|   15:07:40
דלג
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הכול פוליטי

"אם היינו עם קדימה - לא היה קמפיין נגדנו"

חבר הכנסת אייכלר מביע כעס על נתניהו, אך הוא מבין כי במצב הפוליטי הנוכחי ראש הממשלה יכול להרשות לעצמו להתבטא באופן חופשי: היריבות בין העבודה לקדימה גורמת להקצנה במחנה השמאל, והופכת את הליכוד לברירת מחדל עבור הסיעות החרדיות
30/12/2011  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נתניהו.במשמרת שלו [צילום: AP]

"ראש הממשלה פתח את שתי ישיבות הממשלה האחרונות בהסתה נגד הציבור החרדי. בשבוע שעבר דיבר על הדרת הנשים, השבוע על הילדה בבית-שמש". כך הסביר הרב ישראל אייכלר את המהומה שחולל ביום שלישי השבוע כשכינה את נתניהו "בוגדני".

אייכלר הקצין במקצת את הגישה שמאז התפטרותו מהכנסת של מאיר פרוש (אייכלר נכנס כזכור עקב הרוטציה עם פרוש) מאחדת את סיעת יהדות התורה רובה ככולה: הליכוד רע לחרדים. כשהשמאל בשלטון הוא יודע לתת לחרדים יותר מבלי שתהיינה התקפות בתקשורת. לכאורה, ברית יותר משתלמת.

מה אתה רוצה מנתניהו, שאלתי את הרב אייכלר. הוא הרי לא המציא שום דבר. הסיפורים קרו באמת.

"אם באותו זמן גם היה יוצא נגד הקמפיין התקשורתי נגד החרדים, לא הייתה לי טענה. ראש הממשלה מעולם לא פתח ישיבת ממשלה בדיבורים על הסכנה האורבת לחברה בגלל מעשי הרצח במועדונים בתל אביב. זה כמו שאובמה היה מאשים את היהודים במשבר הכלכלי בארה"ב בגלל רמאים כמו מיידוף".

היהודים בארה"ב לא מזדהים עם מיידוף. מדוע אתם לא מסתייגים מהתופעות בחברה שלכם שמושכות אש? הרי מי שסובל בראש ובראשונה מהקיצונים הללו הוא החברה החרדית עצמה.

"נכון. אנחנו מטפלים בזה בדרכים שלנו. אנחנו לא צריכים להתנצל כל הזמן. לא שמעתי שח"כים מתל אביב מתנצלים על רצח במועדונים".

אבל שמעתי ח"כים מהמפד"ל מסתייגים מ'תג מחיר'.

"יותר מדי. פעם אחת הייתה מספיקה".

אם קדימה הייתה עושה את זה לחרדים, אומר אייכלר, זה היה מובן. "אבל אנחנו סובלים כי האיחוד האירופי והשמאל רוצים להפיל את ממשלת נתניהו ובגלל זה יצרו את הקמפיין. גפני אומר, ובצדק, שכל הקמפיין הוא בגלל שאנחנו לא בממשלת קדימה".

במחשבה לאחור, היית ממליץ על ציפי לבני במקום על נתניהו בתחילת הקדנציה?

"לא, קדימה תמיד הייתה גרועה יותר".

בגלל ציפי לבני או בלי קשר?

"בלי קשר, ועוד יותר בגלל ציפי לבני. היא יריבה קשה של הציבור החרדי".

שאול מופז עדיף?

"אני לא רוצה להתייחס לזה".

אז נתניהו הוא ברירת מחדל?

"כן. ברירת מחדל".

ברירת מחדל שתלכו עליה גם בכנסת הבאה?

"אם אגיד לך עכשיו על מי נמליץ, איך ננהל מו"מ בכנסת הבאה?"

