|   15:07:40
דלג
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מחזה של לילה, חריש של שנה

הילדים נפגשים פגישה אינטימית לילה שלם עם מלכות הטקסט. הם הופכים לחלק ממנו. גם הם טקסט. הם יזכרו עצמם כפי שהיו טקסט בתוך הטקסט כאשר יבגרו, ויגלו כי הם למדו באורח בלתי אמצעי את התכלית של יציאת מצרים, החירות, המשפט, הצדק, מתוך חוויית המחזה בו העניקו להם את הזכות להיות כוכבים וינייטה לפסח התשע"ב
29/03/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
לחיות את תכלית יציאת מצרים [צילום: פלאש 90]

ליל הסדר הוא לכאורה ליל מלכות הילדים. ההגדה כולה היא המענה המנומק והמוטעם ל "וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר..." ( שמות י"ג, י"ד). שמה נשען על הפסוק "והִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר..."(שמות י"ג , ח'). סעיפים הרבה של מצוות ומנהגים וותיקים מטילים על עורך הסדר לעורר את הסקרנות של הילדים, לעודד את ערנותם כדי שיתמהו וישאלו ויהיו מען בלבדי לתשובות, לדרשות, לעדויות היסטוריות, לדברי חוכמת דורות. המסורת הלחינה קטעים מן המקראה המופלאה הזאת כדי שילדים ישימו אותם בפיהם וכדי שהמנגינות תעגנה את הכתוב בזיכרונם לכל ימי חייהם. פזמונים מחודדים ומחורזים צורפו לדברי חכמי המשנה עתיקי הימים והילדים סוחפים את המבוגרים לשיר אותם עימהם בשמחה משוחררת ובקצבים המחזירים את האבות ואת האימהות לנעוריהם שלהם.

יציאת מצרים - המרכז לציר עליו סובבת הזהות היהודית

הילד הוא מרכז החוויה של שיחזור יציאת מצרים, ויציאת מצרים, מסע השחרור מן העבדות אל החירות ואל החרות בלוחות סיני ואל ארץ ישראל, היא מרכז לציר עליו סובבת הזהות היהודית לדורותיה. יש מי שלומד מן המרכזיות המובהקת שמעניקה המסורת לילד בליל הסדר מופת לכל ימי השנה ולכל שנות התחנכותם של הנערים ושל הנערות עד לבגרותם. לדידם חייב כל הורה לומר בליבו "בשביל ילדיי נוצר העולם" ולהעיד במעשיו כי הוא עצמו נוצר בשביל ילדיו. יש מי שלומד אחרת. החירות, בנין ארץ מולדת על-פי עיקרי הצדק והמשפט החרותים על הלוחות הם המרכז ופסח הוא מופת כי על ההורה מוטלת החובה להציב אותם ואת כל המידות הטובות כמטרת חיים לילדיהם באמצעות חוכמת החינוך בשמחה הפותחת את הלב במפתחות של רצון ולא של מרות.

אלה גם אלה יודעים. ליל הסדר הוא תיאטרון. הילדים אינם מרכז. כתבו להם תפקיד לשחק לילה אחד שהם מרכז. הם משחקים בכל דור ודור את "הכאילו יצאו ממצרים" מ"קדש ורחץ" במערכה הראשונה ועד "הלל נרצה" באחרונה, כדי שקסמו של המחזה יהפוך לימים את ה'כאילו' לממש. ממש זה איננו ספור גנות העבדות ושבח והפדות הפלאית, אלא ה"למה", ה "לאיזו תכלית" זכה העם ליציאת מצרים כמתנת לידתו.

הממש הוא שהתורה אומרת, "לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט בַּמִּדָּה בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָה.מֹאזְנֵי צֶדֶק, אַבְנֵי צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק, וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (ויקרא י"ט, ל"ה-ל"ו). למה נזכרה יציאת מצרים באזהרה שלא לזייף בסתר מידות ואין עד בעולם זולת מצפונו שיכול לראות ולענוש את העבריין,שלא להטות את הדין בתחכום אפילו לא יתגלה לעולם? כדי לומר לו לאדם שהפסוק "אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִהְיֹת לָהֶם עֲבָדִים וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת"(ויקרא כ"ו,י"ג) לא ישאיר מקום לספקות שאֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם בחרתי להוליך אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת כדי שלֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט. הקוממיות היא שחרור האמת ממורא שופטים שוטרים, ממוראה של מלכות ארצית כופה ועונשת. הקוממיות היא המלכת האמת האוכפת עצמה מכוח חירותנו, מכוח אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, מכוח השכינה שהעלתה אותנו ממצרים ועלתה עימנו משם.

פגישה אינטימית עם מלכות הטקסט

חכמים כתבו את הטקסט של מחזה ההגדה והנציחו אותו במשנה. התיבות הן טקסט. הקערה היא טקסט. ארבע הכוסות הן טקסט. הטפת היין כשמונים עשר המכות היא טקסט. המנהגים שנתקדשו במסורות המגוונות של עדות ישראל, הן טקסט. היהדות בעיקרה היא טקסט. ספר תורה שפרחה ממנו אות אחת נפסל לקריאה כדי להדגיש מלכותו של הטקסט על כל אדם ואדם יהא באשר שם הוא נמצא, יחיה כאשר יחייהו האל. ההגדה הנקראת בעיר אחת נקראת בכל עיר ועיר.

