|   15:07:40
דלג
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מרד במדים

מכתבו החריף של יועמ"ש איו"ש אלי בר-און לראש המנהל האזרחי לאחר שזה סירב להמשיך לחתום על "צו שימוש מפריע" הוא לא פחות ממרד של ממש בסמכות צבאית. דרך הטיפול של הרשויות בפרשה תלמד האם קיימת כאן דמוקרטיה או רפובליקת בננות
23/03/2012  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
איור: מושיק גולסט
תא"ל מוטי אלמוז. לא מוכן לשמש כחותמת גומי [צילום: פלאש 90]

נשק יום הדין
העילה למרד של בר-און היא הקרב על עתידו של "צו שימוש מפריע". צריך להיזכר בהיסטוריה של הצו השנוי במחלוקת כדי להבין מה גרם לקצין הפרקליטות (ולמעטפת של הפקידות המשפטית ממשרד המשפטים שמלווה אותו) לשלוף בגללו את נשק יום הדין

אלי בר-און, זיכרו את השם הזה. בר-און הוא קצין שעשה מעשה שבכל קונטקסט אחר היה גורם לרעידת אדמה ומוביל למסקנות אישיות בלתי נמנעות ולהדחה בהליך פיקודי מזורז. אבל לא פה, כי אצלנו הכללים אחרים, כי אצלנו השיירה עוברת ולכלבים אין אפילו חשק לנבוח. כללי המשחק אומנם ברורים לגמרי: הכל יצהירו שמרד בצבא הוא מעשה שלא ייעשה, הכל יודו שמקומו של פקוד השובר את הכלים איננו בארגון צבאי. אז איך זה ששלושה שבועות לאחר הפוטש המערכת עדיין שותקת? האם זה אומר שיש צבא ויש צבא, ואל"מ אלי בר-און, היועץ המשפטי של אוגדת איו"ש, שייך לצבא שחלים עליו כללים אחרים? האם מה שברור בכל יחידה צבאית לא ברור למשרתים בפרקליטות הצבאית?

העילה למרד של בר-און היא הקרב על עתידו של "צו שימוש מפריע". צריך להיזכר בהיסטוריה של הצו השנוי במחלוקת כדי להבין מה גרם לקצין הפרקליטות (ולמעטפת של הפקידות המשפטית ממשרד המשפטים שמלווה אותו) לשלוף בגללו את נשק יום הדין.

סילוק פוליטי

מימוש זכות השיבה
הפרקליטות מעריכה כי זכות השיבה הולכת להתממש במהרה בימינו. עם פרוץ השלום הבעל"ט יחזרו מיליוני פליטים ליו"ש ויגלו שקרקעותיהם נגזלו בידי יהודים. הקפאת רישום המקרקעין הכרחית כדי לשמור על זכויותיהם של הפליטים העלומים

כפי שנחשף במוסף 'צדק' ["מה יש לך גברת לוין", גיל ברינגר], צו שימוש מפריע הוא כלי משפטי דרקוני שפיתחה סרן רונית לוין מיועמ"ש איו"ש, בגיבויו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מייק בלאס. הצו הוצא לראשונה במסגרת המאבק שניהלה הפרקליטות לפינויו של "בית השלום" בחברון מהמשפחות היהודיות שרכשו אותו.

בכל העולם מקובל שסכסוך קרקעות נידון בבית משפט והשלטון אינו יכול לנקוט בו צד לפני בירור העובדות באופן יסודי בערכה מוסמכת. יוצא דופן חריג שבחריג הוא מצב של פלישה טרייה: החוק מאפשר למחזיק לפנות את מי שפלש לנכס שלו בתוך שלושים יום גם ללא צו בית משפט, כשהרעיון הוא ניתוק הטיפול ב"פולש" לנכס משאלת הקניין (שאלת הבעלות) וביסוס היתר משפטי לפינוי אוטומטי של המחזיק בטענת "שמירה על הסדר הציבורי".

