|   15:07:40
דלג
  דוד חרמץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
סחר חליפין. סחורה תמורת מצג שווא של כסף [צילום: פלאש 90]
חשיפה

תיק בקלאווה

זה מתחיל בשיחת טלפון נעימה ובה הצעה מפתה לרכישת סחורה בסכום גבוה, ממשיך בהעברת כסף מדומה לחשבון הבנק של הסוחר, ומסתיים בעקיצה בתוך תחומי הרשות הפלשתינית, בשווי עשרות אלפי שקלים. הנזק המצטבר של כעשרים מעשי שוד מדווחים כאלה כבר עבר את מיליון השקלים. על מלכודת הדבש ועל העוקץ. תחקיר
20/03/2012  |   דוד חרמץ   |   תחקירים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
יוסי בהגן. הנורות האדומות נדלקו

פעולת הבקלאווה
בשתיים מהעסקות הגיעו ה'קונים' עם מגשי בקלאוות לנקודת המפגש ובטרם מסירת 'תיק הכסף' הם התעקשו שהמוכר הישראלי יטעם. "תאכל, חביבי, איתי לא עושים עסקים לפני שאוכלים משהו", דחקו במוכרים. ואחרי הכנסת אורחים חמה שכזו, מי יחשוב בכלל לפתוח תיקים ולספור שטרות?

באחד מימי דצמבר 2011 צלצל הטלפון של יוסי בהגן מבת-ים. "שלום", אמר הקול מהעבר השני של הקו בעל המבטא הערבי הכבד, "קראתי על החברה שלכם באינטרנט ואני רוצה לקנות את המוצרים שלכם".

"יש לנו הרבה מוצרים. מה בדיוק אתה מחפש", ענה-שאל בהגן, שבבעלותו חברת "דנמר אלקטרוניקה ובקרה".

"כל מה שיש לכם", ענה האיש.

"כרגע יש לנו במלאי מכשיר מסוים לבדיקת לוחות חשמל", ענה בהגן.

"מצוין, תביא לי עשרה".

"עשרה?! רוב הלקוחות שלנו קונים מכשיר אחד. בשביל מה אתה צריך עשרה?"

"כי אני יוצא לירדן ואני רוצה למכור את זה שם. כמה אתה יכול לספק לי דחוף, להיום?"

"לא מעניין אותך כמה עולה כל מכשיר?", תהה בהגן.

"הכסף זה לא בעיה", ענה בן-שיחו, "אתה נשמע הוגן. אשלם לך את המחיר שמקובל. אבל תביא את המכשירים בסמוך למעלה אדומים, כי אסור לי להיכנס לישראל".

לפתע הציפה את בהגן תחושה טראומתית קשה של דז'ה-וו. לרוע מזלו הוא כיכב בסרט דומה בעבר. "יותר מדי נורות אדומות נדלקו במהלך השיחה הזו", אמר לנו בהגן לפני מספר ימים. "אני בן 61 ועוסק במסחר שנים רבות. כשמישהו אומר לי שהכסף הוא לא בעיה, אני נדרך. מי שהוא ישר ולא מתכוון לרמות - אצלו הכסף הוא תמיד בעיה", מצביע בהגן על אחת הנורות היותר משמעותיות שנדלקו בראשו.

ולמרות זאת החליט בהגן לתת צ'אנס לעסקה הזו עם אותו לקוח, שהציג עצמו כמוחמד נשאשיבי.

למה המשכת את המגע איתו אם הבנת שיש לך עסק עם נוכל?

"קודם כל כי היה סיכוי של אלפית אחוז שהוא לא נוכל. ואתה לא אומר 'לא' למי שרוצה לקנות ממך סחורה. אבל הסיבה העיקרית היא שהייתי מעורב בעסקה מעין זו לפני שבע שנים; לא כנעקץ, אלא כמתווך שלא-בזדון כמובן. המודל הזה הזכיר לי את מה שהיה אז, והיה לי עניין שאם אכן זה עוקץ שהם ייתפסו. רציתי לסגור מעגל".

לאחר שהלקוח הביע את רצונו לקנות לאלתר את שלושת המכשירים שבמלאי, דנו הקונה והמוכר באופן התשלום. "הבחור אמר לי שהוא יבצע העברה בנקאית", משחזר בהגן, "אבל אני סירבתי והתעקשתי שהוא ישלם לי 15 אלף ש"ח במעמד המסירה. לאחר שהוא הסכים קבענו שאסע למעלה אדומים ושם אצור איתו קשר לקביעת המקום המדויק בו ניפגש".

