|   15:07:40
דלג
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
[איור: מושיק גלסט/מקור ראשון]

זובור

שופט השלום דב פולוק לא עשה דבר מלבד לזמן לעדות את עו"ד שי ניצן לאחר שנטען נגדו כי החלטותיו להגשת כתבי אישום מוטות. בדרך פלא, מיד פתחה הפרקליטות בהליכים להדחתו, כולל הדלפות חמורות לתקשורת. ככה יעשה לאיש אשר ינסה לגעת באתרוג השמור במדינה
17/10/2011  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
השופט דב פולוק [בוצ´צ´ו]

תג המחיר שנאלץ לשלם השופט דב פולוק בעקבות היענות שגרתית לבקשת סנגור התברר כגבוה במיוחד. לא, זו לא הייתה טיסת סולו בקורס טיס, וגם לא סוף מסע 'אסון טבע' המפרך בבה"ד 1, אבל את הזובור הזה שופט השלום מירושלים כנראה לא ישכח. בדרך למד השופט הוותיק שיש יבלות שאסור לדרוך עליהן. השטיח שתחת רגלי התובעת ששלח שי ניצן התגלה כגבו המוסווה היטב של חתול ים משפטי. פולוק הניח את רגלו בטעות במקום הלא נכון, וקיבל מיד הצלפה כואבת מהזנב הארסי והקטלני, שלא שוכח ולא סולח.

הכל התחיל מתביעה שהגיש עו"ד ניצן (דרך התובע המשטרתי) נגד יפעת אלקובי מחברון. האירוע המדובר התרחש באוקטובר 2005. השוטרים רצו אז לחקור את אלקובי, והחליטו להעבירה מתחנת חברון לתחנת גוש עציון. השעה הייתה שעת לילה, ובזמן שהוכנסה לניידת הבינה אלקובי שהמיועדים ללוותה הם שני שוטרים ערבים. היא פנתה לשוטר היהודי שהוליך אותה לרכב והפצירה בו: "בבקשה אל תשאיר אותי לבד עם השוטרים הערבים". הדברים הללו הספיקו לשי ניצן כדי להגיש נגדה כתב אישום בספטמבר 2007, באשמת "העלבת עובדי ציבור ממניעים גזעניים".

אשר אוחיון, עורך דינה של אלקובי, בחר לבסס את קו ההגנה על טענת "הגנה מן הצדק". טענתו הייתה שמדיניות האכיפה של ראש המחלקה לעניינים מיוחדים בפרקליטות המדינה הינה סלקטיבית, ושאפשר להוכיח שבהתבטאויות חמורות בהרבה מזו של אלקובי נמנע שי ניצן מהגשת כתבי אישום. כדי לבסס את טענתו ביקש הסנגור לזמן את ניצן למתן עדות בבית המשפט. הבקשה נומקה ברצונו להתרשם באופן בלתי אמצעי מהשיקולים המנחים את הפרקליט הבכיר בהגשת כתבי אישום, וברצונו לעמת אותו מול החלטות שונות בתכלית שקיבל באירועים בעלי מאפיינים דומים. נציגת המשטרה התנגדה בחריפות לבקשה, אך תגובתו של השופט פולוק הייתה כי "הטענה לאכיפה בררנית עולה לא פעם כאשר מדובר בהחלטותיו של מר ניצן, ואני מעוניין לשמוע בעצמי את הנימוקים להגשת כתב האישום". צריך רק להזכיר, שביקורת שיפוטית על שיקול הדעת של התביעה אינה דבר חריג, והיא מתקיימת כמעט בכל תביעה פלילית שמגיעה לערכאות.

מקורות המקורבים לתיק טוענים שבהמשך הושגה הסכמה בין אוחיון לתביעה כי הסנגור ימשוך את דרישתו לזימון ניצן למתן עדות, ובתמורה התביעה לא תתנגד ולא תתקוף עדויות שיביא הסנגור להוכחת טענותיו כנגד ניצן. על-פי המקורות, בשלב מאוחר יותר חזרה בה התביעה מההסכמה.

כך או כך, עבור הפרקליטות כל זה כבר היה יותר מדי, ובנקודת הזמן הזו החלה ה'ויה דלורוזה' של השופט פולוק. מאז, במסלול ייסורים מתוזמן ומנוהל היטב, מתאמצת הפרקליטות למרוח את פולוק בזפת ובנוצות מכל הבא ליד: תביעה לפסילתו מלדון בתיק הנוכחי, תלונות לנציב התלונות על השופטים, הדלפות לתקשורת על הכוונות להדיחו מכס השיפוט, ועוד. ככה יעשה לשופט שההין לאתגר את האתרוג השמור ביותר של פרקליטות המדינה.

