|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הסימנים למהומות החלו כבר בשלהי 2008 [צילום: AP]

העקבות מוליכים למפרץ

טענותיה של דמשק על-כנופיות הנשלטות מרחוק ופועלות כנגד צבא סוריה התקבלו עד כה בביטול, אך שיחות עם גולים סורים מספקות סימנים לכך שאולי יש דברים בגו. החצים מצביעים: קטר
05/12/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
קשר בלתי פתור
האם יש קשר בין שתי התופעות - בין מה שנתפש עד כה כטענה חסרת בסיס של סוריה על "כנופיות חמושות" עלומות החותרות תחת אושיות השלטון בסוריה, ובין גלגולה החדש של קטאר כשחקנית אזורית רבת השפעה

אחת התעלומות הבלתי פתורות במהלך ההתקוממות בסוריה היא התעקשותו של המשטר בדמשק על כך שמאחורי המרד העממי עומדות "כנופיות חמושות". איש לא התייחס עד כה ברצינות לטענה, מה גם שמאז פרוץ ההתקוממות לא סיפק המשטר הסורי ולו שמץ הוכחה לטענה. אולם כעת מתחילים להצטבר רמזים המלמדים שלמה שנראה כטענה בגרוש של דיקטטורה במצור יש אולי בסיס במציאות. החצים מובילים לנסיכות קטר במפרץ הפרסי.

קטר כבר מזמן אינה נסיכות מפרץ זערורית עם תחנת טלוויזיה מובילה. מאז פרוץ 'האביב הערבי' מצליח שליט קטר, השייח' חמד בן חליפה א-ת'אני, לרתום את משאבי הנסיכות ואת עוצמתה התקשורתית של תחנת הבית שלה, אל-ג'זירה, ליצירת השפעה מדינית ופוליטית הרחק מעבר לגבולותיה.

קטר ניסתה בשנים האחרונות ללא הרף למנף את מעמדה המדיני - בין השאר ניסתה לתווך בין אש"ף לחמאס ולפתוח משרד אינטרסים ישראלי בדוחה - אולם בקיץ האחרון הפכה לשחקנית מרכזית במהפכה הלובית. קטר הובילה את שיתוף הפעולה בין הליגה הערבית לנאט"ו, שהוביל לנפילת משטרו של קדאפי.

תחושת המשחק במגרש של הגדולים מתאימה מאוד לאמיר קטר. כך, גם בשבוע שעבר הייתה זו קטר שהובילה בליגה הערבית את המהלך להטלת סנקציות על סוריה, שלא רק מבודדות אותה מן העולם הערבי אלא מביאות אותה אל סף התערבות בינלאומית.

השאלה שמועלית כאן היא האם יש קשר בין שתי התופעות - בין מה שנתפש עד כה כטענה חסרת בסיס של סוריה על "כנופיות חמושות" עלומות החותרות תחת אושיות השלטון בסוריה, ובין גלגולה החדש של קטר כשחקנית אזורית רבת השפעה.

רמזים דקים

דינמיקה מוכרת
שמעתי על מקרה שהתרחש בשנה שעברה באיזור לטקיה. קבוצה במדי הצבא הסורי נכנסה לאחד הכפרים באזור וטבחה בתושביו ללא רחם. זמן לא רב אחר כך, כאשר הגיע הצבא הסורי האמיתי, יצאו תושבי הכפר שנותרו בחיים ממחבואם וחיסלו את הכוח עד אחרון החיילים. הדינמיקה הזו נשמעת מוכרת גם מחודשי ההתקוממות הראשונים בסוריה

בשבועות הראשונים להתקוממות, הטענה המרכזית הייתה שאל-ג'זירה, תחנת הבית של קטאר, לא מסקרת את ההתקוממות אלא מובילה אותה. בדמשק פעלו בנחישות והתוצאה הייתה שאל-ג'זירה - ועמה העיתונות בכלל - סולקה מן הזירה. אולם השטח סירב להירגע, ואז צפה המנטרה של "כנופיות חמושות" המלווה אותנו מאז. יש לשים לב, המשטר בדמשק נזהר מאוד מלתאר את הכנופיות כ"איסלאמיסטיות", ככל הנראה מתוך הבנה שתיאור כזה - בין אם הוא נכון ובין אם לאו - עלול למשוך לשטח רדיקלים איסלאמיים ולייצר נבואה שמגשימה את עצמה.

בחודשים האחרונים שמעתי לא פעם בשיחות עם גולים סורים, שנמשכו עמוק לתוך הלילה, רמזים דקים, זהירים מאוד, שאכן יש תופעה כזו. הההתקומות בסוריה לא פרצה כך לפתע פתאום במארס האחרון, הם הסבירו. הסימנים בשטח נראו זמן רב קודם לכן. מה זה זמן רב? הגולים הסורים מדברים על כך שתופעות של תקיפות עלומות ברחבי סוריה החלו כבר בשלהי 2008, אולם המשטר בדמשק, בתגובה אופיינית למשטר מסוגו, ניסה להעמיד פנים כאילו אינן קיימות.