מיד לאחר אותה שיחת טלפון יצר בהגן טלפון עם משטרת מעלה אדומים ודיווח על המו"מ ועל חשדותיו. "חששתי קצת מהתגובה שאתקל בה, כי כולנו מכירים את הביורוקרטיה במשטרה. חשבתי שאתקל באיזה שוטר שישאל אותי כל מני שאלות סרק ולמעשה לא יעשה כלום, אבל להפתעתי המערכת שם תִקתקה בצורה מקצועית ומרשימה. ישר העבירו אותי לחקירות ומודיעין והם הפכו בזריזות לחלק בלתי-נפרד מהקשר שלי עם הקונה. אמרתי להם שהחבירה שלהם היא מבחינתי מצב של win-win. או שאני אקבל את הכסף או שהם יתפסו את העוקצים. שוטרי יחידת המודיעין גיחכו כשהם שמעו את החלק של 'או שאקבל את הכסף'. כנראה שהם ידעו למה".

בנקודה זו מתערב רפ"ק ארז אמויאל, ראש משרד חקירות ומודיעין במשטרת מעלה אדומים: "הסיפור של יוסי בהגן הוא הסיפור השלישי שהתרחש בשטח שלנו בחודשים האחרונים. קודם למקרה זה קיבלנו שני דיווחים מישראלים שנעקצו בפאתי עזרייה".

אמויאל מתאר מסלול כמעט אחיד בשני המקרים הראשונים; מסלול בו המציאות עלתה על כל דמיון או יותר מדויק – על כל היגיון. בשני המקרים הסיכום בין המוכרים לקונים היה שהסחורה תעבור עם קבלת הכסף. המוכרים הגיעו למקום. הקונים מסרו תיק, קיבלו את הסחורה – ונעלמו. כשפתחו המוכרים את התיק הם מצאו, כך מדגיש רפ"ק אמויאל, "ניירות, שטויות ועיתונים".

איך אתה מסביר את העובדה שסוחרים שמנהלים עסקים, מתנהגים בצורה חובבנית שכזו? איך הם לא בדקו את תכולת התיק לפני מסירת הסחורה?

"אולי בגלל שבשני המקרים הללו היו מעורבות גם בקלאוות".

מתברר שהקונים הגיעו באותן עסקות לרכבים של שני הישראלים עם מגשי בקלאוות, ועוד טרם מסירת 'תיק הכסף' ונטילת הסחורה הם התעקשו שהמוכר הישראלי יטעם. "תאכל, חביבי. איתי לא עושים עסקים לפני שאוכלים משהו", דחקו הרוכשים במוכרים.

ואחרי הכנסת אורחים חמה שכזו כבר לא נעים למוכרים לצאת 'אשכנזים', שפותחים על ההתחלה את התיק וסופרים את השטרות. וכשהם מתפנים לעשות את זה - שניות לאחר העברת הסחורה - כבר אין בפני מי להתרעם.

"ואז", ממשיך אמויאל, "הגיע הטלפון של יוסי. החלטנו, בהסכמתו של יוסי, להעלות על הפלטפורמה של העסקה הזו. נסענו ברכב שלו לנקודת המפגש עם הפלשתיני. הוא הגיע, שם את התיק, בו כביכול היה הכסף, בכיסא שליד הנהג ושאל איפה הסחורה. באותו רגע לכדנו אותו. בעקבות מעצר זה – שבוצע בחודש ינואר - עצרנו עוד שלושה פלשתינים המתגוררים בעזרייה, רמאללה ושכם".

"אתה זוכר את הבקלאוות?" שואל לפתע אמויאל בטון שובבי-משהו. "סתם כדי לסגור פרק: מצאנו התאמה בין טביעות האצבעות שגילינו על אחד ממגשי הבקלאוות מעוקץ ישָן, ובין אחד העצורים החדשים".
מכתב מהבנקאי המתחזה איברהים
מסמך לתחקירו של דוד חרמץ, "תיק בקלאווה"
מסמך המתחזה להיות העברה בנקאית מבנק פלשתין
מסמך לתחקירו של דוד חרמץ, "תיק בקלאווה"
מסמך המתחזה למסמך בנקאי
מסמך לתחקירו של דוד חרמץ, "תיק בקלאווה"

ניג'וז מחזורי

התחזות טובה
בשיחת הטלפון אמר הבנקאי המתחזה, איברהים, לבן-סימון כי הוא עובד שנים ארוכות עם הלקוח הפלשתיני, וכי מדובר באדם אמיד ואמין. זה מה שרופף את חישוקי החשדנות של בן-סימון, והוא החליט לנסוע עם העגלה לנקודת המפגש. רגע לפני שעשה כן, ניסה הפלשתיני לזרוק את חכתו לעבר דג שמן עוד יותר – המשאית, ששווייה כ-250 אלף ש"ח

לא רק בגזרת מעלה אדומים התעופפו עקיצות שכאלה; גם באזור בנימין התרחשו – ומתרחשים גם בימים אלה - עוקצים.

