|   15:07:40
דלג
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

חלם אקספרס

כספית ומשפטית אפשר שהרכבת הקלה הירושלמית עוד תתגלה כפרשת הולילנד שנייה ידוע שהמדינה התחייבה לפרוש לרכבת הקלה מעין רשת ביטחון ולפצות את חברת "סיטי פס", מפעילת הרכבת, אם מספר הנוסעים יהיה קטן מן המוסכם בינה ובין המדינה אלא שכל מה שכרוך ברשת הביטחון הזאת אינו שקוף, כמו גם מידע אחר באשר לרכבת הקלה, שנסתר מעין הציבור
13/11/2011  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
תנו לנשום [צילום: פלאש 90]

יש לערוך תחקיר מוסמך על הרכבת הירושלמית ולגולל את סיפורה המלא מאז התחילה הסאגה שלה לפני 12 שנה ועד ימינו אלה, לחשוף את האשמים ולתבוע מהם לתת את הדין - ציבורית ומשפטית, על מעשיהם.

"חלם אקספרס" - זאת הייתה כתובת הגרפיטי שריסס סטודנט ירושלמי על הרכבת הקלה שעמדה בלי נוע בגלל שביתה פתאומית של הנהגים בעיצומו של חג הסוכות. הבירה הייתה מוצפת בעשרות אלפי מבקרים שרוקנו את המזנונים והפיצוציות מסביב לתחנה המרכזית ושאבו מרבים מהם את שקית הביסלי ואת בקבוק הקולה האחרונים. קווי האוטובוסים קרסו מן העומס. אלפים עמדו ברחוב יפו ליד פסי הרכבת, הסתכלו ימינה ושמאלה בעיניים כלות, אך שום רכבת לא באה. למחרת, כשבאה סוף סוף, היא נראתה כנקניקיה כסופה הנעה באיטיות חלומית כמו באיזה לונה פארק סוריאליסטי מסרט של פליני, דחוסה בילדים חרדיים שנסעו בה הלוך ושוב מבוקר עד ליל, חופשיים משבט המלמד ומדפי הפרשה. רק צליליה של תיבת הנגינה האופראית הישנה חסרו שם, אך את מקומם מילאו קולותיהם של זמרים חרדיים השרים בהברה אשכנזית מקלטות שהושמעו לכבוד שמחת בית השואבה דרך רמקולים שהוצבו במגרש הריק, המלא קוצים, שבין בניין שערי צדק הישן ובית חברת "ערים" מערבה משם.

לפני החגים ובמהלכם היו תחנות הרדיו בישראל רוויות בתשדירי אזהרה מפני הרכבת הקלה, הנעה ברחבי ירושלים בלי קול, וכל מי שנפשו יקרה לו מוטב שיפקח עיין ויישמר מפניה. מילים אלו, ברחבי ירושלים, הן שהוליכו שולל את המוני המבקרים שהיו בטוחים כי העיר כולה מרושתת בפסי טראם כאילו אנו נמצאים בקהיר או באיסטנבול. מבחינת שטח, ירושלים היא אכן ענקית. היא משתרעת ממבואות בית לחם עד מבואות רמאללה וממעלה אדומים עד מבשרת ציון, ואם נרצה לראות את מבשרת ואת אבו גוש כפרבריה, ומעשית הם באמת כאלה, אפשר אפילו לומר כי היא מתחילה לגלוש במדרונות המערביים של הרי ירושלים בכיוון בית שמש ומודיעין. בתוך כל המרחב הזה יש קו אחד של רכבת שתחילתו בפסגת זאב וסופו בהר הרצל. מי שגר בפסגת זאב ועובד בהר הרצל מברך עליו, אך גם זה לא בטוח, מפני שהמסילה תפסה בקטעים מסוימים את מחצית רוחבו של הכביש הראשי בשכונה. תנועת המכוניות והאוטובוסים בפסגת זאב נעשתה קשה הרבה יותר, השכונה התמלאה ברמזורים חדשים ובלתי מתואמים ותושבי ה"פיסגה" מוצאים עצמם פקוקים כבר ליד ביתם שלהם. בנוהג שבעולם הכנסת רכבת אל תוך שכונה גורמת לעלייה במחירי הדירות בה, אך ב"פיסגה" זה לא קורה, לפחות לפי שעה. מעניין למה.

