|   15:07:40
דלג
  אורי אליצור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

בין אילנה דיין ושארל אנדרלין

לא באתי להשוות בין שני העיוותים הטלוויזיוניים שעלו לכותרות, רק לומר ששניהם מאירים בפנס על הסוד הגדול של המדיום הטלווזיוני: כל אירוע שאתה רואה בטלוויזיה הוא מבוים
22/02/2012  |   אורי אליצור   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
דיין. קשה לטלוויזיה להודות שבעצם יש לה רק קישוט ולא סיפור [צילום: פלאש 90]

מי ומי:
 אילנה דיין 

אין קשר לכתבה
השקר הממשי הוא כאשר מראים לך אירוע מבוים או צילום אילוסטרציה ומסתירים ממך את העובדה שמה שאתה רואה איננו אמיתי או איננו האירוע שעליו מספרת הכתבה. בעיתונות הכתובה, כאשר יש סיפור טוב ואין תמונה טובה, נהוג לשים צילום אילוסטרציה ולכתוב תחתיו "אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה"

בדיוק שבוע ימים אחרי שבית המשפט העליון הישראלי קבע שאילנה דיין לא שיקרה בפרשת הסרן ר', בית המשפט העליון בצרפת קבע להפך לגבי הטלוויזיה הצרפתית בפרשת מוחמד-א-דורה. וזו ברשותכם סיבה טובה לשיעור קצר בתקשורת. אני לא מתכוון להשוות בין שני המקרים, השוואה כזו עושה עוול לאילנה דיין. גם ההתדיינות המשפטית לא זהה: שם רשת הטלוויזיה הייתה התובעת וכאן היא הנתבעת, שם הוויכוח הוא סביב טענת זיוף גמור וכאן הוויכוח הוא על טענת עוול שנגרם במשתמע בתוך כתבה על אירוע שאין חולק על עצם קיומו.

אבל יש סוד אחד משותף, לחלוטין לא משפטי, שקושר בין שני הסיפורים: העובדה שהטלוויזיה היא כמעט בהגדרה כלי שקרי. בכל תמונה שאתה רואה בטלוויזיה מסתירים מעיניך גורם מרכזי שמשפיע מאוד על הארוע, שכל מי שנמצא בזירת האירוע מודע מאוד לנוכחותו ומתנהג אחרת בגללו, אבל אתה הצופה בבית לעולם לא רואה אותו: צוות הצילום. בעצם משמעות הדבר היא שמלבד מקרים נדירים של אירוע שהתרחש תחת עינה של מצלמת אבטחה הפועלת 24 שעות ביממה, או משהו שצולם במצלמה נסתרת, לעולם לא תראה בטלוויזיה אירוע אמיתי בעת התרחשותו. או במילים אחרות, כל דבר שאתה רואה בטלוויזיה הוא מבויים.

במקרים המבוימים במפורש אתה מודע לזה, לפחות חלקית. כשאתה רואה בטלוויזיה הפגנה או מסיבת עיתונאים או ישיבה סוערת של מרכז מפלגה, אתה יודע שאתה רואה אירוע שתוכנן ובוים מראש, ושמתכנניו חשבו על נוכחות המצלמה, ובנו את האירוע על-פי זה. די ברור שאילו לא היה שם צוות טלוויזיה האירוע היה יותר 'אמיתי' והיה נראה אחרת לגמרי. צוות הטלוויזיה עצמו יודע כמובן שהוא הוזמן בידי הגורם המביים, ושבמידה מסוימת הוא מטעה אותך כשהוא משתדל לייצר אצלך את התחושה כאילו אתה עד להתרחשות אמיתית, אבל אין לו ברירה אלא לשתף פעולה עם מביימי האירוע כי אחרת אין לו תמונה, ובטלוויזיה כשאין תמונה אין סיפור.

