|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

"זה ייגמר בבכי ובדם"

המשפחות השכולות שרוצחי יקיריהן משתחררים בעסקת שליט מרגישות כמו הילד שצועק 'המלך הוא עירום'. "אנחנו לא רוצים שהוא יחזור הביתה? אנחנו פשוט יודעים את משמעות המחיר"
26/10/2011  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
"לפעול בשכל ולא בהשפעת דמעות" [AP]

לימור סון-הר-מלך מצטטת מתוך דברים שאמר אחד מהמחבלים שרצחו את בעלה מיד אחר תום משפטו: "בקשר למאסרי העולם, אין לזה משמעות לגביי. יש לי שאיפה לצאת מהכלא בזמן הקרוב. לכל אחד בחוליה יש ילד. כשהוא יגיע לגיל בגרות, הוא יחטוף חייל כדי לשחרר את אביו"

"למה המשפחות השכולות הן אלו שצריכות להסביר שזה כל כך מסוכן?" תהתה לימור סון-הר-מלך. בשנת 2003 ירו מחבלים אל עבר המכונית שבה נסעה עם בעלה שולי. הוא נהרג במקום, היא נפצעה קשה. מכיוון שהייתה בחודש השביעי להריונה הועברה לבית החולים, וילדה כעבור שעות אחדות את בתם שרה. "זה כל כך נורא, שאני מרגישה שאין לי מילים להסביר את הנוראות הזאת. המחבלים שעמדו שם על הכביש, כל המטרה שלהם הייתה לרצוח ולהרוג. אני לא יכולה לסבול את המחשבה שהם יהיו בחוץ", היא אומרת.

חמשת חברי החוליה שביצעו את פיגוע הירי שבו נרצח שולי השתחררו במסגרת עסקת שליט. "אני מכירה אלמנות שבעליהן נרצחו בידי מחבלים משוחררים. אני מכירה תינוקות שאין להם אבא. לצערי הרב, יהיו עוד אנשים שישלמו מחיר. זו המציאות", מוסיפה סון-הר-מלך.

"אני גם יודעת מה משמעות המחיר. החיים שלך לעולם לא יחזרו להיות מה שהיו. כמה שתמשיך הלאה, זה יישאר עד הסוף איתך. כל כך מכעיס אותי שקראו להורים שכולים בימים האחרונים 'חזית הסירוב'. זו טרמינולוגיה מרושעת. מה, אני מסרבת לשחרר את גלעד שליט? מה, אני לא רוצה שהוא יחזור הביתה? אני רק חושבת שהייתה דרך אחרת לעשות זאת. מדהים שאותם אנשים שלא הסכימו לסנקציות על עזה, הם שנופפו בדגל של שחרור מחבלים. יש כאן עיוות גדול כל כך".

היא מצטטת מתוך דברים שאמר אחד מחוליית המחבלים - שהואשמו ברצח של שישה אזרחים וחיילים נוספים מלבד בעלה - מיד אחר תום משפטו: "בקשר למאסרי העולם, אין לזה משמעות לגביי. יש לי שאיפה לצאת מהכלא בזמן הקרוב. לכל אחד בחוליה יש ילד. כשהוא יגיע לגיל בגרות, הוא יחטוף חייל כדי לשחרר את אביו", כך, שחור על גבי לבן.

"הם בכלל לא מתרגשים מהשפיטה שלהם. הם יודעים שיש להם תקווה ולא מתביישים לומר את זה. אני אפילו לא רוצה לדעת את השמות שלהם. הייתה לי לפחות פינה קטנה של נחמה, בכך שידעתי שהם משלמים על הרצח הזה במחיר החירות שלהם", היא אומרת. "אבל מלבד הפן האישי, יש כאן רמה נוספת, רחבה יותר. איפה השכל? אנחנו כל כך מפחדים מעצמנו ומהעולם שאנחנו לא מעִזים לזוז מילימטר, ובסוף אנחנו משלמים מחיר משפיל כל כך ומביש כל כך, שיגבה מאיתנו עוד מחיר".

