור האנושות מתנהלת כפי שהיא התנהלה מאז ומעולם? שגם אצלנו החזקים מנצלים את ההמונים? המדע אינו מצליח להעלות שאלה זו על דעתו. המדע בעצם אינו מצליח להעלות על דעתו שחוק הטבע מספר 1 מתקיים. זה גולם!

האנושות המציאה כלים מופלאים לניהול חברה: חוק, דמוקרטיה, כלכלה. הידד, כולם מבסוטים והולכים לישון. אך היכן ההוכחה שהכלים הללו מוצלחים עד כדי כך שהם ריסנו את חוקי הטבע? אולי למרות הכלים המודרניים הללו, החזקים עדיין ממשיכים לשלוט בחלשים? אולי מישהו השתלט על הכלים הללו ותימרן אותם כך שיפעלו עבורו? יש שאלות שהמדע שוכח לשאול... נו, לפעמים קורה ששוכחים.

כמה גולם מדע יכול להיות?

כמה "קלקולים" יש בחברה הישראלית? ברוך השם, בשפע. האם יש משהו המשותף לכולם?... אני טוען: כ-100% מן הנורמות על פיהן מתנהל המשק פועלות לטובת האליטות על חשבון הציבור!!! כמו אוגדת טנקים שכולם מכוונים את קניהם לאותו כיוון. איש אינו מבחין בכך!

דמיון מודרך: הבה ננסה לדמיין מדינה שתפעל למען אליטותיה במקום למען הציבור שלה... בינינו: לא צריך להתאמץ.

כל יום ניתן למצוא בתקשורת שלל אינטליגנטים המצביעים על פגמים בחברה הישראלית. כולם, כל הזמן, כמו נמלים, מלקטים בעיות ללא סוף ומנסים לשפר את המדינה. אף אחד לא מצליח לשים לב לכך שיש משהו "קטן" המשותף לכל הבעיות: כולן פועלות לטובת מישהו.

מבחינים בפרטים. איש אינו מבחין במכנה המשותף. המדע לא מצליח לקום ולהכריז: רבותי, האליטות הפכו את המדינה ל"עסק פרטי" שלהם! כמו פרץ: המדע מתבונן על המציאות במשקפת, אבל יש כל-כך הרבה עצים שהם מסתירים לו את היער... החידה היומית לילד: עיזרו למדע המבולבל למצוא בסבך העצים היכן מסתתר היער...

גם הציבור הוא גולם

מה זה לוחמים חברתיים? סליחה, למה האזרח צריך כל הזמן להילחם נגד המדינה שלו? מה פתאום נגד? למה שהמדינה לא תילחם בעד האזרח?... בכל העולם אזרחים כל הזמן נאבקים נגד המדינה, התאגידים, בעלי ההון. כולם כל הזמן נאבקים, נאבקים, נאבקים.

התרגלנו. איש אינו מצליח להעלות על דעתו את השאלה האלמנטרית: של מי המדינה הזו לעזאזל? מה פתאום הציבור מוצא עצמו במאבק מתמיד נגד משרתיו כדי שהמדינה שלו תפעל גם קצת בשבילו?... למה ברירת המחדל היא שהמדינה תפעל למען הבכירים, העשירים והחזקים?

רגע, זו באמת ברירת המחדל??? אנחנו גלמים כל-כך גדולים, שהתרגלנו לקבל כמובן מאליו ברירת מחדל מסוימת, מבלי שאנו יודעים בכלל מה היא. הרי אין הצהרה רשמית שהמדינה פועלת כשגרה למען אליטותיה. המדע עוד לא גילה את זה. מה שלא מפריע לציבור להיאבק ולהיאבק ולהיאבק, אבל במה?... אולי מישהו שדד לנו את המדינה?

יש הטוענים כי העם הוא לא טיפש. טיפש אולי לא, מה שבטוח: גולם. כולנו מצטטים את דברי המשורר: "הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם", אבל כל אחד בטוח שהציבור זה מישהו אחר...

