|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

גיבוי רוסי לאירן וסוריה - על מה ועד כמה

לא מן הנמנע, ששיקולים של 'כבדהו וחשדהו' הניעו את רוסיה כבר בעבר לפעול נגד אירן בשיתוף עם המסגרות הבינלאומיות לרבות הצטרפותה של רוסיה למשטר הסנקציות הבינלאומי נגד אירן בשנת 2009, שלווה בתגובות נזעמות של אירן ובמתיחות רבה ביחסים בין השתיים
24/11/2011  |   צבי מגן   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
משמרת את מעמדה [צילום: AP]

בין רוסיה לסין כבר מתנהלת תחרות, בחלקה גלויה, על ההשפעה העתידית באזור.

בשנים האחרונות הפכה רוסיה, למעשה, לשומר הסף של אירן וסוריה מפני הלחצים של הקהילה הבינלאומית. המדינות הללו, יחד עם חיזבאללה וחמאס, מוכרות כ"ציר הרשע", האנטי מערבי (והאנטי ישראלי, כמובן), המקדש מאבק בסדר העולמי לקידום היעדים הרדיקליים של חבריו. אולם, בשלב הנוכחי, המתאפיין בלחץ הבינלאומי על סוריה, על-רקע הדיכוי האלים של ההתקוממות העממית המתחוללת בה, ובהתפתחות המלווה את פרסום הדוח של סבא"א בעניין תוכניתה הגרעינית של אירן, יש להבחין בין שני המקרים.

במקרה הסורי, מדובר באפשרות של התערבות כוחנית מבחוץ (למעשה של נאט"ו) לבלימת אלימות המשטר הסורי ולמעשה, בהפלתו. ההגנה הרוסית הנמרצת על סוריה נובעת מעניינה של רוסיה להתייצב מול המערב בתחרות על ההשפעה במערכת הבינלאומית. רוסיה מזהה את סוריה כפרטנר אסטרטגי שלה, המעניק לה, לצד היתרונות המדיניים מול המערב, גם יתרונות ביטחוניים, בעיקר בזכות השימוש בתשתיות סוריות צבאיות (החשוב שבהן הוא נמל טרטוס, שהפך לבסיס הצי הרוסי בים התיכון).

אף שרוסיה פועלת לטרפד כל אפשרות למעורבות בינלאומית ישירה בסוריה, נראה, שהיא עצמה מודעת מזה זמן לאפשרות של קריסת משטרו של אסד, גם ללא התערבות חיצונית. לכן, לשימור מעמדה העתידי במדינה זו, רוסיה פעלה בשני מישורים: במישור ההסברתי, על-ידי העברת מסרים פומביים למשטר הסורי, בדרישה להימנע מהאלימות המופרזת, ובמישור המעשי, על-ידי קיום קשר עם מנהיגי האופוזיציה הסורית. בכך נערכת רוסיה לקיצו האפשרי של המשטר הנוכחי, תוך הכשרת הדרך לשיתוף פעולה עם המשטר העתידי.

לא כך נראים, לפחות עד לאחרונה, העניינים האירניים. התמיכה הרוסית באירן אחרי פרסום דוח סבא"א דווקא התגברה. זאת, חרף הפיכתה של זו לאיום אסטרטגי בינ"ל בשל תמיכתה בפעילות האיסלאם הרדיקלי ובעיקר, בשל תוכניתה הגרעינית, הנכנסת לישורת האחרונה. רוסיה, שהתמידה במשך שנים בבלימת הלחצים על אירן, ממשיכה לזהות אותה כמנוף חיוני לקידום האינטרסים שלה, בהיותה, להבנתה, מדינת מפתח במזרח התיכון. זאת, בזכות משקלה הגיאו פוליטי, מדיניותה הידידותית כלפי רוסיה, תוך הימנעות מלאתגר אותה בנושא האיסלאמי בשטחה ואזורי האינטרסים שלה. מבחינתה של רוסיה אירן היא שחקן אזורי מרכזי, גם בשל השתייכותה לציר האנטי מערבי במזרח התיכון ("ציר הרשע"). יתרה מכך, התמיכה הרוסית באירן הפכה אותה למחוזרת על-ידי המערב, הזקוק נואשות לשיתופה בהכלת האמביציות האירניות בתחום הגרעיני. רוסיה, מצידה, מצליחה למנף מגמה זאת לטובת שדרוג מעמדה הבינלאומי.

