|   15:07:40
דלג
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

ריכוזיות במשק הישראלי: איפה הימים הטובים של פעם

כשכל מקורות הכלכלה היו בידי הממשלה, הסוכנות וההסתדרות, והשלטון היה ההון ולהפך
02/04/2012  |   מוטי היינריך   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
היו זמנים [צילום: פלאש 90]

תפסיקו לבלבל לנו את המוח עם ועדת ריכוזיות, וועדת ליוקר הקוטג' ולרפורמה בענף הרכב. העם הזה אינו זקוק לוועדות, אלא לחופש כלכלי מן העול של פקידי שלטון ורגולציה.

דוח הוועדה לבדיקת הריכוזיות במשק הישראלי פורסם. 324 עמודים. כבר במבוא מציינת הוועדה כי "24 הקבוצות העסקיות הגדולות במשק" שולטות בחלק הארי מכלל החברות הנסחרות במסגרת מדד תל אביב 100.

במחאות הקיץ האחרון בשדרה נשמעו טענות חוזרות ש"פעם היה טוב", "להורים היה קל יותר", בצל האוהלים דיברו על "סולידריות שאבדה" ועל "השלטון הריכוזי של התאגידים". געגועים לסוציאליזם של פעם.

אז היֹה היה פעם...

עד לתחילת שנות ה-80' כמעט ושלא היו קשרי הון-שלטון. לא היה צורך ב"קשרים" כאלה - הון, שלטון, מפלגות ופוליטיקה היו לגמרי מאוחדים. אותם החבר'ה שלטו בכל הגופים העסקיים והשלטוניים וחילקו ביניהם את הביזה.

האידיאולוגיה גרסה שיש להלאים אוצרות טבע, מים, קרקעות, מפעלי תשתית, בנייה, שיכון, ביטוח ועוד. הממשלה השתלטה על חברות פרטיות שהיו בקשיים, ואפילו נכנסה לעסקי הנפט (ובמשך 50 שנה מצאו בקושי טיפה בשדה "חלץ"). הסוכנות היהודית שלטה בבנק לאומי, החזיקה חברות חקלאיות וחברות תשתית ("יכין" ו"מקורות"), עסקה בתחבורה, בספנות ("צים") ובבנייה ("רסקו"). ההסתדרות הקימה את "חברת העובדים" ששלטה בעשרות מפעלי תעשיה ("כור"), בנק הפועלים, חברת הביטוח "הסנה", רשת חנויות ("המשביר לצרכן"), מסחר ("תנובה"), שירותי בריאות ("קופת חולים כללית") ועוד. כ-8.4 אחוזים מן המועסקים בישראל עבדו בהסתדרות במסגרת של כ-2,000 יחידות כלכליות שונות! משקלה של ההסתדרות בתוצר הגיע בשיאו כמעט ל-23 אחוזים.

"שיקולים כלכליים טהורים היו מהם והלאה"

כמעט כל המקורות הכלכליים בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה היו מרוכזים בידי הממשלה, הסוכנות היהודית וההסתדרות - ובכולם שלטו מקורבי שלטון מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל - גלגולה הראשון של מפלגת העבודה).

כמעט כל ההשקעות במשק נשלטו על-ידי הממסד הפוליטי הריכוזי. הבנקים העמידו אשראי בעיקר לממשלה (כולל רשויות מקומיות ומוסדות ללא כוונת רווח) - שהייתה הלקוח העיקרי של הבנקים. אשראי לגופים אחרים נקרא "אשראי מכוון", וניתן גם הוא בהכוונת הממסד הפוליטי. האשראי ניתן גם ל"סקטור הפרטי" - אבל רק לאלה שהשלטון חפץ היה ביקרם. בנק הפועלים מימן בעיקר את התנועה הקיבוצית ואת מפעלי "חברת העובדים"- הזרוע התעשייתית שהייתה בבעלות ההסתדרות והחזיקה בעשרות מפעלי תעשיה, וביניהם גם בקונצרן "כור".

"הממשלה כיוונה את ההשקעות בשוק ההון על-ידי סבסוד אשראי מכוון שהופץ באמצעות המערכת הבנקאית. חברות לא הורשו להנפיק אג"ח ללא אישור מפורש מהאוצר והכנסת - ובפועל לא הנפיקו כלל אג"ח. הממשלה גם הקציבה משכנתאות בהתאם לקריטריונים שנקבעו על-ידי פוליטיקאים ופקידים במגזר הציבורי". (מתוך דוח קרן קורת-מילקן). חלק ניכר של "התעשיה הפרטית" היה בבעלות הבנקים הגדולים, או בבעלות גופים ששלטו בבנקים (כלל, כור, וקונצרן IDB ) - הריכוזיות במשק הישראלי הייתה בשיאה ההיסטורי. ריכוזיות בידי פקידי מפלגה ושלטון.

