|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
מבט צפונה מהישוב קציר אל הכפר ערערה ואל נחל עירון [צילום: שמואל פישר]

עם ה'שרדנה' מוזכר במקרא!

עד עתה ידענו על ה'שרדנה' ממכתבי אל-עמארנה, מתבליטים מצריים, מפפירוסים מתקופת רעמסס השני והשלישי ומתעודות אוגריתיות. והנה עתה, נוכחנו לדעת, כי השרדנה מוזכרים גם בתנ"ך!
01/02/2012  |   שמואל פישר   |   מאמרים   |   תגובות

פרופ' אדם זרטל, ארכיאולוג של המזרח הקדום, החל בשנת 1978 בסקר נרחב בהר מנשה, בפרויקט ארכיאולוגי הנמשך זה שלושים שנה. היה זה הסקר הארכיאולוגי הגדול בעולם - מבחינת גודל השטח, אורך הזמן ורמת המיקוד. במסגרת הסקר התגלה, בשנת 1992, באזור נחל עירון (בצמוד ליישוב 'קציר') אתר יוצא דופן הקרוי "אל-אחוואט" (=החומות, בערבית).

האתר מורכב מחומות גליות ורחבות, ממסדרונות רבים המובילים למבוי סתום וממגדלים. על סמך השערתו של ההיסטוריון פרופ' מיכאל הלצר, נסע פרופ' זרטל לסרדינה ולקורסיקה כדי לבדוק שם מבנים מוזרים דומים. מתוך כך הגיע פרופ' זרטל למסקנה כי האתר באל-אחוואט נבנה בידי ה'שֶׁרדֶן' או הׂ'שַׁרְדָנָה', שהוא אחד מ'גויי הים', ומוצאם מהאי סרדיניה. תחום פריסת ישוביהם הקיף רצועת אורך מאזור הכרמל הדרומי ועד לסביבות היישוב 'קציר' הצופה אל נחל עירון.

בספרו המרתק "סודו של סיסרא" מתאר פרופ' זרטל בהרחבה את המחקר שלפיו הגיע לשתי המסקנות רבות הערך הבאות:

  • האתר באל-אחוואט נוסד בידי ה'שַׁרְדָנָה' שמוצאם מסרדיניה.

  • אל-אחוואט היא 'חרושת הגויים' (מלשון חורשה, יער) המוזכרת בספר שופטים במלחמת ברק נגד סיסרא.

התוצאה הלוגית משתי מסקנות אלה היא שמלחמתו של ברק הייתה כנגד השַׁרְדָנָה שמרכזם היישובי היה באל-אחוואט, היא 'חרושת הגויים'.

הנימוקים וההוכחות לכך מתוארים בהרחבה בספר.

הבעיה - היכן מוזכר השרדנה?

אם המלחמה המתוארת בספר שופטים הייתה נגד ה'שרדנה' יהיה זה אך סביר לצפות שעם זה יוזכר בתיאור המלחמה או בשירת דבורה (שופטים, ד'-ה').

אין זה סביר כי במלחמה כה חשובה, שהייתה נקודת מפנה בכיבוש הארץ, לא יוזכר עם זה במפורש - בפרוזה או בשירה. לאור השערותיו המנומקות של פרופ' זרטל היינו אמורים למצוא במקרא את ה'שרדנה'.

הערים הכנעניות בעמק יזרעאל יצרו חיץ בעייתי בין שבטי אפרים ומנשה שבשומרון לבין נפתלי וזבולון שבגליל וחברו לקואליציה מלחמתית יחד עם "גויי הים". אולם, הכנענים כמעט שאינם מוזכרים בעלילה; סיסרא מתואר אומנם כשר צבאו של יבין מלך כנען, אך מדובר בשיתוף פעולה שנראה כי לא בא לידי ביטוי במערכה זו.