אולם, בסופו של דבר, התמיכה הרוסית היא לא כל כך פרו-אירנית, כמו שהיא אנטי- מערבית, כאשר אירן משמשת ככלי העיקרי לקידום מגמה זו. כיום הגיבוי הרוסי שניתן לאירן ושנראה איתן, עומד במבחן מחודש בעקבות פרסום הדוח של סבא"א. ביחסי רוסיה - אירן גם בעבר לא חסרו עליות ומורדות. אך לרוב הן מגשרות על המחלוקות, כי להן עניין הדדי בשיתוף הפעולה, שגובר על השיקולים האחרים. יחד עם זאת, לרוסיה יש גם די סיבות להיזהר מפני אירן. הבולטת שבהן היא החשש מפני התנהגות אירנית בלתי צפויה בעתיד, לאחר שזו אכן תשיג יכולת גרעינית. נראה, שאין זה מהאינטרס של רוסיה לראות את אירן כמעצמה גרעינית. זאת, לא רק בשל ההשלכות האסטרטגיות הישירות על ביטחונה של רוסיה, אלא גם ובעיקר בשל החשש מפני הכוונה האירנית למנף נשק זה להתבססות כמעצמה, על כל ההשלכות הגיאו פוליטיות הנגזרות מכך לאזור, לרבות פגיעה באינטרסים הרוסיים. כל זאת, נוסף על החשש לקריסת המערכת הבינלאומית לבקרת הנשק, החשובה לרוסיה.

האינטרס הרוסי
רוסיה נפגעה קשות מתוצאות תהליך מהפכות "האביב הערבי". המשטרים הידידותיים לרוסיה קרסו והעתיד צופן אי ודאות לגבי המגמה הצפויה - איסלאמית או דמוקרטית
▪ ▪ ▪

לא מן הנמנע, ששיקולים אלה של 'כבדהו וחשדהו' הניעו את רוסיה כבר בעבר לפעול נגד אירן בשיתוף עם המסגרות הבינלאומיות (כמו התמיכה במרבית החלטות האו"ם בנושא אירן, השתתפות בפעילותן של סבא"א והשישייה הבינלאומית (5+1), לרבות הצטרפותה של רוסיה למשטר הסנקציות הבינלאומי נגד אירן בשנת 2009, שלווה בתגובות נזעמות של אירן ובמתיחות רבה ביחסים בין השתיים. אבל בתמורה להתנהלותה זו זכתה רוסיה בגמול אמריקני נאות, בדמותה של תוכנית "האתחול", במסגרתה הוענקו לרוסיה הטבות מדיניות מפליגות.

אם כן, מדוע נמשכת ההתנגדות הרוסית הנוכחית למאמץ הבינלאומי לבלום את תוכנית הגרעין האירנית, לפחות עד לאחרונה? ניתן למנות לכך כמה סיבות:

א. האינטרס הרוסי המוביל הוא, על-אף הכול, התבססותה כמעצמה משפיעה במזרח התיכון תוך תחרות עם המערב. בהקשר זה אירן הינה פרטנר עיקרי לרוסיה בעיצוב הציר האנטי מערבי. נפילת המשטר האירני, בעקבות הגברת הלחצים עליו, תביא לקריסתו של הציר הזה ותוריד לטמיון את מאמציה של רוסיה עד כה.

ב. רוסיה נפגעה קשות מתוצאות תהליך מהפכות "האביב הערבי". המשטרים הידידותיים לרוסיה קרסו והעתיד צופן אי ודאות לגבי המגמה הצפויה - איסלאמית או דמוקרטית - שתיהן לא נוחות לרוסיה. בהקשר זה נותרו אירן וסוריה קו הגנה אחרון של אינטרסים רוסיים במזרח התיכון.

ג. בין רוסיה לסין כבר מתנהלת תחרות, בחלקה גלויה, על ההשפעה העתידית באזור. סין, הזקוקה נואשות למקורות אנרגיה מהמזרח התיכון, לא תהסס לתפוס את מקומה של רוסיה ולהחליפה כשחקן מרכזי, היה וזו תפנה את מקומה.

אך מכל האמור אין להסיק שעמדותיה של רוסיה אינן ניתנות להשפעה ולשינויים. גם בעבר בנסיבות דומות, הצטרפה זו לסנקציות כאשר נוצרו התנאים המתאימים לכך, קרי, הוצעה לה תמורה ראויה. לכן, לא מן הנמנע, שגם הפעם ההתנגדות הרוסית להכבדת היד הבינלאומית נגד אירן נובעת משיקולים דומים. ייתכן מאוד שהצעת תמורה ראויה אפשרה גם הפעם הענות רוסית לשיתוף פעולה ענייני עם המערב.