צו שימוש מפריע הפך את הסעיף החריג לסטטוס קבוע דרך ההחלטה להאריך אותו מ-30 יום לחמש שנים. המשמעות המעשית שלו היא שהמנהל האזרחי יכול לסלק את מי שהוא מגדיר "פולש" גם כשהתובע אינו מציג שום ראיה לבעלותו על הנכס, ויתרה מכך – אף אם כלל לא הוגשה תלונה. הצו הזה היה לא פחות מהפרס הגדול במרוץ למיליון של ארגוני השמאל. הללו הגישו בעקבותיו עתירות בסיטונות במטרה לעקור את ההתיישבות היהודית בכל מקום שהדבר אפשרי.

בשנים שחלפו הופעל הצו הן נגד רוכשי קרקעות יהודים שמתוך חשש לחיי המוכרים הפלשתינים לא היו יכולים לרשום במנהל את הנכסים שרכשו והן נגד חקלאים יהודים הזכאים לבעלות על אדמות לפי סעיף 78 לחוק העיבוד והחזקה העותמני החל ביו"ש.

המניע הפוליטי של הפרקליטות נחשף בהודעת המדינה לבג"ץ "עיבוד וחזקה" של המשנה ליועמ"ש מייק בלאס ["איש הישר בעיניו יעשה", יהודה יפרח]. מערכת ההנמקות שפורטה שם זהה למערכת ההנמקות של "צו שימוש מפריע". בלאס טען שם כי: "בעת הנוכחית... תפיסת מקרקעין... נתפסת כמעשה אסור ובלתי מוסרי, וכבסיס לאנרכיה" ("עמדת היועמ"ש" סעיף 34, הוגשה על-ידי עו"ד עינב גיא הרמן), ואף הסביר מדוע השארת מקרקעין בידי יהודים אינה מוסרית: "באיו"ש קיימים סכסוכי קרקעות רבים. סכסוכים אלו גולשים באופן תדיר לעימותים אלימים, לפגיעה בסדר הציבורי ולעתים לפגיעה בחיי אדם". מצב זה עשוי "להגביל את הגישה לקרקעות של התושבים הפלשתינים". במילים אחרות, האלימות של המתנחלים כה חמורה וקשה עד שהפלשתינים לא מעיזים לתבוע את אדמותיהם גם לאחר שנים רבות. הם רועדים מפחד. ולכן גם אם אין תביעות פלשתיניות על הקרקע - ייתכן שהסיבה היא שהבעלים חוששים מידם הארוכה של המתנחלים.

זה כמובן לא היה כל הסיפור. ההנמקה הבאה הבהירה שהעניין של הפרקליטות הוא עקרוני הרבה יותר: "בעקבות מלחמת ששת הימים עזבו תושבים רבים את האזור. תושבים אלה נפקדים ויש מקום לפרש את החקיקה באופן המגן על זכויותיהם..." (סעיף 53). פירוש, הפרקליטות מעריכה כי זכות השיבה הולכת להתממש במהרה בימינו. עם פרוץ השלום הבעל"ט יחזרו מיליוני פליטים ליו"ש ויגלו שקרקעותיהם נגזלו בידי יהודים. הקפאת רישום המקרקעין הכרחית כדי לשמור על זכויותיהם של הפליטים העלומים.

התצהיר שם היה חשוב, שכן בלאס לא טרח להסתיר את תפישת העולם שלו, שלפיה לישראל אין שום זיקה מוסרית או חוקתית ליו"ש: "אזור יהודה ושומרון מוחזק בידי מדינת ישראל בדרך של תפיסה לוחמתית. בראש כללי המשפט הבינלאומי עומדות הוראותיהן של תקנות האג. מקובל לראות בהן ביטוי למשפט הבינלאומי... גם בלא דבר חקיקה פנימי המאמצן". ולכן, "המשטר הצבאי בשטח התפוס בתפיסה לוחמתית הוא זמני מעצם טיבו. אין המפקד הצבאי יורשו של הריבון שניגף. אין הוא הריבון באזור המוחזק".