עירו של סיסרא נקראת "חרושת הגויים", בלשון רבים, שהרי מול שבטי אפרים ומנשה ניצבו באזור זה, השרדנה, וגם עם נוסף - הַ'סַכֶּל', ששכן ברצועה מקבילה לאורך חוף הים כשהעיר דור במרכזה.

מבחינתם של שבטי ישראל עמדו נגדם במערכה זו השרדנה והַסַכֶּל כש"חרושת הגויים" היא העיר הגדולה והקדמית של מערך זה. הערכות זו של מספר עמים כנגד הישראלים מוצגת בפסוק: "באו מלכים נלחמו - אז נלחמו מלכי כנען בתענך על מי מגִדו" (שופטים, ה', יט).

בתיאור הקרב ובמה שקדם לו (ד', יג-טו) אין מוזכרים ה"כנענים" כאוייב אלא "סיסרא" בלבד. הרגע המסעיר של הנצחון אינו מתייחס לכנענים, אלא: "ויהם ה' את סיסרא...".

אולם, עדיין יש לתמוה - מדוע לא מצאנו, על דרך החיוב, כל איזכור של העם השרדני בעלילת המלחמה?

הפרשנות המסורתית לפסוק בלתי מובן

פרק עשרים ואחד בספר מוקדש לניתוח המשמעות של הפסוק (שופטים, ה', יג): אָז יְרַד שָׂרִיד לְאַדִּירִים עָם - ה' יְרַד לִי בַּגִּבּוֹרִים.

הפרשנים המסורתיים מפרשים פסוק זה, ואת מלחמת דבורה בכללותה, כמלחמה נגד הגויים (הכנענים). המושג שרדנה אינו ידוע ואינו מוכר להם כלל.

רש"י מפרש: אז ירד שריד לאדירים - "שרידי ישראל רדו באדירי העובדי גִלולים". ה' ירד לי בגיבורים – "ירדֶה לי את גיבורי העובדי גִלולים".

מצודת ציון מפרש: "שריד" – "שיור כמו שריד ופליט (ירמיהו מב יז) ".

מצודת דוד מפרש: "אז" – "כאשר יתחזק השיר ותתגבר התשועה אז הנשאר מישראל למשול באדירי עם - הם העובדי גלולים החזקים".

אברבנאל מפרש: "עם ה' ירד, ושלט השריד שהוא ישראל באדירים".
רד"ק מפרש: "והשליט הקב"ה ישראל שהוא שריד, באדירים - בעם יבין מלך כנען".

רלב"ג מפרש: "אז ישים השם רודה מה ששרד ונשאר מישראל על אדירים וחזקים והם עם יבין מלך כנען".

המשותף לפרשנויות אלה הוא ש'שריד' הם שארית עם ישראל וה'אדירים' הם הגויים.

באור חלקי הפסוק הסתום - השירה אינה אלא תיאור לירי של הפרוזה.

המחבר מתמודד עם הפסוק הבעייתי: " אָז יְרַד שָׂרִיד לְאַדִּירִים עָם - ה' יְרַד לִי בַּגִּבּוֹרִים" (שופטים, ה', יג),

ההסבר שנותן פרופ' זרטל לגבי חלקו הראשון של המשפט (עמ' 299): "אז ירדו (לקרב) שרידי העם הקרוי "אדירים" (הם השרדנה ואולי הסכל-סיקולו, לשיטתנו)".

וההסבר לגבי חלקו השני - "ומולם ירדו למלחמה גיבורי ה', הם לוחמי ישראל".

ייחוס זה של שני הצדדים היריבים לחלקי המשפט שונֶה כמובן מהפרשנות המסורתית וגם מהסברים דומים של חוקרים בדורות האחרונים (עמ' 295).

חיזוק לקביעתו של פרופ' זרטל כי מדובר בתקבולת ניגודית, שבה חלקו הראשון של המשפט מדבר על השרדנה וחלקו השני מתייחס לישראלים - ניתן למצוא בפרק ד', הקודם לשירת דבורה (שופטים ד', י"ג-י"ד):

יג - "ויזעק סיסרא את-כל-רכבו תשע מאות רכב ברזל ואת-כל העם אשר אתו מחרושת הגויים אל נחל קישון.

