בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
דנה זקס וגל פרציגר. חוויה לשחקנים ולקהל [צילום: רונן גולדמן]
|
|
|
של מי החיים האלה בעצם?
|
מחזהו של בריאן קלארק "של מי החיים האלה בעצם?” לא מניח לך לדקה בעת הצפיה בו באוניברסיטת ת"א. זאת - הודות לנושא שהפך כה רלוונטי בכל מקום בעולם; מעורר מחלוקת מצד אחד, ונחרץ בעצמו מצד שני. בימויה של דפנה זילברג הצעירה המחוננת מלכד את קבוצת השחקנים (שחלקם עדיין תלמידים בשנה השלישית, וחלקם בוגרים וותיקים ומנוסים של כמה בתי ספר למשחק) לכדי מיקשה אחת
|
|
|
|
|
השחקן הצעיר, החטוב להפליא ובעל סגולות רבות שמבטיחות לו עתיד מצליח כשחקן, עושה מהמחזה, כמובן יחד עם צוות השחקנים: האחיות, הרופאים ועורך דינו - מעדן תיאטרלי של ממש. בהצגה כזו לא יימצא מי שנרדם | |
|
|
|
|
אם השחקן הראשי בהצגה, גל פרציגר כקן האריסון, נפגע בתאונת דרכים שהפך למשותק בכל גופו מלבד הראש - מצליח כ"כ בחוסר תנועה שכזה לרתק כך את הקהל, ולגרום לכל אחד מהצופים, כמו גם את כל צוות הרופאים והמומחים שדנו במקרה שלו, לחוש אליו אמפטיה, ולהסכים עם החלטתו הגורלית - אין להקל בכך. אומנם הוא מצוי בחוסר התנועה ברוב הזמן, מלבד בשתי סצינות דימיוניות, בהן הוא קם ממיטתו, מתפשט ומביע רק בשפת גופו את שלל תחושותיו באכספרסיביות. כשהוא חופן בכפו את רגבי האדמה ומטיח אותם בקיר - הדבר מסמל בעוצמה את "כי עפר אתה, ואל עפר תשוב". השחקן הצעיר, החטוב להפליא ובעל סגולות רבות שמבטיחות לו עתיד מצליח כשחקן, עושה מהמחזה,(כמובן יחד עם צוות השחקנים: האחיות, הרופאים ועורך דינו) - מעדן תיאטרלי של ממש. בהצגה כזו לא יימצא מי שנרדם. על הבמה מצוי צוות האחיות - אנדרסון הקפדנית (לימור זמיר החיננית והמקסימה במציאות), האחות הבלונדית היפה סדלר (דנה זקס המתוקה), והאח ג'ון (רן אסולין, שמרעיף בכל עת שהוא נוכח על הבמה, הררי קסם, שמחת חיים, ליצנות ואופטימיות, ומשכיח מאיתנו ומקן את הטרגדיה של קן המשותק). על-פי הוראותיו הנוקשות של הפרופסור אמרסון (רפי קלמר הוותיק) מקבל החולה כדורי הרגעה פסיכוטיים, כנגד הדיכאון שבו הוא שרוי. קן מתנגד לכך בכל תוקף. הוא אינו פסיכוטי. עצוב בגלל מצבו - כן, אבל משוגע - לא. כנגד תוכניתו של הפרופסור להעביר את החולה מבית החולים למוסד לחולי נפש, מזעיק קן את עורך הדין היל (אלעד שרעבי המצוין, שהולך וכובש את הקהל ככל שההצגה מתפתחת, בהתלהבותו הטבעית ובכנות משחקו). הלה, יחד עם חוות דעתו של הפסיכיאטר של בית החולים, ד"ר טראוורס, גלעד פרידמן החביב והכנה, שמזכה את החולה מכל אשמת טירוף, וכך הרופאה ד"ר סקוט המכמירה (מירב שפיץ), הפסיכולוגית המנסה לשווא לשנות את החלטתו - ג'יליאן בויל (רותם בלאו), וכן השופטת מילהאוז שמגיעה לפי תביעת "הביאס קורפוס" של העו"ד (ריקי חיות המכובדת והמרשימה בתפקיד) שבהופעה מוחצת ומרשימה מחליטה לטובת החולה. ובכך טורפים את קלפיו של הפרופסור. את כל אלה מנווטת הבימאית דפנה זילברג ביצירתיות רבה, תוך הדגשת הנוקשות של החיים במסגרת ביה"ח מתוך התנועות הכמעט רובוטיות, מצד אחד. ומאידך - הסצינה בה האחות היפה אוספת אל חיקה את החולה הכמעט עירום, בתנוחת "הפייטה", כמו מריה את ישו בנה, מאד מכמירה, מלאת רגש, ובעלת יופי פיוטי. מי אחראי וזכאי להחליט על גורל החיים? הרעיון המרכזי שכה מדובר ברחבי העולם, ובמחזה "של מי החיים האלה בעצם?”