|   15:07:40
דלג
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

מדרום מתפתחת הרעה

השינויים המדיניים והביטחוניים שחלו במצרים מאז ראשית אירועי "כיכר תחריר", הסיטו את תשומת לב הממשל המצרי מהמתרחש במרחב סיני, והפכו את מה שהיה עד לא מכבר הגבול השקט ביותר של ישראל מזה 30 שנה, לאתגר ביטחוני מורכב עבורה
22/11/2011  |   יורם שוייצר   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
גבול חם [צילום: AP]

ההתפתחויות בגבול המצרי בשנה האחרונה מחייבות את ישראל להתייחס אליו כגבול חם ולהיערך בו באופן שונה מבעבר.

לאחרונה דווח כי השלטונות המצריים עצרו חמישה אנשים, ביניהם מוחמד עיד מוסלח חמד, מנהיגו של הארגון "אל-מוג'הידין אל-תכפירין". ארגון זה הוקם בראשית 2011, בעקבות טלטלת "כיכר תחריר", שהביאה לסילוקו מהשלטון של הנשיא חוסני מובארק, ולפירוק מנגנוני ביטחון הפנים רבי העוצמה. האחרונים היו אלו שדיכאו ביד קשה וביעילות רבה את פעילות הארגונים האיסלאמיסטיים במדינה ופירוקם הותיר חלל במערכה שנוהלה על-ידי השלטונות נגד הטרור האיסלאמי במדינה. מעצר החשודים חשף את דבר קיום הארגון החדש, ואת מעורבותו בשורה ארוכה של פעולות טרור שמקורן בסיני - ובהן שבע התקפות על הצינור המוביל גז ממצרים לישראל ולירדן, פגיעות באנשי ממשל, שוטרים ותחנות משטרה באזור אל-עריש ובפיגוע בדרום ישראל ב-18 אוגוסט 2011.

הארגון החדש הכריז על עצמו ביולי האחרון כזרוע של אל-קאעידה באמירות של חצי האי סיני, הצהיר על כוונתו להחיל את חוקי השריעה בשטחי האמירות שהקים ודרש את סילוקם של כל כוחות הביטחון המצריים ושל הגורמים הזרים מהאזור. הקמת הארגון ופעילותו ביטאו את אחת הסכנות הטמונות בהתפתחויות העלולות לנבוע מאירועי ה"אביב הערבי", ובעיקר התגברות כוחם של גורמי הג'האד העולמי באזורים בעלי שליטה ממשלתית רופפת. בנוסף, ייתכן כי הדבר מבטא ניסיון מצידו של איימן אל-זוואהירי המצרי, יורשו של בן-לאדן ומנהיגו החדש של ארגון אל-קאעידה, למקד מאמצים מיוחדים בהגשמת חזונו ההיסטורי להפוך את מצרים כולה למדינה הכפופה לחוקי ההלכה האיסלאמית, ולסמנה כראש חץ למהפכות דומות ברחבי העולם המוסלמי.

השינויים המדיניים והביטחוניים שחלו במצרים מאז ראשית אירועי "כיכר תחריר", הסיטו את תשומת לב הממשל המצרי מהמתרחש במרחב סיני, והפכו את מה שהיה עד לא מכבר הגבול השקט ביותר של ישראל מזה 30 שנה, לאתגר ביטחוני מורכב עבורה. בקרב גורמי הביטחון בישראל רווחת מזה כמה חודשים התפישה כי מרחב סיני הפך, במידה רבה, לשטח הפקר, המשמש מאגר של אמצעי לחימה מתוחכמים, המוברחים מלב מצרים ומלוב, ומאוכלס בפעילי טרור בעלי השקפת עולם רדיקאלית וחסרת פשרות - לרבות גורמים בדווים קיצוניים, שאימצו את התפישה הסלאפית-ג'האדיסטית. אומנם בעבר גורמים מסוימים מקרב הבדווים בסיני כבר נטלו חלק בהתקפות טרור ראוותניות בנואיבה, ב-ראס א-שטן ובשארם אל שייח, בין השנים 2004-2006, אולם כוחות הביטחון המצריים הצליחו לנטרל את המשך פעילותם תוך ביצוע מעצרים נרחבים בקרב החמולות שהיו מעורבות בפיגועים.

כך, לפעילות הטרור המתבצעת על-ידי ארגונים סלאפיים מעזה כלפי ישראל, בעיקר באמצעות ירי רקטות ומרגמות, ניסיונות מיקוש ותקיפת סיורים, נוספה סכנה גוברת של שיתוף פעולה בין גורמי הטרור בעזה לבין אלה הפועלים בסיני. ביטוי מוחשי ומאתגר במיוחד לכך ניתן היה למצוא בהתקפת הטרור שבוצעה באילת ב-18 באוגוסט 2011. בהתקפה זו נהרגו 8 ונפצעו 28 ישראלים ו-8 מצרים (שלושה מהם כתוצאה מפעולת התאבדות של התוקפים וחמישה שנפגעו מאש הנגד של צה"ל בתגובה לירי שבוצע נגד כוחותיו מהצד המצרי). מתחקיר צה"ל מסתמן שההתקפה בוצעה בשיתוף פעולה מבצעי - תקדימי בהיקפו - בין אנשי ועדות ההתנגדות העממית מעזה, ארגון שהתפלג משורות הפת"ח ואימץ בשנים האחרונות את התפישה הסלאפית, לבין הארגון המצרי.