הבמה האחת עליו היא עולה - זהה לכל במות ההגדה בעולם כולו. והילדים, הם נפגשים פגישה אינטימית לילה שלם עם מלכות הטקסט. הם הופכים לחלק ממנו. גם הם טקסט. הם יזכרו עצמם כפי שהיו טקסט בתוך הטקסט כאשר יבגרו, וכבני חורין ישאלו עצמם מעצמם, יציאת מצרים המופלאה הזאת ששיחקנו אותה בילדותנו, על שום מה ניתנה לנו, ואז, יגלו כי הם למדו באורח בלתי אמצעי את התכלית של יציאת מצרים, החירות, המשפט, הצדק, אהבת המולדת, מתוך חוויית המחזה בו העניקו להם את הזכות להיות כוכבים.

המטרה - לחיות את תכלית יציאת מצרים

כוחו של המחזה נובע מן העובדה כי הוא תיאטרון של יום אחד, חוויה מזככת חד פעמית בתוך שנה של ימים ארוכים בהם נלמדת תורת החיים בעמל, בחריש עמוק ומתיש. החוויה האחת המסעירה, והחריש היום יומי המייגע, חותרים לאותה מטרה - לחיות את תכלית יציאת מצרים בדרכים שונות.

מן הפסוק "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" ( משלי כ"ב ו') פוסק הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פרק י"ז, כי קטן שאיננו בר דעת עדיין ואיננו מבחין בין אסור למותר ועושה לתומו מעשה אסור, "מצוה על אביו לגעור בו ולהפרישו כדי לחנכו בקדושה ". לא על-פי דרכו של הילד היום. על-פי הדרך שהוא יהיה מצווה ללכת בה בבגרותו. האב האוהב אינו נבחן בסלחנותו אלא בגערתו, בחינת "חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ שׂוֹנֵא בְנוֹ ..." (משלי י"ג, כ"ד).

בספר "מנורת המאור" נותן רבי ישראל אלנקאוה ביטוי לעמדה אחרת על-פי פרשנות שונה. "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ" משמעו הוי מחנך לנער כפי שהוא יכול לסבול כפי שנותיו", על-פי יכולת הבנתו היום, על-פי כישרונותיו ואישיותו. הרמב"ם ובעל "מנורת המאור" אינם חולקים על יעדי החינוך, הם חולקים על הדרך. זה ממליץ על השבט, על הטלת מרות, זה על קירוב הלב האישי. "כנגד ארבעה בנים דיברה תורה". החובות של החכם והרשע והתם ושל זה שאיננו יודע זהות ומחכה לכולם מאחורי מפתן הילדות. זה יגיע על-פי דרכו בשיחת נועם. זה לא ישגיח על-פי אישיותו בנועם וצריך לגערה. זה אינו יכול בלי עידוד. הרביעי שאינו יודע לשאול 'לאן', לא יגיע לשום מקום אלא אם כן יוליכו אותו.

בין ובין כך ה'כוכב' במרכז המחזה והתלמיד הרתום בחריש, הוא אותו ילד עצמו שוב בדרך ליציאת מצרים.

תאריך:  29/03/2012   |   עודכן:  29/03/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני עשר שנים בדיוק, התכנסו בביירות 22 שרי החוץ של מדינות הליגה הערבית ואישרו מסמך חשוב שנעלם מעיני רוב הציבור הישראלי. המסמך, אשר לימים זכה לכינוי "יוזמת השלום הערבית" מציע לישראל הסדר אזורי כולל המבוסס על הכרה ושיתוף פעולה ביטחוני, כלכלי ודיפלומטי מלא מצד כלל מדינות ערב (פרט לאירן כמובן). המסמך זכה מיד גם לתמיכת ההנהגה הפלשתינית.
29/03/2012  |  טל הריס  |   מאמרים
הספר עוטף פרקי מסעות 'חוץ' - בין מדינות וערים לבין מסעות 'פנים' - אל תוככי הנפש. מכאן, 'שלמודע','ולתת-המודע' תפקידים דומיננטיים לאורך השירים.
29/03/2012  |  אדלינה קליין  |   מאמרים
1500 מורים בפרויקט היל"ה, שלבושתנו, הם מורי קבלן, נאלצו אתמול לנקוט בלית ברירה בהשבתה כללית. מדובר במורים המלמדים נוער, שנפלט ממערכת החינוך, ומועסקים בתנאים המביישים מערכת חינוך, המעריכה ומכבדת את עצמה.
29/03/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
במסגרת הליכי נזקקות לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) תש"ך - 1960 ממנה בית המשפט לנוער בדרך כלל "אפוטרופוס לדין" לקטין. מקור הסמכות למנות אפוטרופוס לדין מצוי בסעיף 8ג לחוק הנוער (טיפול והשגחה) לפיו "בית המשפט הדן בעניינו של קטין, רשאי, בכל עת, למנות לקטין אפוטרופוס לדין, או לעניינים הנובעים מן ההליך שבפניו, אם מצא כי הדבר דרוש לטובת הקטין ולשם שמירה על ענייניו".
29/03/2012  |  עו"ד יוסי נקר  |   מאמרים
מקרה השר ישראל כ"ץ, כאשר בוחנים את עבודתו במשך שלשת השנים האחרונות, מבהיר לנו שאנשים מסוימים, (והוא ביניהם אבל לא רק הוא) חסרי כל כשרון בכל תחום, חסרי כשרון מנהיגות, ארגון, חשיבה, ביצוע, חסרי מעוף, ללא חזון, יש יאמרו חסרי אשכים, יבחרו בפוליטיקה (בעיקר עסקנות) למשלח ידם. רצוי בליכוד שהיא המפלגה הגדולה בישראל. זה מקצוע נהדר. להיות עסקן ליכוד כל פעם תפקיד אחר, אין הבנה אבל יש משכורת וכבוד.
29/03/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il