|   15:07:40
דלג
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

נשק שפתיי וגע - ספר מומלץ לאוהבים

הספר הינו אסופה של 113 שירים שהצטברו במהלך עשר השנים האחרונות. חלקם נכתבו בעקבות מאורע כלשהו, חוויה תהומית או שיחה ביני לבין אדם קרוב
12/02/2012  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   תגובות
נשק שפתיי וגע. מכלול אדיר של רגשות על מגש הכסף

שַׂלְמָה

שַׂלְמָה אֶתְפֹּר לְךָ
מִבַּד לָבָן, רַךְ וְחוֹבֵק
שַׁרְווּלֶיהָ הָרְחָבִים
יִתְבַּדְּרוּ בָּרוּחַ הַשּׁוֹרֵק.

שַׂלְמָה אֶתְפֹּר לְךָ
אַלְבִּישׁ אוֹתְךָ בָּהּ
וְאֶתְבּוֹנֵן בְּמִתְאַרְךָ
הַמֵּצִיץ וְחוֹמֵק בַּעֲדָהּ.

וְאַגִּישׁ לְךָ כְּסוּת
כִּסּוּי לְאוֹצְרוֹתֶיךָ
לְמַעַן לֹא יִשְׁזְפוּם
עֵינֵי אִשָּׁה זָרָה.

וַתִּצְחַק וַתִּתְמוֹגֵּג
יִרְעֲדוּ אַמּוֹת סִפִּים
וְתֶחְפַּץ לְהַפְסִיק
וְלֹא תּוּכַל.

אֲזַי אֶגַּשׁ אֵלֶיךָ
בְּאַהֲבַת אֵין קֵץ
אַפְשִׁיטְךָ וַאֲלַטֶּפְךָ
וְאֶסְתַּפֵּק, בָּזֹאת הָעֵת.

9.12.2001

שרה ספרי על תהליך הפקתו של הספר "נשק שפתיי וגע", תוכלי לספר כיצד התגבש הספר וכמה זמן לקח לך לכתוב אותו?

הספר הינו אסופה של 113 שירים שהצטברו במהלך עשר השנים האחרונות. חלקם נכתבו בעקבות מאורע כלשהו, חוויה תהומית או שיחה ביני לבין אדם קרוב. הרושם שהותירו האירועים הללו היה גדול ולא נטש אותי לרגע. המסקנה הפשוטה מאד (מבחינתי) הייתה להעלותם על הכתב. צורת כתיבת השירה מאד טבעית לי ואיני מתאמצת כלל כדי להשיג חריזה או מקצב, זה פשוט בא. שירים רבים נכתבו בעקבות משאלות לב לדבר מה, שאיפה למצב מסוים או כתגובה, לפעמים מהנה ולעתים מענה.

למען האמת לא "לקח" לי זמן רב לכתוב כלל וכלל, מפני שהחלק המעשי שהוא לאגד את השירים, לבחרם ואז לרכזם באופן כזה שיעניק משמעות ייחודית להיותם דווקא בסדר הזה או האחר, העסיק אותי כחודשיים ברוטו.

במה שונה הספר הזה מספרייך האחרים?

ספרי הראשון שראה אור ב-2002 אף הוא ספר שירים "אני - זה בסדר", הוצ' גוונים, נולד עקב חוויה נדירה שחוויתי בדצמבר 1998, ארבעה חודשים בלבד לפני שנפטר אבי שהיה משורר וצייר מוכשר מאד. בדיעבד הבנתי שהוא העביר אלי את שרביטו. בספר אוסף של שירי אהבה, כעס, געגועים ותובנות מסוימות ופשוט מהיותו ספר ביכוריי, שיריו לא נוקדו כי לא נדרשתי לכך והם בוסריים יותר.

