|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

גם כנגד ארבע בנות דיברה התורה (ג')

בין אם אסנת היא מצרית בת כהן מצרי, ובין אם היא בת דינה שנאנסה, אני מעמיד את אסנת כבת שלישית במסגרת "כנגד ארבע בנות דיברה התורה". אסנת הייתה אישה שהקדימה את תקופתה. זו אישה השווה במעמדה לאיש איתו היא בונה חיי משפחה, וכך ראה אותה גם יוסף
22/03/2012  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
   איתן קלינסקי
כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ב')

   איתן קלינסקי
כנגד ארבע בנות דיברה תורה (א')

בסדר פסח אנחנו מיישמים את פנייתה של התורה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי - "ושמרתם את הדבר הזה לחוק לך ולבניך עד עולם.

במהלך הדורות עיצבנו את טקס הזיכרון, כשההגדה היא הנכס היקר ביותר שעוצב נדבך אחר נדבך במרוצת הדורות. אני עושה במאמר זה את הניסיון השלישי לבחון האם העלינו את כל הקולות בחברה שלנו בטקס הזיכרון.

מצאתי ששגינו כחברה, שלא העמדנו כנגד ארבעה בנים גם ארבע בנות. לכן לקריאה המקובלת בסדר הפסח המסורתי "כנגד ארבעה בנים דברה התורה", אני מקיים בביתי גם את הקריאה "כנגד ארבע בנות דברה התורה" .

אסנת בת פוטי פרע - אשת יוסף

עד כה התייחסתי במאמרי הקודמים לשתי דמויות: תמר אשת ער וצפורה אשת משה. השנה אעלה - שלישית למניין הבנות בספור ההגדה - את דמותה של אסנת בת פוטי פרע, אשת יוסף, אם שני הבנים - אפרים ומנשה, שהיו אבות לשני שבטים.

יש לנו בתורה מידע מצומצם בספר בראשית פרק מ"א , 45 - "ויקרא פרעה שם-יוסף צפנת פענח ויתן לו את-אסנת בת פוטי פרע , כהן אן, לאשה ויצא יוסף על ארץ מצרים". וכן יש לנו עוד פרט אינפורמטיבי קצר באותו פרק פסוק 50 לפיו אסנת ילדה את ילדיה "בטרם תבוא שנת הרעב".

לפנינו סיפור על בת עם זר הנישאת ליוסף. יוסף מתערה בחיי החברה המצרית, עולה בסולם הדרגות, משתלב בממשלו ובאופן הטבעי ביותר הוא נושא לאישה בת למשפחה הנמנית לצמרת הכהונה במצרים.

אסנת, רעייתו של יוסף, באה מהעיר אן, עיר המקדשים בממלכה המצרית, אשר לימים זוהתה עם הליופוליס שבאזור הדלתה של הנילוס.

המעט שקיים בתורה ובמסורת חז"ל על נישואי יוסף עִם בת עַם זר מעלה בפנינו תמיהות רבות. הדממה, שגזרה על עצמה ספרות חז"ל הענפה, נובעת מהתחמקות בדיון כיצד נשא יוסף לאשה בת עם נכרי, דבר המונע את השתייכות צאצאיו להימנות אל בני עמו.

ההתמודדות עם נישואין לאישה נוכריה

רק במקורות מאוד מאוחרים החלה התמודדות עם השאלה, כיצד קרה שיוסף נשא לאישה נוכריה, בת משפחה מצמרת הכהונה המצרית, והיא אם ילדיו - אפרים ומנשה, שהפכו להיות אבות לשבטי ישראל. אותם מקורות מחלצים אותנו מהמבוכה, בכך שהם קובעים כי אסנת היא בתה של דינה בת יעקב. למעשה, יוסף נשא לאישה את אחייניתו, שנולדה ממעשה האונס שביצע שכם באם דינה.

לפי אותם מקורות, בתה של דינה ממעשה האונס האכזרי התגלגלה בדרך לא דרך למצרים. שם אומצה בידי אדם הנמנה לצמרת הכהונה המצרית. בתיאור הזה מרחיב החיבור בפרקי דרבי אליעזר פרק ל"ז, לפיו יוסף נשא לאישה את בת עמו, לה הוא נתן כתובה נאה.

אישית אני מתרשם מתיאור הארוחה, שערך יוסף לאחיו. הוא נותן מקום של כבוד לרעייתו, אסנת. יוסף שובר כאן מסגרות ומנהגים, לפיהם האישה מוצנעת בביתו של המארח ומקומה רק מאחורי הקלעים, במטבח. יוסף נוהג אחרת, הוא נותן לה מקום של כבוד בקדמת הבמה. (בראשית רבה צב , לד)

גם התרבות היוונית השאירה לנו חיבור מרגש בשפה היוונית מהמאה השניה לספירה על האהבה בין יוסף ואסנת, חיבור שנתקבל עם הזמן בשם "יוסף ואסנת". עיקרו של הרומן הוא סיפור אהבה בין אסנת ליוסף, אהבה שהביאה את שניהם להחלטה על בנית תא משפחתי. אסנת מקבלת על עצמה את דתו של בחיר לבה מתוך בחירה והחלטה אישית שלה ולא מתוך אילוץ.

