|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
עזמי בשארה. פעילות ענפה

לאן נעלם עזמי בשארה?

התגעגעתם? הח"כ המרגל שבגד במדינתו הפך לחביבו של נסיך קטר, לפרשן מרכזי בתקשורת הערבית ולאיש שידו בכול. גם את החתרנות הוא לא זנח
08/01/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
בחסות האמיר של קטאר
הבריחה מישראל הפכה אותו מדמות שולית בסצנה המזרח-תיכונית לפרשן הפוליטי המוכר ביותר בעולם הערבי. הופעותיו התכופות באל-ג'זירה, שם הוא מקדם את המהפכה בעולם הערבי בחסות אדונו החדש, האמיר של קטאר, היו לשם דבר

אם שאלתם את עצמכם לאחרונה מה שלומו של הח"כ לשעבר עזמי בשארה, מייסד מפלגת בל"ד שעזב את ישראל לאחר שנחשד בריגול ובסיוע לחיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, הסירו דאגה מלבכם. מצבו מעולם לא היה טוב יותר. גם הפנסיה שנשללה ממנו ככל הנראה לא ממש חסרה לו.

הבריחה מישראל הפכה אותו מדמות שולית בסצנה המזרח-תיכונית לפרשן הפוליטי המוכר ביותר בעולם הערבי. הופעותיו התכופות באל-ג'זירה, שם הוא מקדם את המהפכה בעולם הערבי בחסות אדונו החדש, האמיר של קטר, היו לשם דבר.

ההופעות באל-ג'זירה הן רק חלק מהעניין. נכון להיום, בשארה עומד בראש 'המרכז הערבי למדיניות ומחקר' המנפק ניירות עמדה והערכות פוליטיות המשרתים באופן ישיר את מדיניות החוץ השאפתנית של בית המלוכה הקטרי.

המרכז, אומרים מקורות יודעי דבר, שנתפר לפי מידותיו של בשארה, משמש בפועל כלי ביצועי ליישום מדיניות החוץ של אמיר קטר. גם השותפים של בשארה במועצת המנהלים נבחרו בהתאם. אפשר למנות בהם, למשל, את הפרופסור ראשיד חאלידי, ידידו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, שלאחרונה היה שותף לגיוס התרומות למשט האמריקני לעזה. הספינה, כזכור, אף נקראה על שם ספרו של אובמה 'תעוזת התקווה'.

דמות אחרת, משמעותית קצת יותר בקולקציה של בשארה למימוש מדיניות החוץ הקטרית העכשווית, היא בורהן גאליון, ראש המרכז ללימודים אוריינטליים בסורבון. גאליון מוכר יותר לקהל הרחב כראש המועצה הלאומית של האופוזיציה הסורית.

מקורות יודעי דבר העוקבים מקרוב אחר פעילותו של בשארה בקרב ארגוני האופוזיציה הסורית אומרים כי בשארה היה פעיל מאוד מאחורי הקלעים במהלך ועידת איסטנבול להקמת המועצה הלאומית הסורית. המועצה היא פרי שיתוף פעולה מדיני בין טורקיה לקטר - חלק מהסממנים של המזרח התיכון העכשווי.

לדברי המקורות, במהלך הוועידה בשארה אף שלח אנשים מטעמו לאיסטנבול כדי לרגל ולרחרח אחר ארגוני האופוזיציה, שהציעו לנציגים הסורים כספים והזמנות לקטר כדי לקדם את הקמת המועצה. בסופו של התהליך, מטעימים המקורות, אף נבחר בורהן גאליון, מועמדו של עזמי בשארה, לעמוד בראש המועצה הלאומית הסורית.

הרעיון מאחורי הקמת המועצה היה לאחד את כוחות האופוזיציה הסורית על-פי המודל הלובי. שם קראו כוחות האופוזיציה הלובית להתערבות בינלאומית חיצונית שיצרה את השיתוף בין נאט"ו לבין צבא קטר. אולם גאליון לא ממש הצליח לאחד מאחוריו את האופוזיציה הסורית, מוסיפים המקורות, והארגונים נותרו עיקשים בהתנגדותם להתערבות בינלאומית על הקרקע בסוריה - מה שהפך בשבועות האחרונים את הקשרים בין בשארה לבין גאליון לעתירי מתיחוּת.