מיעוטו של מטבע החוץ שהגיע לישראל היה בתמורה ליצוא (שהיה דל למדי). רוב מטבע החוץ התבסס על יכולתה הייחודית של המדינה לקבל תרומות מחו"ל ופיצויים מגרמניה. שיעור ההשקעות הפרטיות מחו"ל בישראל היה אפסי. בכלכלה סוציאליסטית ריכוזית - אין משקיעי חוץ אמיתיים.

עיקר הכסף במשק הולווה לממשלה, והריבית על החוב הממשלתי הייתה מקור עיקרי לרווחי הבנקים. כל הקרנות המוסדיות והחסכונות הפרטיים - קרנות הפנסיה, תוכניות החיסכון - הולאמו למעשה על-ידי המדינה. גם מטבע החוץ הולאם - אסור היה חוקית להחזיק בו, ונוסעים לחו"ל קיבלו "הקצבה" של מט"ח (את היתר קנו בשוק השחור בשער גבוה בהרבה).

הבנקים גייסו את הכסף לממשלה (בעיקר מחסכונות הציבור) וגם חילקו מטעם הממשלה את האשראי. הממשלה ויסתה את החיסכון ואת האשראי במשק. מקור המימון העיקרי של בנק הפועלים, לדוגמה, היה קרנות הפנסיה של ההסתדרות שצברו מיליארדי שקלים. הבנק נתן אשראי להסתדרות למימון הוצאות פוליטיות שוטפות של המנגנון הענקי שהעסיקה, וכן למימון של מפעלי ההסתדרות. מובן שיעילות השקעות אלו הייתה נמוכה, בלשון המעטה, והבנק לא ראה ברכה בעמלו...

היה גם מספר זעום של קבוצות עסקיות בבעלות פרטית: קבוצת בנק דיסקונט בבעלות משפחת רקנאטי, משפחת אלרן, קבוצת מאיר, קבוצת סחרוב. גם קבוצות אלו פעלו בחסות הממסד הפוליטי תוך שיתוף פעולה הדוק עמו, היות שהממשלה הכתיבה את כללי המשחק ואת כיוון ההתפתחות. שיתוף הפעולה בין הסקטורים השולטים התממש בהקמת קונצרן "כלל" ששלט בב-100 חברות עסקיות.

אפרים אילין היה יזם ותעשיין בולט בשנות ה-50' וה-60' והקים מפעל להרכבת רכב. הנה תיאור קצר של "השיטה" מתוך ספרו של אפרים אילין "על החתום" (ספריית מעריב):

"אילו התבקשתי להגדיר במשפט אחד את השיטה הכלכלית, שהייתה נהוגה במדינת ישראל המפא"ית של שנות החמישים והשישים, הייתי אומר שזו שיטת שלטון, המבוססת על תלות. בכל מעשה בתחום הכלכלי היית תלוי בממשלה ובהחלטותיה, בשר הממונה, במנכ"ל המשרד, בפקיד הבכיר, בפקיד הזוטר ובשוטר המכס. כל בורג שהבאת ארצה, כל מכונה שהרכבת, כל דולר שהוצאת מהמדינה או הבאת אליה - הכול היה תלוי ברצונם הטוב, או הרע, של הביורוקרטים המפלגתיים, ששיקולים כלכליים טהורים היו מהם והלאה".

ללא מגע יד פקיד

באוקטובר 1983 נגמרה החגיגה - ברוך דיין אמת... כל הבנקים הגדולים היו לחדלי פירעון והולאמו על-ידי המדינה כתחליף לפשיטת רגל. בהמשך, קרסו כל מפעלי ההסתדרות, נסגרו או הופרטו. הקיבוצים פשטו את הרגל בגלל חוב אדיר של כ-16 מיליארד שקל. החוב הגלוי הוא רק חלק מן הכסף הציבורי שירד לטמיון ב"ניסוי הסוציאליסטי" הגדול בישראל. את סכומי העתק שהם קיבלו במענקים ובסובסידיות גלויות ונסתרות - עד היום איש לא סיכם. "הסדר הקיבוצים" מסתיים רק בימים אלה. קרנות הפנסיה של ההסתדרות ("מבטחים", "קרן פועלים חקלאיים", "קרן פועלי הבניין" ועוד) צברו גירעונות אקטואריים שהתקרבו ל-120 מיליארד שקל (!) והולאמו סופית על-ידי המדינה רק לפני כתשע שנים. הכסף פשוט "נגנב" למימון פעילות שוטפת של ההסתדרות על אלפי עסקניה, למימון התעשיה הקיבוצית הכושלת ול"השקעות" הזויות אחרות של פקידי ההסתדרות - מה שמכונה בעברית מכובסת "ניהול כושל". את הכסף החסר בקרנות הפנסיה שנוהלו על-ידי "אבות הסוציאליזם הישראלי", אנו משלמים כיום בכפייה, ונמשיך לשלם גם בעשורים הבאים ממיסים המוטלים עלינו - מדובר במיליארדי שקלים מידי שנה.

גם הסוכנות היהודית נותרה ללא שליטה בעסקים, ירדה מ"גדולתה" והפכה לחברת נסיעות בינונית ל"שליחים" לחו"ל.

