|   15:07:40
דלג
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הגולש הסביר

עמותת אלע"ד זכתה בתביעת דיבה שהגישה נגד אתר ארכיאולוגיה. פסק-הדין דן בין היתר בהבדל בין פגיעה רגשית באדם בשר ודם לבין פגיעה כזו בתאגיד
25/12/2011  |   אורן פרסיקו   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
עמק שווה. יפצה את עמותת אלע''ד בסכום סמלי

אתר "עמק שווה - ארכיאולוגיה בצל הסכסוך" יתקן נוסח רשימה שפרסם על עמותת אלע"ד ויפצה את העמותה בסכום סמלי, כך הוחלט לאחרונה במסגרת תביעת דיבה שהגישה עמותת "א.ל.ע.ד אל עיר דוד" נגד מפעילי האתר ד"ר רפי גרינברג, יונתן מזרחי, גדעון סולימני, עבד אלחלים שלודי וליאת הזנפרץ.

ארגון "עמק שווה" מגדיר את עצמו כ"ארגון של ארכיאולוגים ופעילים קהילתיים, העוסק במקומה‬ ‫של הארכיאולוגיה בחברה הישראלית ובסכסוך הישראלי-פלשתטיני". בשנת 2008 הגישה עמותת אלע"ד תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד מפעילי האתר בשל רשימה שפורסמה תחת הכותרת "ההתנחלות בכפר סילוואן". ברשימה נסקרה בין היתר הפעילות של עמותת אלע"ד באופן שלדעת אנשי העמותה הוציא את דיבתה רעה. הנתבעים טענו כי המאמר כלל ביקורת לגיטימית ומבוססת ולא לשון הרע.

בחודש אוקטובר האחרון, לאחר דין ודברים ממושך, הודיעו אלע"ד, שיוצגה על-ידי עו"ד סימה סלע-פלקס, ומפעילי האתר, שיוצגו על-ידי עו"ד מירית בן נאים, לשופט עודד שחם מבית משפט השלום בירושלים, כי הגיעו להסכמה על נוסח פרסום מוסכם והותירו בפני בית המשפט את ההחלטה בעניין פיצוי כספי והוצאות המשפט.

עיון בנוסח המוסכם והשוואתו לנוסח המקורי מעלה שהצדדים הסכימו על מגוון שינויים. בעיני הנתבעים מדובר בשינויים שוליים של פרטי לוואי, בעיני התובעים מדובר בהודאה בטעויות משמעותיות ומרכזיות בטענות כלפיהם.

כך, למשל, הוסכם כי יימחק המשפט "הקרבה להר הבית מאפשרת לעמותת אלע"ד ושכמותה לשלוט באחד המקומות הרגישים ביותר בעולם כולו". עוד הוסכם כי תימחק המילה "להשתלט" מהמשפט "בראשית שנות ה 90 הממשלה התירה לעמותות ימניות כדוגמת אלע"ד ועטרת כוהנים להשתלט על בתים ושטחים תוך שימוש ב'חוק נכסי נפקדים' כלומר, שטחים שבעליהם נמצאים בשטח אויב". במקום המילה שנמחקה יבוא הביטוי "לקבל חזקה".

כמו-כן קביעות גורפות כמו אלה שמוזכרות בפיסקה הבאה:

"בשנת 1991 העבירה מדינת ישראל את כל נכסי הנפקדים בסילוואן לקק"ל; במקביל, הועברו כל נכסי המקרקעין בבעלות קק"ל בעיר דוד, לידי עמותת אלע"ד, ללא כל מכרז ובניגוד למינהל התקין. בכך נקבע העיקרון לפיו כל נכס שהיה אי פעם בבעלות יהודית בסילוואן יועבר לאלע"ד - וכל נכס שננטש אי פעם ע"י פלשתיני (אם בפועל אם בכפיה ואם רק על-פי תצהיר) יעבור גם הוא לידיים יהודיות - ידיים שיהיו תמיד ידיה של אלע"ד".