הפילגש מקבלת תכשיטים
גפני. ממובילי הטענה [צילום: פלאש 90]

במה פותחים ישיבת ממשלה
"ראש הממשלה מעולם לא פתח ישיבת ממשלה בדיבורים על הסכנה האורבת לחברה בגלל מעשי הרצח במועדונים בתל-אביב. זה כמו שאובמה היה מאשים את היהודים במשבר הכלכלי בארה"ב בגלל רמאים כמו מיידוף"

ביהדות התורה חוזרים שוב ושוב על הטענה שלפיה ממשלות השמאל נתנו יותר. יו"ר ועדת הכספים משה גפני הוא ממובילי הקו. אגב, טענה דומה השמיע לא אחת גם השר יעקב מרגי משס. מי שלא מכיר מקרוב את המערכת הפוליטית עשוי להגיע למסקנה שהסיעות החרדיות הלכו עם העבודה מאז ומתמיד ונהנו מהברית, וכששינו מדרכן ועשו טובה לליכוד לא באו על שכרן.

זה לא מדויק. הברית ההיסטורית הייתה קיימת בין מפא"י למפד"ל - זו האחרונה ישבה בכל ממשלות מפא"י מאז קום המדינה - לא בין מפא"י לחרדים. אגודת ישראל פרשה מממשלת בן-גוריון השנייה בתחילת שנות ה-50 בגלל המחלוקת סביב שירות בנות בצה"ל. כשבע שנים ישבה בחוץ, חזרה לממשלה רק לסירוגין, ותקעה בה יתד באופן קבוע רק עם עלייתו של בגין לשלטון ב-1977. מאז לא קמה ממשלה בישראל ללא לפחות אחת מהסיעות החרדיות, מלבד ממשלת שרון השנייה. גם אז לא הסתדר שרון ללא תמיכתן, ובמארס 2005, חמישה חודשים לפני ההינתקות, הכניס לקואליציה את יהדות התורה. בלעדיה לא הייתה לממשלת ההינתקות תשתית פרלמנטרית שתאפשר לה לתפקד ביומיום.

התיקים והתפקידים שקיבלו שס ויהדות התורה בממשלות העבודה לא היו שונים מאלה שקיבלו בממשלות הליכוד. משרד הפנים (לשס), משרד הבינוי והשיכון, המשרדים החברתיים, ומפעם לפעם ראשות ועדת הכספים. הליכוד היה לעתים נדיב יותר (ברק למשל, בעקבות קמפיין "נאש קונטרול", העביר את תיק הפנים לישראל בעלייה). כשגפני מדבר על היתרונות שמהם נהנו החרדים בממשלות העבודה הוא ככל הנראה מתכוון לחלוקת התקציבים.

לא מן הנמנע שיש דברים בגו. העבודה ידעה לתת יותר וזאת משתי סיבות. האחת, היא ידעה טוב יותר לשלוט. השנייה, ישיבתן של הסיעות החרדיות בממשלות השמאל נתפסת בעיני המצביעים שלהן כלא טבעית. הפוליטיקאים החרדים (האשכנזים לפחות) מרגישים נוח יותר עם השמאל. הרחוב מזדהה ברובו עם הימין. קואליציה עם הליכוד היא כמו נישואין על-פי דת משה וישראל. בקואליציות עם השמאל החרדים הם במעמד של פילגש, ולפילגש תמיד מעניקים תכשיטים יקרים וכספים על-מנת לתגמל אותה על המעמד. עובדה: אפילו אריה דרעי בשנת 1992 חש צורך להצטדק לאחר שנכנס לממשלת רבין.

אמנם, גם את האישה החוקית לעתים לומדים לתגמל. בקדנציה הנוכחית, לראשונה הכניסה הממשלה לבסיס התקציב את המימון לאברכים שגדל כמעט למיליארד שקלים. 998 מיליון ליתר דיוק. קודם לכן הסכומים היו קטנים יותר, ומרביתם הושגו ככספים ייחודיים שהסיעות החרדיות נאלצו מדי שנה להתחנן מחדש על-מנת לזכות בהם.

