|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
אגריפס. חד-פעמי זה לא [צילום: איתמר לוין]

עונש שהוא מותרות

התחבורה הציבורית בארץ היא כבר שנים עונש לאלה שאין באפשרותם להחזיק רכב צמוד. משרד התחבורה והגורמים השונים מתעסקים בחנוכת פרויקטים גרנדיוזים (הכותרת הנוכחית: קו רכבת מהיר לאילת) במקום לפתור לציבור את הבעיות היומיומיות. וכעת חברת סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, הופכת גם את העונש הזה למותרות
02/02/2012  |     |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
נדב מרוז, מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה י-ם

שירות טוב הוא מותרות
עקב שירות נוראי שנוהגת כחברה שרואה לנגד עיניה את הרווחים ולא את התחבורה הציבורית כשירות בסיסי שאמור להינתן לתושב (כמו בכל מדינה מתוקנת), הפכה התחבורה הציבורית לעונש שהוא מותרות. תדירות נמוכה של הרכבת הקלה (כל 11 דקות, אחרי שבמשך שנים הובטחה רכבת בתדירות של 4-3 דקות), ביטול קווים חיוניים ותחנות לא מקורות להן זקוקים התושבים בשכונות דרום-מערב העיר כדי לעמוד גם בחורף הירושלמי על-מנת לעבור לקווי ההמשך השכונתיים - כל אלה הם מותרות

חבר מגרמניה שהגיע בחודש ספטמבר לירושלים לטובת כתיבת הפוסט-דוקטורט לא היה מוכן למעבר החד בין התחבורה הציבורית שהתרגל אליה לבין התחבורה הציבורית הישראלית, ובירושלים בפרט. כאשר המלצתי לו לרדת מביתו, בשכונת רסקו, לדרך הרצוג על-מנת לתפוס את קו 19 או 22 לכיוון מרכז העיר ב-15:35, הוא יצא מספר דקות קודם לכן "כדי לא לפספס את האוטובוס של 15:35”. ולמי שלא מכיר את המסלול, מדובר באמצע הקו. אין הבטחה לדקה מסוימת בה יעבור האוטובוס, כמו בכל מדינה מערבית מתוקנת. אפילו הבטחה לטווח של 15-10 דקות אין. אם הוא חשב שמדובר בתקלה חד פעמית, כשעמדנו מספר שעות לאחר מכן בתחנת האוטובוס באגריפס בהמתנה לאוטובוס חזרה, הוא הבין שחד-פעמי זה לא.

אבל הוא התרגל, אחרי שראה שבאוטובוסים בארץ נוסעים רק מי שאין להם ברירה. סטודנטים בלי מקור הכנסה קבוע, זקנים, עניים וחיילים. נכון, יש פה ושם גם עובדים מהמעמד הבינוני שעושים את החישוב שלהם ובוחרים להשתמש בתחבורה הציבורית על-מנת לחסוך (ובמקרה הפרטי שלהם המסלולים אפילו מתאימים לסדר היום), אבל בגדול התחבורה הציבורית הירושלמית היא עונש למי שלא יכול להרשות לעצמו רכב.

אשתי עלתה לשידור פעמיים בחודשים האחרונים בתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל, ועומתה עם מנכ"ל תוכנית אב לתחבורה, מר נדב מרוז, בבקשה שיותקן בתחנת המוצא בהדסה עין-כרם לוח זמנים עם שעות האוטובוסים לטובת החולים, המטופלים ועובדי הדסה שנוסעים באוטובוס. מדובר בתחנת מוצא, כך שלוח זמנים הוא דבר פשוט. לא דובר על לוח זמנים מדויק בתחנות במסלול הנסיעה של האוטובוס (דבר בסיסי בגרמניה, לדוגמה), אלא רק על שעות יציאה של האוטובוסים.

והתגובה? פעמיים הבטחות של ביצוע בתוך מספר שבועות, פעמיים שזה לא בוצע. פעמיים שמנכ"ל תוכנית האב לתחבורה עולה לשידור ולא פותר בעיה פשוטה עבור הציבור. בפעם השנייה הוא אף התנער מאחריות והפנה את מגישי התוכנית, ששאלו מתי נוכל לראות סוף-סוף את מערך התחבורה החדש ואיתו לוחות זמנים בתחנות, "לשאול את אגד". ושלא יהיה לאיש מכם ספק - מדובר בעובד ציבור, המיסים שלנו משלמים את המשכורת שלו.