אויבי העם

דוגמה אקטואלית: מערכת הבריאות חולה. הרופאים בוכים, המתמחים זועקים, המדינה מנסה לשבור אותם. "נערי האוצר" בהנחיית מנהיגי האומה רואים בציבור אויב! אבל למה להילחם? למה לא לרצות שרופאים ירוויחו בצורה מכובדת ויעבדו בתנאים טובים? כי האליטות כל הזמן מנסות למצוץ מהציבור כמה שיותר.

מרוב התלהבות לדאוג למדינה, שכחו גדולי האומה שגם העם הוא חלק ממנה. המדינה שכחה שתפקידה לפעול למען הציבור. הם כל-כך דואגים למדינה שהם שכחו שיש גם אזרחים בסביבה... הציבור מוחה ונאבק, אבל במי? כולם ששים אלי קרב, איש אינו יודע מיהו האויב... הציבור עדיין לא יודע שזה האליטות. המדע עוד לא גילה את זה.

בגלל זה ממשיכים למחות נגדן ולנסות לשכנען לפעול נגד עצמן. אבל היתושים לא ייבשו את הביצה, הסוסים לא ינקו את האורווה. החתולים לא ישמרו על השמנת, וכפי שערפאת המסכן לא הצליח לנצח את הטרור, כך המושחתים המסכנים לעולם ייכשלו במאבקם נגד השחיתות.

מיסוד העוני: המדינה הפכה להיות יצרנית עוני, ממש בית-חרושת לעוני עם פס ייצור סדרתי. את "מוצריה" היא מחלקת בנדיבות לעמותות ולמתנדבים... כך היא חוסכת כסף כדי שהמדינה תצמח.

מה פשר הקשר?

להגנתו יאמר המדע שיש לו "אליבי": המושג "קשר האליטות" הוא מושג מדעי. המדע רשם לפניו את האפשרות הזו, טמן אותה באיזה מדף והלך לישון... גם התקשורת יצאה צדיקה, היא הרי מנופפת במושג "הון-שלטון" חדשות לבקרים. אף אחד לא יכול להאשים אותה שהיא מסתירה משהו.

אבל מה זה "קשר האליטות"? מה המשמעות של "הון-שלטון-עיתון-חוק-אקדמיה" ותומכיהם? מהו המחיר שהחברה הישראלית משלמת על העונג ליהנות מתרבות השלטון הזו? מה מסתתר ב"שקשוקה" שמתחת לקצה הקרחון? מהו גודלה של מפלצת השחיתות?... ששששש אי-אפשר להפריע. האנושות רצה קדימה עם הראש עמוק באדמה תוך שהיא שקועה בהרגלה הישן והטוב לטחון מים.

אין עניין ציבורי

ביקשתי סיוע ממומחית ל"קשר האליטות", ככל הנראה אשת המדע היחידה בישראל שעסקה בנושא. היא אמרה שהיא כבר עברה לנושא אחר. כנראה שאין פרנסה בתחום, למדע אין עניין בנושא... זה כמובן מזכיר את הבעת דעתו של פרופ' זליכה בנושא ממדי השחיתות: מבזק כל-כך קטן, למה שיעורר עניין ציבורי? מה פתאום שהציבור יתעניין בכך ששודדים ממנו 50,000,000,000 שקל כל שנה?... משעמם.

הציבור הוא עדר, לא יודע לחשוב לבד, אץ רץ רק לאן שהתקשורת מריצה אותו. פרופ' זליכה הוא האדם היחיד בעולם שהעלה על דעתו שצריך להעריך את ממדי התופעה! אף כבשה בתקופתנו לא מעלה על דעתה שאולי צריך לקבל פרספקטיבה כדי להבין היכן אנו חיים.

