|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הלפידן משנקין

יאיר, אם יש לדעתך מגיפה בעירנו, אנא הגדר אותה. מבלי לעשות כן, אין תכלית להקמת מפלגה שמטרתה שינוי המצב הקיים. בדיוק כשם שאין צורך להזמין חלילן לגרש עכברים אם אין מחלות. למורת רוחך, מדובר על סוג של מילכוד פוליטי. אם תמסגר רעיון, כבר לא תהיה אמצע. ואם לא תהיה אמצע, אז על שום מה? ואם זה המצב, אז בוא נעמיד את הדברים על דיוקם. אתה מחליף ולא מחדש
22/01/2012  |   עמי רוחקס דומבה   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
יאיר לפיד. תן לנו חיוך, קריצה וטפיחה על השכם [צילום: פלאש 90]

תמשיך לנגן בחליל
אנחנו רוצים את מה שאתה מייצג. אתה אייקון של התרבות הישראלית העכשווית. עשיר, מצליח, יפה תואר ואחד שגם יודע להילחם בזירה. גבר אמיתי. ואל תקח את זה אישית. אנחנו לא באמת מכירים אותך וגם לא את יתר הפוליטיקאים. האמת, שאנחנו גם לא מכירים יותר מידי את המצע של המדינה. רק תמשיך לנגן בחליל

יאיר לפיד נכנס לפוליטיקה וכל השיח הציבורי בישראל הופך להיות מסלול מרוצים. כל אחד הופך להיות פרשן באמצעי התקשורת ומנסה לנבא כיצד כניסתו של השחקן החדש תשפיע על חוקי המשיכה הפוליטיים בעולם המפלגות. למורת רוחם של הפרשנים, ריבוי דעות זה אינו תורם ליכולת הניבוי של תוצאות הבחירות הקרובות יותר מאשר הסנקציות על אירן תורמות לעצירת הנשק הגרעיני שלה. יחד עם זאת, תרומתו היותר משמעותית של השיח התקשורתי בעניין לפיד באה לידי ביטוי בלגיטימציה שהוא מעניק לשיח פלורליסטי נוסח מפעל הפיס. כזה שאינו מתקיים למשל בנושאי ביטחון או דת.

במסגרת לגיטימציה זו המעניקה היתר חברתי לפרשנות אחרת, ארצה לנתח את השפעתו של יאיר לפיד על הפוליטיקה הישראלית באמצעות שימוש באגדת העם הידועה בשם 'החלילן מהמלין'. אדגיש כי המטרה אינה לבקר את לפיד באופן ציני. נהפוכו, ייתכן שדווקא מתוך אגדת עם זו יצמחו תובנות מעניינות לגבי עתידה הפוליטי של המערכת הפוליטית הישראלית שאינן פחותות בחשיבותן מאשר ראיון זה או אחר עם פרשן אנונימי.

עבור אלו שאינם בקיאים בנבכי האגדה, אומר בקצרה כי המדובר על סיפור עם שמקורו אי שם בימי הביניים ובו מסופר על חלילן מסתורי שנקרא להציל את תושבי העיר המלין מעכברים הזורעים בה מגפה. באמצעות חליל קסם מצליח החלילן להוביל את העכברים לנהר בו הם מוצעים את מותם וכך להציל את העיר מהמגפה. אולם, כאשר הוא חוזר לבקש את כספו הוא נדחה על-ידי תושבי העיר וכנקמה על שהוליכו אותו שולל הוא מפעיל את קסמי החליל על ילדי העיר ואם אובדים לנצח. מוסר ההשכל מהסיפור הוא כי העונש על הולכת שולל יכול להיות אכזרי יותר מהגמול הטמון בהבטחה לטוב.