"בחודש דצמבר פרסמנו מודעה שאנחנו רוצים למכור עגלה נגררת רכב", מספר איתי בן-סימון בעליה של חברת 'שי-טל פרויקטים' מנתיב-העשרה, הנותנת שירותי פינוי פסולת וגזם. "יום אחד התקשר מישהו שהציג עצמו כתושב הרש"פ ובעברית יפה ובשפה תרבותית הוסיף שהוא מייצג פלשתיני שעובד עם הרבה ישראלים. הוא שאל אותי כמה אני רוצה על העגלה וכששמע שאני מבקש 50 אלף ש"ח הוא בכלל לא התווכח ומיד ענה שהוא מוכן לקנות במחיר הזה. אמרתי לו שאני רוצה מזומן, אבל הוא אמר שהוא מעדיף לעשות בהעברה בנקאית. 'מה אכפת לך', הוא אמר, 'זה הדבר הכי בטוח'. הוא לקח את פרטי החשבון שלי ואמר שהוא מיד מבצע העברה בנקאית מבנק פלשתין".

חלפה יממה והמתווך מתקשר לבן-סימון, כולו היסטריה: "איפה אתה?! אני מחפש אותך דחוף! רוצה להעביר לך בפקס את טופס ההפקדה".

בן-סימון מוסר את מספר פקס והמתווך מפקסס טופס העברה בנקאי, שמאוחר יותר יתברר כמזויף. "מאותו רגע", משחזר בן-סימון, הוא ניג'ז וניג'ז במחזוריות של אחת לחצי שעה. 'מה קורה? הקונה צריך דחוף את העגלה'. אבל אני אמרתי לו שאני עוד לא רואה את הכסף בחשבון שלי. בעקבות הלחץ הבלתי-פוסק שלו התקשרתי לבנק שלי ושם אמרו לי שלא רואים את הכסף, אבל הרגיעו אותי שבהעברה בנקאית מבנקים ברש"פ, צינור המעבר ארוך יותר ולוקח לפחות 48 שעות עד שרואים את הכסף".

בעקבות מידע זה אמר בן-סימון למתווך הפלשתיני שהוא צריך להתאזר בסבלנות עוד יממה, עד שהכסף יעבור מהבנק הפלשתיני לחשבון הבנק הישראלי. אבל המתווך המשיך לייצר אווירה לחוצה והיסטרית, מדגיש בן-סימון. חולפת שעה קלה והפקס של בן-סימון פולט עוד מסמך עליו חתום איברהים מבנק פלשתין, שדוחק בבן-סימון ליצור איתו קשר "as soon as possible" . בשיחת הטלפון אמר איברהים – שהתחזה לבנקאי - באנגלית רהוטה כי הוא עובד שנים ארוכות עם אותו לקוח ושהוא מעיד עליו שהוא איש אמיד ואמין, ממשפחה מאוד עשירה ומאוד מכובדת.

שיחת הטלפון הזו מרופפת את חישוקי החשדנות אצל בן-סימון. הוא נכנע ללחצי המתווך ונוסע עם העגלה למקום שביקש ממנו המתווך – מחסום חיזמה, הנמצא על בין פסגת-זאב לבנימין.

אבל עוד קודם שיוצא בן-סימון לדרכו, המתווך זורק את חכתו אל עבר הדג הממש שמן – המשאית, ששווייה כאמור כ-250 אלף ש"ח.

"הוא אומר שהקונה מבקש לקנות גם אותה. ושהוא מוכן לבצע מיידית העברה בנקאית של עוד 250 אלף ש"ח ומיד לפקסס לי את טופס ההעברה, אבל מבקש שהמשאית תגיע למחסום באותו משלוח יחד עם העגלה", נזכר בן-סימון. "סירבתי ואמרתי לו שאם הוא רוצה את המשאית שיביא כסף מזומן".

רגע, אם העגלה טובה להעברה בנקאית למה המשאית לא? ואם המשאית לא טובה למה העגלה כן?