גולם גולם לעולם

בשנה טובה ומוצלחת סוף-סוף הבנו מה הן הסיבות לבעיות החברתיות במדינה: ריכוזיות, הפרטה, חוסר תחרותיות, תספורות, הקלות מס לעשירים, חוק ההסדרים, תאצ'ריזם, וכולי. איזה יופי, שמחה גדולה, הידד, אפשר לרוץ מיד לפתור את כל הבעיות, ומה שכחנו?

למה? איך בכלל הגענו למצב הזה? יום כהה אחד אנחנו מגלים ש"המצב בטטה", אבל מנין המצב הזה נחת עלינו, סתם כך, משמיים?

הרי המצב היה הרבה יותר טוב לפני שנים רבות, מדוע גדולי האומה לא שיפרו אותו? מדוע תקף אותם יצר התאבדות לאומי והם ניתבו את המדינה להרס עצמי ולריסוק המבנה החברתי? אגב, האם ישראל היא גן עדן של צמיחה כלכלית או גיהינום של קריסה חברתית? עוד ויכוח של גלמים... חברה שמתווכחת אם היא פורחת או קורסת, דבר אחד בטוח: אין לה מושג היכן היא חיה!

אפשר להרחיב את השאלה: משך עשרות שנים המדינה דהרה בריצת אמוק "קדימה לתהום". איך ייתכן שהמדינה על כל מומחיה ומנגנוניה לא הצליחה להבחין בכך בעצמה? מדוע היא נזקקה לעזרתם האדיבה של קומץ סטודנטים (ומאות אלפי תומכיהם) כדי להקיץ מתרדמתה? והאם כעת כשהיא סוף-סוף הבינה - אפשר ללכת לישון על זרי הדפנה? כלומר, האם המדינה תבקש סליחה ותעשה "אחורה פנה", או שמא נצטרך להמשיך להיאבק נגדה?...

אף אינטליגנט לא מצליח להעלות על דעתו שהמצב הוא כפי שהוא, משום שהמדינה רוצה בכך! יש מי שרוצה בהמשך הרס המדינה, בהמשך המצב הקיים, בהמשך מציצתה, בהמשך הזרמת ההון מהציבור לחזקים.

חבורת גלמים סיזיפיים דוחפת סלעים במעלה ההר ולא מבינה למה הם כל הזמן נופלים. לעולם לא נצליח לצאת מהמצב כי האליטות ימשיכו לתקוע לנו מקלות בגלגלים. אם הסיבה למצב היא שכך האליטות רוצות, הרי שבחיים לא נצליח לשנותו! יופי של מחאה, צאו לקרב, תילחמו, אבל במי?... להילחם זה חשוב, לדעת מיהו האויב - פרט שולי שכדאי לברר אותו לפני שמסתערים!

מהי שחיתות?

ההגדרה המקובלת: ניצול סמכות לטובות הנאה. ומה שכחנו? כרגיל: את ההיבט המערכתי. מה בנוגע להגדרה קצת פחות ארכאית: כל מה שהוא לטובת האליטות על חשבון הציבור!

סטטוס קוו של מחדלים, שערוריות, כשלים, חלמאויות, מינהל לא תקין, שחיתויות, מעילות. אגואיזם, חזיריזם, ג'וביזם, נפוטיזם, זלזול, בזבוז, הוללות, הפקרות, יהירות, אטימות... רעות חולות ללא סוף. מנקודת מבטו של הציבור: קלקולים. מנקודת מבטן של האליטות: גן-עדן. האם זו תרבות השלטון? לא יודעים. גלמים.

יש פתגם האומר: אפשר להתל בחלק מן הציבור כל הזמן, בכל הציבור חלק מן הזמן, אך אי-אפשר להתל בכל הציבור כל הזמן. באמת? אז איך נסביר את התופעה לפיה קבוצה קטנה יחסית של אליטות משטה בכל הציבור, בכל העולם, בכל האנושות, כל הזמן?...