את הקישור בין האגדה לבין המציאות הפוליטית המתעצבת עם כניסתו של לפיד לפוליטיקה אתחיל מהסוף. ממוסר ההשכל. השיווין טומן בחובו את זרעי הטוטליטריות מחד ואת הפירוק מאידך. אם משתמשים בהבטחות לחברה שיוויונית בלי כוונה ממשית ליישם אותן, העונש צפוי להיות אכזר לשני הצדדים. גם ליוזם ההבטחות וגם לאלו שנגררו אחריו. אין בדברי אלו כדי לומר שאי-אפשר לקיים חברה שיוויונית בה מתקיימת חלוקה שווה של משאבים, אך חברה כזו איננה אפשרית בישראל של ימינו וכנראה מעולם לא הייתה. אם זוכרים כי המטרה העליונה של מדינת היהודים היא שימור עצמי, כי אז מעמדות כלכליים המשמשים כמערכת איזונים ובלמים כלכלית הם הכרח. ופוליטיקאי המנסה למכור מוצר אחר, חוטא לאלו התומכים בו או למטרותיה של המדינה אותה הוא משרת.

ועכשיו נחזור להתחלה.

יאיר, אם יש לדעתך מגיפה בעירנו, אנא הגדר אותה. מבלי לעשות כן, אין תכלית להקמת מפלגה שמטרתה שינוי המצב הקיים. בדיוק כשם שאין צורך להזמין חלילן לגרש עכברים אם אין מחלות. למורת רוחך, מדובר על סוג של מילכוד פוליטי. אם תמסגר רעיון, כבר לא תהיה אמצע. ואם לא תהיה אמצע, אז על שום מה? ואם זה המצב, אז בוא נעמיד את הדברים על דיוקם. אתה מחליף ולא מחדש.

תפקידך - לבדוק מהו אותו 'טוב' כלכלי שהרוב רוצה

אם בכל זאת תחליט לכתוב מצע פוליטי ברור שימסגר את חוסר השיוויון הכלכלי בחברה כמגיפה, כי אז חליל קסם בדמות ניסיון ליישם 'טוב' כלכלי אחיד במציאות ישיג את ההיפך. החברה הישראלית אינה מקשה אחת והשסעים החברתיים הם ביטוי חיובי של ריבוי קבוצות אתניות תחת קורת גג אחת. כל ניסיון לאחד ביניהם בדרך אחת תהיה בבחינת רעידת אדמה בדומה לתזוזת לוחות טקטוניים. אם בכוונתך לאחד את העם, עליך להפוך את הערכים הנובעים משסעים אלו למרכזי השיח של החברה הישראלית במטרה שיעברו הליך חיברות ראוי ויחוברו לכדי מקשה אחת.

יהודי או ערבי. חילוני או דתי. עובד או מתפלל. חייל או אברך. אתיופי או צבר. רוסי או מרוקאי. לכל קבוצה יש 'טוב' כלכלי אחר. לעיתים מנוגד. אם אתה באמת רוצה לשנות לטובה, תצהיר כי אתה לא בעד שיוויון כלכלי אלא בעד חלוקה א-סימטרית של המשאבים על בסיס שונה מהנמצא. תשתמש בהשפעה שלך על כלי התקשורת והסקטור העיסקי כדי להביא לכך שלכל הקבוצות האתניות יהיה אותו ייצוג בשיח הישראלי.

אל תצדד בחיילים, בעובדים או ביהודים. תזכור כי אמצע זה לא אנמיה. זה מקום בו נפגשים כולם ומביעים דעות , מושכים בחוטים ומחלקים את העוגה. תפקידך לבדוק מהו אותו 'טוב' כלכלי שהרוב רוצה. לא לקבוע אותו מראש. בהמלין כולם הסכימו שיש מגיפה, שהעכברים אחראים לה ושיש להזמין חלילן. הם גם הסכימו יחד לא לשלם לו ונשאו יחד בתוצאות.

אם בכל זאת תגיע לנקודה בה תפנים כי הבעיה של החברה הישראלית אינה חוסר השיוויון הכלכלי, אלא הקושי לייצג דעות מגוונות בשיח הציבורי, תבין את שהבינו בהמלין בדיעבד. המגיפה לא הייתה הבעיה שלהם, אלא ההסכמה על כך שהיא קיימת. הסכמה מוחלטת זו השאירה אותם בלי הילדים באגדה ועלולה להשאיר אותנו בלי מדינה.