בשיחות סגורות מבהיר גפני שהאמירות שלו לגבי הליכוד מתייחסות בעיקר לצמרת הנוכחית. הח"כים הצעירים להערכתו שונים, ואיתם יהיה קל יותר להסתדר.

הרב ישראל אייכלר הוא קודם כול איש תקשורת. מנוסה ושנון. הטענה שלפיה כל קמפיין הדרת הנשים הוא תוצאה של קשר מתוחכם של האיחוד האירופי והשמאל הישראלי נועדה לסנדל את הימין ולהרחיק אותו מהוויכוח שמתנהל. לא מן הנמנע שמפלגות השמאל יפיקו תועלת אלקטורלית מהסערה אם לא תשקוט. שלי יחימוביץ' וזהבה גלאון משתלבות במאבק באופן טבעי כמו שהשתלבה יחימוביץ' במאבק החברתי, ואילו ציפי לבני מטפחת תקוות שהקמפיין נגד הדרת הנשים יציל אותה ממופז שנמנה עם המגדר השני. שלא לדבר על יאיר לפיד.

אבל אין עשן בלי אש ואת המדורה הזאת לא הדליקו באירופה ולא ברמת-אביב ג': היא מתלקחת מדי יום מחדש בבית-שמש ובירושלים. אפשר להתווכח על שייכותה וכוונותיה של טניה רוזנבלט, אבל המותקפים בבית-שמש הם בעיקר בנות ומשפחות מהשורה מהציבור הדתי-לאומי. הילדה שירקו עליה בבית-שמש והחיילת שהותקפה באוטובוס בירושלים הן לא שחקניות שהופעלו בידי האיחוד האירופי.

נתניהו יכול להרשות לעצמו חופש פעולה כי המציאות הפוליטית השתנתה. מרחב התמרון של הסיעות החרדיות, ובראש וראשונה של יהדות התורה, אינו כתמול שלשום. המפץ של שרון הוא מהלך שהבשיל סופית רק עכשיו, והתוצאה שלו היא פיצול הכוחות במחנה השמאל. ההתמודדות מול שלי יחימוביץ' לא תאפשר לקדימה להנמיך קול בוויכוח עם החרדים על המרחב הציבורי, גם אם היא רואה בסיעות החרדיות שותפות לעתיד.

לכן, הליכוד יישאר כנראה ברירת המחדל. היריבות בין העבודה לקדימה עשויה להוביל את משה גפני למקום שבו מוצאת את עצמה בשנים האחרונות המפד"ל, שפעם תמרנה בין שני המחנות והיום חיבורה לממשלה שאינה ממשלת אחדות אלא מורכבת רק ממפלגות השמאל קשה עד בלתי אפשרית.

אין שקט בקדימה
קדימה. התסיסה נמשכת [צילום: פלאש 90]
סיעת קדימה אמנם החליטה שלא להקדים את הפריימריז, אבל התסיסה במפלגה נמשכת
▪ ▪ ▪

השבוע שיגר יו"ר מרחב גלילות בקדימה, רוני סיני, מהפעילים הבכירים במפלגה, מכתב ליושבת-ראש קדימה ציפי לבני. סיני ביקש להקדים את הפריימריז לראשות המפלגה, ועל מכתבו חתמו 200 פעילים נוספים.

המרחב שבו מרוכזים המתפקדים של סיני (כאלף איש) הביא לקדימה בבחירות האחרונות לכנסת 17 אלף קולות. הליכוד קיבל עשרת אלפים.

סיני, תושב הרצליה, עוסק בנדל"ן. הוא אינו איש מנגנון ולא מקבל מהמפלגה משכורת. הוא אף לא הגיע מהליכוד או מהעבודה. "לקדימה הביא אותי אריק שרון", הוא מספר, "לא הייתי בליכוד כי היה שם לכלוך. שרון הביא גלריה מצוינת של מועמדים וחשבתי שתקום מפלגה נקייה. אבל בחודשים האחרונים קדימה מידרדרת".

אתה מתכוון לסקרי דעת הקהל מול מפלגת העבודה?