בספר "נשק שפתיי וגע", חשתי "חפשייה" ובטוחה יותר בעצמי להביא לדפוס שירים מעט יותר בוטים, שהרגשות בהם אינם חבויים, כי פשוט הבשלות מגיעה עם השנים וזה הרגיש לי נכון, והם נתנו לי לגיטימציה וגושפנקא שהנה, מכלול אדיר של רגשות יינתן על מגש הכסף, תרתי משמע, לציבור קוראים, ציבור האוהב שירה ואין בשוק ספר כה חושפני, המדבר ישירות אליו ולא מצטעצע במטאפורות או מסתתר מאחורי וילון עמום.

לָמַדְתִּי

לָמַדְתִּי לְהַכִּיר, לְזַהוֹת, לֶאֱהֹב צְלִילֶיךָ
שֶׁשִּׁיַּכְתִּי בֶּעָבָר לְדֶחִי
הִסְכַּנְתִּי לְגוֹנֵי הֲגִיּוֹתֶיךָ
לְאָרְכָּן וְלִגְוִיעָתָן בְּדֶכִי.

בַּתְּחִלָּה נִסְעַרְתִּי
בַּאֲשֶׁר לִמְקוֹרָן גִּשַּׁשְׁתִּי
מִפְּנֵי סִבּוֹתֵיהֶן חָשַׁשְׁתִּי
הֻפְתַּעְתִּי.

בְּתֹם הָאֵין קֵץ שׁוֹכְכִים
רוֹגְעִים אֵיבָרֶיךָ הַשְּׂבֵעִים
כְּאַדְווֹת הַגַּלִּים הַמְּבֻיָּשׁוֹת
בְּהַגִּיעָן לְחוֹף מִבְטָחִים.

2.5.2002

שלושת ספריי שבאו בעקבות ספרי הראשון, "בית ספר לנמלים", "ארץ אדמוניה" ו"דגיג ושות'", הינם ספרי ילדים. הראשון והשלישי עוסקים בהאנשת חיות ובנושא המעסיק אותי מאד, החינוך. נתתי דגש רב לערכים הבסיסיים שאנו כבני אדם אמורים ללמוד וכך לחנך דור איכותי, פחות אלים ותורם לחברה. "ארץ אדמוניה" העוסק בילד חולה המבריא מלוקמיה, אף תורגם למספר שפות ויחד עם "בית ספר לנמלים" נתרם על-ידי לבתי חולים לילדים ברחבי הארץ.

"בית ספר לנמלים" ו"ארץ אדמוניה" הוקלטו על דיסק למען הילדים לקויי הראיה והעיוורים.

כיצד בנוי הספר? ומי עסק בעריכתו?

בתחילה חשבתי להניח לשירים להישאר בסדר אקראי, ללא התחשבות בתאריך כתיבתם.

בהמשך בהתייעצות עם עמיתי הסופר ומשורר יוסף כהן אלרן אשר שימש כ"עין שלישית", נושא החלוקה לפרקים הועלה ומצא חן בעיני. בדרך זו ניתן היה לשלב ציורים פרי עפרוני, בינות לשירים. מחשבתי הראשונה הייתה לצרף לכל שיר ציור, כפי שאני עושה בתערוכות הציורים, שם מופיע שיר ליד כל ציור. כאן חשבתי להפך, לצרף לכל שיר, ציור. לבסוף הסתפקתי במה שנעשה ולדעתי ודעת אחרים, התוצאה נפלאה. הציורים מביעים את הכתוב והכתוב מביע את הציור ומשלימו.

אני עימדתי את הספר, ערכתי אותו, השירים נוקדו על-ידי ברוך אורן, נקדן מקצועי, הוגה על-ידי אין ספור פעמים. אף את כריכתו אני עיצבתי וכמובן בחרתי את הצבע הסגול - התשוקה - שהיא המוטיב העיקרי בספר, למרות שבין דפיו רגשות הקנאה, הכעס, הטינה, התובנה המשחררת, הפרידה והניצחון.

למען הגילוי הנאות אוסיף שהספר יצא לאור בהוצאת פיוטית, למעשה הוא הגיע "מבושל" ומסודר ואני עברתי על הספר והיו מעט הגהות, המלצתי להוסיף מאיורייך כי הספר מזמין איורים בסגנון שלך, יש גם תחושה של שילוב מוצלח בין הציורים לשירים, את חייבת לספר לנו מה קדם מה?

