|   15:07:40
דלג
  רעות וילף  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
[צילום: פלאש 90]

נר עציון: לא שחור-לבן

לקול תשואות התקשורת בוטלה התוכנית לסגור בהדרגה את בית הספר נר עציון בפתח-תקווה, שאוכלס כולו בתלמידים מהעדה האתיופית, והוא נסגר בבת אחת. עכשיו, כשהילדים תקועים בלי מוסד חלופי, מתברר שיותר משההורים לחצו לסגור את בית הספר, פעילים עדתיים בעלי אינטרס לחצו על ההורים
03/10/2011  |   רעות וילף   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

גם בשבוע השלישי לשנת הלימודים, קומת האגף לחינוך יסודי בעיריית פתח-תקווה צרה מהכיל את ההורים הרבים המגיעים אליה. אלו הם ההורים של תלמידי בית הספר נר-עציון שנסגר. שקטים ומיואשים הם יושבים על הכיסאות בחלל הקטן המפריד בין המשרדים, או עומדים ביניהם. "אין בית ספר לבת שלי", נאנחת אחת האִמהות ומנידה בראשה. "גם אתמול, גם היום, גם מחר. היא בבית, אני צריכה להישאר איתה - וכבר פיטרו אותי מהעבודה".

מחוץ לבניין עומד אב עם בתו, אוחז בידו מסמך. היא דווקא קיבלה שיבוץ. "בהתחלה שלחו אותנו לראש-העין, אבל לא רצינו לנסוע כל יום, ביקשנו להישאר בתוך העיר. היום אמרו לנו שנהיה ב'דרכי נעם' בפתח-תקווה". ומה עכשיו, אני שואלת, תלכו לבית הספר החדש? "אנחנו רוצים", עונה הבת, "אבל לא יודעים איפה זה. אין כאן כתובת". אז תיכנסו חזרה פנימה ותשאלו, אני מציעה. "לא לא לא", אומר האב בשפה שבורה, "אני לא רוצה. הם עצבני". ומה הם חושבים על הסגירה של בית הספר? זה היה טוב? "כן!" ממהרת הילדה להשיב. "עכשיו יהיה יותר טוב".

על-פי התמונה המצטיירת ברוב כלי התקשורת, זה באמת מה שחושבים כל ההורים - שאת בית הספר נר-עציון, שכל תלמידיו (למעט יוצא דופן אחד) הם ילדים ליוצאי אתיופיה, צריך היה לסגור במכה אחת. הרי זו הייתה דרישתם של ההורים בעצומה שהגישו. העצומה הוגשה על-רקע החלטה מתונה יותר של משרד החינוך - לסגור את בתי הספר החד-עדתיים בהדרגה. כלומר לא לפתוח בהם כיתות א', וכך לתת לבתי הספר הללו לצעוד אל סופם לאִטם, בלי לגרום טלטלות וחוסר ודאות לתלמידים שכבר לומדים בהם.

"לאחר שהכרתי היטב את התופעה, הגעתי למסקנה שהיא לא תיפתר ללא התוויית יעד ברור", אמר שר החינוך גדעון סער בכנס החינוך בחולון, ממש ערב פתיחת שנת הלימודים. "היעד הוא שינוי דרסטי במצב, על דרך של סגירת המסגרות ההומוגניות האלה בתהליך הדרגתי, רב-שנתי, אחראי, שיִרְאה גם את טובת התלמידים ושידאג למסגרות האלטרנטיביות". אלא שבבית הספר נר-עציון ההורים מחו, התקשורת צעקה, ועד עולי אתיופיה בעיר חסם את הכניסה - ועם פתיחת שנת הלימודים הוחלט לסגור את שערי בית הספר ולפזר את תלמידיו במוסדות אחרים.

אלא שבתור בעירייה, התמונה נראית אחרת לגמרי. רבים מהתלמידים ומההורים, מתברר, התנגדו לסגירה. "אהבנו את נר-עציון", אומר אחד ההורים. "היה לנו שם הכול: יום לימודים ארוך, ארוחת צהריים חמה, חוגים, שיעורים פרטיים. לא אהבנו להיות לבד; רצינו שילמדו איתנו גם ישראלים. הפריע לילדים שאין בכיתה פָרַנְג'ים. אבל באמת שאהבנו את בית הספר". כשהוא נשאל למה בכל זאת המוסד נסגר הוא משיב: "כי הפעילים רצו. הם, חשובה להם הפוליטיקה, לא הילדים שלנו. להם אין ילדים בבית הספר".