"אני מבין את ההיגיון של השאלה. גם אני בדיעבד שאלתי את עצמי את זה והתשובה שנתתי לעצמי היא שהוא תפס אותי ביום לחוץ. אבל בעצם זה הסבר חלש. אני באמת לא הרגשתי טוב עם זה שאני מביא את העגלה לפני שהכסף הגיע סופית לחשבון שלי. אבל עדיין יש הבדל אם אתה מהמר על 50 אלף ש"ח או 300 אלף ש"ח. ויחד עם זאת אני רוצה להוסיף עוד משהו ל'הגנתי': לא הבאתי איתי לחיזמה את הרשיונות של העגלה".

ואכן ההחלטה שלא להביא את ניירות העגלה לקונה, תהפוך בחלוף יממות ספורות לרשת הביטחון של בן-סימון באותו עוקץ. זה קרה כששוטרים עצרו, בדרך מקרה, את נוסעי הרכב שגרר את העגלה השדודה, וביקשו לראות את הרשיונות שלה. ה'רוכש' שנהג באותו רכב, ביצע באותו רגע מעשה שדומה לניסיון של מי שהתגנב לספארי לברוח מהשומר, כשהוא נמלט אל עבר מגורי הפילים. "רכשתי לפני יומיים את העגלה הזו ועוד לא קיבלתי את הניירות מהמוכר", אמר הקונה החלקלק לשוטר. "הנה תתקשר בבקשה לטלפון הזה של המוכר, איתי בן-סימון..."

ואז הבנת שהבחור הזה קצת משוגע?

"לא, זה לא היה צעד משוגע. זה היה המוצא היחיד שעמד בפניו באותו רגע. הוא גם בטח חשב לעצמו שאם הוא הצליח עד עכשיו, הקלף ימשיך לשחק לו".

אבל הפעם הקלף שהוציא אותו שחקן מונופול היה "לך לכלא". בעקבות שיחת הטלפון שעשה השוטר עם בן-סימון הועבר הבחור אחר כבוד למעצר.

"הם מנסים כל הזמן, גם כשהכל כבר נראה גמור", מוסיף בן-סימון. "אחרי אותו מעצר התקשר אחד מחבריו וניסה לשכנע אותי שאגיד למשטרה שישחררו אותו, כי הוא רצה להגיע אליי וליישב את כל הסיפור הזה בצורה הכי הגונה. ושהוא רוצה לעשות איתי עוד עסקים..."

החרדות שיתקו

במגרש שלהם
"האווירה שהייתה שם היא לא אווירה רגילה של מְכירה. אף אחד לא איים עליי בנשק, ולמרות זאת פחדתי. אתה נמצא במגרש הביתי שלהם. ומה שלא קרה לי עד שהגעתי קרה לי כשהגעתי לשטח: החרדות שיתקו אותי וגרמו לי להתנהגות שהיא שונה מההתנהגות העסקית הרגילה שלי"

המקרה של בן-סימון חריג בנוף העקיצות שנעשו בבנימין בחודשים האחרונים. מרבית מעשי העוקץ נעשו תוך מצג שווא של תשלום מזומן במהלך העסקה.

"בחודש ספטמבר האחרון קיבלתי טלפון מאוד מעניין", מספר אלי דנון, מנהל חברת "רפי את רפי מזגנים בע"מ", הנמצאת בבת-ים. "מישהו מהשטחים התקשר אליי ואמר שהוא רוצה לקנות ערימה של מזגנים ושיש לו מזוודה של כסף לטובת הדבר הזה. ערימה באיזו גודל התעניינתי. 'משהו כמו 16 מזגנים' הייתה התשובה. לא בכל יום מוכרים 16 מזגנים במכה אחת. הבחור נתן לי לחשוב שיש לו חנות ברמאללה 'אבל לא כדאי שתגיע לחנות שלי. הכי טוב שאני אגיע אליך למחסום. איך שאני בא אליך נעשה את ההחלפה – מזגנים תמורת קֶש'.

"מה אגיד לך? זה נשמע מאוד מבטיח. עסקה טובה וקלה. הגעתי למחסום חיזמה ואז הוא אומר לי בטלפון 'תשמע, תיכנס עוד קילומטר, אבל שלא תעז להגיע לרמאללה. רק קילומטר, כן?"

ולא חשבת לענות לו: אני מחכה לך כאן כפי שסיכמנו?