"לא. אני מתכוון להתנהלות הפנים-מפלגתית. מחנאות נוראית. ישיבות המועצה מנומנמות, לא קורה שם דבר. ציפי לבני עושה הפרד ומשול. קדימה הייתה גוף תוסס. היום - אני לא רוצה לשפוט את ציפי לבני, אבל המפלגה היא גם שלי".

ציפי לבני מתנהלת בהתאם לתקנון, שמאפשר לה להכריע לגבי מועד הפריימריז.

"זהו תקנון שנבנה בזמן אריק שרון ועכשיו צריך לשנות אותו. צריך 60 אחוז אבל יש אנשים במועצה שיש להם פחד מסוים".

הופעלו עליך לחצים לאחר ששיגרת את המכתב?

"יש דברים מוזרים בזמן האחרון שלא היו קודם. פריצות למקומות כאלה או אחרים".

אתה מתכוון לאיומים?

"לא, אבל דברים לא כל כך יפים. אני לא רוצה לפרט. היו גם ניסיונות להוריד אנשים מהרשימה. בינתיים רק אחד הסיר את חתימתו".

מה תעשו אם לא תיענו?

"נמשיך ונפעל בדרכים המקובלות. לא אנחנו החרבנו את המפלגה בגלל בקשת הפריימריז. אנו מבקשים פריימריז כי המפלגה הגיעה למקום לא טוב. נתייצב מאחורי מי שייבחר. אם ציפי תיבחר - נלך אחריה".

אלא שסיני יכול להחתים באותה מידה גם 2,000 איש. כל עוד התקנון הנוכחי בתוקף הוא יכול רק לבקש. המטרה של המהלך אינה להשפיע על ציפי לבני, אלא על חברי הסיעה.

זה כמה שבועות, מאז קיבלה סיעת קדימה החלטה שלפיה סוגיית הפריימריז מוצתה ולא תעלה יותר, מנסים המתמודדים הפוטנציאליים על ראשות המפלגה לגייס רוב של 15 חברים על-מנת להעלותה מחדש. כעת ברשימה יש 12 (בתוכם מופז, דיכטר, שטרית, תירוש, ושנלר). יעקב אדרי ורוחמה אברהם מבטיחים לתמוך בתנאי שיימצא ה-13. אז, יחד איתם, ייווצר רוב. בשיחות סגורות דליה איציק אמרה לכמה חברי סיעה שלא תחתום, אבל במקרה כזה היא תהיה ה-16 כשהנושא יעלה להצבעה בסיעה.

הקול האחד שחסר הוא אותו מסמר קטן שבגללו נפלה העיר. מופז כבר היה בסרט הזה כשחיפש ח"כ שביעי לפרישה מהסיעה. בינתיים לבני כרסמה לו בשישייה. אגב, גם יעקב אדרי כבר היה באותו סרט. בסיבוב ההוא חיכו לו והוא לא הגיע.

ח"כ מתומכיה של לבני אישר שלסיני כוח לא מבוטל, אך הביע ביטחון שאין סיכוי למהלך. גמרנו עם זה, אמר. "עד שנחכה ל-13", הוא אומר, "יתחילו להפעיל לחצים על החתומים ונראה כמה יישארו עד הסוף".

אגב, אותו ח"כ מעריך שגם אם יוקדמו הפריימריז ניצחונו של מופז כלל אינו מובטח. המנגנון יעבוד בשביל לבני. חיים רמון וצחי הנגבי אומנם אינם חברי סיעה, אך שניהם נושאים בתפקידי מפתח במפלגה ומתכוננים לחזור, והם מתנגדים למהלך שכרגע משאיר אותם בצד.

