|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הנַאכְּבָּה שֶלנוּ

סיפורם של הפליטים שברחו מארצות האיסלאם וסיפורה האישי של משפחתם שעלתה מבגדד. הסיפור מתחיל בחג השבועות 1941 (תש"א) - הרצח של הדודים נורי ואברהם חבשה הי"ד. כאן הנקודה הכואבת בסיפור: היום בו נרצחו שני האחים של אמם ב"פרהוד" של בגדד
22/01/2012  |   הרצל חקק, בלפור חקק   |   מאמרים   |   תגובות
התאומים ומשפחתם בבגדד 1949 בביתם ליד חידקל

בכל פעם שעולה נושא הפליטים במזרח התיכון, מיד חושבים שמדובר בפליטים פלשתינים. זה כל כך הושרש בתודעה שלנו, שזו כבר התנייה פבלובית. כנראה שנשכחה מלב העובדה שמיליון יהודים נעקרו מעשר מדינות ערב, וזכות הפליטות עומדת גם להם. אנו כה שבויים בנרטיב הפלשתיני שנשמע מכל בימה, שאנו שוכחים את האמת.
את הסיפור על בני משפחתנו כפליטים שברחו מעירק, נתחיל בסיפור אישי מאד כואב:


ילדי עצמאות מתוודעים לסוד נורא
יצחק חבשה עם נורי ואברהם והבת ויולט

במשך שנים גדלנו כ"ילדי עצמאות": השמות הרצל ובלפור, שנת הלידה תש"ח, הפעילות של האב במחתרת הציונית בעירק – כל אלה חיזקו בנו את התחושה שנולדנו עם הציונות, עם מדינת ישראל המתחדשת.

רק בשנת 1977, בהיותנו בני 29, יצא לאור ספר של היסטוריון בשם אברהם תוינה, שתיעד בשישה כרכים את קורות יהודי בבל: בין השאר הקדיש את כרך ו' שיצא לאור באותה שנה (1977) לתאר את הפרעות (הפוגרום) ביהודי בגדד בשנת 1941,שנקרא: "הפרהוד". מקריאת הדברים גילינו בתדהמה סוד שהוסתר בתוך המשפחה: שני האחים הבכורים של אמנו, נורי ואברהם חבשה הי"ד, נרצחו בפרעות האימים האלה.

בשנת 1941 עלה לשלטון משטר נאצי בעירק. ראשיד עאלי אל כילאני המקורב למשטר הנאצי בגרמניה, ביצע הפיכה צבאית והדיח את בית המלוכה. בחג שבועות 1941, בתחילת שנות העשרים לחייהם, הלכו שני האחים של אִמנו סעידה, נורי ואברהם חבשה הי"ד, לבקר את הסבא שלהם, חכם ציון חבּשה זצ"ל.

המון מוסת וצמא דם כילה באותו יום חמתו במאות יהודים. הטבח היה נורא. נורי ואברהם נפגעו קשות. עד יהודי, אליהו חיאק, ראה אותם מתבוססים בדמם. כשהגיעה הבשורה המרה לסבא יצחק ולסבתא תופחה, היה הכאב קשה מאד, והאבל כבד מאד.

סבא שלנו, יצחק חבשה זצ"ל נותר שבע שנים המום וכואב, על סף אובדן אמונה. כאשר נולדו לבתו סעידה, שני תאומים – באו אליו החכמים ואמרו לו: "חכם יצחק. תם שבוע האבל, שבע שנים. קיבלת שניים תמורת שניים. זה הפיצוי משמים". וכך שב סבא לאמונתו.

הסיפור הלאומי: פליטים יהודים

מן הסיפור האישי נעבור לסיפור הלאומי: לשארית הפליטה.
עם הפלישה הערבית לארץ ישראל בשנת תש"ח, התעוררה גם בעיית הפליטים באזור. כתוצאה ממלחמה זו עזבו 650 אלף ערבים את הארץ,ויש הטוענים 810 אלף, בעידוד מנהיגיהם. במקביל גורשו מיליון יהודים מארצות האִסלם, ומתוכם הגיעו לישראל 650 אלף.

חרף הסימטריה במצב הקיומי של הפליטות, מבחינת ההסברה הכול נראה אחרת: בעוד הערבים התמידו בתביעתם לשוב לבתיהם ולקבל פיצויים על נישול וגירוש, לזכויותיהם של הפליטים היהודים מארצות האִסלם, איש לא דאג...

"הבעיה הפלשתינית", כפי שהיא מכונה היום, התעצמה לממדי ענק מאז 1967. אולם להבדיל ממה שנהוג לחשוב, ישראל הריבונית לא אחראית להתעצמות התופעה.