- הוא רצונו של קן להשתחרר מבית החולים, גם אם זה יקפד את חייו חסרי התועלת בתוך שבוע. והשאלה העולה היא: מי האחראי והזכאי להחליט על גורל חייו - החולה או הרופא? האם להחזיק אדם בחיים כנגד רצונו, ולמלא בכך את שבועת היפוקרטס להציל חיי אדם, או שאדם רשאי להחליט להפסיק את חיבורו למכונות ולצינורות, שבעצם מאריכים את חייו באופן מלאכותי, אך לא מעניקים לו שום אפשרות להינות מחיים אלה. להפך - העליבות בה הוא חי, התלותיות בצוות רפואי, והיותו רק נטל על החברה - אלה נימוקים כבדי משקל בהכרעת הסוגיה. למי מביאה תועלת התמשכות "החיים" בצורה מלאכותית? מתרחשים מקרים רבים בעולם, בהם היה עדיף לשים קץ למצב הלא טבעי, שכוונתו רק להוכיח את כוחה של הרפואה "להציל" חיי אדם. אבל אולי ההצלה צריכה לבוא בצורת קץ ליסורים הנפשיים והפיסיים? הצגה המשאירה את הצופים עם חומר למחשבה שאי-אפשר להשאר אליו אדיש. חוויה לשחקנים, ליוצרים ולקהל.
|
תאריך:
|
31/01/2012
|
|
|
עודכן:
|
31/01/2012
|
|
עליס בליטנטל
|
|
בימים אלה בהם חוגג מזל דלי, את יום ההולדת, מומלץ לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים / או שלא......לשאר המזלות.
|
|
|
עזבתי את ישראל ביום רביעי לפנות בוקר. יום יחסית קריר. 10 מעלות צלזיוס (מעל האפס). קצת קיטורים על מזג האוויר הסגרירי אך יחד עם זאת שביעות רצון מהגשם. האקויפרים יתמלאו במים, מפלס הכנרת יעלה ,רשות המים תמשיך בקמפיינים על מחסור במים ומחירי המים ימשיכו לעלות. פעם כיוון שקיים מחסור במים ופעמים, כנראה, כי יש צורך במשאבים נוספים כדי לאגם את הגשם. תמיד הצרכן יוצא מופסד.
|
|
|
בכל פעם שהצהריים נבלעים בענן ומתעמעמים, נדמה לי שזה משום שהתעייף אותו מלאך אומלל המדווש באופניים ענקיים ובאמצעות אנרגיית הדיווש גורם לשמש להאיר (כפי שפנס האופניים נדלק בזכות הדינמו). אז כשהצהריים מתקדרים אני שוחקת בליבי "דווש חזק יותר, דַוושיאל המלאך!" כדי לעודד את סיזיפוס היהודי. ואגב, דווקא חולשתו של יצור שמימי זה מסגירה את קיומו; שהרי לולא אוזלת כוחו, לא הייתי חושדת בהימצאותו במַלְאֲכוֹספרה. ההיעדר/הפגם רומזים על היש, כפי שחור בלב מסגיר אהבה.
|
|
|
עכשיו מוכח שבדיקות-ראייה תדירות עשויות למנוע את מרבית מקרי תחלואת העיניים והעיוורון. זוהי בשורת מחקר חדש, שפורסם בימים אלה בכתב העת האמריקני היוקרתי, "אמריקן ז'ורנל", לרפואת-עיניים.
|
|
|
"תשוקה", דרמה קומית מאת המחזאי הבריטי פיטר ניקולס, המועלית בבית צבי ברמת גן עוסקת במשולש הנצחי של זוג נשוי והמאהבת, המפילה ברשתה בעלים והורסת את הנישואין. הגרסה הנוכחית של ניקולס (בן 85) קצת יותר מסובכת וטומנת בחובה פיתולים נוספים ואם נוסיף לכך להקת שחקנים משובחת, הברקות בימוי ותנועה, הרי שמדובר בביצוע מוצלח ובהפקה מעולה, גם אם הנושא עצמו קצת מעיק ועלול להפריע לצופים השלווים.
|
|
|
|