במאמר מוסגר נזכיר כאן שלא תמיד היה בשארה כזה. שליטי מדינות המפרץ העשירים כקורח לא היו בדיוק לטעמו. בעברו כמרקסיסט ופאן-ערביסט, היה עזמי בשארה דווקא תומך נלהב של בשאר אסד ומדיניות ההתנגדות של חיזבאללה. בספטמבר 2006, בעת היותו ח"כ מטעם מפלגת בל"ד, יצא בשארה לביקור בסוריה, שם נפגש עם בשאר והצהיר על תמיכתו בסוריה, בחמאס ובחיזבאללה. אלא שכאמור, מאז שינה בשארה את טעמו, וכעת הוא מקדם את מדיניות ההתנגדות של אמיר קטר למשטר הסורי.

אולם על-פי מקורות בקטר, בשארה הטקטיקן המבריק אינו מסתפק בניפוק ניירות עמדה ופעילות חשאית מאחורי הקלעים לקידום מדיניות החוץ הקטרית. בנסיכות הקטנה שבה הקִרבה לבית המלוכה היא חזות הכול, בשארה עסוק בטיפוח אגרסיבי של קשריו עם בני משפחת האמיר. ואם לשפוט על-פי האירועים האחרונים, הוא בהחלט מצליח. ככל הנראה, בשארה הצליח לטפח קשר קרוב במיוחד עם יורש העצר, נסיך קטר. הקשרים הללו אף הוכיחו את עצמם.

חתרן בלתי נלאה
ואדח חנפר. מעמדו לא מנע את פיטוריו

הפיטורין של מנכ"ל אל-ג'זירה
בשארה דרש כי בכל שידור באל-ג'זירה יופיע לצד שמו התואר "מלומד וחוקר". אולם חנפר התעקש על התואר "חבר הכנסת", וזה המשיך להופיע לצד שמו של בשארה. בצר לו, פנה בשארה לנסיך קטאר, והתלונן על חנפר. והתוצאה: יועציו של הנסיך התרו בחנפר, אך הוא סירב לשנות את הטייטל של בשארה. יועצי הנסיך שבו והתרו בו, אולם חנפר התעקש ואמר שהוא אינו עובד של בשארה. התוצאה הבלתי נמנעת היו הפיטורין

וזה סיפור המעשה: בספטמבר האחרון רעדו אמות הסִפים בתקשורת הערבית עם פיטוריו של ואדח חנפר, המנכ"ל הכול-יכול של רשת אל-ג'זירה. חנפר חתום על תפקיד הקטליזטור של 'האביב הערבי'. בלי מדיניות הסיקור האגרסיבית של אל-ג'זירה, לא היו המהפכות בעולם הערבי מגיעות לאן שהגיעו. כך שפיטוריו של חנפר היו הפתעה מוחלטת.

את פיטוריו ליוותה פרשנות שטענה כי פרסום מסמכי 'ויקיליקס' המלאים, שקשרו בין חנפר לבין המודיעין האמריקני, היו העילה לפיטורין. אולם מקורות בקטאר אומרים כי זה היה רק המצג החיצוני. בפועל, מדגישים המקורות, עזמי בשארה היה זה שחתר תחת חנפר כדי לחזק את מעמדו בתחנה.

זה החל בתלונות על כך שאישים מסוימים כמו השייח' ראאד סלאח, ראש התנועה האיסלאמית בישראל, מופיעים יתר על המידה באל-ג'זירה, לטעמו. לדברי המקורות הקטאריים, בשארה לא הסתפק בתלונות, ואף הגיש למשפחת המלוכה רשימת שמות של פוליטיקאים ועיתונאים שעמם לדעתו הרשת צריכה לעבוד. עמם ולא עם אחרים.

זה היה הסִפתח. אולם מה שליבה את התחרות והרעיל את היחסים בין בשארה לבין חנפר, כך מוסיפים המקורות, הייתה העובדה שבמהלך הופעותיו באל-ג'זירה הוצמד לבשארה, בהוראתו של חנפר, התואר: "חבר הכנסת עזמי בשארה".