אבל מסתבר שלמרות שמרביתנו תופשים את התחבורה הציבורית כעונש, לאחרונה, עם הופעת הרכבת הקלה והרפורמה בקווי דרום-מערב העיר, ישנה תופעה הפוכה. מעתה התחבורה הציבורית היא לא עונש - היא מותרות. לפחות הרכבת הקלה. להזכירכם, הרכבת היא קו אוטובוס לכל דבר - תושבי קרית-יובל חייבים להשתמש בה על-מנת לנסוע למרכז העיר, לתחנה המרכזית ולמעשה כמעט לכל יעד מעט-מרוחק שהוא.

לא מעט תלונות התקבלו לאחרונה על הדוחות שמפיקים פקחי הרכבת הקלה. פקחים שעבודתם נדרשת, אבל הביצוע לעיתים הוא פסול ואף פושע כלפי התושבים.

במרבית התחנות ישנה רק מכונה אחת להפקת כרטיסים - דבר שלא הולם את הביקוש לרכבת (גם מקרב אלו שלא מחזיקים ברב-קו). במקרים רבים המכונות לא תקינות. אישה שניסתה לקנות כרטיס בתחנת הר-הרצל בה המכונה לא עבדה, עלתה לרכבת ללא כרטיס. הפקח אמר לה "אם לא הצלחת לקנות כרטיס, לא היית צריכה לעלות לרכבת". במקרה דומה, בו עלתה לרכבת נוסעת במרכז העיר, ניתנה לה הדוגמה הבאה: "אם היית רוצה לקנות ג'ינס אבל מכונת האשראי לא הייתה עובדת, היית פשוט לוקחת איתך את המכנסיים?”. סטודנטית המחזיקה בכרטיס חופשי-שנתי עלתה לרכבת בלי להעביר את הכרטיס במכשיר התיקוף - פעולה טכנית ולא משמעותית במקרה של כרטיסים תקופתיים (שנועדה לצרכי ביטוח בלבד), משום שהנסיעה שולמה מראש ואין צורך "לנקב" נסיעה בכרטיס האלקטרוני. גם היא קיבלה דוח של 180 ש"ח - למרות ששילמה מראש על נסיעות חופשיות למשך השנה כולה.

כך, עקב שירות נוראי של חברה שנוהגת כמי שרואה לנגד עיניה את הרווחים ולא את התחבורה הציבורית כשירות בסיסי שאמור להינתן לתושב (שוב, כמו בכל מדינה מתוקנת), הפכה התחבורה הציבורית לעונש שהוא מותרות. תדירות נמוכה של הרכבת הקלה (כל 11 דקות, אחרי שבמשך שנים הובטחה רכבת בתדירות של 4-3 דקות), ביטול קווים חיוניים ותחנות לא מקורות להן זקוקים התושבים בשכונות דרום-מערב העיר כדי לעמוד גם בחורף הירושלמי על-מנת לעבור לקווי ההמשך השכונתיים - כל אלה הם מותרות.

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הכריז לאחרונה על פתיחת פרויקט הרכבת המהירה לאילת ואמר כי מדובר בפרויקט לאומי. ראש הממשלה נתניהו נסחף כהרגלו, ואמר שמתן הפרויקט לסינים ולהודים "יגדיל את תלותן של המעצמות החדשות בישראל". הפרויקט הזה, שאולי כלכלית הוא חשוב אך משמעותו התחבורתית לציבור היא זעומה - כמה אנשים כבר נוסעים באופן קבוע ממרכז הארץ לאילת? - הוא גולת הכותרת של משרד התחבורה. כי בפרויקט הזה ניתן לגזור סרט, ניתן להצטלם ולהיזכר כמי שפתח פרויקט גדול שכזה (ואולי אף זה שיסיים אותו בעוד כמה שנים, חלילה). טיפול בבעיות הקטנות של האזרח בקרית-יובל, ברחוב אגריפס, בפסגת זאב - כל אלה מעניינים הרבה פחות. אי-אפשר לגזור סרט מעוד מכונת כרטיסים בתחנת הר הרצל או מבניית גג לתחנות המעבר. אי-אפשר להצטלם על-רקע שחרור הפקקים ברחוב אגריפס.

