|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

לפרק את ה"רבנות הראשית לישראל"!

אם באמת רוצים לערוך סדר לאחר פרשת הרב בקשי ו"עשרת בני המן" שלו יש למנות "ועדה קרואה" למוסד זה ועד גמר החקירות שם להקפיא את היותו של המוסד ה"היררכיה הדתית הראשית" במדינת ישראל
07/03/2012  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   תגובות
מועצת הרבנות הראשית. תיבת פנדורה שמסרבים לפתוח

עדיף רבנות מושחתת
אף אחד לא דרש תחקיר לעומק בנושא, גם חילוניים מובהקים כיוסף פריצקי, יעל דיין, ניצן הורוביץ' ואילן גילאון אימצו את שיטת "שלושת הקופים" וזאת משום שמישהו הסביר להם שעדיפה לחילוניים "רבנות" מושחתת כזו - שאפשר לשלוט עלייה, מאשר רבנים אמיתיים, שאינם ניתנים לשליטה

פרשת ההחלטה על העמדתו של הרב בקשי דורון לדין - בפרשת ה"תארים הרבניים הפיקטיביים" היא רק קצה הקרחון של מה שמתחולל במקום המוגן ביותר בישראל מפני חדירת החוק . זהו גם המקום המיוחצ"ן ביותר לחיוב למרות שכל המדינה הזו אוהבת לשנוא דת וחרדים. קוראים למאורה הזו "הרבנות הראשית לישראל".

משנת 2007 ניפתח משפטם של "עשרת בני המן" שהרב בקשי פיקד עליהם כדי לקיים "קורסים ליהדות" ולתת "תעודות רב" כוזבות. עכשיו הצטרף אליהם גם המן עצמו, הרב בקשי - לאחר ששיקר בבית המשפט. תמים ונאיבי מי שטוען כי כל ה"עסקה" הזו הייתה משום רצון לרצות בלבד את ההיררכיה ה"ביטחונית" שנהנתה מתוספות שכר של אלפי ש"ח בחודש הודות ל"רבנותם" הפיקטיבית.

לדעתי צריכים לבדוק כאן היטב מה קרה גם בעניין תגמולי כספים בין מעניקי התעודות למקבליהן והאם אין מדובר בשוחד הגון וקבוע. מהיכרותי את המערכת הזו - של ה"רבנות הראשית לישראל", לא אתפלא אם צינור הכספים לא היה "דו-סטרי", והמבין יבין דבר מתוך דבר.

כאשר ציבור או חוג פוליטיים מותקפים הרי שאוטומטית מותקפים הארגונים שלהם. כך זה אירע לאצ"ל וללח"י לפני קום המדינה ומכך סבלה "הסתדרות העובדים הלאומית" והקופ"ח שלה לאחר הקמת המדינה , בשלטון מפא"י והמער"ך. וכך זה קורה כיום - כשהגלגל מסתובב, והימין בשלטון באופן מונופוליסטי. ארגוני השמאל נחסמים, תקציבי החוץ שלהם מקוצצים ומקורות המימון - שעוד נותרו, נמצאים בפיקוח. כך קורים הדברים במדינה שגם קופות הבריאות ומועדוני הספורט הם בבואה מצחינה של פוליטיקה מפלגתית ללא קשר לתוכן העניין.

הרבנות הראשית - מוסד חסין מפגיעות

אבל ישנו מוסד ארכאי ששמו ה"רבנות הראשית לישראל" שאינו ניזוק. להפך, ככל שהציבור שאליו הוא, כביכול, קשור מקבל מכות מוסתות הרי שאותו מוסד רק "פורח" מהן. אומנם משנת 1993 הפכה, כביכול, אותה "רבנות ראשית" ל"חרדית" אך הרושם הוא שהמוסד הזה חסין לחלוטין מפני ההתקפות המונחתות על הציבור החרדי- לכל גווניו, על-אף שמפעם לפעם עולה איזשהו "קצה קרחון" המצהיר כי השחיתות שם עברה מזמן את מה שה"הסתדרות הכללית" של המער"ך הרשתה לעצמה בימייה הגדולים. והנה גם הדתיים הלאומים - בטפשוטם ה"נוסטאלגית" (שהרי הם הקימוה...) למה שאבד להם, מגינים עלייה בכל פעם שנחשפת שם פרשייה מכוערת אחרת, "כדי למנוע חילול ה'" אבל עצם קיומו של הגוף הזה הוא חילול ה' הגדול ביותר!