האפקט של הצו היה דרמטי. במשך תקופה ארוכה הוא הפך לכלי הקטלני ביותר של הפרקליטות במאבק בהתיישבות היהודית ביו"ש, כשהיישום המרכזי שלו היה מול החקלאות היהודית. כרמים ומטעים עובדו תחת סכנת עקירה והשמדה, והחקלאים מצאו עצמם נגררים פעם אחר פעם למאבק סיזיפי ויקר בבתי המשפט מול טחנות הרוח של הפרקליטות. הכאוס שנוצר הוביל לא אחת להתכתשויות בין הדרג הפוליטי לפקידות המשפטית. הוא גם דרדר את מערכת היחסים השברירית שבין ההתיישבות לשלטונות, בעקבות פעולות תג מחיר של תושבים נואשים שראו את מעשי ידיהם טובעים בים כשאין לאל ידם להושיע.

שביתה איטלקית

התנאים בהאג לא משהו
דיר באלק המפקד! הבהרנו לך היטב את גבולות הגזרה, אפילו לקחנו אותך לשיחת שימוע אצל הבוס מייק בלאס. אנחנו יודעים שאתה לא משפטן ולכן גם נפחיד אותך בקביעה שהעצמאות שלך חותרת תחת הדין הבינלאומי ועשויה לגרור אותך לתביעות. כך שאם תכננת במקרה חופשה באירופה כדאי שתשקול שוב את ההחלטה, כי התנאים שתקבל במלון בהאג הם לא משהו

שנים זה עבד. ארגוני השמאל והפקידות המשפטית חגגו לצלילי הטרנס בחושך. האלכוהול על חשבון פרופסורים מהאוניברסיטה העברית שסיפקו את התיאוריות המשפטיות, הדי-ג'יי ממשרדי היועץ המשפטי לממשלה בכיכובם של מייק בלאס ואסנת מנדל, והאבטחה באחריות בג"ץ שסיפק את החסינות המשפטית. אבל לאחרונה קרה משהו לא צפוי. מישהו נכנס אל המועדון, הוריד את השאלטר ופיזר את המסיבה. היה זה ראש המנהל האזרחי תא"ל מוטי אלמוז. ראש המנהל (רמ"א) למד את הנושא לעומק, הגיע למסקנה שמדובר בשימוש בלתי חוקתי ובלתי מידתי בכוח מנהלי, והחליט להפסיק לתפקד כחותמת גומי להחלטות יועמ"ש איו"ש. לאחרונה הודיע רמ"א לפקודיו שהוא מפסיק לחתום על צו שימוש מפריע.

הפקידים המשפטיים יצאו למסע צלב להגנה על הטריטוריה המאוימת. המכתב הסנסציוני ששיגר לפני שלושה שבועות יועמ"ש איו"ש אלי בר-און לתא"ל אלמוז, שנחשף פה לראשונה, חושף טפח ממה שהתרחש מאחורי הקלעים:

  • "בעת האחרונה העלית את הסתייגותך מעשיית שימוש בצו... בכך שמקומן של הכרעות ממין אלה בבית המשפט. בנושא זה אף התקיים דיון ייעודי בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (מייק בלאס, י"י)... איננו מקבלים את הימנעותך מהפעלת סמכויותיך המוקנות לך בצו. לטעמנו, יש בהימנעות זו משום התנערות מחובותיך הנובעות מדרישות המשפט הבינלאומי והיא אינה מתיישבת עם התנהלות המצופה מרשות מנהלית סבירה".


בתרגום לעברית: דיר באלק המפקד! הבהרנו לך היטב את גבולות הגזרה, אפילו לקחנו אותך לשיחת שימוע אצל הבוס מייק בלאס. אנחנו יודעים שאתה לא משפטן ולכן גם נפחיד אותך בקביעה שהעצמאות שלך חותרת תחת הדין הבינלאומי ועשויה לגרור אותך לתביעות. כך שאם תכננת במקרה חופשה באירופה כדאי שתשקול שוב את ההחלטה, כי התנאים שתקבל במלון בהאג הם לא משהו.