במסגרת הניסיון לעשות ולו משהו, הגיש עו"ד דורון ניר-צבי תביעה אזרחית לבית משפט השלום בירושלים בשם הוריו של הר-מלך ואלמנתו. שלושת התובעים ביקשו מבית המשפט שיפסוק לכל אחד משלושתם פיצוי בגין כאב, סבל ועוגמת נפש בסכום של 750 אלף שקל, ואף יפסוק כנגד כל אחד מחמשת המחבלים פיצויים עונשיים לצורך הרתעה, "וזאת בשל היותו של המעשה רצח טרוריסטי נתעב שנעשה בקור רוח ומתוך כוונה לקפח חיי יהודים באשר הם יהודים". לתביעה צורפה בקשה דחופה להוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ, בשל העובדה שאי-אפשר יהיה לאתר את הנתבעים אם יעזבו את גבולות המדינה.

"הקול שלנו נדחק לשוליים"

יוסי צור ורון קרמן, שילדיהם אסף צור וטל קרמן נרצחו בפיגוע בקו 37 בחיפה ב-2003, הגישו גם הם תביעת נזיקין. "הגשנו תביעה אזרחית רגילה, בדרישה לפיצוי משלושת המחבלים, חברי חוליית חמאס, שנשפטו בבית משפט צבאי על השתתפותם בפיגוע שבו נרצחו ילדינו", אמר צור ל'מקור ראשון'. "באותה הזדמנות ביקשנו צו עיכוב יציאה מהארץ לשלושת המחבלים. אחרי שמצאנו את השמות שלהם באופן רשמי ברשימה, הגשנו את התביעה".

צור מספר שמאז היוודע דבר קיומה של עסקת שחרור המחבלים תמורת השבתו של גלעד שליט הוא לא הצליח לעצום עין. "אני לא ישן כבר כמה לילות. התחושה קשה מאוד. המחבלים הללו שפוטים על רצח מאות ואלפי ישראלים. אלו רוצחי המונים שהולכים הביתה לחופש, ואנחנו נשארים עם הילדים בקברים".

בתוך החגיגה התקשורתית שסיקרה כל רסיס מידע משיבתו של שליט, צור מרגיש שהקול שלהם לא נשמע דיו. "במסגרת הביקורת שלנו על התקשורת לכל אורך חמש השנים שבהן היא נתנה רוח גבית לקמפיין של שליט, גם בימים האחרונים התקשורת עוסקת במין ניסיון להסביר לציבור הישראלי עד כמה העסקה הזאת לא נוראית. מספרים לנו למשל שיש ביקורת פנימית על חמאס שלא שחרר את הסמלים שלו, כאילו מדובר באיזה ניצחון גדול למדינת ישראל. התקשורת בחרה פה צד ונתנה רוח גבית לכיוון שהיה מועדף עליה. הקול שלנו נשמע רק בשוליים, רק בשביל להרגיש את נקיפות המצפון נתנו לנו דקה פה ודקה שם", אומר צור.

והוא מטיח ביקורת קשה בעניין נוסף: "לא ראית בתקשורת אפילו מילה אחת של ביקורת על כך שניתנו רק 48 שעות למיצוי הכלים המשפטיים, ועוד בחול-המועד, שבהם בתי המשפט עובדים בצורה חלקית. חוק נפגעי עבֵרה נותן למשפחות הקורבנות 14 יום לפני שחרור, כדי להגיב ולעתור נגד מי שפגע ביקירן, ואילו כאן הממשלה מצפצפת על החוק. אבל התקשורת עסוקה בחגיגות, אז מכל השאר היא מתעלמת", מסכם צור בכאב.