התמע הוא שמערכת המשפט הישראלית כבר שלחה לכלא, לערכאות ולגמלאות כאלה שסרחו מדרגת פקיד זוטר ועד לנשיא ורה"מ אבל עד לפרשת הרב בקשי דורון איש לא נגע משפטית ביושבים הבכירים ב"רבנות הראשית" למרות שתלונות נגד ה"רבנים הראשיים" ו"נושאי כליהם" לא חסרו, ובכללם תלונות מהחתום מעלה. ל"רבנות הראשית" איש לא הרע, עולם כמנהגו נוהג ואפילו מעמדה התחזק.

יתרה מכך, מוסדות חזקים יותר בישראל סבלו זעזועים פוליטיים קשים, ובמיוחד אם קלונם נחשף. "הסתדרות העובדים הכללית" וחברתה ה"לאומית" שילמו במשפטי בכיריהם שנתפסו בגנבות ובתועבות. אפילו מערכת המשפט מזועזעת ע"י ביקורת או השעיית שופטים ורק ה"רבנות הראשית" המייצגת - כביכול, את השנואים ביותר במדינה, את החרדים, ישנה על משכבה בשקט כאשר לא מעט "תיבות פנדורה" נפתחות שם מידי מספר חודשים ו"יד נעלמה" סוגרת אותן כלא היו. לא מימין ולא משמאל שואלים שאלות על ההתנהלות התמוהה הזו.

ה"רבנות הראשית" - פקידות מטעם השלטון החילוני

כל הסירחון החל לפני כעשרים שנה. שני "רבנים ראשיים" חדשים נבחרו וכביכול זוהו עם "החרדים". עד אז כיהנו שם תלמידי חכמים - שגם אם מישהו חלק על עמדותיהם ההשקפתיות הרי שהוא ידע כי באמת "תורתם אומנותם" וכי מקיימי מצוות אמיתיים הם אלה. בחירתם של הרבנים לאו ובקשי - דורון הביאה נופך חדש לרה"ר. אחד מהם היה כזה שלפי עדויות ממש לא טמן ידו בצלחת הפריצות (הרב ישראל מאיר לאו) והשני כזה ששובל פלילי הזדקר מאחוריו (הרב בקשי דורון) עם סיפור מוזר (שפורסם בעיתון החרדי בארה"ב - "פנים חדשות"), על "ילד מחוץ לנישואין" ותשובה עוד יותר מוזרה של הרב עצמו, כי "אז לא ידעתי שאהיה רב ראשי".... החרדים הציונים אומנם תמכו בשני הנבחרים החדשים אבל עם חיוך בזוית פיהם: "עדיף שאלה יבחרו והציבור ידע שהרבנות היא צחוק מאשר יבחרו רבנים דתיים באמת והציבור יאמין שבאמת ה"רבנות הראשית" היא אוטוריטה".

השקפה עקומה זו באה מההשקפה הטהורה של הרב חיים זוננפלד זצ"ל כי ה"רבנות הראשית" אינה אלא פקידות מטעם השלטון החילוני לבצע בדת כעולה על רוחם. אך החרדים הציונים - כדרכם כגנבים בלילה , חפצו במשרות ובזכויות הקיימים במוסד ארכאי זה אך לא רצו בתוכנו הסמכותי או בבניית רבנים אמיתיים מתוכו שיתחרו בהם בעתיד, ומכאן כל חילול ה' שנגרם בעשרים השנה האחרונות (בשתי הקדנציות) ע"י המוסד הזה, וירידת קרנו עד לאפס בציבוריות הישראלית.