מסע הצלב נגד פולוק התחיל בתלונה של פרקליט המדינה משה לדור לנציב תלונות הציבור על השופטים, אליעזר גולדברג. התלונה, שהוגשה במרץ השנה ומצאה את דרכה בדרך עלומה לתקשורת, מתחילה בהקדמה בעייתית במיוחד, ובה מזהיר לדור כי "לאחרונה אנו עדים להתגברות התופעה המדאיגה של ניסיונות להניא עובדי ציבור מלבצע את מלאכתם וקריאה לפגוע בהם (לרבות במר ניצן עצמו) אשר לה השלכות קשות ביותר". וכאן הבן שואל: מה הקשר בין איומים על עובדי ציבור לבין החלטתו של שופט לבחון את שיקול דעתה של התביעה בתיק ספציפי? אכן צריך עיון.

אמבוש תקשורתי

הפרשה כמובן לא הסתיימה פה. מה שמעניין הוא שתלונות לנציבות תלונות הציבור על השופטים הן תלונות חסויות על-פי חוק, כמו גם החלטותיו של הנציב. אך בפרשה הזו כל המסמכים דלפו בדרך מסתורית לתקשורת תוך מתן פרשנות מגמתית וחד-צדדית.

כך לדוגמה כתבה השבוע טובה צימוקי בידיעות אחרונות: "אם אכן יתברר ששופט אמר דברים אלה נגד נשיאת ביהמ"ש העליון ונגד עובדי ציבור, ואכן התבטא באופן הכולל אמירות פוליטיות, ההערכה היא שהשופט ייאלץ להסיר את גלימתו". בהמשך הוסיפה צימוקי 'פרשנות' לדברים: ""נשיאת העליון יכולה לפתוח בהליכים משמעתיים לאחר שיערך לו בירור שבמהלכו יסביר את דבריו".

ניתן רק לשער שהכתבת צימוקי, שהיא כבת בית בפרקליטות, לא הייתה כותבת את הדברים החמורים הללו בלי ששוחחה עם מקורותיה. כידוע, הדחת שופט מכהן היא אקט חריף וחריג ביותר שכמעט ולא נעשה אלא אם כן מדובר באדם שנתפס בפלילים או בעבירה אתית חמורה במיוחד. האם גורמים בפרקליטות מנסים לכאורה להלך אימים על פולוק דרך הדלפת מסמכים מתוך הליכים משמעתיים חסויים, ודרך איום עקיף בהדחה?

על-פי לוחות הזמנים, שמיעת התיק אמורה להימשך בחודש מרץ. נראה שגורמים בכירים ביותר בפרקליטות המדינה החליטו לעשות עד אז הכול כדי להדיח את השופט פולוק מלשבת בתיק הזה. וכמו בסיבובים הקודמים, גם ההמשך צפוי להיות ללא כפפות.

בשולי הדברים ראוי לציין כי זו לא הפעם הראשונה שבה אנו עדים לרגישות הגדולה של מערכת המשפט לשמירתו של האתרוג המכונה שי ניצן. במהלך הדיון שנערך לאחרונה בבג"ץ שהוגש כנגד חוק החנינה (למפגינים כנגד תוכנית ההינתקות), העיר עורך הדין נדב העצני שהחוק היה תוצאתי לכך שנגד המפגינים הכתומים הופעלו נהלי אכיפה מחמירים במיוחד. בהקשר לנהלים הללו הזכיר העצני את שי ניצן. שופטי בית המשפט העליון זינקו ממקומם כנשוכי נחש: "למה הזכרת את שי ניצן?" "למה היית צריך להזכיר אותו?", "אני בעצמי שמעתי שהזכרת אותו", אלה היו רק חלק מהביטויים שהטיחו השופטים בהעצני.

תגובת יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין: "הגיע הזמן שמערכת המשפט תבין שגיוון דעות ופלורליזם הכרחיים כדי לקיים מערכת צודקת. התקופה שבה נדרשו שופטים ופרקליטים כאחד להתיישר על-פי קו שהוכתב מלמעלה בידי ראשי המערכת היא תקופה שחורה שראוי שתעבור מהעולם. אני מצפה שיינתן לשופט גיבוי מלא למלא תפקידו לפי מיטב שיפוטו המקצועי, ללא ניסיון להטיל עליו מורא או לנסות באופן מלאכותי לנתב תיק כזה או אחר לשופט שנראה נוח יותר מבחינת התביעה.

"מי שראוי היה לפסול את עצמו מזמן מלעסוק בעניינם של המתיישבים הוא דווקא עו"ד שי ניצן, ואני שב וקורא לשר המשפטים להתערב בעניין ולהביא לפירוקו של הצוות אשר כל פעילותו נגועה באכיפה סלקטיבית של החוק והיא מנוצלת כדי לפגוע במפעל ההתיישבות תוך שימוש בלתי ראוי בסמכויותיה של מערכת המשפט".

