|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אלטרוקסין - כשל רב מערכתי על גב החולים

האם בין חודש מרץ 2010 לחודש אוקטובר שוב בוצע שינוי בפורמולציה של האלטרוקסין שבגינו הופיעו תופעות הלוואי? אם כן - מדוע אין לכך ביטוי ברישומי אגף הרוקחות פעילות האלטרוקסין במתכונת החדשה נעשתה בתחום צר שבו שינוי קל מהמינון הראוי, עלול במינון עודף לדרדר את החולה לתחום הרעילות ותופעות הלוואי או במינון חסר לגרום להמשך תת פעילות על סיבוכיה ומשרד הבריאות? הוא מנער את חוצנו
16/10/2011  |     |   מאמרים   |   מחדל האלטרוקסין   |   תגובות
שר הבריאות. המטופלים זכאים להסברים [צילום: קובי קנטור-יח"צ]

אלטרוקסין ELTHROXIN הינו תכשיר המיועד לטיפול בתת פעילות בלוטת התריס. על-פי ויקיפדיה תת פעילות של בלוטת התריס היא מחלה הנגרמת מייצור לא מספיק של תירואידים על-ידי בלוטת התריס.

בתת-פעילות ראשונית (primary), הגורם הוא בעיה בבלוטת התריס עצמה, אשר אינה מסוגלת להפריש הורמונים בכמות המספקת. גורמים נפוצים לכך הם מחלת השימוטו וטיפול ביוד רדיואקטיבי. מקרה זה מאופיין בערך TSH גבוה יחסית.

בתת-פעילות שניונית (secondary), בלוטת יותרת המוח אינה מפרישה כמות מספקת של ההורמון TSH. עקב כך קיים גירוי מופחת של בלוטת התריס להפרשת הורמוני הבלוטה, דרך המתבטא בתת-פעילות. מקרה זה מאופיין בערך TSH נמוך (מתחת ל-2 בדרך כלל). גורמים נפוצים הם נזק שנגרם לבלוטת יותרת המוח, כגון גידול, קרינה שנספגה, עקב ניתוח, או פגיעת ראש.

בתת-פעילות שלישונית (tertiary), ההיפותלמוס לא מייצר כמות מספקת של הורמון שחרור תירוטרופין (TRH). הורמון זה מאותת לבלוטת יותרת המוח לייצר TSH. עקב כך נפגע ייצור ה-TSH, ולכן שוב נוצרת תת-פעילות. מקרה זה מאופיין גם כן בערך TSH נמוך.

כמו במצבים של סוכרת בהם ניתן הטיפול באינסולין חיצוני, כתחליף לחסר ביצירת האינסולין בגוף, כך אמור הטיפול באלטרוקסין לתת לחולים עם חסר בהורמון בלוטת התריס, את ההשלמה הרצויה והנדרשת עבורו - איזון אישי.

בארץ, כמו במדינות אחרות, שווק תכשיר אלטרוקסין מסוים שעשרות אלפי חולים אוזנו לפיו.

לאחרונה פרץ גל של תלונות על חריגה מאיזון וריבוי תופעות לוואי לטיפול. מסתבר שהטיפול שהיה עד כה שונה, ויתכן ושורש הבעיה הוא התכשיר הגנרי החדש, שכן, לשוק הוכנסה תרופת אלטרוקסין בעלת נוסחה - פורמולציה - גנרית חדשה.

הודעת דובר משרד הבריאות מהתשיעי באוקטובר מציינת כי:

"בהמשך לפרסום מודעות בעתונים כתבות ופניות בנושא תרופת האלטרוקסין (לטיפול בתפקוד בלוטת התריס), יודגש כי בעקבות שינוי בפורמולציה של תכשיר אלטרוקסין נדרש לבצע מעקב רפואי ובדיקות דם" הואיל ו-"החל מחודש פברואר השנה, משווקת בארץ פורמולציה חדשה של התכשיר ELTHROXIN.