בשארה, שהעדיף להסיר את החטוטרת הביוגרפית הזאת, דרש כי בכל שידור יופיע לצד שמו התואר "מלומד וחוקר". אולם חנפר התעקש על התואר "חבר הכנסת", וזה המשיך להופיע לצד שמו של בשארה. בצר לו, פנה בשארה לנסיך קטאר, והתלונן על חנפר. והתוצאה: יועציו של הנסיך התרו בחנפר, אך הוא סירב לשנות את הטייטל של בשארה. יועצי הנסיך שבו והתרו בו, אולם חנפר התעקש ואמר שהוא אינו עובד של בשארה. התוצאה הבלתי נמנעת, אומרים המקורות, היו הפיטורין. לא בגלל כבודו האבוד של בשארה, אלא בעיקר בגלל שהמנכ"ל הכול-יכול של אל-ג'זירה לא ציית להוראה של בן משפחת המלוכה.

בשארה המרקסיסט לשעבר ככל הנראה מבין היטב את הנקודה הזאת. זו כנראה הסיבה שאחרי הכול הוא איש מבריק ביותר, שיושב בשקט גם כאשר בית המלוכה הקטארי עושה דברים מביכים במיוחד.

כך, למשל, במסגרת תפקידיו בנסיכות, בשארה יושב גם במועצת הנאמנים של 'הקרן לדמוקרטיה ערבית', מיסודה של השייח'ה מוזה, אשתו של אמיר קטאר. הקרן הזאת נחשבת משהו יוקרתי במיוחד, מתגלגלים שם הרבה מאוד כספים, וגם יכולת השפעה.

הקרן מציעה בין השאר סדנאות וימי עיון לקידום הדמוקרטיה, שליחת משקיפים לפיקוח על הבחירות בעולם הערבי, יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים, ניוזלטר ודוח שנתי. הכול למען קידום הדמוקרטיה. במסגרת זו מחזיקה הקרן גם פורטל תקשורתי כבד במיוחד, הכולל, לצד דיווחים חדשותיים, גם מילון מונחים לצורך הרחבת השכלתם של הקוראים חפצי הדמוקרטיה בעולם הערבי.

מדובר במילון רחב ומושקע עם הגדרות המגובות בקטעי וידאו ואנימציה. קחו, לדוגמה, את הערך JEW המופיע בקישור זה. אנשי הקרן, שעזמי בשארה נמנה עם חבר המנהלים שלה ובוודאי הציץ פעם או פעמיים באתר, החליטו לא להסתבך יתר על המידה בחלק המוגדר ל"עמים" באשר להגדרה מהו יהודי. במקום זה, להנאת הקהל, מוצעת שם בין השאר סדרה של קטעי וידאו, רובם קטעים סאטיריים או קטעים מסרטי קונספירציה היסטוריים. ומה שמאפיין את המבחר הוא בעצם ההתייחסות המילולית להקשר הסאטירי, שהופכת אותה לאנטישמיות גסה במיוחד.

בראש הרשימה מכהן השיר של בוראט "הבה נשליך את היהודי לבאר", שמלווה בקטע קונספירציה משובח במיוחד הטוען כי מלכת בריטניה אליזבת היא יהודייה. ולקינוח, כדי להוכיח שמדובר ברשימה עדכנית במיוחד, מופיע קטע חדשותי על יהודי שהגיע לאחרונה ללוב וניסה לנקות את בית הכנסת בטריפולי, אך נאלץ לעזוב בשל איומים על חייו. ברשימה הזאת אין שום דבר מקרי.

גם בקטאר, שם הדמוקרטיה היא סוג של מונרכיה, אין מקריות. הכול מוכתב מלמעלה. יתרה מזו, הקרן פועלת בשיתוף פעולה ובפיקוח משולש של משרדי החוץ, החינוך והתרבות הקטאריים. כך שאין אפשרות שמשהו הסתנן במקרה. אולי הערך "אדולף היטלר", שמופיע משום מה ברשימת האישים היהודים, ומתואר כ"פוליטיקאי גרמני", בין הערכים "אברהם" ל"אלברט איינשטיין". ולא, השואה אינה מוזכרת בהקשר שלו.

