|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

סוף לשואה הביורוקרטית

ניצולי שואה בישראל של 2011 כל שעה מת ניצול שואה, ובגיל הזה הקצב מאיץ בכל רגע. 60,000 מתחת לקו העוני, ונאלצים לבחור בכל יום בין אוכל לתרופות אם יש משפט שאני זוכר מסבתי שלי, שקומם אותי בכל פעם מחדש, זה היה: "אני לא רוצה להפריע". אז הם מתים. בלי להפריע את מנוחתנו
15/12/2011  |   דן אלון   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
לניצולי השואה אין זמן
לוודא שהפעם המחדל הזה ייגמר [צילום: פלאש 90]

מִספָרים מסָפרִים

בכל עיסוק מול גורמים רשמיים אנחנו זקוקים למספר. מספר זהות, מספר חברה, מספר עוסק מורשה, מספר הבית, מספר תיק ניכויים, מספר טלפון, ועוד היד נטויה.

היד נטויה. ואין מצער יותר מהעובדה שבהקשר שבו אנו עוסקים, היד מאוד נטויה, ועליה מוטבע המספר שקיבלו האזרחים הישראלים האלה כאשר עוד נחשבו לעדרי בקר.

כאשר האזרחים האלה, שהצעירים שבהם כבר בני למעלה מ-70 שנה, זקוקים לעזרה, הם נדרשים לכל המספרים שכל אחד מאיתנו זקוק להם בעת שהוא עוסק עם השלטונות, אבל הם זקוקים לעוד מספרים.

שאלה: "מה מספר הבקשה שלך לגימלה?"

תשובה: לאיזו בקשה את מתכוונת? לזו שהגשתי 12 פעם, ובכל פעם לאירגון או עמותה אחרת? או לזה שנתתי לך לפני חצי שנה ואת לא מוצאת עכשיו?

שאלה: "באיזה תאריך עלית ארצה?"

תשובה: הרבה לפני שנולדת, וכבר אז הייתי פי שניים מגילך.

שאלה: "ביה"ס שבו למדת בילדותך יוכל להנפיק לנו אישור?"

תשובה: כן, בטח, רק שניה יש לי את המספר שלהם כאן בחיוג מקוצר!

כאשר אזרח ישראלי רגיל הולך למשרד ממשלתי, הוא נערך לכך כמה ימים מראש, מבקש מההורים איזה כדור הרגעה מהמלאי שהם שומרים למקרה חירום, עושה תרגילי "לנשום עמוק", וגם כמה כאלה של "לספור עד 10 לפני שמתפוצצים".

אז כאשר מגיע ניצול שואה למשרד ממשלתי, או למשרדיה של איזו עמותה שכוונתה לטוב ופעילותה נופלת מכוונותיה, או לאיזה ארגון שדואג רק לענייני משקפיים, ומשלח את ניצול השואה לארגון אחר שעוסק בעיניים - מישהו יכול בכלל לדמיין את רמת התיסכול? ההשפלה? הבושה?

לגבי דידי, לכל ניצול שואה יש רק מספר אחד שהוא זקוק לו, וזהו המספר שנתנה לו מדינת ישראל המאשר את זכאותו, לכל השירותים שמדינת ישראל מחוייבת לתת לניצולי השואה מכח אחריותה ומכוח דמי הפיצויים שגבתה ממשלת גרמניה במסגרת הסכם השילומים. שום מספר אחר!

ניצולי השואה בישראל 2011

אורלי וגיא ערכו 4 סרטים שהוקרנו בימי השואה, וכולנו מכירים את הסיפורים הקשים, מהטלוויזיה, מהבית (למי שגדל בבית שבו לפחות פעם בשנה שומעים אפילו נמלה הולכת בפינת המרצפת), מהמשפחה, מהרחוב או השכונה.

אנחנו מכירים את הכל, ועדיין, איננו מכירים דבר. הנושא כל כך מעיק שקשה אפילו לדון בו וקשה שבעתיים לעסוק בו במפגש של "פנים אל פנים". אנשים המוכרים לכולנו בתואר המפוקפק "ניצולי שואה", הם אנשים אלמונים, אין להם פנים ושמות, הם "סעיף סל" בסדר העדיפויות הלאומי.

לניצולי השואה בישראל של 2011, כ-200,000 במניין, אין בית המהווה עבורם מוקד של אחריות מטעם מדינת ישראל. הם נופלים (תרתי משמע) לתוך סעיפי אחריות ותיקצוב שונים, של משרדי ממשלה שונים, פעם דרך הביטוח הלאומי, ופעם דרך משרד הבריאות, ולפעמים דרך משרד ראש הממשלה במסגרת הרשות לאזרחים ותיקים, ולעיתים דרך משרד האוצר במסגרת גימלאות שונות. עשרות משרדי ממשלה שכל אחד מחזיק בפירורים מתוך הסך הכולל של האחריות הלאומית על גורלם של מי שכבר עברו את מסכת הסבל האנושית לגלגול אחד (יותר מפעם אחת).