"זה נורא קל להגיד את זה. נראה אותך יוצא עם סחורה מבת-ים עד למבואות רמאללה מתוך מטרה לחזור עם 70 אלף ש"ח מזומן ופתאום מתחיל להערים קשיים, בשביל מה? בשביל לא להזיז את המשאית בכמה מאות מטרים? נכון שבחוכמה אחר מעשה אתה מבין שהתזוזה הכאילו זניחה הזו, היא מאוד גורלית. כי ליד המחסום נמצאים כוחות הביטחון, וקילומטר משם הם לא רואים אותך ולא שומעים אותך ולא יודעים על קיומך".

כך או אחרת, בנקודת המפגש החדשה פוגשים את דנון חמישה בחורים שמשדרים בהילות: "חג הרמדאן היום ואנחנו מאוד ממהרים. אז בוא נגמור עם זה זריז".

"איפה הכסף", שואל דנון.

"הנה כאן במעטפה", אומר אחד מהם ובמקביל האחרים מעמיסים במהירות. כי היום זה יום מאוד לחוץ. יש להם עוד קניות ובישולים לסוף הצום.

"תוך שתי דקות הם מעמיסים את הכל, נכנסים לרכב. אחד בא להיפרד ממני ומיד חוטף מידַי את המעטפה - שאכן היו בה שטרות של כסף - ובורח".

תמיד אתה נותן סחורה מבלי לספור תחילה את הכסף?

"אף פעם לא. אבל האווירה שהייתה שם היא לא אווירה רגילה של מְכירה. אף אחד לא איים עליי בנשק, ולמרות זאת פחדתי. אתה נמצא במגרש הביתי שלהם. ומה שלא קרה לי עד שהגעתי קרה לי כשהגעתי לשטח: החרדות שיתקו אותי וגרמו לי להתנהגות שהיא שונה מההתנהגות העסקית הרגילה שלי".

במילים אחרות: אם מה שהניע את דנון להגיע למקום היה הרצון לעשות כסף, הרי שמה ששיתק אותו היה הרצון שלא להרגיז את הקליינטים שלו. אלא לצאת מאותו מקום כמה שיותר מהר בריא ושלם; גם אם באותה מעטפה שניתנה לו ביד הוא לא ימצא את כל הכסף, שלמענו יצא לכל המסע הזה.

אבל לדנון גם טענות כנגד המשטרה המקומית וכנגד הנהלים שעל פיהם היא פועלת, לטענתו: "התקשרתי למשטרה לדווח, אבל התברר לי שהמשטרה לא נכנסת בזמן אמת לרמאללה. כי היא צריכה אישור כדי להיכנס. מוזר: כדי שאנחנו ניכנס עם סחורה מעבר למחסום – אין צורך בשום אישור, אבל המשטרה צריכה אישור כדי לרדוף אחרי מי ששדד אותנו. זה אבסורד. וחוץ מזה, אם היו מזהירים אותי במחסום – לא הייתי נכנס".

באזור חיזמה גם ישראלים עוברים ואין למשטרה בעיה להסתובב שם. הבעיה היא שהגנבים כנראה ברחו לתוך שטח רמאללה, שם גם המשטרה זקוקה לאישורים.

"אני לא מסתובב ולא מכיר את המקומות האלה. זו הפעם הראשונה שלי שם. אני במצב של נחיתות שם מול הסוחרים הערבים שנמצאים במגרש שלכם. אני מכיר בטעות שעשיתי, ושילמתי על כך; אבל המשטרה או הצבא צריכים להזהיר את האזרחים שמגיעים עם משאית מלאה בסחורה - אם בשיחה, אם בשילוט מתאים - שלא לבצע עסקת חליפין בעומק השטח, אלא רק באזור המחסום עצמו”.

נורית צמח, דוברת מחוז ש"י של משטרת ישראל, מסרה בתגובה: "כשמדובר בעיר כמו רמאללה הרי שהוא מוגדר כשטח A בשליטה של הרשות הפלשתינית ובכל כניסה לאזורים אלו קרי שטח A ו B- מופיעים שלטים המציינים מפורשות כי חל איסור כניסה של אזרחים ישראלים לתחומי הרשות.

"במידה ובמהלך החקירה עולה כי על-פי החשד ישנו רכב גנוב הנמצא בתחומי הרשות כניסת כוח משטרה לאזורים אלו מתבצעת על-פי נוהל יחד עם כוח צבא ולאחר שהכניסה תואמה ואושרה על ידם כאחראים על גזרה זו ועל כל פעילות המתבצעת בתחומה.

"במקומות שבהם הנהגים רשאים לנוע בצירים באופן חופשי , כאשר הייתה למשטרה אינדיקציה ספציפית לגבי מקרה עוקץ שעשוי להתבצע, הרי שהנהגים הוזהרו מראש ובכך מנענו מקרים רבים, כמו-כן לצד הטיפול באירועים פעלנו במישור ההסברתי לשם הגברת ערנות לנושא בקרב נהגי משאיות".