תגובת פרקליטות המדינה:

הטענות המופרכות המובאות במאמר ומציעות לציבור הקוראים תיאוריות קונספירציה דמיוניות, מוכחשות לחלוטין; הפרקליטות ניהלה ומנהלת את תיקיה כמו את הקשר המקצועי עם תביעות מחוז ש"י במשטרה, הן בפרשה דנן והן בפרשות אחרות, באופן ענייני ומקצועי, בלא מורא ובלא משוא פנים. כך, למשל, לגבי הטענה כי הפרקליטות "הדליפה" את כל המסמכים בפרשה, עובדה היא שחודשים רבים חלפו מאז שהגישה הפרקליטות את התלונה לנציב תלונות הציבור על שופטים והדבר לא פורסם ולא נודע כלל. דוגמה נוספת לעובדות חלקיות ומטעות היא כאשר "שוכח" המאמר המלומד לציין כי לפי הנטען בכתב האישום נסעה הנאשמת עם שוטרים דרוזים ולא ערבים, והדבר הובהר לה, מה שלא מנע ממנה לומר לשוטר "המשטרה נראית ככה כי יש ערבים כמוך במשטרה", ו"אינשאללה יפנו את כל הדרוזים". באשר להשתלחויות החוזרות ונשנות במשנה לפרקליט המדינה עו"ד ניצן: כפי שמסרנו לא אחת לעיתונכם, אנו מצרים על המשך מסע הדה-לגיטימציה והכזבים המופנה נגד עו"ד ניצן, בניסיון להטיל בו דופי ולהרתיע אותו מלבצע עבודתו; גם ניסיון זה, כמו קודמיו, לא יצליח.

מלחמת הגירסאות
עו"ד שי ניצן

לדור טען בתלונתו שבדיון שנערך בינואר 2011 מול התובעת המשטרתית רפ"ק רוני מלר, אמר לה השופט פולוק את הדברים הבאים: "למה כשמל גיבסון נעצר בגין שכרות והתבטא נגד נשים ואוכלוסיות אחרות לא אמרו עליו שהוא גזען ושוביניסט, וכאן בארץ מגישים כתבי אישום נגד מישהי שאמרה שהיא לא מוכנה שהשוטר יגע בה", וכן "למר ניצן אין שיקול דעת או שהוא פועל ממניעים פוליטיים". לדור מודה כי מדובר בזיכרון של התובעת וכי אין לדברים כל אזכור בפרוטוקול הדיון.

בתלונה נוספת שהגיש ראש מחלקת התביעות במחוז ש"י, רפ"ק ערן אורי, הובאו הציטוטים דלעיל, ונוספו עליהם הדברים הבאים: "נכון שב'הארץ' אין הרבה ביקורת על שי ניצן אבל ב'מקור ראשון' יש, ולפני שאני כותב החלטה על שי ניצן אני רוצה לתת לו את האפשרות להסביר את החלטותיו". וכן "צריך שופט עם אומץ שלא חושש בשל החלטתו לזמן את שי ניצן לעדות".
אלא מה, משיחות שנערכו עם עורכי דין שנכחו בדיון מתברר שהללו טוענים שהשופט פולוק כלל לא אמר את רוב הדברים המיוחסים לו. ההתבטאות היחידה שהם זוכרים היא הראשונה שהוזכרה ברשימה זו, שבה הזכיר פולוק כי הוא שומע לא פעם ביקורת על שיקול הדעת של ניצן ולכן רוצה להתרשם ממנו באופן בלתי אמצעי.

הלאה. לפני כחודש הגיש רפ"ק אורי בקשה לפסול את פולוק מלשבת בתיק. גורם המעורב בפרשה טוען שאת התביעה הזו ניסח לא אחר מאשר עו"ד שוקי למברגר – המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. התביעה סוקרת שוב את השתלשלות העניינים ומוסיפה דברים שלכאורה אמר פולוק בדיון שנערך יום לפני כן. וביניהם:"אויימתי בידי מחוז ש"י", "שי ניצן הוא הבייבי של הנשיאה" (ביניש), "לקחו אזור מסוים והציבו בו כוחות שיטפלו בתושבים כאילו שמדובר באזרחים מסומנים", ועוד.

בסיכום התביעה לפסילת השופט כותב רפ"ק אורי בין השאר: "קיים חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט... ההתבטאויות החוזרות ונשנות יוצרות מסה קריטית המגבשת לשיטת המאשימה עילה לפסלות מותב זה מלשבת בדין בתיק זה שכן דעתו מוטה ונעולה".

