בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לא כל יום פורים? אז מה, אסור לאבד את הראש
|
עלינו לזכור לקראת חג פורים הקרב ובא, כי המזיק לחברו, בין אם פגע ברכושו או בגופו, חייב לשלם עבור הנזק שגרם, גם אם היה שיכור ולא אחראי למעשיו ● בפורים תשע"ב שותים בחוכמה
|
פורים שמח, אבל יש להגביל את שתיית היין [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
מצווה גדולה לשמוח בחג הפורים. לכן מצווה לשתות יין ולהתבשם בפורים "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי". לכאורה, אם אינו מבחין בין טוב לרע, אין המזיק אחראי למעשיו, ובמיוחד אם השתכר על-פי מצוות החג. לא כן הדבר. יש שיכור כלוט שאין בו דעת ויש שיכור פחות מכך שעדיין שולט במעשיו. על-פי היהדות, אדם חייב תמיד לשאת בעול. אין רגע שהוא רשאי לפרוק מעליו עול מלכות שמיים. אין רגע שהאדם יכול לטעון: "אינני נושא בתוצאות מעשיי אם לטוב אם לרע". אשר על כן, אסור באיסור חמור להשתכר ולאבד את הראש, בכל מצב, בכל זמן. לדעת הפרי חדש [או"ח צ"ט, ו'] אם הזיק או עבר עבירה מתוך שכרות, הריהו בגדר מזיד. לכן, אסור להשתכר אם קיים חשש שיעבור עבירה או יימצא מזיק למישהו. הוא אשר אמר השל"ה שמצווה לשמוח בפורים, אבל אין בשום פנים כל רשות להתהולל ולעשות מעשי טיפשות וסכלות. מה למדים אנו מלוט שהשתכר התורה מספרת על לוט שחשב שהעולם אחרי הפיכת סדום ועמורה נחרב ורק הוא ובנותיו נותרו בכל העולם והלך והשתכר. באה הבכורה אל אביה בעודו בשכרותו והרתה לו. כן עשתה הבת הצעירה בלילה שלמחרת. מבארת הגמרא [נזיר כ"ג, א']: לוט אינו חשוב כאנוס שאינו אשם כי אנסוהו בנותיו אלא כמי ש"נתכוין לשם עבירה". הן אחרי הלילה הראשון ידוע ידע מה עשתה לו בתו הבכורה, ובכל אופן הלך מרצון והשתכר שוב פעם בלילה ובכך איפשר גם לבתו הצעירה גם לעבור את העבירה, לכן הוא נעשה שותף מלא לפשע או בלשון הגמרא שעליו נאמר הפסוק "ופושעים ייכשלו בם". לכן, כל מי שמשתכר עד אובדן חושים אפילו בחג הפורים והזיק למישהו או לגופו או לממונו חייב. לכן הרמב"ם פסק על-פי המשנה בבבא קמא [כ"ז, א'], שהשכרות צריכה להביא את החייב לבסומי עד שיירדם ובכך קיים את מצוות חג הפורים. מאידך-גיסא, אדם מועד לעולם בין שוגג בין מזיד בין ער בין ישן, בין שיכור סימא את עין חבירו ושיבר את הכלים, חבל בחבירו או הזיק לממון חבירו, משלם מהיפה שבנכסיו [הלכות חובל ומזיק א', י"א].
|
תאריך:
|
06/03/2012
|
|
|
עודכן:
|
06/03/2012
|
|
הרב אפרים זלמנוביץ
|
לא כל יום פורים? אז מה, אסור לאבד את הראש
|
|
מעטה הסודיות והאיפול שהוטלו על ממצאי דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז על-ידי מבקר המדינה והגורמים האחרים המעורבים בפרשה, הם מעשה בלתי מוסרי, בלתי חוקי, לכאורה, ומעל הכל, הפרה בוטה של אחד מכללי הדמוקרטיה הבסיסיים - עיקרון שלטון העם. כל המעורבים בפרשה, כולל מבקר המדינה, הם נאמני הציבור ולו הם חייבים דין וחשבון מפורט על מה נבחריו ופקידיו הבכירים עושים.
|
|
|
ריאליטי - זו ממש המציאות, לא פחות ולא יותר, וראו נא, כיצד 'האח הגדול' הצליח להתגנב אפילו ל'מגילת אסתר'!
|
|
|
"בבית הספר העירוני י"ד בתל אביב, החליטה השנה מועצת התלמידים לנקוט בצעד חריג. הוחלט כי חברי מועצת התלמידים יעברו בין הכיתות וימליצו לתלמידות ולתלמידים להגיע בתחפושות מהוגנות בחג הפורים הקרוב שיחול בעוד כחודש". (מיי נט, 25.1.12).
|
|
|
הטלטלה שאחזה במרחב הערבי הבליטה את כוחה העולה של קטר ואת מדיניות החוץ הייחודית שאימצה, הכוללת מעורבות אקטיבית במרבית מוקדי הטלטלה באזור. מדיניות זו - עירוב של אופורטוניזם ואמביציה - בשילוב עם עוצמה כלכלית אדירה ונכונות להשתמש בה לצרכים מדיניים, במקביל לחולשתם של מוקדי הכוח העיקריים מתוך האזור ומחוצה לו, מאפשרת את כניסתה של האמירות לחלל שנוצר ואת מעמדה המדיני החדש.
|
|
|
צדק גורי אלפי כשאמר השבוע בתוכנית ההומוריסטית "מצב האומה" כי האפוקליפסה כבר כאן. אחרת קשה להסביר את ההחלטות התמוהות ואת הסיטואציות ההזויות שאליהן נקלע עם-ישראל, שאליהן נקלעת מדינת-ישראל. אצלנו חוגגים שחרור מאסיבי של פושעים, כשאלו שבאמת מגיע להם להשתחרר עוד נרקבים בכלא, מאפשרים פתחון-פה לאנשים שהשכלה וטקט הם מהם והלאה, ומתמהמהים בצורה מוגזמת בכל הנוגע להגנת העורף. כי לדבר על לכסח את האירנים זה נורא קל, אבל לעשות חשבון נפש אמיתי וכנה עם עצמנו - זו כבר עבודה הרבה יותר קשה. אבל לא נורא, בשביל זה תמיד יש את מבקר המדינה.
|
|
|
|