כמו מוחמד עלי
אלון לקריץ. אמון מדורג

מתאגרף העבר מוחמד עלי העיד פעם על עצמו בצניעות אופיינית שהוא "מרחף כמו פרפר ועוקץ כמו דבורה". הריחוף היה הריקוד המיוחד שלו בזירה והעקיצה, נו טוב – זו הייתה כמובן מהלומת הנוק-אאוט האגדית שלו.

גם מרבית קורבנות העוקץ, מהז'אנר בו אנו עוסקים, היו קורבנות של מכת נוק-אאוט אחת, חזקה, מכאיבה ומכניעה. אבל לא כולם. אלון לקריץ, איש המכירות של חברת "מיטב מוצרי ניילון ואריזה בע"מ" הנמצאת בחולון, יודע לספר על מה שהוא מכנה "רכישת אמון מדורגת".

"לפני למעלה משלושה חודשים", מגולל לקריץ את סיפורו, "התקשר אלינו פלשתיני שביקש לקנות כלים חד-פעמיים. עסקה קטנה למדי. קבענו להיפגש. הוא מסר לי את מלוא הכסף שאמרתי לו וקיבל את הסחורה מיידית. בֶק-טוּ-בק. כעבור כמה שבועות הוא שוב יצר קשר. איש מרשים, בעל קול רדיופוני ערב וכובש, המשרה סביבו אווירת אמון. הפעם הוא הזמין סחורה הרבה יותר גדולה. ששווייה יותר מ-100 אלף ש"ח. הפעם הוא גם אמר שיתקשה להביא סכום כזה מזומן, ולכן הוא יעביר בהעברה בנקאית מבנק פלשתין".

וכמו בסיפורו של איתי בן-סימון גם הפעם הגיע בפקס 'אישור העברת כספים' ממה שמתחזה היה להיות בנק בשטחים. גם הפעם אותה 'העברה' התעכבה בשל "אורך הצינור", וגם הפעם הלקוח עם קולו הערב יצר מציאות של לחץ ודחיפות.

"בסוף הוא הבין שלא משנה עד כמה הניסיון העסקי שלי איתו טוב, לא אביא לו סחורה ביותר מ-100 אלף ש"ח רק על בסיס איזה אישור של בנק פלשתיני, מבלי שאראה את הכסף בחשבוני. ולכן הוא הציע שאביא סחורה 'דחוף-דחוף' למחסום חיזמה בשווי נמוך יותר והוא ישלם במקום, במזומן. וזאת, הוא הדגיש, בלי שום קשר לעסקה שתתבצע כשהכסף שהוא העביר בנקאית יגיע לחשבוני".

"היה משהו שהיה צריך לעורר חשד אצלי בהתנהלות של המשא-ומתן הזה", זוכר לקריץ. "כשהסכמתי להביא לו סחורה במזומן, שאלתי אותו באיזה סכום הוא רוצה. והתשובה שלו הייתה 'כמה שיותר'. ולא הרמתי הנד-ברקס: מה, פתאום בן-אדם מעלה את היקף הרכישות שלו בעשרות אחוזים יותר ממה שהוא תכנן לעשות רק אתמול? כי תזכור: הוא לא מקטין את היקף עסקת ההעברה הבנקאית. אבל אולי לא בלמתי בגלל שהיה לי ניסיון חיובי איתו בעבר. כנראה שלא סתם הוא עשה את הרכישה הכשרה שלו מספר שבועות קודם לכן".

והניסיון הטוב הזה גרם לכך שגם לקריץ התפתה לנסוע עוד כמה מאות מטרים מהמחסום ובנקודת המפגש החדשה הסכים לפרוק את הסחורה, עוד טרם קבלת התמורה. כמה בדיוק הייתה אמורה להיות התמורה? לקריץ מדבר על "כמה עשרות אלפי שקלים". מקור במשטרת בנימין נוקב במספר ברור יותר - "70 אלף ש"ח".

