|   15:07:40
דיאטניות קליניות   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

על נשים ואוסטאופורוזיס

40% מהנשים סובלות מהמחלה עוד בטרם הגיען לגיל 60 המחלה צפויה להפוך לגורם המוות הנפוץ ביותר בנשים במאה ה-21 נשים לבנות נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות באוסטאופורוזיס
16/10/2011  |     |   כתבות   |   תגובות
המחלה שכיחה בנשים לאחר גיל המעבר [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  ויטמין D - מתנה מהשמש

אוסטאופורוזיס הינה מחלה המאופיינת במסת עצם מופחתת ושבירות מוגברת של העצמות, המובילה במקרים הקלים להפחתה ניכרת באיכות החיים ובמקרים הקשים למוות.

ככל שעולה הגיל, כך עולה הסיכוי ללקות במחלה. אצל נשים, המחלה שכיחה מאוד החל מהעשור השישי לחיים, אך 40% מהנשים סובלות מהמחלה עוד בטרם הגיען לגיל 60, גיל צעיר ביותר במונחי תוחלת החיים כיום. אם המצב יימשך כך, מחלת האוסטאופורוזיס צפויה להפוך לגורם המוות הנפוץ ביותר בנשים במאה ה-21.

לעיתים, נהוג לראות את המחלה כמחלה של הגיל המבוגר, אך בעצם הגיל בו תגיע מסת העצם אל מתחת לסף השברים, נקבעת על-ידי גורמים הנעוצים בגיל הילדות וההתבגרות ולאחר-מכן מושפעים מההרגלים בחיים הבוגרים.

אוסטאופורוזיס היא מחלת שלד המתאפיינת בשינויים כמותיים ואיכותיים בעצמות, הגורמים להיחלשותן. כתוצאה מכך, מוגבר הסיכון לשברים. המחלה שכיחה בנשים לאחר גיל המעבר ואחת מכל שלוש נשים מעל גיל 50 עלולה לסבול משבר בעצם כתוצאה מהמחלה.
המחלה עלולה להופיע בכל גיל, בנשים וגברים, כתוצאה ממחלות ותרופות שונות ולעיתים ללא סיבה ברורה.

תזונה נאותה כוללת את העקרונות הבאים לפי שיטת הדיאטה הנשית של סטודיו C המבוססת על מעגל החיים של האישה:


  • צריכת סידן אופטימלית: למתבגרות - 1,300 מ"ג ביום, לנשים - 1,000 מ"ג ביום, ולנשים מעל גיל 51 - 1,200 מ"ג ביום;

  • צריכת ויטמין D אופטימלית מהמזון ובעזרת חשיפה נכונה לשמש: מזונות עשירים בויטמין D: שמן דגים, דגים שמנים (סלמון, סרדינים), חלב (מוסף באופן מלאכותי) וגם מעט ביצים וכבד עוף;

  • הימנעות מדיאטות המכילות עודף חלבון: הנחייה זהירה מדברת על עד 92 גרם ליום. לדוגמא: 1 ביצה + 2 קופסאות גבינה + מנת חזה עוף + כוס חלב + יוגורט;

  • הגבלת כמות הסיבים התזונתיים בתפריט: סיבים תזונתיים עלולים להפחית את זמינות הסידן;

  • צריכה מתונה של קפה: עד שלוש כוסות ביום;

  • צריכה מתונה של אלכוהול: 2-1 מנות ליום הוכחה כקשורה לצפיפות גבוהה של עצם ולהפחתה בשיעור אובדנה;

  • הימנעות מדיאטות קיצוניות ולא מבוקרות: שעלולות להוביל למשקל גוף נמוך ולצריכה לא נאותה של המרכיבים שהוזכרו עד-כה.

לסיכום

אוסטאופורוזיס היא הפרעה שלדית, המתאפיינת בפגיעה בחוזק העצם, המעלה את הסיכון לשברים והינה אחד הגורמים העיקריים לפגיעה באיכות החיים בגיל המבוגר.

המילה אוסטאופורוזיס לקוחה מהשפה היוונית, ופירושה: עצם מחוררת ("אוסטאו" - עצם, "פורוזיס" - מחוררת).

אחת מתוך שתי נשים מגיל 50, תחווה שבר אוסטאופורוטי במהלך חייה. הופעת שבר מעלה את הסיכון לשבר נוסף כבר בשנה שאחרי השבר הראשון.

השבר האוסטאופורוטי החמור ביותר, הינו שבר בצוואר הירך. זהו השבר המגביל ביותר ובעל השלכות קשות על ניידות ועצמאות בשגרת החיים. 1 מתוך 5 נשים עם שבר בצוואר הירך מעל גיל 65, מתות בשנה הראשונה שלאחר הופעת השבר.