"בעבר התכשיר יוצר ושווק על-ידי חברת GSK, חברה זו עשתה שינוי בפורמולציה של התכשיר על-מנת לשפר את יציבות התרופה. החומר הפעיל הוא אותו החומר הפעיל ובאותו חוזק אולם שונו רק חומרי העזר במטרה לייצב את התכשיר. בנוסף ייצור התכשיר עבר מחברת GSK לחברת ASPEN. בעל הרישום בארץ עתה הוא חברת פריגו בע"מ".

הודעה זו בתאריך הנידון, מעט תמוהה, הואיל ושינוי הפורמולציה אושר ע"י אגף הרוקחות כבר בחודש מרץ 2010. שלא לציין שהליכי האישור לרישום והפצה הוגשו זמן רב קודם למועד זה!

האם בין חודש מרץ 2010 לחודש אוקטובר שוב בוצע שינוי בפורמולציה שבגינו הופיעו תופעות הלוואי? אם כן - מדוע אין לכך ביטוי ברישומי אגף הרוקחות?

ואם הפורמולציה של חודש אוקטובר 2011 זהה לזו של מרץ 2010, איך זה שלא היו עד עתה תופעות לוואי בקנה מידה הקיימים כעת? מאימתי הוחל שיווק התרופה בפורמולציה החדשה? מה נעשה בפרק ביניים זה על-מנת לוודא כשירות התרופה?

מהו שינוי בפורמולציה של תרופה ומדוע הוא חיוני להבנת התופעה?

זכות הציבור לדעת כיצד מפקחים על בריאותו

משרד הבריאות ניער את חוצנו מהצורך בבקרה יעילה, בכך שלפי דרישתו הוספה מדבקה על גבי אריזת התכשיר "כי נדרש מעקב רפואי הדוק - בדיקות לתפקודי התירואיד". וכי מאימתי צריך מדבקה כזו? הכי ניתן לאזן חולה ללא בדיקת תפקוד התירואיד?

נראה שיש כאן כשל רב מערכתי על גב החולים הנזקקים לאלטרוקסין.

משנת 2007 דווחו בניו-זילנד אלפי מקרים של תופעות לוואי לאלטרוקסין עקב שינוי הפורמולה. שינוי הפורמולה שבוצע שם זהה למוצג בישראל.

לאור ריבוי התלונות בניו-זילנד יצאה חברת GSK במכתב לרופאים בניו-זילנד שבו הדגישה שלכל שינוי פורמולציה יכולות להיות תופעות לואי - מה שנכון לגבי כל תרופה - ולכן יש לקחת את התרופה על קיבה ריקה.

דרך לקיחת התרופה חיונית להבנת ריבוי תופעות הלוואי כפי שעולה מפעילות האגף לניטור תופעות לוואי בניו-זילנד.

אגף זה על-מנת לבחון את פעילותו פנה לגורם שלישי, רשויות הבריאות בבריטניה - MHRA - שיחקרו את השתלשלות העניינים בנוהל רישום התרופות בניו-זילנד.

לפי דוח MHRA מסתבר שחברת GSK בצעה מבחן זמינות ביולוגי על קיבה ריקה שבו הייתה זהות בספיגה בין התכשיר "הישן" לבין התכשיר "החדש".

מבחן זה לכאורה אמור היה להיות מספק, אולם מבחני מעבדה לתהליכי המסת החומר בדרגות חומציות שונות - חומצי יותר כביטוי לקיבה ריקה ופחות חומצי כביטוי לקיבה מלאה, הראו על פערים של מסיסות ומכאן בספיגה של שתי התרופות, לרעת התרופה החדשה.

לפי הבריטים היה רצוי במבחני זמינות ביולוגית גם במצב שלאחר ארוחה.

זאת ועוד, כנראה שאין לינאריות בין מינון של 50 מיקרוגרם לזה של כפולתו 100 מיקרוגרם מה שיכול להביא לליקוי באיזון בטיפול, מלבד הבעיתיות בבחירת התרופות לביצוע הזמינות הביולוגית.