ביטול הסכם השלום
ההתקפות החוזרות ונשנות מצד גורמי הטרור הסלאפיים בסיני, נגד ישראל ונגד מצרים, נועדו להוביל לביטולו של הסכם השלום בין שתי המדינות באמצעות יצירת פרובוקציות מסלימות
▪ ▪ ▪

התקיפה נשאה אופי של פעולה צבאית סדורה לכל דבר ועניין והופיעו בה סימני ההיכר של אל-קאעדה ושותפיו: רמה מבצעית גבוהה ביותר, תכנון קפדני וממושך, נחישות התוקפים ודבקותם במשימה. הכוח התוקף מנה כ-15 מחבלים, מתוכם נהרגו 13 בעת ההתקפה. חוליה תוקפת אחת התמקמה בצד הישראלי ויצרה מסדרון אש לאורך הכביש המוביל לאילת אותו כיוונה לאזרחים ישראלים. שתי חוליות גיבו אותה בצד המצרי של הגבול וחוליה נוספת ארבה לכוחות הביטחון הישראלים בשטח סיני, כשאנשיה חמושים בטילים נגד מסוקים. התכלית האסטרטגית של הפעולה, המסתמנת מאופן ביצועה, הייתה למשוך את ישראל לתגובה צבאית בתוך שטח מצרים, בשאיפה לעורר תגובה מצרית פוליטית חריפה. מטרה זו הוגשמה בחלקה כאשר הירי הישראלי לשטח סיני גרם להרג של חמישה חיילים מצרים, ועורר תגובות זועמות בציבור המצרי ובקרב אישים בהנהגה המצרית העוינים את ישראל. אך ישראל לא התפתתה לתגובה חריגה מדי בעזה, שעלולה הייתה להחריף את התגובה הציבורית במצרים, אלא שיתפה פעולה עם מצרים בתחקיר הפרשה, ואף התנצלה על מות החיילים.

ההתקפות החוזרות ונשנות מצד גורמי הטרור הסלאפיים בסיני, נגד ישראל ונגד מצרים, נועדו להוביל לביטולו של הסכם השלום בין שתי המדינות באמצעות יצירת פרובוקציות מסלימות, פגיעה ממוקדת באינטרסים הכלכליים ההדדיים של מצרים ושל ישראל (בראשם ההסכם על אספקת הגז), והידוק הקשרים עם קבוצות סלאפיות-ג'האדיסטיות בעזה. שיתוף פעולה מבצעי ואידיאולוגי בין הסלאפים המצרים לעמיתיהם העזתים מהווה קריאת תגר גם כנגד שלטון החמאס בעזה. כול אלה עלולים להוביל למלחמה רחבת היקף בדרום, שאינה רצויה לישראל ולחמאס, ואף לדרדר את היחסים הצבאיים והמדיניים בין השלטון החדש במצרים לבין ישראל.

ההתפתחויות בגבול המצרי בשנה האחרונה מחייבות את ישראל להתייחס אליו כגבול חם ולהיערך בו באופן שונה מבעבר. קו הגבול הארוך והמדברי, הקרבה לרצועת עזה ותנאי הסכם השלום עם מצרים, שהביאו לשקט מירבי בתקופת שלטונו של מובראק, מגבילים את יכולת הפעולה הצבאית הישראלית מול מרחב סיני. על-רקע זה האיצה ישראל בחודשים האחרונים את בניית גדר הגבול מחדש, תגברה את כוחותיה לאורך הגבול נטול הגדר וכן הציבה מפקדה חטיבתית סדירה בגזרה הדרומית של הגבול, המאוישת בידי חטיבת הנח"ל.(עמוס הראל, הארץ, 11 בנובמבר 2011) גם דברי הרמטכ"ל על האפשרות, כי המצב בדרום עלול להסלים למערכה חדשה בעזה, והכוננות המוגברת של צה"ל וכוחות הביטחון אל מול סיני, מחייבים ערנות מדינית במטרה למנוע מישראל למעוד במארבים אסטרטגיים שיוזמים גורמי טרור שונים, המבקשים לא רק לפגוע באזרחי ישראל ובחייליה אלא גם לסבך אותה בלחימה בעצימות גבוהה בשתי הגזרות בדרום. מבחינתה של ישראל, שליטה ביטחונית אפקטיבית מצרית על המתרחש בסיני והימנעות מהסלמה צבאית ומדינית הם אינטרס ישראלי ומצרי משותף, ונראה שהאתגר הזה צפוי לשוב ולעמוד בפניה בעתיד הלא רחוק.