תחת פיקוחו של הנציב העליון לפליטים מטעם האו"ם יש למעלה מ-10 מיליון פליטים פלשתינים. הם הפליטים הכי ותיקים, כיוון שמעמדם אינו משתנה והם מורישים את זכות הפליטות גם לילדיהם, וגם זכות הפליטות של המתים אינה פגה, כיוון שהם רשומים כפליטים גם במותם. הם מקבלים זכויות ושירותים שאף פליט בעולם לא מקבל. המספרים של הפליטים הפלשתינים הולכים וגדלים משנה לשנה.

עם זאת, יהיה בכך משום טשטוש האמת, אם לא נראה את התמונה בשלימותה. כתוצאה מאותה פלישה ומאותו סכסוך נעקרו מיליון יהודים, שעזבו את ארצות האיסלאם ומתוכם נכנסו לארץ 650,000 פליטים יהודיים, שגורשו ממדינות ערב. למרות הסימטריה במצב הקיומי של הפליטות, לא פסקו הערבים לתבוע החזרת הפליטים לבתיהם ופיצויים על נישול וגירוש. תעמולה זו התעצמה לממדים ענקיים מאז 1967.

אונר"א לשירות הפליטים הפלשתינים

כל פליט בעולם ברגע, שהוא מקבל אזרחות במדינה כלשהי, אינו מקבל עוד שירותים מאונר"א (unrwa) כפליט. רק הפליטים הפלשתינים יש להם מעמד אחר: גם לאחר שקיבלו מעמד של אזרחים במדינה אחרת, הם עדיין נחשבים בעיני האו"ם כפליטים והם ראויים לסעד כפליטים. הם פליטים נצחיים. הקרן של אונר"א נותנת שירותי בריאות, כלכלה ורווחה, והמדינות החברות באו"ם מתבקשות לתרום לקרן זו, כולל מדינת ישראל, שבעקיפין תורמת לפליטים הפלשתינים. כך למשל בשנת 2007 הועברו לפליטים הפלשתינים 496.8 מיליון דולאר. באונר"א יש 31000 עובדים, מתוכם 25000 עובדים בשירות הפליטים הפלשתינים, ורק 6300 איש עובדים עבור שאר הפליטים בעולם.

יהיה מי שיטען, שאין בכך משום סימטריה, באשר הפליטים היהודיים מארצות ערב נקלטו כאן ויצאו מתנאים של פליטים. ולא היא: השתלבותם בישראל אינה מוחקת את זכות הפליטות, כשם שלא נמחקה זכות הפליטות של עקורי השואה וזכותם לפיצויים מגרמניה. אין גם לחלק פרס הצטיינות למדינות ערב, שלא קלטו את אחיהם (פרט לירדן שרשומים בה היום שני מיליונים פליטים פלשתינים, ובפועל היא גם משתרעת על שטחי פלשתין המנדטורית, שחולקה על-ידי הבריטים לירדן ולפלשתינה- א"י).

גם האו"ם עצמו מכיר ביוצאי ארצות האיסלאם כפליטים, כך שלפי החוק הבינלאומי הם עדיין פליטים. הנציב העליון לפליטים מטעם האו"ם הכיר בכך שצאתם למדינת ישראל נעשה בעקבות צווים מפלים והגדרת הציונות כפשע, והתנאים לא אפשרו את המשך החיים בארצות ערב. זכות פליטות זו אין עליה התיישנות. מתברר שגם בהחלטות הבינלאומיות שהתקבלו מאז באו"ם, יהודי ארצות האסלם נתפסים כפליטים. כך למשל בהחלטה 242, האזכור של פליטים בהחלטה זו מתכוון באופן הדדי גם לפליטים פלשתינים וגם לפליטים יהודים מארצות האסלם. מנסחי ההחלטה כבר הודיעו בעבר שהמונח פליטים מתייחס ליהודים ופלשתינים כאחד. גם בהסכמים בין ישראל ומצרים וכן בין ישראל וירדן, האזכור של המונח "פליטים" מתייחס לשתי האוכלוסיות באופן הדדי.

שרי החוץ של ישראל העלו נושא זה לא פעם, וההגינות מחייבת להזכיר זאת. עם זאת, לעולם לא הוצגו הדברים באופן כה חריף ונוקב, כפי שהוצגו באביב 1975 ע"י ח"כ מרדכי בן פורת בכנסת. הוא הגדיר אז את הנושא כ"זכותם הלגיטימית של יהודי ארצות ערב", והיה בכך באופן ברור רצון להציג טיעון נגדי ל"זכויות הלגיטימיות של הפלשתינים". בזמנו הותקפה עמדה זו, בכך שהיא עלולה להיות "בומרנג", אם תוצג בגופים בינלאומיים. קרי: היא עלולה להביא לאישור הזכויות הלגיטימיות של הפלשתינים.