איש אינו חב להם אחריות ממלכתית ישירה, ואיש אינו יודע לספק מידע אחיד, מגובש, מוסדר, סופי ומוחלט של כל התהליך למיצוי זכויות הניצולים. קרוב משפחה שמוכן לאבד ימי עבודה אינספור, ימצא שאיש אינו יכול להושיע גם לאדם השפוי ביותר שנחלץ לסיוע.

הערכות מצביעות על כך ש-60,000 ניצולי שואה חיים מתחת לקו העוני בישראל, והם משוועים לדיור מוגן, לאנרגיה זמינה לחימום בחורף, למימון לתרופות בשווי של מאות שקלים בכל חודש מחדש, ולמעט חברה וחום אנושי שיפיג את העריריות, לאחר שבני/בנות הזוג כבר הלכו לעולמם, והילדים או הנכדים עסוקים בחייהם.

אם יש משפט שאני זוכר מסבתי שלי, משפט שקומם אותי בכל פעם מחדש ולא הצלחתי להבין למה הוא נאמר, זה היה: "אני לא רוצה להפריע".

אז הם מתים. בלי להפריע את מנוחתנו. פשוט מתים.

המחאה החברתית של קיץ 2011

המחאה החברתית של קיץ 2011, העירה מאות אלפי ישראלים מריבצם, מתנומת האדישות ומתנוחת הרביצה אל מול מסכי הטלוויזיה ותוכניות הריאליטי. אל השדרה הצטרפו גם כמה ניצולי שואה שמצאו מהר מאוד שהשאירו אותם באוהל כי הם לא מדביקים את הקצב של הצעירים.

אין להם מושג קלוש מה זה פייסבוק. אין להם שמץ של מושג איך עושים קמפיין. אין להם צל של רעיון לגבי איך להשיג שיתוף פעולה עם גורמים בעלי כח. אין להם סיכוי לקבל אפילו שנייה אחת של זמן מסך בערוץ מסחרי כי יש להם סיפור שכבר לעסו אותו מכל זווית אפשרית. כאשר ניסיתי להביא טלוויזיה להפגנה שאירגנה הקבוצה שמאחורי הדף "מצילים את הניצולים", נאמר לי על-ידי חברים העוסקים בתקשורת כך: "אחי, זה לא אייטם".

יואב יצחק פתח דלת רחבה והבטיח כל עזרה, מכל סוג, וכל קישור, לכל אדם, וכל סיוע שנזדקק לו, ומשם התחיל תהליך של חשיפה איטית לתקשורת שחיפשה אייטימים. אייטמים שאנחנו לא רצינו לספק על-מנת לקבל זרקורים, ועל חשבון הצגת העוני והבדידות של הניצולים שכבר עברו די השפלות, ואין להם צורך בחשיפת יתר של עוד השפלה לצורך הבאת מצלמות. News1 פרסם את הערב בו פתחנו את המאבק.

השדולה בכנסת: ח"כ זאב ביילסקי ווזבולון אורלב

בכנסת ישראל ישנה שדולה הפועלת למען ניצולי השואה, ויש לה שני יושבי ראש. חברי הכנסת זאביק ביילסקי וזבולון אורלב, העושים הכל על-מנת לקדם פתרון מערכתי לסילוק החרפה הביורוקרטית התורמת לקטל המאמיר של ניצולי השואה בקצב של 1 לשעה. כן, בכל שעה מת ניצול שואה.

ראשי השדולה בכנסת הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק, לפיה תוקם רשות ממלכתית אחת לטיפול בניצולי השואה, ורשות זו (שתיקרא: "הרשות הלאומית לזכויות ניצולי השואה"), תרכז את הטיפול הממשלתי בניצולי השואה, ותשמש גוף מקשר בין הממשלה ובין ועידת התביעות ומרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, וכן בין הגופים השונים המסייעים לניצולי השואה.

ולא יתפלא כלל מי שבקיא מעט בנבכי המערכת הפוליטית, ללמוד עכשיו שהצעת החוק הזו, שאינו עולה לממשלת ישראל מאומה, ואין נופלת כנטל על כתפי האוצר, ואין לה השלכות על תקציב המדינה, ועל-אף היותה הצעת חוק "חברתית" מן המעלה הראשונה - ההצעה עדיין מונחת על שולחן הכנסת, ואינה מגיעה להצבעה במליאה ומי שבקיא מעט פחות, אשריו וטוב לו. ההצעה אינה עוברת מפאת אהבת מרדכי, אלא בשל שנאת המן. ואין לסיבות בשלן ההצעה עודה תלויה ועומדת, דבר וחצי דבר עם עניינם של ניצולי השואה. המנגנון הזה הוא "סודוקו" של משחקי כוח פרלמנטריים.

ועל כן, חרף האהדה הרבה שיש לקבוצת מצילים את הניצולים לחברי השדולה בכנסת, ועל-אף התקוות הגדולות מעצם תהליך החקיקה, הניבה הפעילות של הקבוצה התחייבות לפעילי המחאה של ניצולי השואה כי במידה והחקיקה לא תקודם במהרה, תאלץ הקבוצה לפנות שוב לניהול המאבק מן הרחוב, במקום באמצעות שיתוף פעולה עם כנסת ישראל וממשלת ישראל.