יורם שוייצר הוא ראש פרויקט הטרור וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

אילונה דרינדין היא מתמחה בפרויקט הטרור במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  22/11/2011   |   עודכן:  22/11/2011
יורם שוייצר, אילונה דרינדין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אהוד יערי / Ehud Yaari   אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel   אוסאמה בן-לאדן   אוסאמה חמדאן   אחמד בן חליפה אל-ת'אני / Hamad  Bin Khalifa Al Thani   אחמד יאסין   אחמד מוחמד שפיק זכי   איברהים מחלב / Ibrahim Mahleb   איסמעיל הנייה   בנדטה ברטי / Benedetta Berti   בניית אתרים   גבי סיבוני / Gabi Siboni   גדעון לוי / Gideon Levi   גלעד שר / Gilead Sher   דוד סימן טוב / David Siman-Tov   חאלד משעל   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חוסני מובארק   חסן נסראללה   חסן רוחאני   יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky   יורם שוייצר / Yoram Schweitzer   יפתח שפיר / Yiftah Shapir   מוחמד אל-בראדעי   מוחמד דף   מוחמד  מורסי    מוחמד ניזאל   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מוסא אבו-מרזוק   מחמוד א-זהאר   סמדר פרי / Smadar Peri   עבד אל-פתאח א-סיסי   עדלי מנסור   עודד גרנות   עימאד אל-עילמי   עלי חמנאי   עמוס הראל   צבי יחזקאלי   צבי מגן / Zvi Magen   קובי מיכאל / Kobi Michael   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רון לאודר   רנטיסי עבד אל-עזיז   שלמה ברום / Shlomo Brom   שמעון שטיין / Shimon Stein   שרה פיינברג / Sarah Fainberg   תמאם סלאם / Tamam Salam 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדרום מתפתחת הרעה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המצרים ידאגו
22/11/11 18:00
2
פלא יועץ
23/11/11 14:41
 
אהוד ברק
24/11/11 01:12
 
אלעד ריצ'י
24/11/11 23:02
3
שאול אבידור
23/11/11 19:02
4
אין לזה תרופה
24/11/11 00:38
5
ישמעאל
24/11/11 07:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי חצי אנגסטרם, שיר נפלא, שכחו, שירות עם ניסוח רע, לא-מספק ושינוי בטעם
22/11/2011  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
כאשר הוועדה המקומית רוצה בטובתו של יזם או אדריכל, היא מאשרת את תוכנית הבקשה להיתר במהירות הבזק וללא הקפדה יתירה, ואף אם מתעוררת התנגדות, שנדחית, מן הסתם - הוועדה מורה ליזם / לאדריכל המקודם על ידה להכין תוכנית שינויים, תוכנית - שאותה היא תאשר ללא דיון ותוך עקיפת זכות המתנגדים לבדוק את התוכנית החדשה; כל טענות ההתנגדות הראשונה אשר התקבלו, נכללות במסגרת תנאי ההיתר, וכך נעקפת בדיקה חוזרת של המתנגד.
22/11/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
סקרי דעת הקהל הם המנוע המשפיע ביותר בנוסף לתקשורת, על עיצוב דעות והלכי רוח בציבור האזרחים והצרכנים, בתחומים רבים בחיים. כל מי שמשווק דבר מה, החל במוצרים וכלה בדעות ורעיונות, ניזקק ונעזר בסקרי דעת קהל.
22/11/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
קבלתם של התיקונים הנוכחיים המוצעים בחוק לשון הרע מהווה ללא ספק פגיעה חמורה בחופש הביטוי בישראל. העלאת סכום הפיצויים שישלם כלי תקשורת לתובע, גם כשלא תוכח כל גרימת נזק, לגובה של 300 אלף שקלים תחסום כמעט בצורה הרמטית את היכולת של כתבים לערוך תחקירים ותמנע במקרים רבים כל יכולת תקשורתית אמיתית להילחם בעוולות ובשחיתויות שלטוניות.
22/11/2011  |  אסף גולן  |   מאמרים
שר החוץ הקפיץ את הנורמות ההתנהגותיות המקובלות בגנון של ביבי לרמה חדשה. ממרומי תפקידו הממלכתי גזר השר את קשרי היחסים שבין משרד החוץ לבין ארגון הביון הישראלי בגנון של ביבי נפל דבר: הילד הרע שחובט בכולם, עשה "צ'ילבה" לילד עלום שם. ואז, הילד הרע קיבל את מה שרצה מלכתחילה - ליטוף לאגו, זריקת נרקיסיזם, משכך פרנויה וכמה "גימלים"
22/11/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הפיכה במצרים (2011)  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
למי צלצלו הפעמונים: דוח סבא"א   /  אפרים אסכולאי
סוריה והליגה הערבית: פוליטיקה של זהויות  /  מרק הלר
ההתמודדות עם היכולת הגרעינית של אירן  /  אפרים אסכולאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il