ובכן כפי שהוזכר לעיל, השילוב בין הציורים והשירים נעשה לאחר שהצליח מאד בתערוכות הציורים שלי. אני התחלתי לצייר "ברצינות" בשנת 2006, עת הייתי מרותקת לביתי בשל בעיה בכף הרגל. ציירתי כפות רגליים ובהן חלקים ופריטים שונים שבדיעבד, הסתבר לי שעסקתי בריפוי בציור. ציור או שניים יצאו תחת ידי כל יום.

ציורים אלו עברו סריקה במחשב והועברו מיד בסיומם לשלוש חברות קרובות ולאחותי. כשהתגובות הנדהמות החלו להגיע, הבנתי שאוצר בידי. כשנערכה תערוכת היחיד הראשונה שלי בנובמבר 2007 ב"קסטרא" חיפה, צץ במוחי הרעיון לשלב בין הציורים לשירים ולמרות שהתאריך לא חפף, הציורים תאמו בדיוק לשירים. תגובות הצופים היו מפתיעות לחיוב וכך הבנתי שיש בידי שילוב מנצח.

בפועל, השירים קדמו לציורים אך זה לא הפריע לשילוב. ראו בעצמכם ואמרו אתם. האם משנה שציור עין מאחורי סורגים צויר לפני שיר המתאר תחושות כאלה? ודאי שלא.

כשקוראים בספר מראשיתו עד סופו יש תחושה של סיפור שמתרקם בין דפי השירים, ספרי מעט על מבנה הספר.

מֶלַנְכוֹלִירִי

פָּרַשְׂתִּי זְרוֹעוֹתַי אֵלֶיךָ
אַךְ פָּנַי הֵשַׁבְתָּ רֵיקָם
יָפְחוּ וְנִרְעֲדוּ מֵיתָרַי
וִיגוֹנִי חָפַר וּבְרָאָם
מְטַבְּעָם.

הֶעֱמִיקָה שָׁרָשֶׁיהָ יַתְמוּתִי
בְּגוּפִי נוֹתַרְתִּי עֲקָרָה
וְצִנַּת נַפְשִׁי שׁוֹמֵמָה
לַחַן נֻגַּן.
לָהָדָ"ם.

7.9.2010

מסתבר כפי שבכל סיפור/חיים יש התחלה אופטימית, אמצע עם כל הלבטים, העליות והמורדות וסוף עם כל הנלווה אליו, כך השירים. יש בו שירים על הכמיהה לדבר מה, על מצב נתון, על אכזבה, כאב, כעס וטינה, תובנה משחררת ונצחון ולבסוף גם פרידה. אין פלא איפוא, שהרציפות הזו נותנת טעם של קריאה בעלילה סיפורית וזה עוד נדבך על טיבו וייחודו.

ההשקה לספרך תתקיים בחודש אפריל, ספרי מעט איך את נערכת?

ההשקה תתקיים במדיטק, חולון, במעמד מכובדי העיר חולון ובהשתתפות אנשי רוח ידועים. יהיה בו חלק אמנותי בתחום השירה, ויושרו שניים משיריי מתוך "נשק שפתיי וגע" שהולחנו על-ידי נימה פולטורק, בנוסף לארבעה שירים שהלחינה מתוך ספרי "אני - זה בסדר" והוקלטו על דיסק. יוצגו הציורים המופיעים בספר וסופרים ומשוררים יקראו משיריי ויאמרו מספר מילים עליהם/עלי.
ההשקה תהיה יומיים לפני ערב הפסח וזאת מפאת הגעת בתי במיוחד מלוס אנג'לס. אני מציעה לכם אתנחתא של כשעתיים, ליהנות מעושר מילולי מופלא, מנושאים הנוגעים לכולנו ומחוויה תרבותית מעצימה.

מנחה האירוע נשמר בסוד.

מהן התוכניות שלך לעתיד בתחום הכתיבה?