שינוי פורמולציה מהסוג של GSK מחייב הליך רישום חדש למעשה. משרד הבריאות אינו נוהג לרשום תרופה גנרית מיצרן כל שהוא, אם התרופה לא נרשמה קודם לכן באחת הארצות הנזכרות בפקודת הרוקחות סעיף 47א.

ניתן לשער ששינוי הפורמולציה היה אמור להיות מובא לפני המשרד בציון הנתונים על השינוי שחלו בניו- זילנד וכן שינויים עם תופעות לוואי דומות בדנמרק.

פרסום הדוח הבריטי, תופעות הלוואי בניו-זילנד, תופעות הלוואי בדנמרק פורסמו עוד בטרם אושר הרישום בארץ והוצא העלון לרופא ולצרכן ע"י משרד הבריאות ב -2010.

לכן שוב נשאלת השאלה מה נעשה באגף הרוקחות על-מנת לוודא את טיב התלונות בארצות הניכר בטרם אושרו העלונים והשיווק של התרופה בארץ.

אם היו בעיות בזמינות הביולוגית בניו - זילנד כנגד מה נעשתה הזמינות הביולוגית בארץ?

אם היה ידוע על בעיות ספיגה בעת אכילה, האם תבע משרד הבריאות ביצוע זמינות ביולוגית גם לאחר ארוחה?

על שאלות אילו ואחרות חייבים תשובה לחולים - היצרן, היבואן ומשרד הבריאות אגף הרוקחות.

לבסוף, איזון מחודש ובדיקות מעבדה חוזרות ושנשנות עולות זמן וכסף, האם זו חובתן של קופות החולים לממן עלויות נילוות אילו או שהיצרן - GSK ו -ASPEN יחד עם חברת פריגו אמורים לשאת בנטל הנוסף של ההוצאה שהושתה על מערכת הבריאות עקב שינויי הפורמולציה?

יתכן מאוד וכל תופעות הלוואי הן לא רק תולדה של שינויים בספיגה אלא גם רגישות לאחד ממרכיבי הפורמולציה, אך ההסתתרות מאחורי האמירה שמשרד הבריאות מניח שהמטופלים בתכשיר החדש יאוזנו ע"י התאמת המינון אינה מספקת שכן היא מכסה על אפשרויות אחרות לריבוי תופעות הלוואי.

משרד הבריאות אינו יכול להודיע שיתבע את החברות בטרם יערוך בדק בית בכל נושא רישום התרופה ופרסום המסקנות לציבור.

אין צורך בפרסום לציבור בדבר כל שינוי מולקולה בתכשיר כלשהוא, אך בליקוי מסדר גודל כזה, זכותו וחובתו של הציבור לדעת מי וכיצד מפקחים על בריאותו באגף הרוקחות ומשרד הבריאות.

שינוי קל במינון עלול לדרדר לתחום הרעילות

בתרופה המאושרת לשימוש (כל תרופה), בוחנים משרדי הבריאות בעולם את התרופה על כלל מרכיביה - החומרים הפעילים, והחומרים הבלתי פעילים.

החומרים הפעילים הם אילו שיוצרים את האפקט הטיפולי, בעוד שהחומרים הבלתי פעילים תכליתם ליצב את מבנה התרופה ולאפשר להביא לידי מיצוי הפעילות של החומר הפעיל וכיוצא בזה.

כאשר דנים בתרופה גנרית, כלומר תרופה הבאה לחקות תרופת מקור, על היצרן להוכיח שהתרופה הגנרית פועלת באופן זהה לתרופת המקור ושספיגתה לדם זהה למקור - מבחנים הכלולים תחת ההגדרה, זמינות ביולוגית.

ביום 6.3.2011 הודיעה חברת פריגו לרוקחים במכתב על שינוי הפורמולציה.