לעומר יחזקאל, העובד בחברת 'כפיר שיווק' כלים חד-פעמים, הנמצאת בכוכב-יאיר, לא היה המזל להישדד בידי ג'נטלמן מרשים וערב קול. לפני חודשיים שלח אותו מעסיקו, כפיר אג'י, לספֶק סחורה בשווי של 55 אלף ש"ח ללקוח במחסום חיזמה. "כשהגעתי למחסום פיתו אותי טלפונית להיכנס לכיוון השטחים לא רחוק מהמחסום", משחזר יחזקאל, "ושם חיכו לי חמישה חבר'ה ששאלו איפה הסחורה. שאלתי אותם איפה הכסף ואז בצורה מאוד ברורה ובטון שלא משאיר מקום לספק הם אמרו לי: 'אם אתה רוצה לחזור הביתה בשלום, כדאי שתשב שתי דקות בצד ואז ניפרד כולנו כידידים'".

עברייני צעצוע; מפקדים מקצוענים

כך לא תיפלו בפח
ביקשנו מהנעקצים (וגם מאחד השוטרים) להשמיע באוזנינו את 'אזהרת המסע' שלהם.
איתי בן-סימון: "עד שמישהו לא בא עם הכסף או שהבנק מוסר שהכסף בחשבון ואי-אפשר להוציא אותו משם אל תיגשו בכלל למחסן כדי להוציא סחורה; לא משנה כמה העסקה הזו תהיה אטרקטיבית. להפך: ככל שהיא יותר נוצצת כך היא יותר מחשידה".
אלי דנון: "בחיים לא לבצע את העברת הסחורה והכסף בצד שלהם. רק במגרש הביתי שלנו. ואם לא נותנים להם להיכנס אז לפחות להיפגש ממש על המחסום בצד שלנו - מול העיניים של כוחות צה"ל".
אלון לקריץ: "לעסקות מהסוג הזה אני קורא 'שיטת המשפך'. הכל זורם יפה עד שמשהו נתקע בפייה ועוצר את הכל. אלה עסקות מסוכנות. צריך לדאוג שהכסף ישכב במקום בטוח לפני העברת הסחורה ולא לרכך זהירות בגלל ניסיון מוקדם עם אותו לקוח".
רפ"ק ארז אמויאל: "לפני שאתה מסתנוור מהכסף המהיר, פשוט תדבר איתו כמה שיותר על משהו שאתה מבין יותר מכולם וגם אותו לקוח. הרי מדובר בתחום ששניכם עוסקים בו ומבינים יותר מאחרים. יש שפה מקצועית ובקיאות מקצועית בכל תחום. תוודא שהוא מבין כמוך או לפחות יותר ממישהו שלא עוסק בתחום הזה. אחר-כך תברר עם קולגות למקצוע אם שמעו עליו. תריץ את שמו באינטרנט. ואל תוותר על שלב ההמלצות. ברר עם הקולגות שלך אם עשו איתו עסקים ולא נִכוו".

הפרסום הראשון והיחיד עד כה של מעשי העוקץ בשטחים, היה בתחילת חודש פברואר. אותו פרסום בודד היה, למרבה הפליאה, בדף הפייסבוק של המשטרה. "בפעילות של תחנת בנימין ויס"מ מחוז ש"י", נכתב בפייסבוק, "סוכל ניסיון עוקץ בצומת חיזמה, במהלכו ניסו שני חשודים לבצע עסקה של קניית סחורה בשווי של 100,000 ש"ח ללא מתן תמורה כאשר הם מגיעים עם תיק ריק שלכאורה מכיל כסף. עם ביצוע ה'עסקה' נעצרו שני החשודים תושבי רמאללה בשנות ה-40 לחייהם והועברו להמשך טיפול במפלג החקירות במשטרת בנימין. הנ"ל נחשדים בביצוע של מספר עוקצים במתווה דומה".

במשטרת בנימין לא היו מוכנים לנדב פרטים נוספים על מקרה זה, מחשש לפגיעה בחקירת הנושא. עם זאת, רפ"ק אריק מרדכי, ראש משרד חקירות ומודיעין, תחנת בנימין, היה מוכן לשתף אותנו כי בחודשים האחרונים נעשו, רק בגזרה שלו, כעשרים מקרי עוקץ. כמחצית מהעוקצים נתפסו, חלקם נעצרו וכנגדם מתגבש כתב אישום.

איך קורה שמערכת החוק הישראלית יכולה לשפוט פלשתינים? על כך עונה החוקר רס"מ חיים טולדנו ממחלק הפשעים של תחנת בנימין, כי "על-פי החוק הצבאי עבירות שמתבצעות בשטחים ניתן להביא אותם לדין בבית משפט צבאי. ולכן התביעה הצבאית היא זו שתובעת את אותם עוקצים במשפט שיתנהל אומנם בבית משפט צבאי, אבל על-פי עקרונות המשפט של בית משפט שלום".