"מי הרשה להם להיכנע?"
ירון ואפי אונגר. נרצחו בפיגוע

יהודית דסברג: "לא משנה לי אם רוצחי בתי משתחררים או לא. הם כבר רצחו את הבת שלי. אבל רוצחים אחרים שישוחררו עלולים לרצוח את הבת השנייה שלי. ה'שלי' הזה לא משמעותי כאן. אין כאן עניין של נקמה אישית. הדבר היחיד שקיים פה מבחינתי הוא הדיראון הלאומי. אנחנו יורדים מדחי אל דחי. מדינת ישראל כבלה את ידיה להיות עבד של הטרור"

גם יהודית דסברג ענתה בסבלנות לשאלות הקנטרניות משהו שהופנו אליה מכלי התקשורת. למשל, אם אינה רוצה לראות בשחרורו של גלעד שליט. "אני עונה לכולם שהדיון הוא לא אני מול אביבה שליט. כולם שמחים לראות את גלעד בבית, גם אני. השאלה היא באיזה מחיר", היא אומרת ל'מקור ראשון'.

דסברג ובעלה אורי ז"ל שכלו את בתם אפי ואת חתנם ירון בפיגוע ירי ב-96', וגידלו מאז בביתם את נכדיהם. "כל התקשורת חוגגת את השחרור כאילו העם כולו חוגג, אבל זהו קוצר ראות. אין להם שום אופק מעבר לדד-ליין שלהם. אנחנו כבר היינו בסרט הזה. אני זוכרת איך כלי התקשורת דחפו לחגיגה גם סביב השחרור של טננבאום, ויום אחד אחרי כן כבר החל הבכי על המחיר.

"גם כאן חוגגים, והמחיר לצערי יהיה פי כמה. את זה לא אני אומרת, אלא הערבים אומרים. הם הבטיחו שבפעם הבאה יביאו לכך ש-8,000 אסירים ישוחררו. אני לא מבינה איך אפשר לגדל עם להיות עד כדי כך קצר ראות. איך התקשורת יכולה להתמקד רק בחגיגות, בלי לחשוב על המחיר.

"שאלו אותי בראיונות, 'את לא שמחה עם כולם?'. ואני שואלת: מי זה כולם? אתם לא זוכרים את פיצוצי האוטובוסים כל יום? אמרה לי אחת המראיינות שאולי הפעם זה לא יהיה ככה. אבל הערבים הבטיחו בכל מקום שהם ימשיכו בטרור, אז איך בדיוק זה לא יהיה ככה? למה אתם לא מאמינים להם?"

דסברג אומרת שמבחינתה אין משמעות לשאלה אם בשחרור הנוכחי ייכללו גם הרוצחים שאחראים לנטילת חייהם של בתה וחתנה. "זה לא משנה. הרוצחים האלה כבר רצחו את הבת שלי. אבל רוצחים אחרים שישוחררו עלולים לרצוח את הבת השנייה שלי. ה'שלי' הזה לא משמעותי כאן. אין כאן עניין של נקמה אישית באותם שרצחו את בני משפחתי. הדבר היחיד שקיים פה מבחינתי הוא הדיראון הלאומי. אנחנו יורדים מדחי אל דחי. מדינת ישראל כבלה את ידיה להיות עבד של הטרור. זה מה שמרגיז אותי. מדינת ישראל מכניסה את כולנו למצב של כניעה לטרור, וזה פשוט פשע. מי הרשה להם לעשות זאת? מי הסמיך אותם לכך?"

בזמן השבעה על אפי וירון אונגר ז"ל, נבחר בנימין נתניהו לכהונתו הראשונה כראש ממשלה. "כשנתניהו בא לנחם אותנו אמרתי לו שאני יודעת שכולם רוצים לנחם, הרי אלפי אנשים באו להלוויה ולשבעה, אבל היחיד שיכול לעשות משהו הוא ראש הממשלה. 'אם בגלל הרצח של אפי אתה תעצור את הטרור', אמרתי לו, 'המוות שלה לא היה לשווא. אני לא יכולה לעצור את המוות שלה, אבל אפשר להפוך אותו מסתם 'קורבנות שלום' למנוע שיציל את עם ישראל, ואז היא תהיה כמו חייל שנהרג על משמרתו בגבולות ישראל'".