אוסטאופורוזיס לא מתבטאת בתסמינים חיצוניים עד שמופיע שבר.
לפעילות הגופנית יתרונות נוספים כגון: שיפור גמישות, כוח שרירים ושיווי משקל, שיכולים לתרום למניעת נפילות, שיכולות להיות מקרים מאוד שכיחים במידה ולא נוקטים בפעילות מנע.

נשים וקבוצות סיכון

  • נשים לבנות נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות באוסטאופורוזיס לעומת נשים שחורות. הבדלים אלו נובעים ככל הנראה מנטיות גנטיות;

  • נשים רזות נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות באוסטאופורוזיס, כיוון שבקרב נשים אלו יש פחות רקמת שומן, המסוגלת לייצר אסטרון, שהוא תחליף לאסטרוגן המופרש מהשחלות בגיל הפוריות, ולפיכך הגוף אינו מסוגל לפצות את עצמו על החסר ההורמונלי, ועם הפיחות ההורמונלי, חלה הידרדרות במסת העצם;

  • הוכח שלבנות לאימהות שלקו באוסטאופורוזיס, סיכוי גבוה יותר ללקות אף הן במחלה, לעומת בנות אשר האימהות שלהן לא לקו באוסטאופורוזיס. ההבדלים בין שתי הקבוצות, נובעים כנראה מנטיות גנטיות, המשפיעות בעיקר על מסת העצם המרבית;

  • איזון הורמונלי תקין. כפי שכבר הוזכר, לאסטרוגן חשיבות רבה בבניית העצם בגופנו. הפרעות במחזור הווסת, הנובעות מרמת אסטרוגן נמוכה, בעיקר בתקופה שבה נבנית העצם, עלולות לתת את אותותיהן בגיל מאוחר יותר;

  • דיאטה דלת סידן: לסידן חשיבות בבניית עצם תקינה. נשים ונערות שנמנעו מטעמי דיאטה או מסיבות רפואיות אחרות, מאכילת מזון עתיר סידן, חשופות יותר למחלה;

  • פעילות גופנית סדירה, חשובה לבניית מסת עצם ולשמירתה. פעילות גופנית, בעיקר פעילות נגד התנגדות, חשובה לבניית עצם תקינה, ולא פחות מכך, לשמירה על מסה זו. נשים הממעטות בפעילות גופנית, חשופות לאוסטאופורוזיס;

  • בלות מוקדמת, טבעית או כירורגית, בלא טיפול הורמונלי חלופי, מגבירה מאוד את הסיכון לחלות באוסטאופורוזיס. כאשר חדלה השחלה מלתפקד בגיל צעיר - באופן טבעי או בעקבות כריתת השחלות בניתוח או עקב טיפולים אחרים, הפוגעים בתפקוד השחלה, כגון טיפולים כימיים או קרינתיים - מתחיל תהליך איבוד מסת העצם להתגבר בגיל צעיר יותר, ועימו הסיכון להגיע למסת עצם נמוכה ביותר בגיל צעיר יחסית;

  • עישון ושתיית אלכוהול וקפאין מוגברים, קשורים בסיכון גבוה יותר לחלות באוסטאופורוזיס.

צפיפות עצם

צפיפות עצם היא המדד העיקרי לחוזק העצם. ככל שצפיפות העצם נמוכה יותר, כך הסיכון לשברים רב יותר. צפיפות העצם מתפתחת בתקופת הצמיחה ומגיעה לשיא בגילאים 25-20. הצפיפות יורדת עם הגיל ותהליך הירידה מושפע מגורמים שונים ובהם: תורשה, תזונה, מידת הפעילות הגופנית, עישון, מחלות ותרופות שונות. מסת העצם המרבית משתנה מאישה לאישה. יש נשים המגיעות למסת עצם מרבית גדולה, ויש המגיעות למסת עצם נמוכה.

פעילות גופנית מותאמת לגיל וליכולת, הוכיחה בכל קבוצות הגיל את השפעתה החיובית על צבירת מסת עצם. במקביל, יש לפעילות גופנית תרומה בשמירת משקל גוף תקין.

הרגלי תזונה מוטעים, יכולים למנוע צבירת עצם מקסימלית או לזרז איבוד עצם במגוון מצבים.

לעצם כמה תפקידים: התפקיד המכני - כעוגן לחיבור השרירים אשר מאפשר את התנועה וההגנתי הודות לקשיות העצם. אך יש לה תפקיד קצת פחות מוכר והוא התפקיד המטבולי. העצם היא רקמה חיה אשר עקב הרכבה, יכולה לשמש לגוף כמאגר של סידן וזרחן.
חוסר תזונתי כרוני בסידן, הינו קריטי בתקופות חיים בהן מתקיימים תהליכי גדילה מואצים ובתקופות בהן יש דרישות מוגברות לסידן.