כמובן שזה לא ייחודי רק לירושלים - תושבי תל אביב והמרכז סובלים בחודשים האחרונים מהרפורמה המקרטעת בתחבורה הציבורית בגוש-דן. אך כל הצרות הללו הן הרבה פחות אטרקטיביות.

תחבורה ציבוריות יעילה באמת היא דבר שיכול לעבוד רק במסגרת תפישת עולם חברתית של הממשלה. יש מדינות שבהן התחבורה הציבורית הייתה יעילה מראשיתה עקב תפישות של יעילות ושל תודעת שירות לאזרח, במקרה הישראלי הדבר יעבוד רק במסגרת סוציאל-דמוקרטית מלאה. נושא התחבורה הציבורית לא עלה לדיון מספיק במסגרת המחאה החברתית של הקיץ שעבר, אבל הוא הבסיס לצדק חברתי מלא. בלי תחבורה ציבורית יעילה (ולא, רכבת לאילת היא ממש לא הפתרון) הצדק החברתי לא יופיע לעולם.

פורסם במקור: יובלוג
הכותב הוא סטודנט לתואר שני בהיסטוריה, במסלול מחקרי, עם התמקדות בהיסטוריה גרמנית
תאריך:  02/02/2012   |   עודכן:  02/02/2012
יובל רובוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עונש שהוא מותרות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש.ק.
3/02/12 03:38
2
איציק הימן
10/02/12 10:26
3
אני123456
10/02/12 11:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משטרת ישראל כבר מזמן הפסיקה למלא את תפקידה כפי שהאזרח הנורמטיבי מבין. המשטרה מופקדת על אכיפת החוק, שמירת הסדר הציבורי, מניעת עבירות ואיתורם של עבריינים החשודים בביצוען. אנו עדים למקרי פשיעה, שוד ורצח רבים אותם המשטרה לא מצליחה לפענח, ולכל אזרח ברור כי מסתובבים בקרבנו רוצחים ושודדים, הממשיכים להלך חופשי ומהלכים אימים על ביטחוננו.
02/02/2012  |  אבנר אביב  |   מאמרים
העלאת שכרם של יו"ר חברת החשמל ושל המנהל הכללי שלה, העלאה המהווה פתיח להעלאות שכר נוספות בחברה ומחוצה לה, היא דוגמה קשה לאטימות מצד שר האוצר ומנהל רשות החברות הממשלתיות, לרשלנות הממונה על השכר באוצר, ולחידלון של חברי דירקטוריון החברה.
02/02/2012  |  משה גביש  |   מאמרים
פייסבוק הפך מאתר היכרויות לאתר עצום בו ניתן לחולל שינוי בסדר גודל עצום. כמו-כן, מחאת הקוטג' (שנתנה סיפתח לשאר המחאות החברתיות) החלה לפעול רק מפרסום קטן ב-”wall” של אדם אחד וקיבלה תאוצה בכך שנפתחה קבוצה ואנשים רבים הצטרפו אליה והביעו את תמיכתם.
02/02/2012  |  אפרת פרנץ  |   מאמרים
העבר ממלא תפקיד חשוב בבודפשט. לצד תערוכה מעניינת שפתחה את אירועי שנת ה-100 להולדתו של ראול ולנברג, מתעלם מוזיאון אחר מהיקפו של הפשיזם ששלט במדינה. ואילו בנמל התעופה קשה היה להשתחרר מן הרושם, שהתנהגותם של הבודקים הביטחוניים הייתה נגועה באנטישמיות
02/02/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רבים לא יודעים זאת, אבל כדי להיות קבלן המספק שירותי כח אדם, או שירותי שמירה או שירותי ניקיון, חייבים לקבל רישיון מתאים ממשרד התמ"ת. מי שמספק שירותים באחד משלושת התחומים הללו (כח אדם, שמירה או ניקיון), ללא היתר מתאים, מפר את החוק, ועשוי להיות מועמד לדין פלילי.
02/02/2012  |  עו"ד שירה להט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il