בלי ארוחה, בלי גרוניך

הרב עמיאל קינן, אביו של התלמיד הלא אתיופי היחיד בנר עציון: "בנר עציון כל ילד למד לנגן. הם נהנו מחוגי העשרה, מיום לימודים ארוך ומארוחת צהריים בשרית. היום הם מגיעים הביתה בשעה מוקדמת לבית ריק. איך מארגני המאבק לא חשבו על הדברים האלה? אתה לא יכול לפתור בעיה וליצור מאה אחרות"

האם בין הקצה האחד של לימודים בכיתות הומוגניות ובין הקצה השני של פירוק המוסד אין אף פתרון באמצע? דווקא יש. לפחות היה.

כבר באמצע שנת הלימודים שעברה עלתה האפשרות להקים סמוך לבית הספר גרעין תורני, שילדיו ייקלטו בנר-עציון וכך יביאו לאינטגרציה בבית הספר. את הכפפה הרימו הרבנים שי פירון ויובל שרלו, ראשי ישיבות בעיר, ובראש הגרעין נועד לעמוד הרב אבי בלידשטיין, סגנו של הרב שרלו בראשות ישיבת ההסדר פתח-תקווה. התוכנית כבר החלה לקרום עור וגידים ומשפחות אחדות כבר הביעו את רצונן להצטרף לגרעין.

היוזם היה הרב עמיאל קינן, שכבר תרם את חלקו האישי לנושא: לפני שנתיים רשם לנר-עציון את בנו רן, שהיה לתלמיד הלא-אתיופי היחיד במוסד. "נסעתי לשם עם הרב בלידשטיין ואשתו", מספר קינן. "הסתובבנו בשכונה, ועוד באותו ערב הם קיבלו החלטה מהיום למחר שהם מוכנים לעבור. הייתה היענות גם מצד זוגות של אברכים בישיבת ההסדר. פנינו למינהל החינוך הממלכתי-דתי במשרד החינוך ולעירייה, וכבר ראינו אור בקצה המנהרה".

הרעיון הוצג לפני הורי תלמידי נר-עציון והתקבל בהתלהבות. "לא רצינו שיסגרו את בית הספר", אומר אחד ההורים, "אבל גם לא הסכמנו להמשיך ללמוד בכיתות של מאה אחוז אתיופים. רצינו שאל תוך בית הספר הקיים ייכנסו תלמידים ישראלים. הרעיון של הגרעין התורני היה מצוין".

אלא שהמהלך נקטע בעודו באבו, כיוון שהפעילים נגד קיומו של נר-עציון כבית ספר שכולו תלמידים אתיופים דרשו סגירה מידית. דניאל אוריה, יו"ר מטה יוצאי אתיופיה בפתח-תקווה שהוביל את הסגירה, טוען שההורים עצמם הם שהיו ספקנים כלפי ההצעה של שילוב ילדי גרעין תורני בבית הספר. "ההורים איבדו את האמון במערכת. כבר חמש שנים אנחנו מדברים על המצוקה, אז למה עד עכשיו אף אחד לא עשה כלום? הרעיון של הגרעין היה טוב מאוד, אבל הוא הועלה רק לאחרונה בעקבות הלחץ שהפעלנו לשם סגירת בית הספר. אני לא מאמין שהיה פה רצון אמיתי להקים גרעין תורני, אלא רק ניסיון לשים פלסטר כדי להשתיק אותנו. אי-אפשר להנחית דברים בדקה התשעים. צריך לעשות תהליך נכון מתוך חשיבה מעמיקה".

למי שמאשים אותו שֶירה מהמותן והוביל מהלך לא אחראי שהותיר תלמידים רבים ללא ספסל לימודים עונה אוריה: "כבר לפני שנה ישבתי אצל גדעון סער ואמרתי לו בפירוש שבשנה הבאה בית הספר לא ייפתח. גם בעירייה מכירים את המצוקה שלנו לא מאתמול. אז איפה היו כולם? ידענו שהסגירה תגרום למצב לא נעים לחלק מהתלמידים, אבל בסופו של דבר זה ישתלם כשהם ישולבו יחד עם ישראלים".

הרב קינן חושב שמדובר בהרבה יותר מ"מצב לא נעים". הוא מונה שורה של בעיות שהתעוררו כתוצאה מהמהלך החפוז. "הלימודים בנר-עציון הותאמו לצרכים של הילדים. הם קיבלו שיעורי עזר וחוגי העשרה, וכל ילד החל מכיתה ב' למד לנגן. אני יודע שהשנה, למשל, שלמה גרוניך אמור היה ללמד בבית הספר. איפה הם יקבלו את כל הדברים האלה היום? הילדים גם נהנו מיום לימודים ארוך ומארוחת צהריים בשרית. היום הם מגיעים הביתה בשעה מוקדמת, אבא ואימא לא בבית, והם מסתפקים בפרוסה עם שוקולד. איך מארגני המאבק לא חשבו על הדברים האלה? אתה לא יכול לפתור בעיה וליצור מאה אחרות.