בעניין זה מסתמן, ששיתוף הפעולה הזה החל בפועל. תחילה רוסיה העלתה הצעה חדשה לפתרון הנושא האירני, שלא התקבלה באהדה יתרה, בדמותה של היוזמה "צעד תמורת צעד", המציעה דיאלוג דיפלומטי עם אירן, רצוי בשושבינתה של רוסיה. בהמשך, באה הודעתו האופטימית של הנשיא אובמה, בעקבות פגישתו עם הנשיא מדבדב, בכנס בהוואי (ב-12 בנובמבר 2011), לפיה ארצות הברית פועלת בנושא האירני בתאום עם רוסיה. בימים שלאחר מכן פורסמה סדרת הודעות המאשרות, שצפויה נכונות רוסית וגם סינית, הפועלת בנושא זה בתאום עם רוסיה, לפעול יחד עם ארצות הברית לטיפול בתוכנית הגרעינית האירנית. אם לשפוט לפי ההחלטות האחרונות של הקהילה הבינלאומית וההצהרות השונות של רוסיה וסין, נראה ששיתוף הפעולה הרוסי והסיני עם ארצות הברית, כבר הושג באורח חלקי. כדאי לציין, שבאותו מעמד, בכינוס בהוואי, הוכרז על-ידי הנשיא אובמה, שרוסיה תתקבל כחברה בארגון הסחר העולמי (WTO). בהתחשב בעובדה, שזו מנסה להגיע למעמד זה מזה שני עשורים ללא הצלחה, בעיקר בשל התנגדותה של ארצות הברית, נראה שהודעה זו אינה מקרית ואפשרי שהוצעה לרוסיה, כדי להסיר את התנגדותה בנושא האירני. אומנם רוסיה הביעה את התנגדותה לגבי החלטת ארצות הברית בשיתוף בריטניה וקנדה על הסנקציות החדשות, שלא באמצעות מועצת הביטחון שם לרוסיה יש זכות וטו, אולם סביר שעוד נתבשר על שינויים במדיניותה של רוסיה בסוגיה זו.

תאריך:  24/11/2011   |   עודכן:  24/11/2011
צבי מגן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גיבוי רוסי לאירן וסוריה - על מה ועד כמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יקום העם, יתעורר משנת הבלהות הזו, ויעשה מעשה. יעמוד על זכותו לישון טוב, בזמן שנבחריו עובדים עבורו ולא הוא עבורם. ועד אז, העם ישן רע. ממש רע. חיים רעים ביום ובלי זכות לישון טוב בלילה. ולאור החידוש שהטילה הכנסת אל החבילה הרעה הזו, עם חוק לשון הרע, רשאי העם להעביר בעצמו את החוק המשלים מטעם העם: חוק לישון רע התשע"ב – 2011
24/11/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
הנשיא השלישי של ארה"ב תומאס ג'פרסון (1826-1743), מי שנחשב מהאבות המייסדים של האומה האמריקנית, ביטא פעם את יחסו החיובי לתקשורת, כשהשמיע את האמירה בת-האלמוות: "אילו הייתי נאלץ לבחור בין מדינה שיש בה ממשלה ואין בה עיתונות, לבין מדינה שיש בה עיתונות ואין בה ממשלה הייתי בוחר באפשרות השנייה". האיש שחיבר את הכרזת העצמאות האמריקנית, הבין כבר לפני למעלה ממאתיים שנה, כי במדינה המודרנית שבה מרוכז כוח עצום בידי השלטון וקבוצות אליטות למיניהן, הגורם היחיד שיוכל להציל את האיש הקטן מעריצות השלטון והאליטות, היא העיתונות.
24/11/2011  |  מנחם רהט  |   מאמרים
כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו אֶת דִּבְרֵי אָבִיו וַיִּצְעַק צְעָקָה גְּדֹלָה וּמָרָה עַד מְאֹד וַיֹּאמֶר לְאָבִיו בָּרֲכֵנִי גַם אָנִי אָבִי.וַיֹּאמֶר בָּא אָחִיךָ מִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶךָ... וַיֹּאמַר הֲלֹא אָצַלְתָּ לִּי בְּרָכָה? וַיַּעַן יִצְחָק וַיֹּאמֶר לְעֵשָׂו הֵן גְּבִיר שַׂמְתִּיו לָךְ וְאֶת כָּל אֶחָיו נָתַתִּי לוֹ לַעֲבָדִים וְדָגָן וְתִירֹשׁ סְמַכְתִּיו וּלְכָה אֵפוֹא מָה אֶעֱשֶׂה בְּנִי? וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל אָבִיו הַבְרָכָה אַחַת הִוא לְךָ אָבִי, בָּרֲכֵנִי גַם אָנִי אָבִי, וַיִּשָּׂא עֵשָׂו קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ. (בראשית פרק כ"ז פסוקים ל"ד-ל"ח).
24/11/2011  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
"מי ישמור על השומרים?", תהה יובנליוס, משורר רומאי בן המאה הראשונה והשנייה לספירה. כאשר קוראים את פסק-דינו של מיכאל שפיצר בנושא שכרם של המתמחים בבתי המשפט, אתה תוהה: מי ישפוט את השופטים?
24/11/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לאחרונה דווח על ארוחת ערב חגיגית ומפוארת שנערכה בביתה של ציפי לבני, מנהיגת מפלגת קדימה. ארוחה שעלותה 950 שקל לסועד. כל זאת בכספי ציבור-מימון מפלגות - במסגרת גיבושון לחברי הכנסת של קדימה הנאמנים ללבני.
24/11/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il