עברות שלא היו מביישת אף חבר מושחתים

היחיד - שכבר בשנת 1993, שזעק לבטל את המוסד היה דווקא רב ראשי לשעבר - הרב שלמה גורן המנוח, שגם חשף בעיתון "חדשות" שלרב ישראל מאיר לאו אין "כושר" אמיתי לרבנות (אלא קיבלו ב"עסקה" פוליטית), והרב גורן גם העיד באותה הזדמנות על פרשיות "יחוד" עם ריח של ניאוף של אותו לאו.

למי שאינו יודע (ובידי הכותב כל תמלול העברות והמשפטים בנושא) כבר בקדנציה של הרבנים בקשי-דורון ולאו, הספיקו להתרחש בתוך מוסד זה עברות שלא היו מביישות שום חבר מושחתים נבחר כמו למשל:

זיופי בחירות ל"ועדת הכשרות" שלו (הרב משה ראוכברגר מחיפה האשים במכתב רשמי את הרב לאו שזייף את בחירת מחותנו רלב"ג לוועדה זו במקומו של ראוכברגר), זנות וניאוף של שוחטים ומשגיחים בחו"ל, יציאת שוחטים לחו"ל לאוו דווקא על-פי אמות מידה דתיות או משפטיות אלא על-פי קרבתם החברית והמשפחתית לבכירי המוסד, קבלת שוחד של פקידים בכירים במוסד ה"רבנות" הזה מיבואני בשר ושוחטים (הרב אהרון מרדכי רבינובי'ץ והרב אברהם רובין), עבודת פקידים במוסד זה ללא חוקי תקשי"ר, תלונות נגד נהגו של הרב לאו (רובי זר) שעבד שוב ושוב בעבודות פרטיות בביתו של הרב על חשבון שעות העבודה (אך התלונה במשטרה נסגרה ככזו "שאין בה עניין לציבור", אותו רובי זר הואשם גם באיום ברצח על מנכ"ל הרה"ר גדליהו שרייבר אך גם תלונתו של שרייבר "נגנזה".

שוב ושוב עלו סיפורי זנות ותועבה שהתקשרו ל"רבנים הראשיים" עצמם , הוגשה תלונה על שוחד תועבה לפקיד "כשרות" בכיר ע"י יבואן בשר (לפני מספר חודשים "התפוטר" אותו פקיד סורר כדי שהעניין לא יגיע לערכאות וגם הפרקליטות "סגרה" את העניין ב"התפטרות" המשונה הזו) , התגלתה פרשת ניהול שיחות תועבה של פקיד בכיר אחר (ראש מחלקת "יבוא מוצרי החוץ ב"רבנות הראשית" והרל"ש לשעבר של הרב לאו בת"א) על חשבון ה"רבנות הראשית" והלה גם הואשם שוב ושוב בקבלת שוחד לאישור כשרויות מחו"ל וכמובן עוד ועוד עבירות שדלה היריעה מלהרחיב בנושא.

הרבנים עמר ומצגר - רק דירדרו את המצב

בואם של הרבנים שלמה משה עמר - ובמיוחד יונה מצגר, לא הטיבה, בלשון המעטה, עם המצב אלא רק דרדרה אותו. מצגר נקשר שוב ושוב (גם לפני וגם בעת כהונתו) לפרשיות תועבה על גבול האונס ממש (הפרשיות פורסמו בעיתון מעריב ע"י תחקירן דתי ואמין, אך מעולם מצגר לא תבע את העיתון למרות איומיו בנושא) וכמו-כן גם לשחיתויות אחרות אך באורח פלא הכל נסגר והוא המשיך להיות דיין - למרות שגם השכלתו התורתית לוקה בחסר, ואף ה"כושר" לרב עיר נלקח ממנו קודם היבחרו ל"רב הראשי".