יוחלפו בנוסח מתון יותר שלהלן:

"בשנת 1991 העבירה מדינת ישראל נכסי נפקדים בסילוואן לקק"ל; במקביל, הועברו נכסי המקרקעין בבעלות קק"ל ורשויות המדינה בעיר דוד, לידי עמותות ימניות, ללא כל מכרז ובניגוד למינהל התקין. בכך לדעתנו נקבע העיקרון לפיו נכסים בבעלות יהודית בסילוואן יועברו לעמותות ימניות".

כמו-כן, יימחקו המשפטים "פעילותה של העמותה מתאפיינת במסעי פרסום המתוקצבים במיליוני שקלים, וזאת באמצעי תקשורת אלקטרוניים ומודפסים כאחד. 'שותפיה' של אלע"ד בפרסומים אלו הם גורמים ממלכתיים, דוגמת עיריית ירושלים ורשות הגנים הלאומית. אלע"ד 'מממנת' חפירות רבות היקף ויקרות בעיר דוד, עד שעשרות אחוזים מתקציב הפרויקטים של רשות העתיקות מקורם בעמותות המתנחלים במזרח ירושלים".

במקומם ייכתב: "בנוסף, במסגרת פעילותה, אלע"ד מעבירה כספים לרשות העתיקות לצורך מימון חפירות רבות היקף ויקרות של רשות העתיקות בעיר דוד".

גם הטענה כי העמותה עורכת "כנסים 'מדעיים', כביכול" נמחקה ובנוסח המוסכם נקבע כי העמותה עורכת "כנסים". שינויים נוספים בין הנוסח המקורי למוסכם ניתן לראות כאן.

בנוסף, הוחלט כי תתפרסם בסיום הרשימה ההבהרה הבאה: "אתר זה אינו עוסק בעבירות פליליות, ואין באמור בו ולעיל כדי לייחס לעמותת אלע"ד ו/או לכל גוף אחר מעשים פליליים ו/או בעלי אופי פלילי ומעולם לא הייתה כוונה כזו, בעלי האתר מצרים אם הובן אחרת".

השופט שחם ציין כי לא התקיים בירור ממצה של טענות הצדדים, בשל ההסכם אליו הגיעו. יחד עם זאת, לדעת השופט "ניתן להטיל ספק אם עומדות לנתבעים ההגנות להן הם טוענים. בין תוכן הפרסום ובין תוכן הפרסום המתקן קיים בנקודות שונות פער, אשר חורג בחלק מן המקרים מפרט לוואי (למשל, לגבי הטענה בדבר גירוש משפחה המתגוררת במקום, ואשר הצילה יהודים במאורעות תרפ"ט; כך לגבי הטענה בדבר כנסים 'מדעיים' שמקיימת התובעת). בנסיבות אלה, לא עומדת לנתבעים הגנת האמת בפרסום. באופן דומה, לא עומדות לנתבעים הגנות הבעת הדעה, שכן אופיו של הפרסום נשוא התביעה הוא עובדתי בעיקרו".

למרות זאת השופט לא מצא לנכון להעניק פיצוי כספי, מעבר לסמלי. לדבריו, "אין בפניי תשתית המלמדת כי לתובעת נגרם נזק ממוני כתוצאה מן הפרסומים". את הטענה לפיצוי בלא הוכחת נזק למי שאינו אדם פרטי מנתח השופט שחם באריכות.