אולם מה שהכי מזעזע הוא שרשימת חבר הנאמנים של הקרן, פרט לעזמי בשארה, כוללת גם כמה דמויות בינלאומיות ידועות. לצורך העניין נזכיר פה רק ארבע: אמה בונינו, לשעבר השרה האיטלקית לעניינים אירופים וסחר חוץ, קים קמפבל, ראש ממשלת קנדה לשעבר, מרי רובינסון, לשעבר ראש ממשלת אירלנד, והדובדבן שבקצפת – יושקה פישר, שר החוץ הגרמני לשעבר. כל השאר מופיעים תחת "מדינות ערב". מישהו צריך לעשות כאן סדר.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/01/2012   |   עודכן:  08/01/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלם עזמי בשארה?
תגובות  [ 26 ] מוצגות   [ 26 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Gilead
8/01/12 05:53
 
Eliminate those
8/01/12 12:03
 
ירון זכאי 1
8/01/12 13:38
 
גינוסר עזר לערפאת
8/01/12 18:31
2
קורןנאוה טבריה
8/01/12 09:25
3
שרון1
8/01/12 09:44
4
אחות
8/01/12 09:44
 
נתין מדמנת ישראל
8/01/12 16:06
 
Gilead
12/01/12 22:33
5
צנחן
8/01/12 13:24
6
טליה פישמן
8/01/12 13:25
7
המאוננת
8/01/12 14:05
 
רונן גולדשטיין
13/01/12 05:00
8
השבכ לא נתן הסבר
8/01/12 15:12
9
ajn
8/01/12 16:32
10
לא אוהבים בוגדים
8/01/12 17:31
11
אהוד פרלסמן
8/01/12 17:54
 
אילן קאצענפורץ
8/01/12 20:07
12
ויקטור .ק.טבעון
9/01/12 02:40
 
אנטומולוג תורן
28/01/12 13:14
13
ירדנה
9/01/12 05:49
14
זהבה גלאון
13/01/12 05:07
 
גיא ברקן
13/01/12 08:11
 
זוועה גלאון
13/01/12 10:27
15
האם קיבל שוחד?
13/01/12 10:20
16
עזרי
14/01/12 17:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדרך העולה ממעבר שייח' חוסיין לכיוון רבת-עמון, בירתה של ירדן, מרשימה ביופייה. ההרים הגבוהים מאפשרים לצפות בבית-שאן ובבקעת הירדן מגובה רב, ושדה הראייה הרחב פורס לעיניך את ישראל משל היית משה רבינו.
07/01/2012  |  אסף גבור, ירדן  |   כתבות
מול הכניסה לבית הלבן נתקלנו בעמדת מחאה מאולתרת. זקנה שחבשה כובע טמבל ישבה על שרפרף קטן, כשסביבה שלטים הקוראים לחיסול הנשק הגרעיני ול"מהפכה שקטה" שתמנע "מהפכה אלימה".
עוד כשבועיים יינתן האות לפתיחת זירת הקרב הבאה על כיסו של הצרכן הישראלי. אל המרחב שבו פועלות בעיר אשדוד הרשתות שופרסל דיל, מגה בול, יינות ביתן, יוחננוף ואושר עד, תצטרף גם רשת רמי לוי שיווק השקמה.
06/01/2012  |  אילנית חיות   |   כתבות
תמיד חשבתי שזמרת המלחמות ממש לא נראתה כמו זמרת של מלחמות. היא לבשה בכל עת שמלה, ולא מכנסי פלמ"ח וכובע טמבל או פרשנות כלשהי ללבוש ציוני או מיליטנטי. והשמלה שהיא לבשה אפילו לא הייתה בצבע חאקי, אלא לרוב בלבן, באדום, בפסים או בגוונים בהירים ורכים. היא לא נראתה כמו טנקים, כמו מדבר וכמו חיל רגלים. היא נראתה כמו האשה הכי עדינה, הכי רכה והכי אלגנטית שאפשר לדמיין על-רקע של מדים, נשק, דם וקרביים. זמרת המלחמות נראתה בעיקר כמו יונת שלום.
06/01/2012  |  דנה שוופי  |   כתבות
יהיה זה גדול הקרנבלים של כל הזמנים. הוא יתקיים בין ה-17 ל-21 בפברואר הקרוב בריו דה-ז'נירו שבברזיל, הנחשבת לעיר היפה והנחשקת ביותר בעולם.
06/01/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בשארה  /  מי ומי    / 
התובע במשפט מובארק לשופט: רק עונש מוות  /  עופר וולפסון
לבנון בתלונה רשמית: ישראל ריגלה בשטחנו  /  מחלקה ראשונה
תוניס ביטלה צו הזימון לסוהא ערפאת  /  עופר וולפסון
אג"ח איסלאמי בשירות האייתולות  /  אריה גלוזמן
היכן גנדי ומנדלה הערביים?  /  יורם אטינגר
בשאר אסד מפגין שרירים   /  יפתח שפיר, צבי מגן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il