הפלא התשיעי

יש פער בלתי נתפש בין הקידמה הטכנולוגית המדהימה, ובין הכישלון הקולוסאלי בתחום החברתי. מצב האנושות קטסטרופלי! גם בעולם הנאור המצב קשה אך מתדרדר. איך זה יכול להיות?... פלא. מצד שני מצבם של הבכירים, העשירים והחזקים מעולם לא היה טוב יותר.

איש חכם אמר פעם: "העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו, לא בגלל האנשים הרעים, אלא בגלל אלו שאינם עושים מאום בנוגע לכך". הציטוט הזה הוא נגזרת של הפתגם: "פירצה קוראת לגנב". מה שאיינשטיין בעצם רומז לנו: מצב האנושות חמור לא בגלל שזה מחויב המציאות, אלא בגלל בגידתם של אלו האמונים להגן עלינו!

האם יכול להיות שהוא ידע על מה הוא מדבר? האם יכול להיות שמובילי האנושות (האליטות) דואגים לעצמם על חשבוננו במקום לדאוג לנו? האם זה באמת כל-כך מקרי שהמציאות נראית ככפפה ליד לידי קובעיה?... מי יודע, אולי הרצל צדק: החיים והמוות ביד הרצון! אולי המציאות נראית כגן-עדן של הפקרות לאליטות וכגיהינום של הפקרות לציבור הרחב, פשוט בגלל שזה מה שהאליטות רוצות?

תרבות הקפיטליזם החזירי

בגדי המלך המודרניים: אנחנו משקרים לעצמנו כל-כך טוב, שאנחנו מאמינים לשקרים שלנו. ביום העצמאות אנו טופחים לעצמנו על הכתף ומהללים אותנו לתפארת מדינת ישראל - אלו הערכים הרצויים. ומהי האמת? "כל ישראל חזירים זה לזה". נותרו שלושה ערכים בלבד: אני, עוד, כסף! אלו הערכים המצויים, זו התרבות האמיתית בה אנו חיים. אין מעצורים, עושקים גם ניצולי שואה. למעט כמה עמותות צדקה הפכנו להיות אוסף של אגואיסטים. אם לא ננסה להבין באיזו תרבות אנו חיים - לעולם לא נדע.

האליטות שיסו אותנו זה בזה, מלחמת קיום מטורפת. כולם רצים קדימה אחד על השני, החזקים מגיעים, החלשים נרמסים. כולם עסוקים בניסיון לחטוף כמה שיותר מן הזולת ומן הכלל. זה לגיטימי: "שיקולים כלכליים". כולם בעצם עסוקים במאמץ לפורר את החברה, ואיש אינו מצליח להבין מדוע היא מתפוררת... זו תרבות שאין לה זכות קיום, אין לה יכולת קיום והיא תעשוק את עצמה לדעת!

כן, יש מחיר לחזיריזם! אם לא נדע באיזו תרבות אנו חיים אין לנו סיכוי להיחלץ ממנה. סוף מעשה בהבנה תחילה, היכן אנו חיים? קודם כל נדע. האנושות חייבת להבין באיזו תרבות היא חיה!

מגלים את אמריקה

נדמה את האנושות בתקופתנו לקולומבוס. אנחנו שטים קדימה, מחפשים את מדינת אינדיה, שתושביה הם כמובן אינדיאנים. לפתע פתאום, באמצע הים נוחת מישהו בספינה עם סנדלים וכובע טמבל וטוען שבעתיד יהיו לוויינים בחלל ויהיה ניתן לדעת בדיוק את המיקום בעזרת מכשיר בשם GPS. זה כמובן ישמע הזוי לחלוטין שכן ז'ול ורן טרם נולד, ואפילו הוא לא יצליח להעלות על דעתו דבר כזה.

לרשות רב החובל קולומבוס עומדים שלל אמצעים פרי הטכנולוגיה העדכנית ביותר (לתקופתו, כמובן). הוא אינו מצליח אפילו לחלום על ציוד ניווט אחר, הוא גם לא יודע שהוא צריך לחלום עליו, זה לחלוטין מחוץ לתודעתו. הוא רוצה קדימה, והוא יגיע לשם (או לא יגיע) רק בעזרת האמצעים העומדים לרשותו.