יש גם ארועים שמבוימים בשיטת הפרובוקציה. צוות טלוויזיה נלווה לחבורה שטומנת פח למישהו, מתגרה בו, מקללת אותו, תוקפת אותו מילולית או פיזית עד שהוא נופל בפח ומגיב בקללות או באלימות, ואז המצלמה מופעלת ולוכדת את "הארוע". זה מה שקרה למשל באירוע הקללות של הגברת אלקובי בקריית ארבע. לא מתקבל על הדעת שבדיוק ברגע שהיא קיללה את שכנתה, לגמרי במקרה היית שם מצלמה. סביר יותר להניח שמישהו תכנן מראש את הארוע, הביא מצלמה והתגרה בה עד שחילץ ממנה קללות. למרות שצילום כזה נראה יותר אותנטי, בסופו של דבר גם הוא אירוע מבויים. אבל עורך חדשות יקפוץ על חומר כזה כמוצא שלל רב (ויעשה שקר מקצועי בנפשו כשישדר אותו), כי הוא נראה כמו הלא ייאמן שעליו חולם כל איש טלוויזיה: אירוע אמיתי שנתפס בעין המצלמה.

למצולמים אין קשר

אבל הסיפורים האמיתיים, הגרעין הקשה של החדשות, הם ברוב המקרים ארועים לא מתוכננים. אף פעם לא נראה בטלוויזיה תאונת דרכים מתרחשת, כי לעולם לא יקרה שאיזשהו צוות טלוויזיה יידע מראש שבשעה מסוימת ובמקום מסוים תתרחש תאונה. במקום זה מראים לנו מה קורה במקום התאונה שעה או שעתיים אחרי, וברקע מספר לנו קולו של הכתב מה קרה שם שעתיים קודם. צירוף התמונה והקול יוצרים אצלנו אשליה כאילו ראינו את התאונה. וזו אשליה שאנחנו מודעים לה ושותפים לה, ועדיין לא שקר. השקר הממשי הוא כאשר מראים לך אירוע מבוים או צילום אילוסטרציה ומסתירים ממך את העובדה שמה שאתה רואה איננו אמיתי או איננו האירוע שעליו מספרת הכתבה. בעיתונות הכתובה, כאשר יש סיפור טוב ואין תמונה טובה, נהוג לשים צילום אילוסטרציה ולכתוב תחתיו "אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה", נכון, לעיתונות הכתובה זה קל כי העיתונות מספרת סיפור במילים ומקשטת אותו בתמונות ולכן לא קשה לה להודות שהקישוט הוא רק קישוט. הטלוויזיה מתיימרת לספר את הסיפור בתמונות ולקשט אותו במילים, ויותר קשה לה להודות שבעצם יש לה רק קישוט ולא סיפור. אבל מה לעשות, תמונות אמיתיות יש רק מארועים מבוימים.

מה עושה המדיום? לפעמים נוהג ביושר גמור ומביא הדמיות ואנימציות שמספרות את הסיפור באופן ציורי שברור שאיננו צילום. לפעמים הוא מסתפק בקול הכתב ובתמונות שצולמו אחרי הארוע, אבל לפעמים הוא מביא צילומי אילוסטרציה שאין להם שום קשר לסיפור המסופר, ולא מודה בכך אלא להפך – מנסה ביודעין ליצור אצל הצופה רושם מוטעה כאילו הוא רואה במו עיניו את האירוע בהתרחשותו, וזה כבר סוג של שקר. זה לדעתי היה השקר שהסתתר בתחקיר של אילנה דיין על סרן ר'. מערכת 'עובדה' קיבלה לידיה קלטת של צילומים שצולמו בידי חיילים במוצב בימים אחרים וללא כל קשר לאירוע הנחקר, והיא הציגה את הצילומים הללו בלי לכתוב באותיות בולטות או לומר בשפה טלוויזיונית אחרת את האזהרה: צילום אילוסטרציה, לצילומים אין קשר לכתבה. הכתבה נערכה במכוון כך, שהצופה יחשוב שהוא רואה במו עיניו את תקרית האש המדוברת, את המוצב יורה צרורות מא"ג ארוכים וממושכים לתוך גוף הילדה הפלשתינית, ואת החיילים צוהלים ושמחים על מותה. יתר על כן, התחקיר כשלעצמו לא חשף עובדות חדשות מרעישות כיוון שרוב פרטי הסיפור ("האמת לשעתה") כבר סופרו בעיתונים. למי שמכיר את שיקולי המקצוע הזה די ברור שהצילומים האלה היו עיקר ההישג העיתונאי של התחקיר, הדובדבן שבקצפת, ואלמלא הם התחקיר בכלל לא היה משודר. היה בידי דיין חומר מצולם כאילו אותנטי, כאילו התגשמות חלומו של כל איש טלוויזיה, אבל רק כאילו. היא הייתה צריכה להתאפק ולא לשדר את התמונות האלה, גם אם זה היה מפיל את כל התחקיר.