יד - ותאמר דְּבֹרָה אל-ברק קום כי זה היום אשר נתן ה' את-סיסרא בידך, הלא ה' יָצָא לפניך, וירד ברק מהר תבור ועשרת אלפים איש אחריו".

ההרכב של שני פסוקים אלה:

במשפט הראשון (יג) מדובר על סיסרא שיורד למלחמה אל נחל קישון עם כוחות רבים ועצומים, ואילו בשני (יד) מדובר על ברק שיורד מהר תבור עם סיוע מאת ה' ועם חיל רגלים פשוט.

אם נצא מנקודת הנחה שהשירה אינה אלא תיאור לירי של הפרוזה, נוכל להניח שגם בשירה (פרק ה', יג) מתוארים הדברים באותו סדר ובאותה משמעות כפי שהם כתובים בפרוזה (פרק ד').

ולכן – בהקבלה לפסוקים יג-יד מפרק ד' - המשמעות היא:
אָז יְרַד שָׂרִיד לְאַדִּירִים עָם ---> סיסרא/השרדנה
ה' יְרַד לִי בַּגִּבּוֹרִים ---> ישראלים


בנוסף למסקנה מהקבלה זו, ניתן לבדוק את משמעות המלה "גיבורים" המופיעה פעם נוספת בשירת דבורה, ולהיווכח שהיא מתייחסת לישראלים:

"... כי לא באו לעזרת ה', לעזרת ה' בגיבורים" (ה', כג). מכאן שגם כוונת הפסוקית: ה' יְרַד לִי בַּגִּבּוֹרִים" היא לישראלים.

במערבולת התרבויות

פרופ' זרטל מוכיח ש'ספל האדירים' הניתן לגיבור הבא מן הקרב הוא מוטיב מערב ים-תיכוני, אגאי או אחר (עמ' 305). 'ספל האדירים' מופיע בספרות היונית הקדומה ומתאר הענקת ספל מעוטר ובעל גודל ניכר לגיבור השב משדה הקרב.

השרדנה סיגלו לעצמם מנהג זה וספגו מרכיבים מהתרבות האגאית -יוונית כשהתיישבו בכרתים, ממנה המשיכו לחופי כנען. בהתאם לכך, ספל האדירים בשירת דבורה הוא חלק מהתרבות השרדנית. המנהגים והתרבות החומרית שהביאו אתם השרדנה - כלי האוכל, חפצי נוי ואחרים - נפוצו אל האוכלוסיה שבתחום שליטתם ומטבע הדברים הגיעו גם אל שבט הקיני. המקרא מזכיר את העובדה, השולית לכאורה, כי סיסרא שתה ב'ספל אדירים' - כדי לציין ולהדגיש את גודל מפלתו, דהיינו – הוא נפל למרות שנמצא בתחום השליטה וההשפעה השרדנית ונפגע דווקא בעזרת ספל שהיה חלק מהתרבות החומרית השרדנית השלטת!

בהתאם לכך הרי גם המלה 'אדירים' שבפסוקית "אז ירד שריד לאדירים" נושאת משמעות זהה ומובן כי פסוקית זו מתייחסת לשרדנה.

ואיפה מוזכר ה'שרדנה'?

בחלקו הראשון של הפסוק "אז ירד שריד לאדירים עם" המתייחסת לסיסרא/השרדנה, מופיעה המלה "שריד".

מלה זו היא תמוהה ובעייתית. המלה 'שריד', במשמעותה העברית, אינה מובנת בהקשר הסיפורי ואינה נדרשת כלל לצורך הבנת העלילה המקראית.אין מתוארת בספר שופטים מלחמה כלשהי שקדמה למלחמת דבורה ובה הוכו בני ישראל קשות, ועתה הם בחזקת 'שריד'. יתרה מכך, דבורה מונה בשירתה מספר ניכר של שבטים שהיו יכולים ללא כל קושי להצטרף למערכה. אין מדובר בשבטים מוכים או חלשים ולרובם לא הייתה כל מניעה לעשות זאת.