"גם במהלך החופש הגדול ילדים הגיעו לבית הספר. הם אהבו אותו בצורה שלא תיאמן. הגיעו ילדים בחופש, ורצו להיות במתחם. היה חם, אז המנהלת הכניסה אותם לחדר המחשבים ולספרייה, ואז הביאו להם גם שוקו ולחמנייה וככה נוצרה קייטנה. כל החופש הגדול! החלטנו עם ועד ההורים וההנהלה שהמורות יתקשרו לשאר הילדים ויספרו להם שבית הספר פתוח. וכך הגיעו עוד ועוד ילדים. ואז, באחד בספטמבר, כשהגיעו ילדים שרצו ללמוד, הפעילים לא נתנו להם להיכנס. מָצור".

לדבריו, ההורים עצמם אומרים לו כיום שלא חשבו על זה מראש, ואם הם היו מבינים את ההשלכות לא היו עושים את הצעד הזה. "ויש גם הורים שכפו עליהם הר כגיגית: הכריחו אותם לחתום, בטענה שאחרת הם ייחשבו כמי שהולכים נגד הקהילה ומכשילים את המאבק. אנשים חתמו נגד רצונם. היו אפילו בודדים שלא חתמו, שמראש אמרו שזאת תהיה בכייה לדורות".

הילקוטים החדשים נותרו מיותמים
[צילום: פלאש 90]

אברהם ליפשיץ: "נכון היה שהציבור הדתי בעיר יתגייס וישלח את ילדיו לנר-עציון וימנע בכך את סגירתו. חבל שזה לא נעשה, אבל עכשיו, העבודה הגדולה עוד לפנינו: אנחנו צריכים לוודא שהילדים יקבלו את כל מה שהם צריכים בבתי הספר החדשים שלהם"

מתוך כ-280 תלמידי נר-עציון, כ-60 עדיין אינם לומדים. מוקד המחלוקת העיקרי הוא תלמידי כיתות ו', האמורים לעבור בעוד שנה לחטיבת ביניים - כלומר, לחוות שוב מעבר למוסד חדש. מדיניות משרד החינוך בנושא היא ליצור כמה שפחות מעברים ממוסד למוסד, כדי לחסוך מהתלמידים קשיים לימודיים ורגשיים מיותרים. לכן, מהלך של פירוק הכיתה ופיזור התלמידים בבתי ספר, כמו בכיתות הנמוכות יותר, נשלל על הסף.

הפתרון שהוצע היה שילוב הילדים במוסדות על-יסודיים בעיר: הבנות באולפנית ישורון והבנים בישיבתו של הרב שי פירון. כיוון שבמוסדות אלה אין כיתות ו', הוצע שהכיתות יצורפו לשם לשנה בהרכבן הקיים, ובשנה הבאה, בכיתה ז', ישולבו התלמידים בכיתות הרגילות של הישיבה והאולפנית.

לפני כשבועיים וחצי הגיעה הנחיה משר החינוך להכין את המוסדות לקראת קליטת התלמידים. בתוך פחות מ-24 שעות ניצבו במתחם הישיבה שני קרוונים מרווחים, ממוזגים ומסוידים. הוכנו גם ילקוטים מלאים בכלי כתיבה ובמחשבי טאבלט. במטבח התארגנו לבישול 35 מנות נוספות לארוחת הצהריים. רק דבר אחד השתבש: הילדים מנר-עציון לא באו.

"כל המטרה של המהלך הייתה לפרק את הגטו שנוצר בנר-עציון", מסביר דניאל אוריה את ההברזה המאורגנת. "אם בסוף אנחנו מעתיקים את אותה כיתה למקום אחר, מה עשינו בזה?"

הרב קינן, המשמש גם רב-מחנך בישיבה של הרב פירון, הצר על ההחלטה. "כואב הלב שהם לא מגיעים לפה. אני לא יודע אם הם יושבים בבית או מסתובבים ברחובות, אבל מה שברור הוא שיש פה בעיות סוציאליות אמיתיות. זה לא תקין, ולא חינוכי לחלוטין".