לבני חלשה בסקרים, אך יריביה חלשים בתוך המפלגה, בעיקר משום שלא הצליחו נכון לעכשיו להציג חזית מגובשת. מופז נתפס כמי שאין לו אורך רוח. תומכיו בסיעה לא שכחו לו את הצהרתו בטרם פרש מהליכוד "בית לא עוזבים", ולא את החלטתו אחרי הפריימריז לקחת פסק זמן שנמשך בסופו של דבר ימים ספורים. שטרית לא נבנה כמועמד ודיכטר לא נתפס כמועמד ריאלי לראשות הממשלה.

מדוע אם כן לבני חוששת מפריימריז? דבר ראשון, היא מחכה לאובמה. אם ייערכו פריימריז בקדימה לאחר שאובמה ייבחר לכהונה שנייה (אם ייבחר), היא תציג את עצמה כאלטרנטיבה המועדפת על הממשל האמריקני. דבר שני, בחירות הן תיבת פנדורה. בכל מקרה, מצבה של לבני בקדימה לא דומה למצבו של נתניהו בליכוד: הוא נהנה משקט תעשייתי, היא עסוקה מדי יום בכיבוי שריפות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  30/12/2011   |   עודכן:  30/12/2011
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אם היינו עם קדימה - לא היה קמפיין נגדנו"
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דודי30
30/12/11 23:35
 
רק הליכוד יכול
31/12/11 11:16
 
ירדנה
1/01/12 00:18
2
רונן גולדשטיין
31/12/11 07:39
3
מוטי בריסק
31/12/11 22:28
 
רזקח
1/01/12 08:14
4
ישראלי מן המנין
1/01/12 09:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפנינו סוף שבוע עם הרבה פעילות מילולית, אסרטיבית או אגרסיבית, תלוי באיזה צד כל אחד נמצא. הביקורת ממשיכה, אבל המבנה הזה מסתיים בתחילת חודש ינואר, שנראה כחודש רגוע יחסית למה שעברנו.
30/12/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
על-רקע ציפייתה של המעצמה האסייתית לשנת 2012, כלכלנים סינים מזהירים כי המדינה צפויה לסבול משיעור נמוך יותר של צמיחה כלכלית מאשר תשעת האחוזים הצפויים לה בשנה הבאה. לדבריהם, הממשלה צריכה גם להכין את הציבור לאפשרות של שיעורי אינפלציה גבוהים יותר.
30/12/2011  |  עופר וולפסון  |   כתבות
בסמטה נידחת וחבויה, בפינת הרחובות עקיבא וגדרה, מצאנו את מסעדת האוכל הכי ביתית של תל אביב, הידועה כ"מטבחון", ושמציעה לסועדיה תפריט ישראלי ים-תיכוני אותנטי. חשפנו בה מטעמים מגוונים של פעם, ממש כמו בבית-אימא, שעשויים כולם על טהרת החומרים הטבעיים והטריים משוק "הכרמל" הסמוך.
30/12/2011  |  ראובן לייב  |   כתבות
חיים זקן, 68, מגדולי ותיקי הקבלנים הירושלמים, עקב השבוע אחרי הפרסומים בתקשורת, על ההתנגדות לבנייה למגורים במזרח ירושלים, ואיננו מבין מה קורה. בראיון ל-News1 הוא מספר: "התחלתי לבנות בהר חומה, מעבר לקו הירוק, כבר ב-2004, איש לא צעק ולא אמר דבר. בניתי 100 דירות. בימים אלו סיימתי לבנות 44 דירות נוספות בהר חומה, כולן נמכרו ואיש לא התנגד. מכרתי דירות 4 חדרים ב-1.2 עד 1.4 מיליון שקל, דירות 5 חדרים ב-1.5 עד 1.6 מיליון שקל, ופנטהאוזים של 135 מ"ר, עם מרפסות, ב-2 מיליון שקל".
30/12/2011  |  אלעזר לוין  |   כתבות
רקדנית הבטן שבזכותה אפשר לחגוג בלי לחץ של הרבנות הקשר שבין הקומוניזם לחגיגות הענק של יוצאי ברית-המועצות ומה גורם ליהודים לקנות עצי אשוח?
30/12/2011  |  צאלה קוטלר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il