קיומו של העם השרדני בארץ-ישראל התחוור רק בשנת 1891 מתוך פפירוס מצרי שכתב אדם בשם אָמֶנופֶה והמכונה לכן 'האונומַסטיקון של אָמֶנופֶה'. הפרשנים המסורתיים שפרשו את המלה "שריד" כפשוטה, הסתפקו, מחוסר ידע היסטורי, במשמעותה העברית הידועה. לאמיתו של דבר - הם אפילו לא העריכו כי ניצבת מולם מכשלה. אולם, לנו יש היתרון של ידע היסטורי וארכיאולוגי נרחב, שלא היה בידיהם של הפרשנים היהודיים לדורותיהם. קיומו של עם השרדנה ידוע לנו, וממחקריו של פרופ' זרטל מובן כי חרושת הגויים הייתה עירם של השרדנה, בהתאם לכך ניתן לטעון בסבירות גבוהה כי - 'שָׂרִיד' – הם השרדנה !!

את ההבדל שבין 'שריד' ל'שרדנה' ניתן להסביר בכך שבתחילה היה כתוב במקור 'שרדנה' (או 'שרדן'), ומשום שלא הבינו המעתיקים את משמעות המלה ובהתחשב בכך שהמקרא נכתב במקורו בכתיב חסר ואף ללא ניקוד - גבר במשך השנים הפיתוי לטעות או 'לתקן' את הנוסח ל'שריד', מלה בעלת משמעות בעברית. כך הגענו לאובדן המשמעות המקורית ולהמרתה במשמעות אחרת!

אולם, פרט לבעיה קלה זו, אותיות העיצורים - ש.ר.ד. - נמצאות במלוא עוצמתן בטקסט המקראי!. הנה לפנינו הוכחה כתובה (!) כי העם שישב בחרושת הגויים הם השרדנה !. עד עתה ידענו על ה'שרדנה' ממכתבי אל-עמארנה, מתבליטים מצריים, מפפירוסים מתקופת רעמסס השני והשלישי ומתעודות אוגריתיות. והנה עתה, נוכחנו לדעת, כי השרדנה מוזכרים גם אצלנו, בתנ"ך!


סוף דבר

עם סיום כתיבתו של מאמר זה האיר פרופ' אדם זרטל את עיני כי רעיון זה לגבי משמעותה של המלה 'שריד' כבר הוצע ע"י הרב יואל בן-נון שהיה הראשון להציע זאת.

להלן תיאור טכני אפשרי של תהליך השיבוש בהתאם לרעיון של יואל בן נון:

במקור נכתב: 'שרדן האדירים' (או 'שרדנה אדירים').

הרעיון המרכזי: חל חילוף אותיות נ/ל.

חילוף כזה מופיע מספר פעמים בתנ"ך, כמו שונמית/שולמית (שיר השירים). גם בימינו אנו מוצאים שמות של מקומות כמו 'מנחת' הקרויה בפי הערבים 'מלחה'. הערבים קבלו שם זה מהיהודים, ילידי הארץ, אשר החליפו את ה'נון' ב'למד'.

ה'ל' הובנה כאחת מאותיות בכל"מ וחוברה למלה 'האדירים':

1. שרדן האדירים ---> שרד להאדירים

בשלב הבא התבטלה 'ה' הידיעה:

2. שרד להאדירים ---> שרד לְאדירים

אולם נותרה בעיה בעצם הימצאותה של מלה חסרת פשר – שרד.