דסברג לא הצטרפה לעתירות לבג"ץ שהוגשו בידי משפחות נפגעי הטרור, שכן לדבריה אין לה יותר תקווה להצלה מבית המשפט העליון. "הגשתי כבר שלוש פעמים בג"צים נגד שחרורי מחבלים. בבג"ץ האחרון ישב בהרכב השופט חשין. אני אמרתי שם שיש לי שלוש שאלות לבית המשפט. ראשית, אמרתי, האנשים שיושבים היום בכלא יושבים עם 'בג"ץ ובצלם'. אתם בג"ץ. הם עתרו אליכם ופסקתם שהם צריכים לשבת בבית הסוהר. בא עכשיו מישהו ומכפיף את החוק הישראלי לטובת אינטרסים פוליטיים. מי אמור להגן על החלטת בג"ץ, אני?

"שנית, שאלתי, אם היום אתם מאפשרים לשחרר רוצחים, איך מחר תכלאו ותשפטו אנסים וגנבים? כל הבסיס המוסרי של בית המשפט יורד לטמיון עם השחרור הזה. ושלישית, אתם המחסום האחרון לפני שחרורם של רוצחים לרחובותינו. האם אתם יכולים לערוב לכך שלא יחזרו לרצוח? אם אינכם יכולים לערוב לכך, הרי אתם שותפים לרצח הזה.

"השופט חשין ענה: 'גברתי טוענת כאן טענות של צדק ומוסר, ואנחנו אין ענייננו אלא בחוק'. אז אמרתי לו - סליחה כבודו, האין ראשי התיבות של בג"ץ 'בית דין גבוה לצדק'? והוא עונה לי: 'זה תרגום לקוי של המונח מאנגלית'. התשובה הזאת היא התשובה הגאונית ביותר שהוא יכול לתת כשהוא מותקף, והוא יודע שהתוקף צודק.

"מה אענה לו על כך - 'כבודו אידיוט'? בבית המשפט הרי אסור להגיד זאת. לכן, אין בעיניי טעם ללכת לבג"ץ. אסור לנו לתת לשופטים הפושעים האלו לגיטימציה כאילו הם יעשו צדק, כאילו יעשו את הדבר הנכון".

המספר המפלצתי הזה

דורון שורשן נרצח בשנת 92' כששב מעבודתו בחממות לביתו שבכפר-דרום. בנו, אביחי שורשן (26), שידע מאז גם עקירה מבית ילדותו, כתב בציניות בעמוד שלו ברשת פייסבוק: "חבל שאין ענף באולימפיאדה של ירי לעצמך ברגל. היינו לוקחים זהב בכל המקצים". עוד כתב: "עסקת שליט זה בעצם לקחת משכנתה שאתה יודע שאין לך שום סיכוי להחזיר, ואתה עדיין מבסוט שקיבלת מהבנק שני מיליון שקלים. רק שבבנק אם לא תחזיר יעקלו לך. בחמאס יעקלו אותך".

בהמשך מצטט שורשן מספרו של בנימין נתניהו, 'מקום תחת השמש', שבו נכתב על עסקת ג'יבריל: "היום כבר ברור ששחרור אלף המחבלים היה אחד מן הגורמים שסיפקו מאגר של מתסיסים ומנהיגים שהציתו את אש האינתיפאדה".

שניים מבין שלושת המחבלים שהיו בחוליה שרצחה את דורון שורשן שוחררו במסגרת עסקת שליט. "את השלישי בחוליה רבין שחרר כבר ב-95'", אומר אביחי ל'מקור ראשון'.

"חשוב לי להבהיר שאני לא משתף פה את הרגש, אלא חושב בשכל נטו. אין לי בעיה רגשית לשחרר את אחד הרוצחים של אבא שלי תמורת גלעד שליט. קחו אחד מהם, ממש לא משנה את מי, תחזירו תמורתו את גלעד שליט, ואני אהיה מבסוט לחלוטין. אחד תמורת אחד. ואם מדובר בגופה - שהעסקה תהיה גופה תמורת גופה. אין כאן לא עניין רגשי ולא נקם, אבל הבעיה שלי היא המספר המפלצתי הזה. מחיר של יותר מאלף מחבלים תמורת אדם אחד הוא לא הגיוני. הם ישובו לטרור, ובשנים האחרונות ישנם כבר מאות נרצחים מידיהם של מחבלים ששוחררו בעסקות דומות.