כך למשל, שמעתי על מקרה שהתרחש בשנה שעברה באזור לטקיה. קבוצה במדי הצבא הסורי נכנסה לאחד הכפרים באזור וטבחה בתושביו ללא רחם. זמן לא רב אחר כך, כאשר הגיע הצבא הסורי האמיתי, יצאו תושבי הכפר שנותרו בחיים ממחבואם וחיסלו את הכוח עד אחרון החיילים. הדינמיקה הזו נשמעת מוכרת גם מחודשי ההתקוממות הראשונים בסוריה, למשל באירוע הטבח בכפר ג'יסר א-שורור. בשיחות אחרות שמעתי על-כנופיות שנכנסו לתוך לטקיה עצמה, זרעו אימה בעיר באמצעות יריות חסרות פשר ונעלמו כלעומת שבאו. האירועים האלו נותרו פנימיים, כשהמשטר עושה כל מאמץ להמעיט בחשיבותם ולדווח עליהם בצמצום, אם בכלל. תושבי סוריה נותרו באפלה לגבי המתרחש.

על-רקע הדיווחים הללו שבתי ושוחחתי השבוע עם קבוצת גולים סורים, שהחליטו שמבחינתם הגיע הרגע לעזוב את הקן החמים והבטוח שבנו לעצמם באירופה החופשית ולהצטרף לצבא הקצינים החופשיים של סוריה. בשבועות האחרונים הפכה התופעה לסוג של עלייה לרגל. בדרכם לגבול טורקיה-סוריה עוצרים המתגייסים הטריים באיסטנבול, שם הם מבלים כמה לילות ללא שינה, בשיחות ארוכות לתוך הלילה עם אנשים כמותם שהגיעו מ"שם" או שנמצאים בדרכם ל"שם". אלו מפגשים רווי עוצמה, אפופי עשן ואלכוהול, אי שם במלון זול בעיבורי איסטנבול. במפגשים האלו מדברים על הכול. על "הכנופיות החמושות", על בשאר ומשפחתו, על הברחות, על השוק השחור, על חברים שנעלמו במרתפי המשטר. הכול.

בימים האחרונים נכנס לרפרטואר נושא חם חדש. "הלובים". באותו מלון שבו מתאכסנים הגולים מתגוררים כעת גם לוחמים לובים שנפצעו בקרבות נגד קדאפי והוזמנו על-ידי ממשלת טורקיה לקבל טיפול רפואי באיסטנבול. אותם לובים, המתגוררים במלון ויוצאים לטיפולי יום בבית החולים הסמוך, סיפרו למתגייסים החדשים על התופעה חסרת התקדים: לוחמי ג'יהאד לובים שמנסים כעת להיכנס לסוריה ולהצטרף למלחמה נגד בשאר.

שאלתי את הגולים הסורים אם ידוע להם מי מממן את הג'יהאדיסטים הלובים. "ארגונים איסלאמיים שונים שתומכים בתנועת האחים המוסלמים הסורית", הייתה התשובה. "וזה לא חדש. הכסף מגיע מקטאר, ישירות מממשלת קטאר, לתנועת האחים המוסלמים הסורית בטורקיה, והיא מעבירה את הכסף לקבוצות בשטח. הם מעבירים בעיקר כסף, מחשבים נישאים וטלפונים לקבוצות ההתנגדות בסוריה ובלבנון. בימים האחרונים עבר גם ציוד לימי החורף הקרים".

אם לקוראיו הנאמנים של המדור הדברים מזכירים את שיטות המימון של הממלכה הסעודית בזמן הג'יהאד נגד הכיבוש הסובייטי באפגניסטן -זה לא מקרה. הדמיון אכן בולט. נראה שגם בקטאר אימצו את השיטה, שנועדה גם לרצות את הקיצונים שבתוכה וגם להרחיק אותם מנמל האם במפרץ הפרסי. אם לא לאפגניסטן, לפחות לסוריה.


מטריפולי לדמשק
בוכים על בן 9 שנהרג במהומות [AP]

באוקטובר האחרון פרסם 'הוול סטריט ג'ורנל' סיפור שכעת הרבה יותר קל להבינו. ב-11 בספטמבר, כך על-פי העיתון, התכנסו נציגי מועצת המורדים הלובים לדיון על איחוד הקבוצות הלוחמות ובחירת מושל לעיר טריפולי. במהלך הדיון הופיע לפתע אורח לא קרוא, עבד אל-חכים בלחאג' שמו, ראש צבא המורדים בטריפולי שהוביל את כיבוש העיר. לצדו של בלחאג', לשעבר ראש קבוצת המאבק האיסלאמית הלובית שבשלבים מסוימים נחשבה במערב לקבוצת בת של אל-קאעדה, עמד מייג'ור ג'נרל חמד בן עלי בן עטיה, רמטכ"ל צבא קטאר. המסר היה ברור. בלי בלחאג' והתמיכה של קטאר, העסק לא יעבוד. בעקבות הפרסום ניסה בלחאג' להמעיט בחשיבות האירוע ולומר שלא היה בו ניסיון של קטאר לכפות את עצמה על המשטר החדש.