בר-און העריך שאולי זה לא יספיק ולכן צעד צעד נוסף:
  • "הפניות (ארגוני השמאל והפלשתינים המתלוננים, י"י) הופנו ללשכתנו מאחר שאנו הגורם המקצועי המרכזי והמסייע לקביעת הזכויות במקרקעין. כעת, מאחר שאתה מסתייג מהפעלת סמכותך המוקנית לך במסגרת הצו, איננו מוצאים לנכון להמשיך בפרקטיקה זו ומעתה ואילך אנו מתכוונים להפנות את הפונים ללשכתך... אין לי אלא להביע את תקוותי כי תבחר למלא את חובותיך החוקיות, כפי שגובו בסמכויות מכוח הצו".


במלים אחרות: יועמ"ש איו"ש בר-און הודיע באופן גלוי לתא"ל אלמוז שהוא מפסיק לקבל את פניות הפלשתינים בתור אקט מחאתי ופותח בשביתה איטלקית. מעתה, בכל הפניות יטפל רמ"א.

הטיפול של הדרג הפוליטי והצבאי בפרשה הזו הוא מבחן חשוב. אושיות היסוד של הדמוקרטיה נבחנות פה: שאלת המשילות, הפרדת הרשויות, רציפות הפיקוד, כל מה שמבדיל בין ישראל לבין התנהלות של רפובליקת בננות. אפשר להעריך שיועמ"ש איו"ש אינו טייס קמיקזה. הוא לא היה מסכן את כל עתידו המקצועי אם לא הייתה לו תחושה שיש לו סיכוי טוב לנצח. ולכן המבחן כל כך חשוב. כי אם הצבא יקריב את אלמוז על מזבח המולך המשפטי תהיה זו בכייה לדורות ופגיעה מנהלית חמורה במערכת השלטונית בישראל. כאן ב'צדק' נמשיך לעקוב.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  23/03/2012   |   עודכן:  23/03/2012
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מרד במדים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צנחן
23/03/12 19:14
 
לין 64
25/03/12 08:52
2
יב-א
24/03/12 21:25
3
מסעודה משדרות
25/03/12 05:36
 
לא זורחת...
25/03/12 08:38
4
מוטי1
25/03/12 09:58
5
יעוץ בהתאם לאג'נד
25/03/12 14:39
6
אשר. פ
25/03/12 15:24
7
עצור במילין.
9/08/12 12:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאורך דורות נודעה קורסיקה כאי של שודדים. חרף קרבתה לצרפת ולאיטליה, רווחו בה נוהגים שלא עלו בקנה אחד עם תרבות אירופאית. הידוע שבהם היה הוונדטה - נוהג נקמת הדם שפשה בין משפחות יריבות.
22/03/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
מה הן שעות העבודה הנדרשות ממך בערב החג ובחול המועד? האם חלה על המעסיק שלך חובה להעניק לך שי לחג? עבדת במהלך החג? איך תחושב משכורתך? תשובות לשאלות כל העובדים
22/03/2012  |  עו"ד סיגל סודאי  |   כתבות
האם ובאיזה אופן אתה רואה את עבודתה של הסניגוריה הציבורית כעריכת-דין חברתית- ציבורית?
22/03/2012  |  ד"ר עופר סיטבון  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
22/03/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
"תודה על החפש"ש. חשוב לשתות גם כשקר". במילים האלה בחר ערן טרטקובסקי להיפרד מדיירי הבית, שניות לפני שצעד במדרגות לעבר החופש. אחרי החיבוק החם עם אסי עזר, רכן הוישונסקי אל אוזנו והתעניין אם תקפנו כבר בסוריה. כך, בג'ינס קרוע ו"טבע נאות", התיישב האיש שמילא את המשבצת של "מלח הארץ" להתראיין, כשהוא מקפיד לפתוח כל תשובה במילים "במשפט אחד". "היה שווה", סיכם הקצין. "השארתי הרבה מאחור, אבל קיבלתי הרבה יותר". אכן, הרבה פלקטים-אנושיים חלפו על פנינו בארבע עונות, אבל נראה שאיש לא לקח את התפקיד ברצינות תהומית יותר מטרטקובסקי. במשפט אחד: זו סיבה מספיק טובה לשמוח בהדחתו.
21/03/2012  |  אורי ערן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il