אלי, אלי, שלא ייגמר לעולם? הפעם (המחדל הזה) כן ייגמר!. שיתוף הפעולה בין האזרחים והפעילים החברתיים במסגרת קבוצת מצילים את הניצולים, ביחד עם השדולה בכנסת למען ניצולי השואה בראשות חברי הכנסת זאביק ביילסקי וזבולון אורלב, מהדקת את השורות ויוצאת לקראת המשימה בתקווה גדולה, ובנחישות מלאה, ומקיימת ישיבה מיוחדת של השדולה למען ניצולי השואה.

ביום ב', 02.01.2012, בשעה 11:30, תתקיים ישיבה מיוחדת של השדולה, אליה יוזמנו נציגי הארגונים החברתיים התומכים בתהליך החקיקה (מצילים את הניצולים, המשמר החברתי, לאהוב, ואחרים), ביחד עם תנועות הנוער, ארגוני ניצולי שואה, אמנים, אנשי רוח, תרבות, רבנים, אנשי עסקים ועיתונאים.

ובזמן שראשי השדולה בכנסת פותרים (בתקווה שהם פותרים בהצלחה) את טבלת ה- "סודוקו של האינטרסים הפוליטיים", הציבור נקרא להצטרף ולוודא שהפעם הזו אין מדובר במחאה, אלא בהצלחה.

הרשמה להבטחת מקום בדיון המיוחד, ולקבלת אישורי כניסה למשכן הכנסת:

באמצעות האתר - www.shoa.co.il
באמצעות אימייל - dan@isra1.co.il
באמצעות דף הקבוצה [קישור]
באמצעות דף האירוע בפייסבוק

בואו איתנו לוודא שהפעם המחדל הזה ייגמר. זו תהיה המהפכה החברתית הראשונה של הכנסת והממשלה, אשר תיעשה ביחד עם העם, ביחד עם נציגי המחאה, ולמען מי שבאמת אין להם פה ולובי.

תאריך:  15/12/2011   |   עודכן:  18/12/2011
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוף לשואה הביורוקרטית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לכתוב מחדש את הכל
16/12/11 01:34
2
דן אלון
16/12/11 09:43
3
בן של פרטיזן
23/12/11 18:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יכול להיות שהיו לבנימין נתניהו שיקולים פוליטיים צרים בהחלטתו שלא להכריז על נוער הגבעות כארגון טרור. יכול להיות שמבחינה חוקית גרידא, צדקו יעקב נאמן, אהוד ברק ויצחק אהרונוביץ' כאשר תמכו בהכרזה כזו. אך במבט רחב יותר, ואולי מבלי שהתכוון לכך, החלטתו של נתניהו נכונה ובעלת השלכות חשובות מכפי שנדמה.
15/12/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מי שרוצה - גם אם לא מצא - יכול להכריז על מציאת כינים בקרחת. מי שרוצה, יכול להכריז על מציאת מטבע - רק בגלל שחיפש מתחת לפנס. מי שרוצה, יכול להאשים את נתניהו בהעסקת קלגסים (!!) שעסוקים בחיסול העיתונות. בן כספית רוצה. רוצה מאוד. כל-כך רוצה, שאין לו בעיה למרוח את השטויות שליקט, במסלול שנאתו לנתניהו.
14/12/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אני הח"מ - חי במדינת ישראל למעלה מ-60 שנה. נולדתי כאן וגידלתי שני דורות אחרי, ואני בהתלבטות עמוקה! כפי שהדברים נראים כרגע - עוד לא קם ראש ממשלה שנכשל בדרכו כל כך הרבה כביבי נתניהו - ואני אומר זאת בצער כי לעיתים, כשנותנים לחתול לשמור על השמנת הוא עושה זאת יותר טוב מקודמיו. אבל לא במקרה הזה!.
14/12/2011  |  רן שורר  |   מאמרים
מעשי האלימות הבוטים והחמורים, של מיעוט זעיר וסהרורי בקרב פעילי הימין, כלפי כוחות צה"ל, עלו מהר מאוד לכותרות – ובצדק. אך ניתן לראות בבירור שהתקשורת בישראל פשוט חיכתה לכך בזרועות פתוחות, כאילו ממש חפצה בזאת. לאור ההסתה וההכללה הפרועה של "מגוון הקשת האידיאולוגית" בישראל, קשה מאוד להגיע למסקנה אחרת.
14/12/2011  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
עם השמע הידיעה בגלי צה"ל על מותו של גרי ביל"ו, פרצתי בבכי. גרי היה האייקון של התיאטרון הישראלי בארבעים השנים האחרונות. המנהל בהא הידיעה. האיש שתלמידיו ובית הספר לאמנויות התיאטרון "בית צבי" היו עבורו ביתו ומשפחתו. כל תלמיד היה יקר לו. והוא שהעמיד את השחקנים הניצבים כיום בקדמת הבמה של כל התיאטרונים בארץ. הדרישות שלו לשלמות הן שיצרו אותם. בלי לוותר על קוצו של יוד. מה שהיקנה לו גם מתנגדים, מקרב אלה שהודחו מהלימודים.
14/12/2011  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il