האם תביעה ייצוגית בדרך?

רחוב יפו, אשר במשך שנים נראה כמו רחובה הראשי של סטאלינגרד במלחמת העולם השנייה, נעשה עכשיו ריק ויפה, אם כי עדיין יש בו כמויות פסולת גדולות המחכות לפינויין, והוא יהיה עוד יותר יפה כשתיגמר בנייתם של מתחם סיידוף (בין השוק ובין שערי צדק הישן) ופרויקט "אפריקה ישראל" ברחוב הרב קוק הסמוך לכיכר ציון. אך היופי הזה הושג במחיר כבד שמקורו בשגיאה תכנונית קשה. רחוב אגריפס, המקביל לרחוב יפו מדרום, נעשה סתום כולו באוטובוסים שנעו עשרות שנים ברחוב יפו. רחוב אגריפס הוא צר בהרבה מרחוב יפו, רוחב המדרכה אינו מאפשר ליותר משני אנשים ללכת זה בצד זה, המדרכה מלאה תמיד ערימות סחורה הנפרקות אל תוך החנויות, הרחוב כולו דחוס בלקוחות של שוק מחנה יהודה, ומאז פורענות הרכבת הקלה (מבחינתו של רחוב אגריפס זוהי פורענות ממש) הפך הרחוב מעין מגרש חנייה לעשרות אוטובוסים תקועים שביניהם דחוקים אנשים שנדחפו מן המדרכה, שנאלצים ליטול נשימות עמוקות היישר מן המפלט של האוטובוס שאליו הם דבוקים שלא בטובתם. לא צריך להיות פרופסור לבריאות הציבור כדי להבין את השפעת המציאות הזאת על התחלואה של המוני הירושלמים. סביר להניח שתביעה ייצוגית כבר בדרך.

כספית ומשפטית אפשר שהרכבת הקלה הירושלמית עוד תתגלה כפרשת הולילנד שנייה. ידוע שהמדינה התחייבה לפרוש לרכבת הקלה מעין רשת ביטחון ולפצות את חברת "סיטי פס", מפעילת הרכבת, אם מספר הנוסעים יהיה קטן מן המוסכם בינה ובין המדינה. אלא שכל מה שכרוך ברשת הביטחון הזאת אינו שקוף, כמו גם מידע אחר באשר לרכבת הקלה, שנסתר מעין הציבור. הגיע הזמן שהציבור ידרוש ויקבל את כל המידע הנוגע לרכבת הקלה: כמה באמת היא עלתה, למה נמשכה העבודה שנים כה רבות, מי הרוויח מן ההתמשכות הבלתי הגיונית של העבודה, היכן נמצאים כיום הגורמים המרוויחים ומה עשו בכסף? איך גוייס כוח האדם? מהם סידורי ההגנה על הרכבת בשכונות הערביות? איך יפצו על הנזקים שסבלו וסובלים רחוב אגריפס וכל הנמצאים בו? איזה נזק נגרם למערכת התחבורה הציבורית ולהארכת זמן הנסיעה בה? בקיצור: יש לערוך תחקיר מוסמך ולגולל את סיפורה המלא של הרכבת הירושלמית מאז התחילה הסאגה שלה לפני 12 שנה ועד ימינו אלה, לנקוב בשמם של האשמים ולתבוע מהם לתת את הדין - ציבורית ומשפטית, על מעשיהם.

כעת מדובר על כך שתוך 5 שנים (למעשה זה ודאי יימשך 50 שנה) ייסללו עוד שני קווי רכבת בעיר הבירה שלנו: אחד יחבר את שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית, הר הצופים וגבעת רם, והאחר יעבור בין השכונות הצפוניות של ירושלים. נו, בחיאת. מי צריך רכבת בין שני הקמפוסים? הרי באחד לומדים רק מדעי הטבע ובאחר רק מדעי הרוח והחברה. מה יש לתלמיד היסטוריה לחפש בפקולטה לכימיה? לכו ותבדקו כמה סטודנטים שעולים על קו 9 בהר הצופים אכן נוסעים בו כל הדרך עד גבעת רם ולהפך. האומנם בשביל כמה חבר'ה שנוסעים לחפש חתיכות בקמפוס האחר בונים רכבת? רבותינו אבות העיר: בבקשה-בבקשה, תרחמו כבר על העיר הדוויה הזאת ותפסיקו להרוס את רחובותיה ולהפוך את תושביה לעכברים משתעלים החיים בתוך אתר בנייה נצחי. היום כבר כולם יודעים: אתם לא מסוגלים לעשות רכבת כפי שעושים אותה בעולם הגדול. די, עשיתם מספיק. תניחו כבר לרכבת הכבדה הזאת.

הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  13/11/2011   |   עודכן:  15/11/2011
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חלם אקספרס
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וזה רק ממשיך
13/11/11 20:40
2
יוסי מזרחי
14/11/11 08:55
3
יוסי מזרחי
14/11/11 09:08
4
ניררררררררררר
20/11/11 16:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שעבר זה כבר נהפך לבדיחת הכלל. מה שידוע זמן רב בשוק, הפך והרבה בזכות אומץ ליבה הציבורי של השופטת נילי ארד לעובדה קיימת, וקשה שלא להתעלם מזה יותר. ההסתדרות במתכונתה הנוכחית, פשוט מיותרת ואולי הרבה מעבר לכך, היא פשוט בולמת את התפתחות המשק ובעקיפין גם את התפתחות העובדים, שכרם ומעמדם במשק.
13/11/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
שתי ידיעות קצרות הביאו אותי לשאול לאן נעלמו הערכים. באחת זוג מאלעד שבשאיפתם להרביץ תורה בילדיהם לא חסכו מארבעת צאצאיהם את נחת ידם, ובשניה גבר בן 40 מאשדוד שהיכה את אביו בן ה-90 בגדר כבד את אביך ואת אימך. שני המקרים מתרחשים בבית, במקום המוגן, ממנו סופגים ערכים לחיים. חינוך מהבית חשוב לחיים ואם זהו החינוך של הזוג, מה ילמדו ילדיהם?.
13/11/2011  |  גיל נתן  |   מאמרים
בית המשפט העליון בהרכב קטלני, אימץ את כל הקביעות של בית המשפט המחוזי והשאיר את ההרשעה ואת העונש על-כנו ורק הוסיף דברי ביקורת על התנהלותו של קצב, על מהימנותו ואישיותו ושלל את גרסת הסנגוריה המשנית (על יחסים בהסכמה) - ובעקיפין על קו ההגנה. העליון, גם העביר ביקורת נוקבת על התנהלות התקשורת בפרשת קצב.
13/11/2011  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
סוגית הפצצת הכורים הגרעיניים באירן יש לה היבט אחר מאשר אם הפגיעה בהם תשים לאל את תוכנית הגרעין של טהרן, או תעכב במידה ניכרת את התהליך. מה המחיר שישלם העורף בישראל, זה שחוסנו לא יעמוד לו, אם ייהפך לחזית שבה הקורבנות בהרוגים ובפצועים עלולים להגיע לרבבות (ולא לפחות מ-500 כהערכת שר הביטחון), ויסודות המדינה יעברו זעזוע קשה ללא תקדים. יש מכנה משותף אחד לשתי מדינות עוינות, כמו אירן וישראל. אף עם לא רוצה להתאבד. ישראל אומנם ירדה בשלב זה מעץ התקיפה בעקבות דוח סבא"א, בשעה שהכדור עובר לארה"ב ולמערב אירופה, אך מעניין לערוך סקר ארצי מעמיק בנקודה זאת, במסגרת הדיון הציבורי המבורך בנושא זה.
13/11/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
גזירת הפינוי המרחפת מעל גבעת אסף, גבעת האולפנה, עמונה ומגרון מדירה שינה מעיניהם של רבים, ובצדק רב. יש כאלה שלא רק מדברים אלא גם עושים, והם ראויים כמובן לכל הכבוד וההערכה.
12/11/2011  |  יואב שורק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי    / 
מדבר המוות  /  מרדכי קידר
איום ההשמדה של עזאם  /  דוד ברנט, אפרים קארש
יושר אקדמי - מי צריך אותו  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il