"מה שאני רוצה הוא לעצור את מעגל הטרור. שמעתי בימים האחרונים שאומרים שמלחמת דת לא מנצחים בכוח, אבל עם זאת אפשר להפחית אותה מאוד, כפי שמוכח שעשו בשנים האחרונות ביו"ש. עסקות כאלו לא עוזרות לכך. עצוב מאוד לראות שמנהיגים כאן מקבלים החלטות לפי כמות הדמעות בעיניים של משפחות. אלו לא אמירות שאמורות לבוא מפי מנהיגים, הם אמורים לפעול לפי השכל".

בימים האחרונים הצטרפה משפחת שורשן למשפחות נוספות של נפגעי טרור להגשת תביעת נזיקין נגד הרוצחים. "במשפט הקודם שלהם, מדינת ישראל תבעה אותם. הפעם המשפחה היא שתובעת".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  26/10/2011   |   עודכן:  28/10/2011
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"זה ייגמר בבכי ובדם"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם_1
27/10/11 20:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"חתונה מושלמת" המועלית בבית צבי ברמת גן, היא הצגת בידור שתכליתה להצחיק, להצחיק ולהצחיק, מטלה הנושאת פרי והקהל גועה ,רוב הזמן, בפרצי צחוק היסטרי. המחזה חובר בידי הבריטי רובין האודן ואף הוצג לפני כמה שנים בהבימה ובימים אלה ממש שוב מועלה גם בלונדון.
26/10/2011  |  חיים נוי  |   כתבות
מרים זוהר, במשחק מבריק, עם המון עוצמה בשקט שלה, גורמת למחזה שהוצג כבר בזמנו בתיאטרון באר שבע, לנסוק אל על ולהפתיע בכל סצנה עוד ועוד, עד לשיא בסוף. צוות השחקנים שנבחר להצגה מתואם איתה בצורה הרמונית וקולחת. כל אחד עם האפיונים המיוחדים של הדמות שהוא ממלא, והעסיסיות שבטיפוסים הכה שונים. בימויו של משה קפטן יוצר קאסט מושלם ומתוקתק, כך שכל דקה בהצגה מפתיעה ומרתקת. והדרמה מבעבעת בשקט ותופסת אותך לאט-לאט בגרונך.
26/10/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
טיפ לילידי השבוע - ילידי השבוע, אתם יכולים להרשות לעצמכם להרגיש מאושרים כיוון שנראה כי אתם מקבלים מתנות מאנשים אחרים, קרובים לכם, שמשמחים את לבכם עד מאוד.
26/10/2011  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
שנת הלימודים האקדמאית כבר כאן. כולנו רוצות, להיראות מטופחות במינימום זמן שיש לנו בין "הנפילה" מהמיטה ועד ליציאה ממגורי המעונות.
26/10/2011  |  רוית אסף  |   כתבות
אחרי החגים יחזרו מאות אלפי עובדים לשגרה, מי למשרד ומי לשטח. החזרה, לא קלה. עובדים נדרשים לחזור למצב הצבירה שלפני החגים. אם לפני החגים היו במצב צבירה נוזלי, דינמי ותזזיתי, הרי שבחגים עברו לאנרגיית גז אוורירית ומתפשטת.
26/10/2011  |  שירית בן-ישראל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   עסקת שחרור שליט  /  מי ומי    / 
צה"ל משנה את מתכונת גיוס החרדים  /  אריאל כהנא
ולא לזנב  /  עדי ארבל
הותקף אנטישמית, ותרם כספי הפיצוי למשפחת פוגל  /  צביקה קליין
אסון טקטי - בשורה אסטרטגית  /  מוטי קרפל
להפסיק את מחול השדים  /  אסף גולן
ההורים לא אשמים  /  חגית ששר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il