מלה בלתי מובנת זו הומרה למלה הקרובה ביותר אליה
בשפה בעברית, ונהפכה ל-שָׂרִד:

3. שרד לְאדירים ---> שָׂרִד לְאדירים

בהמשך – מעבר לכתיב מלא:

4. שָרִד לְאדירים ---> שָׂרִיד לְאדירים

הלוגיקה של תהליך השיבוש

אין ספק כי אובדן המשמעות המקורית (של המלה 'שרדן') הוא מרכיב מרכזי בתהליך השיבוש, לעומתו ניצבת העובדה הניצחת כי התבצע כאן חילוף האותיות נ/ל.

השאלה היא - מהי הסיבה ומהי התוצאה, דהיינו ישנן שתי אפשרויות שרק אחת מהן נכונה:

  • אובדן המשמעות המקורית הוא הגורם הדומיננטי והראשוני, דהיינו המלה 'שרדן' לא הובנה כשמו של עם, ולכן טבעי הוא שה'ן' תהפך ל-'ל' וה'שרד' ל'שריד'. מובן שלא כל 'נ' בתנ"ך נהפכת ל-'ל', אולם אובדן המשמעות המקורית היא שעוררה במקרה זה את חילוף האותיות. הוי אומר – אובדן המשמעות המקורית היא הסיבה ואילו חילופי האותיות נ/ל הם התוצאה!

  • שינוי האותיות נ/ל הוא הגורם הדומיננטי והראשוני והוא זה שהוליך לאובדן המשמעות המקורית – ברגע שה'ן' נהפכה ל-'ל' נמחק עם ה'שרדן' מהפסוק ובקלות רבה נהפך ה'שרד' ל'שריד'. הוי אומר – חילוף האותיות נ/ל הוא הסיבה ואילו אובדן המשמעות המקורית היא התוצאה!.

הצגת הפסוק המקורי

מהעיסוק בנושא זה ניתן להסיק:

1. עובדה היא כי חלו שינויים ושיבושים בספר הספרים אולם חלקם הגדול כבר זוהה ופוענח. הדבר נראה בעליל מהתוספות בשולי הדפים לגבי קרי וכתיב, כאשר ה'קרי' בא לתקן שיבוש הנמצא ב'כתיב'.

2. התנ"ך נכתב בלשון ברורה האמורה להיות מובנת גם ע"י דוברי עברית בימינו. (כי העברית החדשה נבנתה בעיקרה על בסיס התנ"ך, המשנה והתלמוד!) הקושי היחיד יכול להיות בהבנת מושגים ומנהגים שאינם בשימוש בימינו או לחלופין במלה שהשתבשה.

לכן, בכל מקום שמופיעה מלה שאינה מתאימה לעניין המתואר, או שהפירוש הניתן לה הוא מאולץ ובלתי טבעי - הרי שזו מלה חשודה.

נכון יהיה לבחון בזהירות מלים היוצרות קושי בהבנת הדברים. יתכן שמלים אלו הן משובשות ויש לנסות ולשחזר את המלה המקורית!.

בהתאם לגישה זו ניתן להמשיך הלאה - המלה 'עָם' בפסוקית אָז יְרַד שָׂרִיד לְאַדִּירִים עָם' אינה מתאימה לתחביר העברי. למרות שלפי הטעמים היא שייכת לפסוקית זו ולמרות שמדובר בשירה - יהיה זה מאולץ ובלתי טבעי להזיז אותה ממקומה אחורנית במטרה לגרוס: 'עם השרדנה'.

נראה כי המלה 'עם' היא חלק מהביטוי "עם ה'" והיא שייכת לפסוקית השניה של המשפט, ולכך ישנם שני נימוקים:

• הביטוי "עם ה'" כבר מופיע בפסוק י"א: "...אז ירדו לשערים עם-ה' ", והיות שבשירה בכלל, ובשירת דבורה בפרט, מקובל לחזור על ביטויים הרי ניתן להניח כי גם כאן (פסוק י"ג) מדובר בביטוי שכבר נמצא בפסוק אחר.

• זאת ועוד – ישנה כאן הנגדה בין השרדנה המוזכר בפסוקית הראשונה לבין "עם ה' " שבפסוקית השניה. הנושא בשני חלקי המשפט הוא העם שבו מדובר.