אישה שהקדימה את זמנה

אני מתרשם מהעוצמה של אסנת, שהצטרפותה לעם היהודי היא מכוח החלטתה האישית. גם אם אקבל את הדעה של פרוסור אביגדור שאנן ופרופסור יאיר זקוביץ - "שיש להניח , כי ספר זה בא לעורר מגמות שרווחו בעולם היווני הקדום, כאשר נוכרים ובעיקר נשים נוכריות הצטרפו אל עם ישראל" 1.

שאנן וזקוביץ מודים, שהרומן הזה "מספר על אהבה עילאית וטהורה בין גבר לאישה 2 בין יוסף הרועה מארץ כנען ובין אסנת בת למשפחה מעיר המקדשים.

בין אם אסנת היא מצרית בת כהן מצרי, ובין אם היא בת דינה שנאנסה, אני מעמיד את אסנת כבת שלישית במסגרת "כנגד ארבע בנות דברה התורה" .

אני רואה בה אישה שהקדימה את תקופתה. זו אישה השווה במעמדה לאיש איתו היא בונה חיי משפחה, וכך רואה אותה גם יוסף .

הערות:

1."גם כך לא כתוב בתנ"ך", פרופ' יאיר זקוביץ ופרופ' אביגדור שאנן עמ' 144.
2. שם עמ' 145

תאריך:  22/03/2012   |   עודכן:  22/03/2012
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם כנגד ארבע בנות דיברה התורה (ג')
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קלינסקי להתעלם
22/03/12 15:27
2
איתן קלינסקי
22/03/12 16:03
3
מסורת
22/03/12 19:15
 
איתן קלינסקי
22/03/12 20:54
4
ידידיה
23/03/12 09:56
5
פלא יועץ
23/03/12 10:21
6
קבלת האחר
23/03/12 14:07
7
שוביניזם
24/03/12 10:10
8
מאיר ש.
26/03/12 04:03
9
אהוד פרלסמן
26/03/12 22:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנות השישים נערך ניסוי בארצות הברית. הוצבה מכונית ללא לוחית רישוי באזור פשיעה, ברובע ברונקס בניו-יורק. תוך עשר דקות מהצבת המכונית ללא שמירה, נלקחו ממנה המצבר והמצנן. הראשונים שהגיעו הם הראשונים לגנוב: בני משפחה אחת, אב ואם ובנם הצעיר. הם לא ראו כל פסול בגניבה. בתוך עשרים וארבע שעות נגנב מהמכונית כל דבר בעל ערך. אחר כך פשוט הרסו את המכונית, למען השעשוע. הפורעים היו ברובם לבנים שומרי חוק למראית עין.
22/03/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
לעיסוק האובססיבי בישראל, הנובע מהתפיסה שהיא מעורבת בכל עניין, יש גם היבטים חיוביים, בשל דימוי ההצלחה של ישראל, המשולבת עם עוצמה צבאית וכלכלית. הדבר מוביל לדרישה לפתיחות מצד ישראל לרחשי העולם הערבי, לצעדים בונים ולתרומה מצדה לשינוי פני האזור
בפברואר 1984 ישבתי בחדר המבצעים המוסק, במפקדת צד"ל שבעיירה ההררית מרג' עיון, שבדרום לבנון. בשבת הארוכה של התורנות המייאשת האזנתי לתוכניות מישראל, המדינה השכנה הקרובה מדרום. געגועים נוראים השתלטו עלי: הבסיס שהתרוקן; השלווה השבתית המדומה שירדה על ההרים המושלגים מסביב; והריחוק העצום מביתי שבשפלת החוף. הייתי איש מילואים מזדקן, בן ארבעים ושש! ממש כמו החייל ההוא משירו של נתן אלתרמן, "אל תתנו להם רובים". והמלים הרי מתנגנות בי, בנו, בכל הדור שזוכר את אלתרמן ואוהב את שיריו הנשכחים מימי הנעורים.
22/03/2012  |  אלישע פורת  |   מאמרים
חג הפסח הממשמש ובא הוא חג של הקפדה על הכשרות, ועל כך לימדנו מורנו ורבנו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, כי הידור בשמירת המצוות הוא הביטוי הטוב ביותר לחירותו של האדם שאיננו משועבד לשום גורם אנושי, ומתוך כך מקבל על עצמו עול מצוות באהבה ובשמחה. על-רקע הקדמה זו, אני מבקש לגשת לדיון באיסור לאכול קטניות בפסח כפי שנתקבל על-ידי עדות אשכנז וגם על-ידי חלק מעדות המזרח אשר בארצות המערב.
22/03/2012  |  הרב אריה שטרן  |   מאמרים
התקשורת מנסה להשתיק את הנושאים הכי חשובים הגשת הנושא הסורי מראה בדיוק אם יש לנו עניין עם אמצעי תקשורת או עם אמצעי תעמולה איך דופקים לנו את המוח (4)
21/03/2012  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il