יו"ר מנהל החינוך הממלכתי-דתי במשרד החינוך, הרב אברהם ליפשיץ, אומר שכאשר הוצגה להורי תלמידי ו' האפשרות להשתלב באולפנית ובישיבה, ניכר היה שהם מעוניינים בכך. אשר למהלך סגירת בית הספר נר-עציון, ליפשיץ אומנם מגבה את שר החינוך, אולם בדבריו ניכרת גם תחושה של החמצה. "נכון היה שהציבור הדתי בעיר יתגייס וישלח את ילדיו לנר-עציון וימנע בכך את סגירתו. חבל שזה לא נעשה, אבל עכשיו, העבודה הגדולה עוד לפנינו: אנחנו צריכים לוודא שהילדים יקבלו את כל מה שהם צריכים בבתי הספר החדשים שלהם".

במשרד החינוך מבקשים להדגיש שהאחריות לשיבוץ התלמידים מוטלת על הרשות המקומית: "שר החינוך מוביל קו ברור לשילוב הילדים בבתי הספר, אך העירייה היא זו שצריכה לבצע את ההנחיות בפועל".

ממלא-מקום ראש עיריית פתח-תקווה ומחזיק תיק החינוך הדתי, מוטי זפט, מסביר שזה לא פשוט. "באחד מבתי הספר למשל, נתבקשנו לשלב תלמיד מנר-עציון. מדובר בכיתה קטנה פיזית שכבר מכילה 30 תלמידים ועוד שתי סייעות. אין מקום פיזי. איפה רוצים שנכניס את הילד הנוסף? קיימת מצוקה אמיתית". מנגד, גורמים במשרד החינוך מאשימים כי "נציגי המפד"ל בעירייה מנסים למנוע את שיבוצם של הילדים, מתוך מטרה 'להגן' על בתי הספר הפרטיים של הציונות הדתית. מה שעשו בעיריית פתח-תקווה הוא עוול אמיתי כלפי ההורים והתלמידים".

מי פה לא נקי
[צילום: פלאש 90]

דניאל אוריה, יו"ר מטה יוצאי אתיופיה בפתח-תקווה: "קודם כול אנחנו רוצים שילדי העדה יתערו בחברה הישראלית כמו כולם, אבל מה שאף אחד עדיין לא מבין הוא שסגירת בית הספר היא לא הסיפור. הסיפור הוא מיליוני השקלים שמיועדים לעולים, שאותם אנחנו דורשים לנהל"

גם דניאל אוריה מאשים את הציבור הדתי בעיר בכישלון השילוב של התלמידים. "דווקא הזרם של הציונות הדתית, שצריך להילחם כדי לקלוט כמה שיותר יוצאי אתיופיה, מגלה את הצד המכוער ביותר של החברה הישראלית. זהו ציבור גזעני! בני הקהילה שלנו עושים מאמצים כדי להישאר בבתי ספר דתיים, אבל לצערי, כשהם נתקלים בגילויי הגזענות האלה, הם נאלצים לפנות לחינוך הממלכתי, שם מקבלים אותם בברכה".

דברים דומים מטיח עמיאל קינן. "נראה לי מוזר מאוד שדווקא מי שכל הזמן מדבר על קבלת השונה והחריג, כשזה מגיע לתכל'ס, אז יש גבול, אז 'אני לא אתן לבן שלי להיות בחברה של ילדים כאלה'. כשרשמנו את רן לנר-עציון חשבנו שאולי זה ייצור מומנטום, שזה יסחף אנשים נוספים, אבל זה לא קרה. יש סטיגמה כאילו הציבור האתיופי הוא לא נקי, ששפתו לא נקייה; אני לא ראיתי את זה אפילו פעם אחת בנר-עציון. צר לי, אבל הציבור הדתי בפתח-תקווה הוא גזעני. הייתי מצפה שתהיה התעוררות מתוך הקהילה; אחת התוכניות שלנו היא באמת לחדש את ההקמה של הגרעין התורני, אבל למה זו חייבת להיות יוזמה חיצונית? למה האנשים מתוך השכונה לא מנסים לעשות משהו למען השכנים שלהם?"

מבחינתו של דניאל אוריה, נר-עציון הוא רק ההתחלה. לדבריו, כבר בשבועות הקרובים הוא מתכוון להמשיך את המהלך. "בישראל יש היום עוד שישה-עשר בתי ספר על טהרת יוצאי אתיופיה. אם נציגי הקהילות יביעו את רצונם לסגור את המוסדות, נצא למאבק גם בנתניה, בלוד, ברחובות ובמקומות נוספים, ונדרוש סגירה כבר עכשיו".