יש בכך משום אירוניה היסטורית, שלמרות התעלמותנו מזכויות אלו של יהודי ארצות ערב, הוכרו בקמפ דיוויד "הזכויות הלגיטימיות של הפלשתינים". במו"מ בקמפ דיוויד לא נידונו כלל הזכויות הלגיטימיות של יהודי ארצות ערב, וחמור מזה: נציגיהם לא היו שותפים למשא-ומתן. הייתה זו דוגמה לפער בייצוג הפוליטי. להערכתנו, חיבל הדבר בתוצאות המו"מ.

שהות ממושכת - נטע זר

לכל אורך המו"מ אנו מתעלמים מחיץ פסיכולוגי, שהערבים טרחו לא פעם להדגישו. לא פעם שמענו האשמות שישראל היא "נטע זר" במזרח התיכון, שהציונות היא "קולוניאליזם" של יהודים מאירופה.

ההתעקשות על זכויות הפליטים היהודיים אינה נדרשת לתפארת המליצה. זהו המשקל הנגדי הטוב ביותר לטענת ה"נטע הזר": יהודי ארצות ערב הם חלק מתושבי המזה"ת כיום וכן בעבר, בחלק מארצות ערב התגוררו היהודים משך 2,000 - 2,500 שנים. כלומר: הם ישבו שם, עוד לפני שארצות אלה עברו תהליך של שיערוב ואיסלום. האין זכויות למגורשים לאחר שהות כה ממושכת?

למען הדיוק בהצגת העובדות יצויין, שבהחלטה 242 אכן הוזכר הצורך לפתור את "בעיית הפליטים" במסגרת הסדר שלום. נכשל אז ניסיון סובייטי להגביל ההגדרה ל"פליטים ערביים", וקיומם של "פליטים יהודיים" היה מוסכם וברור. ביסוס נוסף לכך ניתן גם בנאומו של משה דיין בעצרת האו"ם ב-10.10.77, כאשר אמר: "בכל דיון על פיצויים לפליטים, תעלה ישראל את שאלת הפיצויים לפליטים יהודיים מארצות ערב, ותעמוד על כך שכל תביעות הירושה יוסדרו בתוך מסגרת הסכם השלום הסופי". דיין אף עמד על כך, שטענה זו תיכלל גם ב"נייר העבודה" מאוקטובר 1977.

לא פעם נשמעת הטענה שלפליטים לא מגיעה טריטוריה מבחינה משפטית. "מדוע אם כן להזכיר את העבר? האם יקבלו יהודי ארצות ערב בחזרה את אדמותיהם ואת רכושם?"

ויש מידה רבה של הונאה עצמית בטענה זו: ממשלות ערב מתעקשות, בכל זאת, בתביעתן להחזיר הפליטים הערביים לבתיהם, והן עושות זאת בהתמדה.

"את כל החשבון"

נשאלת השאלה: האמנם מעשה נבון הוא לתבוע פיצויים כיום עבור כל הפליטים היהודיים מארצות ערב? הפניות של גופים שונים לבג"ץ לא הועילו, כיוון שבג"ץ טען תמיד, שאינו יכול להתערב בשאלות של מדיניות חוץ - ואינו יכול לכפות על מדינת ישראל להיאבק בנושא זה.

תביעות אלה של יהודי המזרח הן התביעות של העם כולו, ולא תביעותיהם בלבד. הם שייכים לעם ישראל, ועם ישראל מיוצג על-ידי מדינת ישראל. במשא-ומתן המתקיים עם מדינות ערב וגם בפורומים בינלאומיים, יש לפתוח את כל החשבון ולהביא גם את הנרטיב היהודי שכולל עקירה של יהודים מארצות ערב.

הדרך הנאותה ביותר היום היא להעלות את הנושא הוא בית הדין הבינלאומי בהאג. לא בג"ץ, אלא בית הדין בהאג הוא המקום למאבק זה. למדינת ישראל יש הזכות לייצג את יהודי ארצות האיסלאם, כיוון שהיא זו שקלטה אותם. הפלשתינים חוזרים וטוענים שהם גורשו והם תובעים את "חאק אל עאודה", זכות השיבה. יש להזכיר לכולם, מה עוללו מדינות ערב ליהודים ולבקש פיצוי על סבלם ועל רכושם. את המאבק הזה צריכה לנהל מדינת ישראל - ולא ארגונים עדתיים.