גם אנחנו, החברה האנושית, רוצים קדימה. מה פירוש? שגשוג, צמיחה, חברה עשירה ובריאה. כמו קולומבוס, אין בידינו מכשיר ניווט שיתריע על כל סטייה קלה מן הדרך. לכן משך שנים ועשרות שנים מנהיגינו הנערצים אצו רצו ריצת אמוק קדימה (בלי לדעת לאן), עד שבשלב מסוים הבחין קומץ סטודנטים שכנראה לא הגענו בדיוק להודו וגם לא לכוש, והקימו קול זעקה גדולה ומרה.

שטה ספינה אל הים

אז אנחנו יחד עם קולומבוס על ספינת תענוגות הענק הנקראת מדינת ישראל, והספינה שטה. לאן? קדימה. יש ברשות הקברניטים כלים משובחים להנעת הספינה: חוק, דמוקרטיה, כלכלה, והם משיטים אותה במלוא הקיטור. אבל האם הכלים הנפלאים הללו אכן מנווטים את הספינה לכיוון הנכון?

אין בקרה חיצונית, אין תמונת לווין, אין מכשירי ניווט, יש רק תוצאות. בספינה יש הרבה חורים, כולם מנסים כל הזמן להוציא את המים עם דליים, אבל איש אינו יודע אם במקום להגיע לקו המשווה הגענו דווקא לניו פאונדלנד, ובקרוב אחד הקרחונים יטביע את הטיטאניק שלנו.

מה עושים? מקימים ועדת טרכטנברג, והיא מאתרת כל מיני חורים וסדקים: ריכוזיות, תחרותיות, וכולי. יסתמו חור אחד, יבקע חור אחר, כי הספינה שטה לכיוון הלא נכון. הנמשל: האוריינטציה של המדינה היא אליטות. המדינה אינה שואפת לדאוג לאזרחיה אלא דווקא לאליטותיה. לכן אם לא נבין זאת, ככל שנתעקש לסגור חור אחד, מובילי החברה ידאגו לפעור חור אחר.

תרבות השלטון היא מכשיר ה-GPS החברתי. בלעדיו אין לנו מושג לאן אנו שטים. אנחנו סומים בעלטה בדיוק כמו קולומבוס, ולא נותר לנו אלא לצרוח בבהלה כשאנחנו מגלים לתדהמתנו שהספינה טובעת.

אנחנו מגלים שיש לנו במדינה המון-המון קלקולים, וכך המון מומחים מתפרנסים בדיונים אל תוך הלילה מניתוחי עומק מרשימים על כל קלקול בנפרד. איש אינו מצליח להעלות על דעתו שכיוון ההתקדמות הכללי של המדינה - הקו המנחה, האוריינטציה, המגמה, המערכת, השיטה, הנורמות, תרבות השלטון - הוא שגוי, לקוי, אולי אפילו מסואב, מושחת, רקוב מן היסוד. אין לנו שום דרך לדעת זאת כל עוד נושא תרבות השלטון נמצא מחוץ לתודעה.

תרבות השלטון הוא אמצעי הניווט שבעתיד האנושות תשתמש בו. לצערנו בתקופתנו הוא עדיין לא התגלה. הדבר הכי מצער הוא, שלא ניתן לשכנע את האנושות לגלות אותו. אנחנו כמו קולומבוס שמדברים איתו על GPS, אין לנו סבלנות לשטויות, כולנו ממהרים קדימה... אבל לאן?

מילה קלה על הכללה

הצרה התפישתית הכי גדולה של האנושות היא: "כולם יודעים ש". פעם כולם ידעו שהארץ שטוחה, שיהודים הם גזע נחות. ומה איתנו? כולנו יודעים שהציונים הם כובשים אכזריים, שהשלטון תקין, שההון מניע את המשק, שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, שאסור להכליל. זה ידוע, כולם יודעים.