ביום 23.3.2011 שלחה החברה מכתבים לרופאים ויידעה אותם בדבר שינוי הפורמולציה, וכן בצורך לעשות מעקב אחר תפקודי בלוטת התירואיד לאחר החלפת הטיפול מהתכשיר הישן לחדש.

החברה מציינת מפורשות ב-12 ליוני שלאלטרוקסין "אינדקס תרפויטי צר". מה משמעות הדבר?

המשמעות היא שפעילותה של התרופה נעשה בתחום צר שבו שינוי קל מהמינון הראוי, עלול במינון עודף לדרדר את החולה לתחום הרעילות ותופעות הלוואי כפי שנצפו מחד-גיסא, או במינון חסר לגרום להמשך תת פעילות על סבוכיה מאידך-גיסא.

המאמר הופיע באתר הבריאות "סטארמד"
פרופסור ראובן שטינהרץ הוא רופא ילדים ומומחה לרפואה למינהל רפואי ועורך מדעי באתר הבריאות "סטארמד"
תאריך:  16/10/2011   |   עודכן:  17/10/2011
פרופ' ראובן שטינהרץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלטרוקסין - כשל רב מערכתי על גב החולים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משתמשת באלטרוקסין
16/10/11 23:55
 
שירה
17/10/11 03:49
2
בפורמולציה הקודמת
17/10/11 01:39
3
רעל- לפח!
17/10/11 16:19
4
בר דרור דוד
17/10/11 22:54
5
אוריתאז
19/10/11 12:55
6
הגולש
22/10/11 17:09
7
משה המשתמש
29/10/11 19:55
8
טובה מזור
2/11/11 14:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדיחה ישנה מספרת על שופט שמוכן לשלם לעמיתו עשרות אלפי שקלים כפיצוי על כך שבנו של הראשון העליב את בתו של האחרון. לאחר שהוא מקבל את הצ'ק, שואל השני: תגיד לי, נפלת על הראש? הרי לי אין בת ולך אין בן, אז למה אתה משלם? עונה הראשון: אתה יודע את זה ואני יודע את זה, אבל לך תדע אצל איזה שופט יפול התיק.
16/10/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
משא-ומתן הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. איך יודעים את זה? תסתכלו על הילדים שלנו ותראו איך הם משיגים מאיתנו דברים - אם אמא קשוחה הם יודעים בחושים הפנימיים שלהם שעדיף להם לפנות לאבא, עם חיוך מרוח וחיבוק מתחנחן של "אבאאאא... תקנה לי את הדובי בחנות"...
16/10/2011  |  ירדן נוי  |   מאמרים
המחאות החברתיות שאנו חווים בתקופה האחרונה נראה כי פוסחות מעל ראשה של ממשלת ישראל והעומדים בראשה. דוגמה לכך הגיעה ממשרד התרבות והספורט, שפרסם לאחרונה מבחנים לתמיכה במתקני ספורט ברשויות מקומיות. המשרד קבע כי רשויות מאשכול חברתי כלכלי 7 עד 10 אינן רשאיות להגיש בקשה לתמיכה. ניסיון ללמוד על עושרה של רשות מקומית מהמדד הכלכלי חברתי של תושביה, דומה לניסיון לקנות נעליים על-פי גובהו של אדם.
16/10/2011  |  סיון יחיאלי  |   מאמרים
את עסקת שליט מסבירים לנו, בראש ובראשונה, בחוב המוסרי של צה"ל לחייליו. בכך שכל חייל היוצא לפעולה ומסכן את חייו למען המדינה, צריך לדעת שזו תעשה כל שביכולתה כדי שיחזור הביתה בריא ושלם.
16/10/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בשנים האחרונות תחום יחסי הציבור עבר מהפך אמיתי והוסיף מתחת לכנפיו ותחומי אחריותו ערוצי פעילות חדשים ונרחבים. מדובר במהפכה אמיתית שמי שלא יתאים את עצמו לזירה החדשה, ימצא את עצמו מחוץ למשחק!
16/10/2011  |  רונן הלל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il