ביל קלינטון בימי נשיאותו בארצות הברית העלה את הרעיון, שיש להקים קרן בינלאומית ולטפל באופן הדדי גם בזכויות הפליטים היהודיים שנעקרו מארצות האיסלאם וגם בתביעות של הפליטים הפלשתינים, ונראה, שזה הפתרון היחיד העונה על המצוקות והסבל של שני הצדדים. מול הנרטיב הפלשתיני המדבר על "נאכבה", יש לזכור שהפליטים היהודיים מארצות האיסלאם חוו נאכבה בארצות אלה. עלייתו לנשיאות של ברק אובמה מחייבת את הממשלה החדשה, שתקום בישראל לנצל את השעה המיוחדת הזאת ולתבוע פתרון עכשווי לבעיה זו.

סיפור אישי - מפתח על גג הבית
התאומים והוריהם 1950 בבוקר ליד הבית בבגדד

הורינו עלו מבגדד באפריל 1950, ויצאנו מבגדד לפני העלייה ההמונית, לאחר שאבינו שוחרר ממעצר עקב פעילות ציונית. המשפחה ניצלה את השהות וברחה לאירן ומשם לישראל. אימנו סעידה חקק מספרת, שהם יצאו באישון לילה את הבית בפסח תש"י, והיא זרקה את מפתח הבית על גג הבית. אנו כבניהם של הפליטים תובעים את הזכויות ואת הפיצויים עבור המפתח הנמצא על גג הבית.
(המאמר פורסם לראשונה בגיליון ערב פסח תשס"ט של העיתון "מקור ראשון". בתאריך 8 באפריל 2009).

משפחת מרסל חבשה בבגדד באירוע בביתם
המאמר פורסם לראשונה במוסף דיוקן של "מקור ראשון" בתאריך 8 באפריל 2009
תאריך:  22/01/2012   |   עודכן:  22/01/2012
הרצל ובלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בישראל, לא רק ראש הממשלה הוא זה שמשרה חוסר מנהיגות. תהליך קבלת האישים כמנהלים בנקודות המפתח במדינה כה מעוות – עד שלפעמים נדמה כי האבסורד המוחלט ידרוש מאיתנו יום אחד להתנצל בפני אלה שטוענים כי רק ההוא למעלה הוא זה שמצילנו מכל רע.
22/01/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
לפני שנתיים, בדצמבר 2009, אירעה תאונת עבודה - גב של מיטה נפל על נגר. הוא עזר למוביל להעלות את גב המיטה אל משאית וזה נפל מידיו של הסבל על גבו. עשו טעות ולא הזמינו מיד אמבולנס, אלא הניחו לנגר לשבת כמה שעות על כסא בנגריה בדרום תל אביב ואז הוא חזר הביתה. לא שווה אפילו ידיעה בעתון.
22/01/2012  |  יאיר דקל  |   מאמרים
שבוע בלבד לאחר שהמדינה רעשה בעקבות מתקפת ההאקרים על אתרי חברות האשראי, הבורסה ואל-על, מעביר השופט מרדכי פלד מסר מרגיע לפושעים אלו: לא נורא, יש סיכוי שאפילו אם תיתפסו - עונשכם יהיה קל עד מגוחך. תמיד תוכלו לטעון שזו הייתה משובת נעורים, שיש לכם רקע אישי קשה, שאתם רוצים להשתקם. אם יתמזל מזלכם, אפילו תצאו מהסיפור בלי כתם פלילי.
22/01/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אחרי שש שנים של דיונים, מסר פרופ' דן שניט את הדוח של הוועדה בראשותו לשר המשפטים. הדוח עוסק בהסדר הקשר בין הורים לבין ילדיהם במקרה של גירושין. עיקרי הדוח מדברים על אחריות הורית משותפת לשני ההורים, הפניית מרבית המחלוקות בעניין ילדי גירושין לדרכים לא משפטיות ("הסכם הורות"), וביטול "חזקת הגיל הרך", לפיה ילדים יועברו באופן אוטומטי לאם.
22/01/2012  |  יעל גיל  |   מאמרים
הציפייה האלמנטרית מרשויות אכיפת החוק היא לנהוג בקור רוח ובמקצועיות גם כשמסביב יהום הסער והציבור רוצה דם. אך הימים האחרונים מטילים צל כבד על שיקול הדעת של שי ניצן ומערכת התביעה שתחתיו. אלעד מאיר, אלחנן גרונר, ירון כלאב וידעיה שהם נעצרו לאחר אירועי תג המחיר הקשים בחטמ"ר בנימין. למשטרה אין ראיות של ממש נגדם, אבל היא גילתה שהם שלחו את המסרונים לבני הנוער שהגיעו להפגנה נגד פינוי רמת-גלעד.
21/01/2012  |  יהודה יפרח  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il