והנה מי שכושרו הרבני לא התאים ל"רב עיר" הפך ל"רב הראשי"! כמו נתפס מצגר בפרשיות של קבלת טובות הנאה במלונות או שהוא עצמו חיתן נוכריה שזויפה" כ"יהודיה" והכל נעשה על ידו ביודעין, אך תמיד הפרקליטות ואפילו התנועות השונות ל"איכות השלטון" התנהגו בעניין כשלושת הקופים. פרשיות של שוחד בנושא גרות עלו שוב ושוב אך הכל ניסגר ונינעל.

בפרשה האחרונה שנחשפה מואשם בראש הרשימה , יצחק אוחנה - אחראי לשעבר (בימי הרב בקשי- דורון) על אישורי יהדות וגרות ברה"ר ואח"כ על "מחלקת הבחינות" (זה שלפניו - הרב סגל, ניזרק אף הוא על חשדות לשוחד אך מעולם לא נחקרה הפרשה) והמשמש כיום כרל"שו של הרב לאו ברבנות ת"א. הלה לא הודח ולא הושעה מתפקידיו הרמים (כמו גם האחרים העומדים כמותו למשפט) כפי שדורש החוק ו/או האתיקה, אך כשזה נוגע לעוזרו של הרב לאו למי זה איכפת. הרב מצגר למשל נתן לא מכבר , לרב בכיר לשעבר ברה"ר (הרב אהרון מרדכי רבינובי'ץ) - שנתפס והורשע בבית המשפט (לבקשת הרה"ר!) , מכתב המלצה לתפקיד ה"רב ראשי לרומניה". בכלל, די מוזר שקרוב לעשור מואשם שוב ושוב מצגר בפרשיות פליליות ואתיות ועם הוכחות ברורות אך אינו עומד לדין בעוד שהרב בקשי - בפרשה הראשונה שלו, כבר עומד לדין.

לא מכבר יצא דוח חריף של מבקר המדינה על מחלקת הכשרות של הרה"ר עם הוכחות כי הרה"ר כלל אינה עושה מלאכתה באמת אלא ברמייה וכי למעלה מעשור אין בראש מחלקה זו רב. טרפות ונבלות הוחתמו כ"כשר" ויהודים תמימים מוחטאים ע"י ה"רבנות" המהוללה ששופטים בישראל רואים "רק בה" את ה"סמכות הדתית העליונה לסמיכת רבנים, לכשרות , לגרות" וכו'.

שיטת 'שלושת הקופים'

לפני יותר מחודש מצא את עצמו מחוץ לרה"ר אדם בשם עזרא רפו'ל שפרשיות של "חוסר מנהל תקין" בהוצאת שוחטים הגיעו גם לערכאות ואף פרשות פליליות אחרות - כולל "ניצול מעמדו הבכיר" ל"מעשים שאינם הולמים איש ציבור" עם פקידותיו , באמתחתו. ולא נשכח כמובן את פרשת הנער שהוכה ע"י "אנשים נעלמים" ומקורבים לרב עמר משום שחיזר אחרי ביתו של הרב עמר. ודרך אגב, הרב עמר לא הועמד לדין, אשתו זוכתה אך מאז הוא מוציא לשלטון את "הערמונים מן האש" בכל מה שקשור ל"גיורי הצבא" או המדינה ושאר נושאים דתיים שלפני פרשת הבת וה"מחזר" סירב לאשר "הלכתית".