אז מה נשתנה? שום דבר. גם היום הדברים החשובים מתנהלים על-סמך דעות קדומות ואמונות טפלות. כמובן שאין הכללה אווילית יותר מן ההכללה: אסור להכליל!

הנה דוגמה לאגדת-עם מרתקת: האם ההון באמת מניע את המשק? הרי לא צריך להיות כלכלן דגול כדי להבין שהמדינה והעם מייצרים את ההון אך הוא נמוג ונעלם. הוקוס פוקוס, באורח פלא הוא מופיע אצל בעלי ההון. כלומר בעלי ההון מוצצים את המשק, יונקים, חולבים ובעצם חונקים אותו!

האם השלטון תקין? הרי לנו עוד אמונה טפלה. יש חוק, דמוקרטיה, רשויות, לכאורה הכל תקין. יופי, אבל היכן ההוכחה. מי צריך הוכחות כאשר "כולם יודעים"?...

מרוב דובים לא רואים את הזבובים. האנושות בתקופתנו הפכה להיות עדר של מקוששי עצים וטוחני מים. כל הזמן מלקטים זרדים, כל שנה עוד אינסוף מאמרים המוכיחים שהמדינה היא מדינת אליטות, איש אינו מצליח לחבר אחת לאחת ולקרוא לכלב בשמו: הגולם קם על יוצרו, משרתי הציבור - מובילי המדינה (האליטות) השתלטו עליה, רתמו אותה לצרכיהם, והתאימו אותה כך שהיא תשרת אותם!

ללא הבנת תרבות השלטון, האנושות רצה קדימה רק בלי לדעת לאן! אי-אפשר בלי בקרה על תרבות השלטון. בלעדיה כולנו סומים בעלטה, אין לנו מושג לאן המדינה רצה. אמונה עיוורת בחוק, בדמוקרטיה ובכלכלה, בהחלט מרגשת אך לא מספקת.

מילה קלה על קלקלה

סליחה על השאלה: מי צריך את הבורסה? אנשים קטנים יכולים לחיות בלי בורסה. ומה עם הכלכלה העולמית? תתמוטט? כולם יודעים שכן, כי כולם עדר שמקבל כמובן מאליו את המציאות. אבל בואו נחשוב לרגע איזה אסון יהיה אם חברת גוגל לא תוכל לגייס הון מהציבור באמצעות מניות?

הבורסה היא המצאה מיותרת, זהו משחק של מבוגרים, בעיקר עשירים ומפונקים, שבמקום לעבוד עושים כסף ממשחק בכסף. כפי שציינתי: כמאה אחוז מן הנורמות פועלות לטובת האליטות, הבורסה אינה יוצאת-דופן. היא מיותרת, האנושות אינה זקוקה לה, היא לא יצרנית, לא כלכלית! במקום לתגמל על יצרנות האנושות מתגמלת על עסקנות, וכולם מתפלאים שהעולם קורס...

לעשות כסף מכסף זה "פרפאטום מובילה", אפס תועלת. לכן צריך להפוך את הבנקים למלכ"רים. כל פרזיט המרוויח כסף ממסחר בכסף - צריך לבטל את המקצוע שלו ולשלוח אותו ללשכת עבודה.

קפיטליזם מוגבל: הצעתי גם להגביל את הקפיטליזם. להערכתי צריך לבטל את הטייקונים, אדם לא יוכל להחזיק הון יותר מסכום מסוים, למשל 50 מיליון דולר. ניתן יהיה להמשיך להניע את המשק דרך חברות. מתי בפעם האחרונה חשבתם על זה? לא חשבתם, אתם מקבלים את "השיטה" כתורה מסיני. אתם ריאליסטים מדי, מתקשים להוציא את הראש מחוץ לשיטה.