מבירור שערכנו בדבר הביטויים המוזכרים, ובייחוד באשר למשפט "הבייבי של ביניש", טוענים מקורבי השופט שהוא מכחיש בחריפות את הטענה שמשפט כזה יצא מפיו, ואמר "אני בכלל לא משתמש במילים כאלו ובביטויים כאלו". האם מישהו כאן משקר?

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  17/10/2011   |   עודכן:  17/10/2011
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זובור
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אראל
18/10/11 05:49
2
נחום שחף
18/10/11 23:48
3
קורא מזועזע
19/10/11 10:21
4
צנחן
19/10/11 10:42
5
ashco
6/12/11 23:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם כל המשפחתיות של החגים, בוודאי נזכרתם בעוד בן-משפחה - אחד קרוב-רחוק כזה, שצריך להזמין לחתונה, ושלא כמו בסוכה הקטנה, בה מארחים כל אושפיזין שמגיע גם בלי הזמנה, בחתונה שלכם, אתם יכולים לשלוט ברשימת המוזמנים ולבחור כמה אורחים אתם רוצים שיגיעו. אבל איך באמת מרכיבים את רשימת המוזמנים האינסופית, ואיך יודעים מתי לעצור?
17/10/2011  |  רויטל אשול-אדלשטיין  |   כתבות
לפעמים נדמה שהוויכוח על טלוויזיה ישראלית איכותית תקוע במקום, ורק השמות משתנים: הזכייניות מכריזות על השקעה בסדרת מקור שלא הייתה כמוה, הצופה מציץ בטלוויזיה ומגלה את סברי מרנן. הרשות השנייה מנפנפת ברגולציה ופיקוח על הזכייניות, ואנחנו מקבלים חבורת בנות שרבות על הזכות להזדיין עם איתן אורבך. אבל מה קורה כשכבר יש סדרה מקורית עם תוכן איכותי, יוצרים צעירים, פרצופים חדשים על המסך וביקורות טובות? לפי הסיפור של גבוה וגרינבאום, הסדרה שיצרו דניאל אדר ורן אפלברג עבור קשת, לא דברים טובים במיוחד.
17/10/2011  |  נטע הלפרין  |   כתבות
מחלות לב וכלי דם בשל טרשת עורקים, מהווים את גורם המוות העיקרי במבוגרים בעולם המערבי. על-אף שהביטוי הקליני של טרשת העורקים הוא בעשורים הרביעי-חמישי לחיים, הרי שהתהליך הטרשתי מתחיל כבר בילדות המוקדמת. האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים, פירסמה ב-2008 נייר עמדה עם המלצות חדשות לבדיקות סקר וטיפול בילדים עם הפרעות במשק השומנים.
17/10/2011  |  א. פנחס-חמיאל, ח. כהן  |   כתבות
איש התשבצים ישראל טומי שמיר הגיש לפני שבועיים תביעה בסך למעלה מ-900 אלף שקל נגד עיתון מעריב בשל אי-מתן זכויות סוציאליות. על-פי כתב התביעה, שהוגש לבית המשפט האזורי לעבודה בתל אביב-יפו על-ידי עו"ד ד"ר עמית גורביץ', שמיר עבד במעריב במשך 35 שנה במעמד של פרילנסר, ועד לפיטוריו לפני חודשים אחדים חיבר תשבצים באופן רציף ועקבי בלא שקיבל כל זכויות סוציאליות מהעיתון.
16/10/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
גלעד שליט חוזר הביתה, אבל בכל שנה אלפי ילדים מנותקים מאבותיהם בישראל. למענם נכתבה כתבה זו. בסוף ספטמבר 2011 הגיע פרופ' דן שניט למשרדו של השר יעקב נאמן למסור את הדוח הסופי של ועדת שניט לביטול חזקת הגיל הרך. השר שלח את הפרופסור בחזרה לשולחן הדיונים עם שאר חברי הוועדה, על-מנת לפצח את התעלומה מהו "שובר השוויון" כאשר שני הורים רבים על המשמורת, עם הוראה לחזור בעוד שלושה חודשים. לכאורה אחרי ותק של שש שנים, מהן עוד שלושה חודשי המתנה? אבל המפתח לתעלומת שובר השוויון מצוי מתחת לאף של הנוגעים בדבר לרבות שניט, נאמן, והמתנגדות הקולניות לביטול חזקת הגיל הרך, דפנה הקר, רות הלפרין קדרי ושאר הפמיניסטיות הספרטיסטיות. המפתח לתעלומה הוא משמורת משותפת, מונח ששניט התעלם ממנו לחלוטין.
16/10/2011  |  אלי דניאל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il