אולם לקטארים דווקא היו סיבות לצפות לדיבידנדים פוליטיים. כפי שאנו יודעים כעת, התמיכה של קטאר בלוב במהלך המלחמה הייתה גורפת. בידיעתן ובתמיכתן של נאט"ו ומדינות המערב, הטיסה קטאר ללוב 18 משלוחי נשק ותחמושת. אולם מתוכם, גם זאת ידוע כעת, רק חמישה משלוחים אכן הגיעו למועצת המורדים הלובית. השאר מצאו את דרכם לקבוצות איסלאמיסטיות שלחמו לצד מועצת המורדים ולא עמה.

אז בקטאר טוענים שלא היה מצדם ניסיון להשתלט על לוב מרחוק, או להנהיג בה תיאוקרטיה איסלאמית. המטרה, כפי שהוגדרה על-ידי שליט קטאר עבור המזרח התיכון כולו, היא "לתמוך בהתקוממויות העממיות ברחבי האזור... ולקדם את החזון הפוליטי הקטארי, שעל פיו באזור בעל רוב מוסלמי יקדמו דמויות איסלאמיות פוליטיות את הרעיון של בניית אומות ערביות מודרניות ותוססות בתוך הדמוקרטיות החדשות".

הרעיון הזה יכול אולי להצליח במונרכיה הקטארית שיש לה עתודות גז ונפט אינסופיות. לוב זה כבר סיפור קשה יותר, ובסוריה פעמוני האזעקה כבר מתחילים לצלצל. השאלה היא האם אמיר קטאר סבור שהוא יכול לשלוט בקבוצות האיסלאמיות הרדיקליות באזור ולכוונן מהפכות במזרח התיכון, מעין גרסה משוכללת ומשופרת של אפגניסטן בחסות אל-ג'זירה. בנתונים האלה אולי לא רחוק היום שבו אפשר יהיה להיזכר בנוסטלגיה בשלטון האימים של בשאר.

תאריך:  05/12/2011   |   עודכן:  06/12/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העקבות מוליכים למפרץ
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עיתונאית ???
7/12/11 13:41
 
רביד
10/12/11 18:45
 
גרי
23/12/11 18:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מלון רמדה בירושלים נראה בשבוע שעבר כמו ישיבה גבוהה. עשרות רבנים ומשפטנים גדשו את אולמותיו במסגרת הכינוס העולמי למשפט התורה של ארגון 'הליכות עם ישראל' מיסודו של הרב רצון ערוסי. לצדו של הכינוס הפומבי התקיים כינוס משנה סגור, שהפך בשנים האחרונות לאירוע המשמעותי ביותר בעולם המשפט העברי.
05/12/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
למשל: מאחורי צילומה של העולה מארה"ב, רינת הלון, בו נראים מגדלי עזריאלי בצומת השלום מעוגלים, מסתתר סיפורה של צלמת צברית, שגרה רוב שנותיה בארה"ב, ועשתה עליה לא מכבר. היא משמשת כצלמת של מגדלי שלום ופרויקטים אחרים. לצורך הצילום המיוחד הזה, נתלתה מחוץ לחלונות המגדל כמו בסנפלינג, וכך השיגה את האפקט המיוחד של הצילום. רינת משמשת גם כצלמת של תיאטרון באר שבע, ואם שמתם לב לקרדיטים של הצילומים בביקורת על הצגת "למה לא באת לפני המלחמה?” בשבוע שעבר, ראיתם וודאי את שמה שם. נאחל לה הרבה הצלחה בדרכה בארץ הישנה-חדשה שלה.
05/12/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
השופט: תאופיק כתילי, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת
05/12/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
מרכז טהרן, יום שלישי: מאות סטודנטים וצעירים מסתערים על מתחם השגרירות הבריטית, ולמרות ניסיונות הבלימה של השוטרים האירנים מצליחים לפרוץ לבניין. רק לאחר שעתיים של הרס ופיזור מסמכים מסווגים מצליחה משטרת טהרן לגרש את המפגינים, אך בערב יצליחו המפגינים להיכנס אל המתחם שוב.
04/12/2011  |  צביקה קליין  |   כתבות
ג'ון קי, ראש הממשלה הפופולרי של ניו-זילנד, נדמה לעתים כסלבריטאי יותר מאשר מנהיג, אך כנראה זה מה שהניו-זילנדים רוצים, ובעקבות כך הם בחרו בו השבוע לקדנציה שנייה.
04/12/2011  |  צביקה קליין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il