הצעקה לצדק כלכלי ברחבי המדינה היא כיסוי לבעיה שורשית יותר של התפוגגות הזהות הישראלית. אין ציונות, אין דת, אין כלום. רק כסף ומעמד כלכלי. ולא, אל תאשים את מרקס, הוא לא הכתובת. נהפוכו. דווקא את הצד השני המכבד כי יש יחיד שבשבילו המדינה קיימת. והיחיד הזה לא רוצה שאף אחר יגיד לו כמה להרוויח, במה להאמין ואיפה להקים בית. ההתעקשות להדיר את הדת (היהודית או המוסלמית) ואת הרעיון הציוני מהמדינה בטוענה כי שיוויון ברמת החיים הוא העיקר, הוא שקר. בשיוויון כלכלי אין שיוויון זכויות, אין קבלה של האחר ואין קיבוץ גלויות.

הכפפת רעיון אחיד של 'טוב' כלכלי היא דרך להפוך את הדמוקרטיה הישראלית לדיקטטורה. אין טוב אחד לכולם וכל ניסיון להציג את השיוויון הכלכלי כאידיאל המוכרח להתקיים במציאות, שקול לשימוש לא נכון בחליל הקסם. מה הטעם להוציא את העכברים מהעיר אם אין מגיפה? ואם לא צריך להוציא את העכברים, אז למה צריך חלילן?

התחלתי במוסר ההשכל של האגדה ועתה, אבקש לחדד אותו. אתה מבין יאיר, מוסר ההשכל האמיתי של המשל הוא הטרגדיה הקיומית שלנו כחברה ושלך כמנהיג. ההסכמה על כך שיש מגיפה והקריאה לחלילן אלו שני צעדים מסוכנים. תסתכל על ההיסטוריה האנושית. בכל פעם שמיסגרו את המציאות לבעיה אחת, הפכו אותה לעיקר והזמינו מושיע, זה נגמר רע לכולם. ייתכן שהאגדה דווקא טומנת בחובה עצה פוליטית שתספק לך את כיסא ראש הממשלה. במקום למסגר את הבעיה הכלכלית, תשלול אותה. ברגע שתעשה זאת, יתחילו לעלות בשיח הציבורי הבעיות האמיתיות שפוגעות בזהות שלנו. ואז תהיה לך הזדמנות לתקן. גם המצב שלנו כיום, איבוד הזהות הלאומית שלנו הוא תוצר של מסגור המציאות לבעיה אחת. ביטחון. זה עבד תקופה, אבל נידון להיכשל.

קח אותנו אל האור בקצה המהפכה החברתית

אנחנו צפינו בך כאשר הנחית את מהדורת החדשות בשישי וקראנו אותך כאשר כתבת את הטור בידיעות. אנחנו גם אלו שנראה אותך מנגן במיתרי קולך הענוג מעל הפודיום במשכן הכנסת ומוביל אותנו היישר לעין הסערה. אל מעבר לאופק ולרחובות הערים. נלך מאוחדים מאחריך. רק תנגן בחליל.

עזוב אותך מאלו הרוצים ברעתך. אלו המבקשים כי תצא מהעמימות הפוליטית אל החזון והבהירות. הם לא מבינים. הדרך שלך היא כמו הנשק הגרעיני שלנו. לא אומרים שיש, אבל כולם יודעים שאין זו לא אופציה. בשעת המבחן, אתה תדע מה לעשות. בדיוק כמו שאר הפוליטיקאים במשכן. רק תמשיך לנגן בחליל.

מי שמבקש ממך מצע פוליטי כתנאי להתמודדות בבחירות לא מבין אותנו. מי בימינו בכלל קורא מצע מפלגתי? את מי זה מעניין. אפילו כאשר אהוד ברק הקים מפלגה שאף אחד לא בחר בה, הלכנו לצליליו. אז למה אתה צריך להתאמץ. תבין, אנחנו רוצים את מה שאתה מייצג. אתה אייקון של התרבות הישראלית העכשווית. עשיר, מצליח, יפה תואר ואחד שגם יודע להילחם בזירה. גבר אמיתי. ואל תקח את זה אישית. אנחנו לא באמת מכירים אותך וגם לא את יתר הפוליטיקאים. האמת, שאנחנו גם לא מכירים יותר מידי את המצע של המדינה. רק תמשיך לנגן בחליל.