מחירי הקוטג' והדיור כיום עדיין מושפעים מספיחי שלטון מפא"י הריכוזי. במחיר הקוטג' משתקפים גם המיסים הכבדים שאנו משלמים על "כיבוד הסכמי הפנסיה של קרנות הפנסיה ההסתדרותיות".

אלו היו "הימים הטובים" ההם. ללא טייקונים ואוליגרכים. הימים שבהם להטו אידיאולוגיה וסולידריות ולא "חומרנות". בחדרי האוכל בקיבוצים ניהלו ויכוחים אידיאולוגיים אל תוך הלילה על "דרכנו במאבק" - עד שלא היה כוח לקום בבוקר לעבודה... אפילו לעירוניים לא הייתה טלוויזיה. מעט ה"אמידים" נסעו לחו"ל, אבל רק עד לקפריסין, קנו מגהץ אדים ושמחו בחלקם. ימים שבהם שום פקיד או פוליטיקאי לא הורשעו בשחיתות - רק משום שהייתה כל כך מקובלת ומובנת. שילמנו על כך ברמת חיים ירודה יחסית למדינות המערב, בתזונה פחות טובה ובבתי חולים ששכנו בצריפי עץ.

מי יכול היה לחלום בתקופה ההיא שנגיע למשק עם "24 קבוצות עסקיות גדולות" (כן ירבו...) ואולי לעוד עשרות רבות של "קבוצות עסקיות בינוניות" - שאף אחת מהן אינה בשליטת המדינה, ההסתדרות או הסוכנות. מי חלם שנגיע לעשרת אלפים מיליונרים בישראל (שנת 2010) שרובם עשו את הונם מעבודה אמיתית, מהמצאות טכנולוגיות ואקזיטים ומעסקים חובקי עולם במקום מ"ישראבלוף".

תפסיקו לבלבל לנו את המוח עם ועדת ריכוזיות, ועדת יוקר הקוטג' והוועדה לרפורמה בענף הרכב. העם הזה אינו זקוק לוועדות, אלא לחופש כלכלי מן העול של פקידי שלטון ורגולציה, להסרת חסמי ייבוא, ולאפשרות להקמת עסקים ללא מגע יד פקיד. פחות חוקים ותקנות במקום מבול חוקים חדשים. רק כך נוכל להיות המדינה העשירה בעולם, למרות המצב הביטחוני.

לאתר מגזין מראה
מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש.
תאריך:  02/04/2012   |   עודכן:  02/04/2012
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ריכוזיות במשק הישראלי: איפה הימים הטובים של פעם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליפז+מטה המחאה
2/04/12 22:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעוד שהחדשות על מתקפת טרור נוספת מסעירות את העולם, התגובות במערב נעות מהפתעה לתסכול לאימה. ד"ר מיכאל וידלנסקי יודע הרבה מאוד על טרור, ואם ניתן לבטא במילה אחת את דעתו על אירועים מסוג זה - ועל מה שמאחוריהם - תהיה זו "זעם". את זה הוא מבהיר בספרו שזה עתה יצא לאור "הקרב על תודעתנו: אליטות המערב ואיום הטרור" (Battle for our Minds: Western Elites and the Terror Threat”) ("סיימון ושוסטר", 373 ע').
02/04/2012  |  לילה גילברט  |   מאמרים
כ-300 אלף בדואים חיים בחצי האי סיני, רובם בצפון וכ-80 אלף עדיין מהווים אוכלוסיה נוודית, כל זאת על פני שטח של 60 אלף קמ"ר שרובו מדברי והררי וקשה לגישה.
02/04/2012  |  צבי מזאל  |   מאמרים
באופן שבו ניהלה בריטניה את המנדט שלה בפלסטינה, בארץ ישראל, ועם צו מקדונלד של הנייר הלבן שלה, בריטניה לקחה את תפקידה של גרמניה הנאצית מהמקום שבו גרמניה נעצרה בשל תבוסתה על-ידי בעלות הברית.
02/04/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
יהיה מי שיאמר בצדק לפנינו צירוף מלים, שיש בהן שיבוש לשוני פרוע . השבת הוראתה מין נקבה, לכן יש לומר: "שַׁבָּת יָפָה", "שַׁבָּת נְעִימָה" וכן גם "שַׁבָּת גְּדוֹלָה". וכיצד אנחנו מציינים את יום "הַשַּׁבָּת הַגָּדוֹל".
02/04/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
השבוע פירסמו הבנקים את רווחיהם לשנת 2011. יותר מ-7 מיליארד שקלים !! - תזכרו שמדובר בתקופה של המחאה החברתית הצודקת, בתקופה אשר בה אפילו השלטון הבין סוף, סוף שחלוקת המשאבים במדינה הינה מעוותת ופוגעת במרבית הציבור.
01/04/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
החטא ועונשו   /  יובל ברנדשטטר
גם לנו מגיע כיכר תחריר  /  אורי ברנע
תדמית מדאיגה  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il