מה הפרופיל האישי של העוקצים? לדברי רפ"ק מרדכי אלה שמגיעים בפועל למחסומים הם "עברייני צעצוע", אבל אלה שעומדים מאחוריהם הם מקצוענים, חלקי לשון, מלוטשים, בעלי עבר עשיר.

יש סחורה שמועדפת עליהם יותר מאחרת, אנחנו שואלים ומרדכי עונה: "לא ולא. החבר'ה האלה לא בררנים בסחורה. הם שולחים ידיים לכל דבר שניתן לאחוז אותו: טלפונים, יין, שמן זית, ממתקים, מזגנים, רשתות ששוטפים עליהן בשר, כלים חד-פעמים. כיסאות של בר. שקיות ניילון. הכל. וכל עוקץ כזה יוצר לקורבן נזק של עשרות אלפי שקלים. לפעמים עשרות רבות ולפעמים יותר מ-100 אלף ש"ח".

אם כל עוקץ כזה הוא, במקרה הטוב, עשרות אלפי שקלים ובוצעו כבר למעלה מ-20 עוקצים כאלה בשתי הגזרות המרכזיות, בנימין ומעלה אדומים, ניתן לחשב ולמצוא שהנזק המצטבר חצה זה מכבר את מיליון השקלים.

האם המעצרים שבוצעו בתקופה האחרונה בגזרת מעלה אדומים ובגזרת בנימין מיגרו את התופעה? ממש לא. מקור במשטרת מחוז ש"י מסר לנו – ממש בעת סיום כתיבת הכתבה - כי באותו בוקר נעקץ ישראלי נוסף בידי פלשתיני במחסום נעלין, שליד מודיעין עילית. על-פי המקור, הישראלי הגיע מחצור הגלילית עם טלפונים סלולריים בשווי של 140 אלף ש"ח. גם הוא, כמו מרבית הנעקצים, הגיע לאחר סיכום טלפוני לקבלת שווי העסקה במזומן "בזמן אספקת הסחורה". גם הוא כשאר חבריו לצרה התפתה להיכנס "עוד כמה מטרים מהמחסום". גם הוא כמו האחרים חזר שעה קלה אחר-כך הביתה מיוסר ומטיח האשמות אל עצמו: "איך יכולתָ להיות אידיוט כזה".

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  20/03/2012   |   עודכן:  22/03/2012
דוד חרמץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תיק בקלאווה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש חלם
22/03/12 15:13
 
מגיב
22/03/12 18:23
2
יוני מפ"ת
22/03/12 23:48
3
איתן וייס
23/03/12 00:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"יום אחד הגיע אלינו מידע שלפיו משרד החקלאות מתכנן רעייה ערבית על הר טורעאן", מספר אופיר שיק מבית-רימון. "לנו, הרועים מהיישובים היהודיים באזור, לא היה עד אז כל מושג על כך. בעקבות המידע החדש פנינו ותבענו שגם אנחנו נהיה חלק מהתוכנית הזו".
01/03/2012  |  דוד חרמץ  |   תחקירים
"לא", עונה שרה חסיד, "אני לא מכירה מישהו כאן במושב שמכר אדמות לערבים".
02/02/2012  |  דוד חרמץ  |   תחקירים
בית החולים סורוקה בבאר שבע מאפשר לרופאה שאינה בעלת התמחות בפסיכיאטריה לתת חוות דעת למטופלים ואף לקבוע כי נדרש אישפוז בכפייה למטופלים. כך עולה ממידע בלעדי שהגיע לידי News1.
22/01/2012  |  איציק וולף  |   תחקירים
בתי הדין במסגרתה של מועצת העיתונות בישראל, בראשה עומדת השופטת (בדימ.) דליה דורנר (עו"ד אורי סלונים הוא יו"ר בתי הדין), פועלים תוך אי-סדרים חמורים ואף תוך שחיתות מדאיגה. ה"שופטים" בבתי הדין - הדנים בתלונות המוגשות, מתמנים בלא קריטריונים מחייבים, בשיטת "חבר מביא חבר", ובלא בדיקת כשירותם ו/או ניקיון כפיהם. כך מתברר מבדיקת News1.
09/01/2012  |  יואב יצחק  |   תחקירים
במדינת ישראל טרם כוננה חוקה. מספר חוקי יסוד אומנם התקבלו ועוגנו בחקיקה - ובראשם חוק יסוד: חופש העיסוק וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, אך אחד התחומים המרכזיים בחיי כולנו טרם הוסדר: חוק יסוד: חופש הביטוי.
07/01/2012  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il