קח אותנו יאיר אל האור בקצה המהפכה החברתית. אל ההצלחה שאתה מייצג , זו שכולנו כל כך כמהים להשיג. אל העושר הנכסף, הג'יפ והוילה. אל היחוס המשפחתי. אנחנו רוצים רומנטיקה. עזוב אותך גרעין אירני, כלכלה, ייצוא או ייבוא. עזוב אותך משברים באירופה או אמריקה. רק תן לנו חיוך, קריצה וטפיחה על השכם. כזו שתתן לנו להרגיש שהשגנו משהו בחיים. מה לא ניסינו. הלכנו קדימה, התלכדנו, אמרנו אמת, הקפדנו לומר לכולם כי ישראל היא ביתנו, עשינו זאת במרץ ואפילו הנחנו כל יום ש"ס. אבל זה לא עזר. לא הגענו למקום המבטחים שרצינו.

ואז אתה הופעת. משום מקום באת.
והנה כולם אומרים שאתה תציל אותנו.

מהחורף בו שרוי המזרח התיכון. מהריקנות הנוטפת של החילונות החופשית. מהאליטות הקסומות המעלימות את מעמד הביניים. מהזמן שמילא את רחובות ארצנו זקנים.

תאריך:  22/01/2012   |   עודכן:  22/01/2012
עמי רוחקס דומבה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד ברק   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלפידן משנקין
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם מערב השומרו
22/01/12 19:56
2
הציבור ישלם
22/01/12 21:05
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש איזה כשרון מיוחד לחיים בישראל להפוך את הישראלים שנולדים תמימים ונלהבים כמו כל יילוד המגיע לעולם, לחשדנים, נרגנים, פגועים לא מפרגנים וכדומה. התוצאה של תכונות לא מולדות אלה המצטברות בחיי הישראלי היא אזרחות רעה, נרגנות, חשדנות, צפצוף על החוק ועל הזולת, חוסר אדיבות ומרירות בחיי היום יום שלנו.
22/01/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
חוק המסתננים הוא לא חוק יפה ונאור, הוא חוק הכרחי, נחוץ לישראל מבחינה הביטחונית והחברתית. ראשי עמותות בצירוף פוליטיקאים מהשורות האחרונות בכנסת - רצו לכל כלי התקשורת כדי להסביר למה ואיך ישראל מתנהלת בצורה כוחנית, אנטי חברתית ע"י מתן אפשרות לכלוא במחנות מעצר מסתננים הזורמים לגבולינו בהמוניהם.
22/01/2012  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
כאשר הגיע יום השישי, הזדרזו תלמידיו של רבי לפידאס ברבי טומיאס מסלוניקי לרדת אל המקווה שליד בית העלמין העתיק שבצפת. אותו היום צינה עלתה מן העמק אל ההר וקבוצות צמרירי העבים טיילו בין פסגת הר כנען למירון, מניחים לבתי האבן המאוזבים לטפס על גבם.
22/01/2012  |  יהודה כסיף  |   מאמרים
עניין הסכם השלום עם הרשות הפלשתינית כבר לא כל-כך בכותרות, ונראה זניח. רק מעת לעת שומעים על השליח המיוחד עו"ד מולכו והמגעים האחרונים עם בכירים פלשתינים בחסות הירדנים, שגם הם מודאגים מאוד.
22/01/2012  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
אני משוכנע שרוב הציבור בארץ בעד דמוקרטיה, מאמין בדמוקרטיה, וחושב שאנחנו חיים בדמוקרטיה. אבל, לצערי, מסתבר שאנחנו חיים יותר במה שניתן לתאר כאנרכיה-דמוקרטית.
22/01/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il