דמוקרטיה - גירסת הדמו

ממה מורכבת המילה דמוקרטיה? אולי חשבתם שהיא מורכבת מ"דמוס" ו"קרטוס" (על משקל קריוס ובקטוס), אך כנראה היא נקראת כך פשוט משום שמדובר בגירסת ה-דמו. כמו כל דבר ועניין במדינת ישראבלוף, הכל כאן תדמית, הכל בכאילו.

האזרחים בוחרים את מנהיגיהם ובכך כאילו הם קובעים את דמותה של המדינה. בפועל אין לנו שום השפעה על תרבות השלטון. כך שאם תרבות השלטון נמצאת במצב של ריקבון שחיתותי מתקדם, הרי שהדמוקרטיה בסך-הכל מאפשרת לנו את הזכות המופלאה לבחור את המושחת התורן החביב עלינו.

האזרחים רשאים לבחור אם הם מעדיפים שישדדו אותם מימין או משמאל, מקדימה או מאחור. האם המדינה תפעל לטובתם או לטובת האליטות? זאת הם אינם יכולים לבחור, משום שזה קשור לתרבות השלטון, והתחום הזה מופקר לחלוטין, האנושות טרם גילתה אותו.

את תחושת חוסר האונים הזו חשים האזרחים היטב והיא באה לידי ביטוי בשיעור ההצבעה הנמוך, כלומר רבים מאוד התייאשו מהדמוקרטיה! הציבור מריח שמשהו כאן מצחין, אך אינו יודע מהו. עכשיו אתם יודעים: תרבות השלטון.

אז מה יהיה לנו? יהיו שלי וליברמן עם התוכנית החברתית שלו, פתאום כל מפלגה תהיה חברתית, יהיו כנראה דרעי, לפיד, ליף, שמולי, ואולי עוד מפלגות חברתיות. אלו שיעברו את אחוז החסימה - תרבות השחיתות תבלע אותם כרגיל, אף אחד לא יצליח לשנות אותה, כי איש אינו מבין בתרבות.

המפלגות החברתיות יצליחו למשוך תקציב או שניים מפה לשם, אבל כיוון ההתקדמות הכללי של המדינה לא ישתנה. הציבור ימשיך להיאבק נגדה והיא תמשיך להיאבק נגדו, כי היא תישאר מדינת חזקיה, בכיריה, עשיריה ואליטותיה. במקום להיות מדינה עם מוטיבציה, אוריינטציה, כיוון, מגמה, שיטה, תרבות למען עצמה ואזרחיה. אני לא יודע מה עם האשכנזים, אבל הספרדים לפחות מתעוררים...

סיכום

פתגם סיני עתיק אומר: "אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים עד שאנחנו יודעים". החוכמה היא כמובן לדעת היום מה שנדע מחר. אז בואו ניתן קפיצה קטנה לעתיד: בעוד 500 שנה ניהול תרבות יהיה חלק בלתי נפרד מכלי ניהול השלטון! האנושות עדיין אינה יודעת זאת. היא כמובן לא יודעת שהיא לא יודעת. למרבה התסכול אין גם שום דרך לשכנע אותה בכך.

בשביל מה להמתין 500 שנה? קול קורא במדבר, אין עם מי לדבר, אין נביא בדורו, דבר אל הביצים ואל האבנים. אתי אנקרי יודעת שזה לא צודק ואין לה הוכחה. לי יש: קשר האליטות. כמאה אחוז מן הנורמות במשק פועלות לטובת האליטות! לא צריך להיות מומחה לסטטיסטיקה כדי להבין שהסתברות של 100% אינה מקרית. כל שנותר כדי להציל את האנושות (מידי עצמה), הוא להביא את בשורת "תרבות השלטון" לתודעה הציבורית.