לפחות אנחנו נדע

אי-אפשר להשוות בין השקר הקטן הזה ובין השקר הגדול של שארל אנדרלין בסיפור מוחמד-א-דורה. הוא לא היה בצומת נצרים באותו יום ורק קיבל לידיו את חומר הגלם שצילם עבורו צלם פלשתיני, ובו התגשמות החלום הכי גדול: אירוע אלים ודרמטי שמתרחש לעיני המצלמה מראשיתו ועד סופו. אבל איש טלוויזיה ותיק כמוהו יודע שדברים כאלה לא קורים במציאות. אראלה ממפעל הפיס תתקשר אליך עשר פעמים לפני שדבר כזה יהיה אמיתי. הוא ידע, ולא התאפק.

מאנשי טלוויזיה, שיודעים להבחין במבויים ובמזויף שבחומרים הכאילו אותנטיים, הייתי מצפה להתאפק ולהתגבר על היצר ולא להטעות את הצופים. אבל אם בארזים כבר נפלה השלהבת, בואו לפחות אנחנו אזובי הקיר, נדע ונזכור שבטלוויזיה כל אירוע שאנחנו רואים מבויים בידי בעל אינטרס כלשהו, ונתרגל לשאול את עצמנו מי הבמאי, מה האינטרס שלו ומה הוא מנסה להסתיר מאיתנו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/02/2012   |   עודכן:  22/02/2012
אורי אליצור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין אילנה דיין ושארל אנדרלין
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
22/02/12 01:55
 
וחי בישראל
22/02/12 08:58
 
ע. הנביא
22/02/12 09:34
 
צבי גלברד
25/02/12 22:30
2
"תודה לאילנה"
22/02/12 03:37
 
אביתר בן-צדף
22/02/12 08:52
 
יונה סוקולובסקי
22/02/12 18:27
 
סתם אחד
27/02/12 17:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חופי-ים אקזוטיים, שמש קייצית מלטפת, בשר משובח וכדורגל מלהיב הם מוקדי המשיכה הבולטים של אורוגוואי - מדינה קטנה עם אטרקציות גדולות, הנחשבת לאמפטית ולשלווה שבמדינות דרום-אמריקה. לתייריה היא מזמנת אתנחתא קלה מהטרקים המפרכים שהם מנת-חלקם של המוצ'ילרים המטיילים בארגנטינה ובברזיל השכנות.
21/02/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
תאריך המזל: בין ה-19.2 ועד ה-21.3
21/02/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"ניסים ונפלאות בקופסאות שימורים" (אנחנו לא נשלם, אנחנו לא נשלם – במקור) היא קומדיה מטורפת של המחזאי האיטלקי, זוכה פרס נובל לספרות, דאריו פו, שהיא בעצם פארסה נוקבת על הבעיות הכלכליות הרלוונטיות גם לימינו אלה. שחקני בית צבי הצליחו להעלות מחזה אבסורדי והזוי ויחד עם זאת עם מבט מפוכח על מצוקה ואינטרסים כלכליים.
21/02/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
הפעם אני רוצה לדבר על נושא אחר, נושא שלאו-דווקא מן המניין הרגיל. על חוויה שחוויתי ביומיים מן השבוע האחרון ובשלושת החודשים שקדמו להם. בימים שני ושלישי בשבוע החולף לקחתי חלק בכנס באר-שבע לשלום הילד, שעורכת המועצה לשלום הילד בראשות ד"ר יצחק קדמן כבר השנה ה-11 באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע. מעורבותי בכנס הייתה הנחיית והדרכת קבוצת נערים, מטעם קידום נוער בעיריית ירושלים, שם מקום עבודתי.
21/02/2012  |  עמיר סגל  |   כתבות
השופטת: אורלי סלע, נשיאת בית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע
21/02/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il