אפשרות זו מצויינת בספרו של פרופ' זרטל (עמ' 299-300) כהצעתו של מר ש' אלתרמן. בהתאם לכך ניתן לשער כי הטקסט השירתי המקורי הורכב משתי הפסוקיות האלה - "אז ירד שרדן האדירים - עם ה' ירד לי בגיבורים"

חורש בחורשת-הגויים [צילום: שמואל פישר]
סופו של מסדרון (קורידור) 'ב'חרושת הגויים [צילום: שמואל פישר]
תאריך:  01/02/2012   |   עודכן:  01/02/2012
שמואל פישר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עם ה'שרדנה' מוזכר במקרא!
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
1/02/12 18:48
2
אהוד פרלסמן
1/02/12 23:41
3
קורא
2/02/12 04:29
4
שרו
2/02/12 14:24
5
דניאלה
3/02/12 00:09
6
דניאלה
3/02/12 00:15
7
דניאלה
3/02/12 00:24
8
נדב
30/04/12 14:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדיון העיתונאי בנושא מסלול הלימודים לתואר שני ושלישי ללא דרישה מוקדמת לתואר ראשון פסח על השאלה, מה מכשיר את הסטודנט במסלול כזה ללימודי תואר שני ושלישי? מדוע צעירים שזה עתה סיימו את שירותם הצבאי, ואולי אף את הטיול הנכסף שלאחריו, אינם כשירים למסלול זה? האם מבוגרים יותר, בעלי משפחות ומי שכבר התמסדו במקומות עבודה קרייריסטיים כשירים יותר למסלול ללא תואר ראשון? מסלול שבסופו יהיה עליהם לערוך מחקר מדעי, להשתמש בכלים כמו ניתוח סטטיסטי ולהסתמך על מחקרים קודמים בתחום הנחקר.
01/02/2012  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
כותרות כלי התקשורת מלאו בפרטים על דוח המבקר בעניין השריפה בכרמל. בכתבות מפורטים ממצאים ומסקנות בדבר אחריות אישית של שרים ושל מפקדים בכירים בכיבוי אש, במשטרה בשב"ס. כיוון שהטיוטא האחרונה טרם יצאה מהמשרדים ברחוב בית הדפוס 12 בירושלים, רק יושביהם מכירים את הפרטים הללו, ובעיקר יושבי הקומה השביעית שם. וכדאי להזכיר שדין המפרסם דוחות המבקר או חלקים מהם לפני פרסומם הרשמי הוא מאסר שנה.
01/02/2012  |  מאיר גלבוע  |   מאמרים
נחה עליי רוח שטות, וחשתי דחף לכתוב כמה דברי הבל על עוזי לנדאו, חבר כנסת מטעם "ישראל ביתנו". הלכתי לארכיון וחיפשתי משהו, עליו אוכל להעמיס כמה שורות שטותניקיות, ולשגרן. ועוד לפני שמצאתי את מה שרציתי, נדלקתי על קטע, שמרח שכבה עבה של טיפקס על הרעיון המקורי.
01/02/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בימים האחרונים התקשורת עוסקת באינטנסיביות ביישום חוקי ההטרדה המינית במשרד ראש הממשלה, גם כאשר "המתלוננת" לא מעוניינת כלל להתלונן. עובדה זו מעידה כי אנו מתקדמים בכיוון התגשמות נבואת התנ"ך על הפמיניזם. הנושאים הללו כבר נחזו לפני אלפי שנים על-ידי הנביא ישעיהו. נגזר עלינו למלא את התפקיד שהועיד לנו אלוהים במחזה.
01/02/2012  |  ירון זכאי  |   מאמרים
כל מי שקרא את הספר "אלטנוילנד", ספרו של בנימין זאב הרצל, מתוודע לפחד ולחלחלה של הסופר מדמות כמו אביגדור ליברמן, שמכהן כיום בתפקיד שר החוץ במדינת ישראל.
01/02/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il