השופט מזכיר את ה"הבדל בין אדם בשר ודם, החווה פגיעה רגשית כתוצאה מפרסום לשון הרע אודותיו, ובין תאגיד, אשר על-פי טיבו אינו חווה פגיעה כאמור". על אף, שהוא עצמו אינו רואה מניעה "לפסוק במקרים מתאימים פיצויים ללא הוכחת נזק גם לתאגיד", שכן "עצם הפגיעה בשמו הטוב של תאגיד עלולה להסב נזק, אשר לא אחת אין לו ביטוי ישיר הניתן לכימות ומדידה", שחם קובע כי הזכות לתאגיד לקבל פיצויים בלא הוכחת נזק היא "מוגבלת" ו"מותנית בכך שהפרסום היה עלול לפגוע בעסקיו או ברכושו של התאגיד".

"הטעם למדיניות זו נעוץ בכך שלקביעת פיצוי גבוה עלול להיות אפקט מצנן על ביטויים עתידיים", מסביר השופט שחם. "פיצוי כזה עלול להרתיע מפרסמים פוטנציאליים מפרסומים אשר עשוי להיות טמון בהם אינטרס ציבורי חשוב".

לדברי השופט שחם, מקובל גם על התובעת כי הפרסומים נעשו "באתר המזוהה עם עמדות המנוגדות לעמדותיה". על-פי השופט, "אין מדובר בפרסומים המתיימרים להיות אובייקטיוויים. ניתן להניח, כי הגולש הסביר המגיע לאתר, ער לכך. ניתן להניח גם, כי מלכתחילה נטייתו של גולש כאמור היא לעמדות המבוטאות באתר. [...] עוצמת הטענות והאופן בו הן מועלות אינה כזו, המעלה, בהקשר המסוים, חשש של ממש לפגיעה בעסקיה או ברכושה של התובעת". בשל כך החליט השופט שחם כי הנתבעים יפצו את עמותת א.ל.ע.ד בפיצויים בסך 1,000 שקל בלבד.

במקביל, השופט שחם ביקר את החלטת העמותה לתבוע מלכתחילה פיצוי בסך מיליון שקל. "על-פי התשתית שבפניי, לא אוכל לקבוע כי היה יסוד מציאותי לתביעה בסכום זה או דומה לו", הוא פוסק. "ניתן להתרשם, כי בסכום האמור היה יסוד משמעותי של הפרזה. [...] בראיית המכלול, ובלא להידרש לכל תיקון ותיקון באופן ספציפי, טיבם של התיקונים מצביע על כך שבפרסום היו אי דיוקים, להבדיל מאמירות הנעדרות כל קשר שהוא למציאות.

"טענות מהותיות נותרו בעינן בחלק משמעותי שלהן, ובכלל זה הטענה בדבר הקצאת מקרקעין שלא במכרז בניגוד למינהל תקין (הגם שזו אינה מיוחסת ספציפית לתובעת, כי אם ל'עמותות ימניות'), והטענה (המוצגת עתה כהבעת דעה, ומרוככת ביחס לפרסום המקורי) בדבר תוכן מוטה של הדרכות".

בשל כל הנסיבות הללו קבע השופט שחם כי הנתבעים יחויבו, מעבר לפיצוי, בסכום של 5,000 שקל בלבד כהוצאות משפט, בלא מע"מ.


ת"א 15242-08‏

רשימות קשורות:

- שאהה נ' דרדריאן
- לא חשוב מה היה המניע
- לשון נופל על לשון
- דברים שנאמרים באולם השופט
- תביעה אזרחית ופלילית – פסולה