והנה אף אחד לא דרש תחקיר לעומק בנושא, גם חילוניים מובהקים כיוסף פריצקי, יעל דיין, ניצן הורובי'ץ ואילן גילאון אימצו את שיטת "שלושת הקופים" וזאת משום שמישהו הסביר להם שעדיפה לחילוניים "רבנות" מושחתת כזו - שאפשר לשלוט עלייה, מאשר רבנים אמיתיים, שאינם ניתנים לשליטה. מנגד סייע לשתיקה זו ח"כ אורי מקלב מ"יהדות התורה" כשביקש (והצליח) לדחות רעיון של התערבות מבקר המדינה באופן חזק יותר במוסד המושחת הזה ובמקום זאת המליץ על "מבקר פנימי" כמו בימי ה"מבקר הפנימי של ההסתדרות הכללית" בימייה הגדולים.

לאחרונה ה"רבנים הראשיים" משמיעים שוב ושוב את דעתם - הזהה להפליא לגורמים האנטי דתיים ולגב' ציפי לבני, בקול רם ונשגב כאילו באמת מדובר בשתי "דמויות הוד תורתיות" שמעולם לא היו להן קופות שרצים. הרב עמר מנסה להנציח את עצמו לאחרונה לעוד קדנציה וגם לשלטון החילוני זה טוב כי הרב עמר נימצא רק "בתחילת" אישורי ה"התרים ההלכתיים" לענייני ה"קולות" בגיור", ב"כשרות" ובשאר הנושאים שליברמן ו"ישראל בתינו" (האחראיים על ה"תיק לביטחון פנים") רוצים לשנות בדת ישראל. מ"בקשת הארכה" "נשמט" - ולא במקרה", הרב מצגר משום שכל הנוגעים בדבר רמזו לו "רמזים עבים" שאם ייכרך גם שמו בבקשה הרי שהבקשה עלולה להדחות משום "סירחונותיו".

העמדתו לדין של הרב בקשי הייתה לדעתי רק "תאונת עבודה" שכנראה הרב מצגר דאג להוציא את העניין לערכאות בזכות קשריו הטובים עם מערכת זו (גם אני נוכחתי בכך כאשר מכתבי ועדויותי מהעיתונות וממסמכים ועדים נדחו ב"הלוך ושוב" מסתורי) משום שהרב בקשי מנע ממצגר (בימים שבקשי כיהן כ"רב ראשי") את חידוש "כושרו" ל"רב עיר".

בקשי דורון - ה"צדיק" שבחבורה

בשנות ה-90 קם האיש היחיד שרצה - ממרום תפקידו הציבורי, סגן שר הדתות דאז, לערוך "טיפול שורש" למושחתי ה"רבנות הראשית" . האיש היה יגאל ביבי מהמפד"ל אך לחץ קשה - כולל של מפלגתו, מנע ממנו להמשיך בטיהור השחיתות הזו.

לא מקרה הוא שמה שאסור לקצב, הירשנזון, בניזרי, אולמרט ולופוליאנסקי מותר לעמר, לאו ומצגר - ודווקא בימים שהדת והחרדים "אינם כל כך אהודים" בלשון המעטה בכל אתר ואתר. אין לי אלא להניח שה"רבנים הראשיים" יושבים על תקן של "משרתי אדונים" שתפקידם הזה יותר חשוב מטיהור שחיתותם. הייתי מציע להתמקד עמוק יותר בחקירת כל מה שמתנהל ולא מתנהל ב"רבנות הראשית" ואז בודאי יתגלה לכל כי בעצם הרב בקשי דורון הוא ה"צדיק" שבחבורה. זהו מוסד להלבנת הכוח של מהרסי הדת בדת, שהרי אחרת אי-אפשר להבין מדוע הללו שורדים ומוסדם המושחת לא נחקר או לא נסגר - "מחוסר עניין לציבור", במוסד ארכאי זה.

אם באמת רוצים לערוך סדר לאחר פרשת הרב בקשי ו"עשרת בני המן" שלו יש למנות "ועדה קרואה" למוסד זה ועד גמר החקירות שם להקפיא את היותו של המוסד ה"היררכיה הדתית הראשית" במדינת ישראל.