לצערי אני מוצא את עצמי האדם היחידי המעוניין בתקופתנו בהעלאת נושא תרבות השלטון לסדר היום. כולכם ממהרים לרוץ קדימה, כל-כך ממהרים שלא תעצרו ולו לרגע כדי לברר לאן... האם יכול להיות שבעקבות המאמר יהיה עוד מישהו שיהיה לו עניין בהעלאת נושא תרבות השלטון לסדר היום הציבורי? אודה ואבוש: איבדתי תקווה. אינני מאמין שזה יקרה בתקופתי, אבל אני עדיין חש צורך לבטא את עצמי וזאת עשיתי. תודה למי שצלח את הקריאה עד הלום, אם בכלל.

הכותב אינו מומחה לשום דבר מטעם אף אחד, אך יודע לחשוב לבד.
תאריך:  18/09/2011   |   עודכן:  18/09/2011
אהרון שחר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרבות השלטון
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פולינה
18/09/11 16:01
 
אהרון שחר
18/09/11 16:31
2
אמר מי שאמר
18/09/11 16:17
3
חבר התנועה
18/09/11 18:37
 
אהרון שחר
18/09/11 20:16
 
אהרון שחר
20/09/11 14:06
4
myaakov
10/10/11 15:18
 
אהרון שחר
15/10/11 20:29
5
עדן ב.
7/12/11 16:40
 
אהרון שחר
12/12/11 17:01
 
עדן ב.
12/12/11 22:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במשך עשרות שנות פעילותי המקצועית בנושאי פריון העבודה והייצור, הקדשתי את הידע שרכשתי - ליוזמות שיגדילו את התועלת והעושר שניתן להפיק מהאמצעים העומדים לרשות המפעל ו/או כלל הציבור. קוראים לזה - הגדלת העוגה שאפשר לחלק. חסידי הדת הסוציאליסטית פותרים את בעיית חלוקת העוגה בשיטה פשוטה יותר: קח ממי שיש לו ותן למי שאין לו. וכך, המתיימרים להיות מומחים לפתרון מצוקת שכבות הביניים מחפשים, קודם כל, שיטות להגדלת המיסים, מבלי לעשות את החשבון המערכתי כיצד מיסים אלה יכו בסוף בציבור שרוצים לשפר את מצבו.
18/09/2011  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
תופס אותי אדם אחד ומבקש אם אפשר הערה או הארה. כשמישהו מתקן את עצמו תוך כדי דיבור ואומר "יש לי הערה או יותר נכון הארה" זה תמיד נגמר לא טוב כלומר בהערה ביקורתית מאין כמותה. "אתה צריך לכתוב משהו בנושא הדיור" הוא אומר לי או יותר נכון נוזף בי. זו הייתה טענה מוזרה שכן רק שבוע לפני טענה מישהי באוזניי שהגיע הזמן שאכתוב על דברים אחרים חוץ מדיור. "אבל אני כן כותב" אני מתנצל ומנסה להזכיר לו.
18/09/2011  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
שני ערוצי-טלוויזיה מסחריים וערוץ ציבורי לוחמים זה בזה מלחמת חורמה. שפר גורלו של ערוץ 2 המשגשג והמוביל, בעוד ערוץ 10 מדדה אחריו בפער ניכר, כשהרחק מאחוריהם צולע ערוץ 1, הנתון לחסדי האגרה המאוסה והנאלץ להסתפק במינימום-צופים.
18/09/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לאומות רבות יש גרעין עמוק שאינו משתנה למרות החליפות והלבושים ההיסטוריים המשתנים. הגרעין הזה קשור לדת, למיתוסים ולתרבות. ישנן תקופות שבהן הגרעין הזה מכוסה, מודחק ואף מדוכא. אבל ברגעי משבר או ברגעי מעבר היסטוריים, פורץ ועולה מהתהום אותו יסוד עמוק ומאפיל על כלל השיקולים הרציונליים המסתמכים על הערכות גיאופוליטיות "רגילות".
18/09/2011  |  דרור אידר  |   מאמרים
תקופת שלטונו של מאו טסה טונג
18/09/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il