תאריך:  25/12/2011   |   עודכן:  25/12/2011
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא חלפו אף חודשיים מאז החלה אוניברסיטת בר-אילן להפעיל בשטחה מערך היסעים (שאטל), שכולל צי של כלי רכב חשמליים המסיעים בחינם את הסטודנטים (וגם אורחים) בתחומי הקמפוס, וכבר אירעו 3 תאונות בשטח האוניברסיטה בהן היו מעורבים כלי רכב אלה. ללא ספק "הספק" מכובד.
25/12/2011  |  אלי אלון  |   כתבות
עם הרב שמואל פפנהיים, חסיד 'תולדות אהרן', שוחחתי בטלפון לראשונה במסגרת סיקור מהומות החרדים סביב פתיחת בית הספר 'אורות בנות' בבית-שמש. כשניסיתי להבין לאיזה פלג הוא משתייך, פפנהיים אמר ללא היסוס: "אני מהזברות". למי שאינו מכיר את ההגדרה: החלוקים המפוספסים שלובשים בני חסידות תולדות אהרן, בתוספת גרביים לבנים וכובעי פרווה, הדביקה להם את הכינוי "זברות". פפנהיים חי עם הכינוי הזה בשלום.
25/12/2011  |  חגית ששר  |   כתבות
"אתה חייב לתת לי לדבר, אני המנחה!"; "רגע, יש לי חננה באף, אני אנקה"; "אחיינית שלי ביקשה טיסן, והיא דפוקה בראש, יש לה איזה מום, היא נולדה פג"; "כאן יש לי קרקור, מקרקרת לי הבטן"; "מי שלא יודע תורה, יבואו אליו זבובים בחושך ויקראו לו חושם" - את השורות האלה ועוד אינסוף אחרות משמיעה מנחת הטלוויזיה הכי משונה שתפגשו. קוראים לה תפרחת, ותוכנית הדת שלה - "איך להיות מאושרים" - היא הדבר הכי מצחיק שאתם לא מכירים. ברשת היא כבר צברה עשרות אלפי מעריצים, שמחכים בשקיקה כל יום לסרטון הבא שיעלה (בערוץ ביפ באינטרנט).
23/12/2011  |  עידן חגואל  |   כתבות
לאיזה מצב הגענו אם המוצרים של הוליווד החלו להתכתב ביניהם מבעוד מועד? שני סרטים שנעשו די במקביל יוצאים לבתי הקולנוע כמעט במקביל. הם גם מזכירים אחד את השני לא מעט למרות ההבדלים החיצוניים המפרידים ביניהם. קצת עצוב לכתוב זאת, אבל אין הרבה הבדל בין שרלוק הולמס 2 (עם כותרת המשנה "משחק הצללים"), שעולה השבוע לאקרנים, לבין משימה בלתי אפשרית 4 (עם כותרת המשנה "קוד הצללים"), שנחת על המסכים בשבוע שעבר. זה לא רק השם הכאילו-מסתורי שבעצם אין לו שום קשר לתוכן הסרט. העניין המהותי יותר הוא שאת שניהם הייתי מוכן להפסיק לראות אחרי שעה. זה לא שהם מעיקים או משמימים, אלא פשוט גדושים מדי בהכל מהכל ואין כל הצדקה עלילתית לכך שהם חוצים את רף השעתיים. הדבר עצוב כפליים אם נזכרים בעובדה ש"משימה בלתי אפשרית 4" הוא סרט אקשן חסר יומרות בעוד ש"שרלוק הולמס 2" בכל זאת אמור להיות סוג של אדפטציה לדמות הבלש האגדית של סר ארתור קונן דויל.
23/12/2011  |  אורון שמיר  |   כתבות
"היום עשיתי יוגה ואחר כך ציפורניים", פיהקה אשה צעירה לרעותה. "איזה קטע, גם אני עשיתי היום ציפורניים", ענתה הרעותה. לשתיהן לא היה קמצוץ של מושג שהן נשמעות כמו דמויות מתוך הסיפור הקצר היפה ביותר - קרי, המזעזע ביותר - שנכתב לטעמי בתולדות האי-פעם, 'יום יפה לדגי בננה' מאת סאלינג'ר. והנה, שנים אחרי מותו של סאלינג'ר, מתגלה פתאום כי שתי שכנות שלי משמרות את מורשתו בדייקנות של חייט-מילים אמן, ועוד מבלי להתאמץ.
23/12/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
איננה מפריכה   /  אורן פרסיקו
התקשורת היא שטוחה  /  רפי מן
נותן שירותים   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il