תאריך:  07/03/2012   |   עודכן:  07/03/2012
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפרק את ה"רבנות הראשית לישראל"!
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טולדנו
7/03/12 12:01
2
אחת גדולה
7/03/12 12:20
3
חרדי מתועב
7/03/12 13:11
4
פרקי אבות ד'
7/03/12 14:57
5
אורי עמר
7/03/12 20:55
6
אליהו חיים
8/03/12 09:07
7
יהודי פשוט
8/03/12 09:40
8
חרד מהחרדים
8/03/12 10:10
9
TOL
14/03/12 22:20
 
אליהו קאופמן
22/03/12 16:48
 
א.כהנא
27/03/12 22:08
 
אליהו קאופמן
29/03/12 00:22
 
א.כהנא
8/04/12 23:11
 
מתעניין
7/06/12 04:19
 
קסקלסי
7/06/12 04:40
10
מתעניין
6/06/12 04:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנימין נתניהו: "עדיף טילים על תל אביב מגרעין אירני".
07/03/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
במאמר בשם "האתוס צבא העם ובלון הבעיה החרדית" פותר משה פייגלין את בעיית ביטול חוק טל וגיוסם של החרדים בפתרון רדיקלי הפוטר את חרדתם של כולם - של כל החרדים והלא חרדים מכל הסוגים ומכל שלל הסיבות והתירוצים, ומוסיף ממד חדש לחופש הפרט ולחירות האדם. בכלל טוען הוא כי הגיוס בכפיה סותר עקרונית את רעיון החירות העומד בבסיסה של היהדות. פליאה בעיני. אני חשבתי שעיקרון החירות והקיום של הכלל כעם וכמדינה מחייב את הפרט בלקיחת חלק בהגנתה ובטחונה, שהוא גם פועל יוצא של חירותו ובטחונו האישי והמשפחתי.
07/03/2012  |  יוסי שחר  |   מאמרים
מצבם של המורים בישראל מתדרדר, אבל הסתדרות המורים שאמורה לייצג את המורים לא ממלא את תפקידה, ומנהלי ההסתדרות הפכו למשתפי פעולה עם משרד החינוך ומשרד האוצר ברמיסת הזכויות של עובדי ההוראה. רבות נכתב על הפרטת מערכת החינוך, כאשר יותר ויותר מורים עובדים היום כמורי קבלן בלי זכויות, ונאלצים לחיות ממשכורות עלובות. מעבר לכך רפורמת "אופק חדש" שאמורה הייתה להיטיב עם המורים, רק פגעה במעמדם ולא שינתה את המציאות הבלתי נסבלת שבה הם צריכים לתפקד. בניגוד להבטחות של הסתדרות המורים, משכורתם של המורים בישראל לא השתפרה בצורה משמעותית, תנאי העבודה שלהם לא השתפרו, ואפילו ההבטחה האלמנטרית לדאוג לכיתות קטנות יותר לא קוימה.
07/03/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
שוב, הנהגת מדינת ישראל הזעירהעומדת במבחן. עתידה של ישראל נמצא בידי המנהיגות של בנימין נתניהו. יש לעצור את המפלצת האירנית; אסור שלאירן יהיה נשק גרעיני.
07/03/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
מהפכה בעולם ההשתלמויות של עורכי הדין. עו"ד אפי נוה, יו"ר מחוז תל אביב והמרכז, יזם והביא לאחרונה להקמתה של "המדרשה למשפט של מחוז תל אביב והמרכז". המדרשה למשפט היא מיזם חדש המוקם למען הלימוד וההעשרה המקצועית של ציבור עורכי הדין, בשיתוף מוסדות האקדמיה המובילים ללימודי משפטים הפועלים במחוז, שישה במספר: אוניברסיטת בר-אילן, המסלול האקדמי המכללה למינהל, מכללת שערי משפט, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, הקריה האקדמית אונו, והמכללה האקדמית נתניה.
07/03/2012  |  שלומית לולה נחמה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il