כשהוא נשאל מה בוער לו כל כך הוא חושף את הפן האחר, הכספי, של הסיפור. "ברור שקודם כול אנחנו רוצים שילדי העדה יתערו בחברה הישראלית כמו כולם, אבל מה שאף אחד עדיין לא מבין הוא שסגירת בית הספר היא לא הסיפור. הסיפור הוא מיליוני השקלים שמיועדים לעולים, שאותם אנחנו דורשים לנהל. בפתח-תקווה למשל, תקציב החינוך שמועבר לעירייה עבור יוצאי אתיופיה עומד על 14.5 מיליון שקל. אנחנו דורשים שייתנו לנו להחליט בעצמנו מה לעשות עם כל הכסף הזה. ואם לא, נשרוף את המועדון".

"עם כל הכבוד", אומרים בעירייה בתגובה, "דניאל אוריה הוא פעיל בעדה ואין לו כל סמכות לנהל תקציבים עירוניים המחולקים על-פי חוק ובהתאם לנהלים".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
הכותבת היא הכתבת לענייני חינוך של רדיו 'גלי ישראל'
תאריך:  03/10/2011   |   עודכן:  03/10/2011
רעות וילף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נר עציון: לא שחור-לבן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בניק
3/10/11 13:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יומיים לפני ראש השנה דיבר פעיל בכיר בליכוד עם השר בני בגין. אותו פעיל יזם את השיחה על-מנת להפציר בבני בגין לחפש פתרון לסוגיית המאחזים שהממשלה עתידה לפנות. תשובתו של בני בגין הייתה נחרצת. מבחינתו, כל מה שנבנה על קרקע פרטית שרשומה כקרקע פרטית, גם אם אינה מעובדת ואין לה דורש, יש להרוס. זאת עמדתו והוא אינו מסתיר אותה.
02/10/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
לאחרונה נשמעו דיווחים על רומן לכאורה בין אשת העסקים עפרה שטראוס לשליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר. טור זה ככלל אינו נוהג לעסוק ברכילות (למעט מקרים נדירים שבהם אינו יכול להתאפק), אלא שבמקרה דנן מאחורי וילון הסיפור הרכילותי מסתתרים אינטרסים מדיניים וכלכליים כבדים של צמרת הרשות הפלשתינית, ולא רק שלה.
02/10/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
על חורבותיה של מסעדת "ויה מאריס", שבכיכר קדומים 6 ביפו העתיקה, קמה לפני חודשיים, יש מאיין, בעבודת נמלים, מסעדת "אבראג'" החדשה. בגאווה רבה היא נושאת את שמו הערבי של גשר המזלות, הצמוד לה, ונושקת למזרקת - מים סמוכה, שלקרקעיתה נוהגים מחפשי המזל להטיל את המעות שלהם.
02/10/2011  |  ראובן לייב  |   כתבות
מחלות כלי דם ולב נחשבות כגורם תמותה ראשוני בעולם המודרני. כיום, בעקבות התפתחות המדע, הרפואה הקונבנציונלית והטבעית, ישנם אבחונים וטיפולים רבים העוזרים להפחית את הסיכון ללקות במחלות כלי דם ולב לטפל במידת הצורך ולשפר את איכות חייהם של החולים.
02/10/2011  |  עינת בודנשטיין  |   כתבות
במגזין סוף השבוע ששודר לפני "שלוש", הופיעה כתבה על חנויות ומקצועות שנעלמים מהעולם. בקצב המסחרר שבו גיל הנישואין במדינת ישראל הולך ועולה ואחוז המתחתנים הולך ויורד, בקרוב יצטרפו לבעלי המקצוע הנכחדים גם צלמי החתונות. אולי כדאי להם לנסות להקדים תרופה למכה ולעשות הסבה מקצועית לצלמי בליינד דייטים. מדובר בקרקע בתולה לחלוטין שעדיין לא נכבשה על-ידי אף אחד. ובאין ציפור שיר, גם זרזיר הוא זמיר. ההורים הלא מרוצים מהרווקות המאוחרת של ילדיהם לפחות יוכלו להתנחם בסרטון שבו אפשר לראות מישהו שואל את הילד שלהם "אז מה, איפה היית בצבא?". לפחות ככה הם יוכלו להגשים חלום ולהראות כמו בטלוויזיה, שמנסה לשכנע אותנו שלא רק שבליינד דייט איננו אחד האירועים האיומים והמגונים ביותר שיכול אדם לעבור, אלא שיש גם לתעד אותו.
02/10/2011  |  זיו יצחקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il