בסוף כל כתיבת ספר, נפלט אוויר מה"היי" בו הייתי נתונה בקול שריקה דקה, ושואלים ומה הלאה? אז "הלאה" פירושו עוד כתיבה. באמתחתי סיפורים קצרים לילדים שנכתבו לפני מספר שנים ואני שוקלת אם לאגדם לספר אחד או להוציאם כסיפורים בודדים. כמובן שה"רומן" של חיי כבר קיים. טרם החלטתי מתי ואיך להוציאו.
הכתיבה היא צורך נפשי, כפי שיודע כל כותב ואמן. כפי שהציור והפיסול וכל עיסוק אמנותי אחר, הם צורך נפשי, הייתי אף אומרת, קיומי.

תאריך:  12/02/2012   |   עודכן:  12/02/2012
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשק שפתיי וגע - ספר מומלץ לאוהבים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרה א קרפנוס
13/02/12 18:02
2
אריק וינש
13/02/12 19:50
 
שרה א. קרפנוס
14/02/12 12:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה לתאר את ההתרגשות הרבה שהייתה באוויר עת פתיחת התערוכה. עד כדי כך סערו הלבבות, שטקס הברכות והדברים שנישאו שם נאלץ להמתין זמן רב עד שמעט שקטו הרוחות. לרובם, זו הייתה כעין פגישת מחזור כולל המשפחות. חלקם כבר ראה את התערוכה בגירסתה הראשונה, עת הוצגה ב"מוסד" וחלק ממנה הוצג גם בכנסת. כשצפה בה ב"מוסד" מזכיר הממשלה צבי האוזר, שאל את האחראים עליה, מדוע לא יוכלו להפוך אותה מחומר מסווג לציבור, לחומר בלתי מסווג, ולהציגה לעין כל, בגלל חשיבותה ההיסטורית והלאומית.
12/02/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לאחרונה נפתחה לה העונה הרביעית של ה"אח הגדול", בה התגלה לכלל החברה "וולטר", כלב הנחייה מגזע לברדור רטריבר ובעליו איתם, הלוקה במחלה שהביאה אותו לידי אובדן הראייה. רבים בחברה בה אנו חיים אינם מודעים לתופעה של כלב נחייה, מהיכן מגיע, מה הכשרתו ומטרתו במתן סיוע לאדם בעל קשיי ראייה.
12/02/2012  |  מיכל אידסס-סרבקי  |   כתבות
אם בת הזוג שואלת אותך איך נראית עליה השמלה החדשה שהיא לובשת עליה בגאווה ובשמחה רבה - מותר וכדאי להחמיא גם אם מדובר בדבר שקר. אם את מארגנת מסיבת הפתעה לבן זוגך וכדי להסתיר ממנו מידע הקשור למסיבה, כגון: היכן את הולכת ולמה את כל-כך עסוקה - ניתן לשקר עד רגע האירוע למען הצלחת מימד ההפתעה. השאלה האמיתית היא מה קורה בשקרים מהותיים יותר.
12/02/2012  |  ד"ר סוזי קגן  |   כתבות
הציבור בישראל חוסך במגוון מכשירי חיסכון פנסיונים – חלקם לטווח זמן קצר-בינוני כגון קרנות השתלמות, וחלקם לטווח זמן ארוך כגון קופות גמל או קרן פנסיה. נסקור בקצרה את אפיקי החיסכון הללו ואת המהפך שמשרד האוצר ניסה לערוך בנושא הרגיש של דמי הניהול
12/02/2012  |  ירון כהן  |   כתבות
ארגון העיתונאים החדש הועמד הבוקר בפני מבחן משמעותי ראשון. שלושה עיתונאים בתפקידים בכירים, שעודדו את עובדי האתר ynet להצטרף לארגון, עומדים לפני פיטורים: אראלה גניסלב, העורכת הראשית של דף הבית באתר, מהעובדות הבכירות בו, שנמצאת ב-ynet למן הקמתו לפני תריסר שנים; יהונתן זילבר, עורך ערוץ המחשבים באתר; ותני גולדשטיין, כתב כלכלי בכיר.
12/02/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il