נשים הן קבוצת סיכון המועדת לחלות באוסטאופורוזיס מכמה סיבות:

  • מסת עצם שיא בנשים הינה מלכתחילה נמוכה ב-25% מזו של גברים;

  • נשים נחשפות יותר לתקופות של דרישות מוגברות לסידן - בתקופות של הריון והנקה;

  • נשים עוברות שינוי הורמונלי דרסטי שאינו מצוי אצל הגברים ומוביל ישירות לאובדן מסיבי של מסת עצם;

  • נשים צורכות פחות קלוריות ולכן צריכת הסידן שלהן יותר נמוכה.

המזון הינו המקור המועדף לסידן, היות שבתפריט מגוון, ישנם רכיבים תזונתיים החשובים לבריאות העצם ומשפיעים על מערך הסידן בגוף כגון: ויטמין D, זרחן, מגנזיום, פלואור וחלבון. יש לשאוף לשמור על משקל גוף תקין בעזרת קיום פעילות גופנית ואכילה נכונה.

פעילות גופנית, הן שגרתית והן יזומה, גורמת להגדלת צפיפות העצם, וסבורים שהיא אף ממתנת את קצב ירידתה בגיל המבוגר.

צריכת חלבונים ואנרגיה במזון, חיונית למבנה התקין של העצם.
הרכב עצמות השלד תלוי באספקה קבועה של אנרגיה ושל כל רכיבי התזונה שהחשובים שבהם הם: חלבונים, סידן, זרחן, מגנזיום.

דיאטה מתאימה, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון, משתיית אלכוהול וקפאין מוגברים - עשויים במקרים מסוימים, לעצור את האובדן המואץ של מסת העצם.

הכותבות הן מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה ברשת סטודיו C
תאריך:  16/10/2011   |   עודכן:  16/10/2011
מ. גרשוביץ, א. נדיב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבותינו הקדמונים ודאי אהבו דבש. תיאור הארץ כ"זבת חלב ודבש" אומנם מתכוון כנראה לדבש התמרים, ועם זאת מופיע בתנ"ך גם דבש הדבורים - למשל בגוויית האריה ששיסע שמעון וב"מבצע יונתן" המקראי שבו טעם בן המלך שאול מיערת הדבש. אם נביא בחשבון את העובדה המעניינת שדווקא שבעת המינים שהתברכה בהם הארץ, למעט אולי הרימון, אינם צמחים בעלי צוף (אלא מאביקי רוח שאינם זקוקים לשירותי דבורים) - עולה השאלה כיצד גידלו קדמונינו את הדבורים בארץ ישראל וכמה צרכו את הנוזל המתוק.
15/10/2011  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
ראשית כול, אזהרה. הסיפור שאתם, קוראי הטור הנאמנים, עומדים לקרוא כאן אינו מיועד לבעלי לב חלש. האזהרה הזו מכוונת במיוחד להפניות בהמשך ליו-טיוב. מדובר בחומרים מן הסוג הקשה ביותר. ומכיוון שמדובר בחומרים קשים, זה אולי גם המקום לשתף את קוראיי הנאמנים בעבודה ובלבטים שקדמו לחשיפתם.
15/10/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
מי שחפץ לפתח קריירה של עורך דין, דרכו לייצוג בבית המשפט עוברת בלימודי תואר במשפטים. כך גם מי שמעוניין לעבוד בתעשיית ההיי-טק, עדיף שילמד לתואר באחד מהמקצועות הטכנולוגיים. ומה בנוגע לצעיר או צעירה שחפצה נפשם להצטרף לעולם התקשורת הישראלי? האם דרכם לשם עוברת בלימודי תואר לתקשורת באחד מהמוסדות או החוגים הרבים בתחום שקיימים בארץ? כנראה שלא. אם אתם חולמים להשתלב בתעשיית התקשורת ומתכננים לעשות תואר בתקשורת כאמצעי להגשים את החלום - כדאי שתחשבו שוב, ואפילו תשנו את התוכניות.
בכניסה לבניין שבו שוכנים משרדי גוגל בתל אביב עוצר שומר חמור סבר את חבורת הבנות שעושות דרכן פנימה. "תעברו שלוש, שלוש. לא יותר!", הוא פוקד על הנכנסות בדלת המסתובבת. הן מתקדמות, שלא בשילושים קדושים, בדרכן אל הלובי הממוזג, ומשם למעלית. "תראו מה זה צעירים היום", רוטן בתגובה השומר באוזניו של כל מי שהזדמן למקום.
14/10/2011  |  רונית הראל  |   כתבות
בתחומי החברה כמו בתחום הכלכלה קיים שלב הטיפול ושלב הריפוי. מסקנות ועדת טרכטנברג, גם אילו ענו על הציפיות, לא נועדו לריפוי, שכן מעצם טבעו ריפוי הוא דבר הרבה יותר יסודי. תכליתן הייתה, במוצהר ובמעשה, זמנית כשלב ביניים. הריפוי האולטימטיבי יקרה אך ורק אם סדרי השלטון ישתנו. השלטון הקיים אינו יכול, גם אילו רצה, לשנות מערכת ערכים מן היסוד.
14/10/2011  |  צבי גיל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il