|   15:07:40
דלג
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

ללא תקינות פוליטית

עניינים שהצנעה דווקא לא יפה להם יש תחושה שבגלל איזושהי תקינות פוליטית בלתי ברורה, אין חוקרים די הצורך ואין מלמדים כמה תחומים שהמחקר ההיסטורי מחייב לעשות עימם צדק
22/04/2012  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
ההשמדה היתה ידועה

ב"תוכנית מצדה" הקטנה של בן-גוריון, שאת חפירותיה הספורות שלה מראים עד היום על הכרמל לא הרחק מאוניברסיטת חיפה, לא היה כדי למנוע השמדה משפילה של כל הישוב, שלא קיבל שום הוראות למרוד ולמות בכבוד.

בפעם השלישית השנה ציינו השבוע את זכר השואה. הפעם הראשונה הייתה ב-27 בינואר, יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שבו הגיע הצבא האדום למחנה ההשמדה אושוויץ. האו"ם קבע תאריך זה כיום הזיכרון הרשמי לשואה, ומדינות רבות, וישראל בתוכן, מציינות אותו. לא יצאו ימים מועטים ושוב ציינו את זכרון השואה, הפעם בעשרה בטבת - יום הקדיש הכללי. אנו מציינים אותו כבר 62 שנה, מאז הנהיגה הרבנות הראשית בישראל מנהגי יארצייט לנספים בשואה שיום מותם לא נודע. ביום זה מדליקים נרות נשמה, אומרים קדיש על הנספים, לומדים משניות לזכרם, ולאחר קריאת התורה שבתפילת שחרית, אומרים את תפילת אל מלא רחמים. אגב, החרדים, כדרכם בקודש, אינם מקבלים עליהם תקנות אלו של הרבנות הראשית ונוהגים ביום הקדיש הכללי מנהגי אזכרה מצומצמים הרבה יותר בעניין הנספים בשואה.

עשרה בטבת - הידוע בעצם כיום תחילת המצור של נבוכדנצר על ירושלים ב-588 לפני הספירה - נקבע גם כיום הקדיש הכללי לנספים בשואה (שני האירועים, המצור על ירושלים והשואה, הוצמדו לאותו תאריך שלא בטובתם, כי החרדים התנגדו ליום זיכרון מיוחד לשואה). שנתיים אחר כך בכל זאת קבעה הכנסת יום זיכרון מיוחד לשואה, זה שציינו השבוע בכ"ז בניסן. וכך התפתח הדבר: ב-1951 הנהיגה הכנסת יום זיכרון שנקרא יום השואה ומרד הגטאות. ב-1953 נזכר היום בשמו הנוכחי במסגרת חוק יד ושם, ולבסוף ב-1959 חוקק חוק יום הזיכרון לשואה ולגבורה כפי שאנו מכירים אותו וקבע אותו ביום כ"ז בניסן, וזאת לאחר מאבק ציבורי של ארגוני ניצולים ולוחמים. השאיפה הייתה לקשור את יום הזיכרון הזה עם מרד גטו ורשה, אך דא עקא שמרד גטו ורשה פרץ בערב פסח, שבו כידוע עוסקים דווקא ביציאת מצרים. עמדו וקבעו את יום הזיכרון לשואה שישה ימים לאחר חג הפסח, ושמונה ימים לפני יום העצמאות. היה אפשר לחשוב שביום זה, שבו על-פי חוק כל המדינה אבלה, הדגלים מורדים לחצי התורן, נשמעת צפירת דומייה של שתי דקות, בכל בסיסי צה"ל ובתי הספר מתקיימים טקסי זיכרון ובבתי העינוגים והתיאטראות מוצגים רק תכנים עצובים, נאמר גם קדיש, תפילת אל מלא רחמים ונדליק נרות נשמה - אך לא. את הקדיש וכל אביזריו ממשיכים לומר לזכר הנספים דווקא בעשרה בטבת ולא ביום הזיכרון הממלכתי, בין היתר משום שלדעת חלק מן העוסקים בדבר, בניסן אין לנהוג מנהגי אבלות. לו היו הנספים בשואה רואים את חוסר הדקורום הזה שנוהגים בזכרם, היו ודאי אומרים ביידיש שהייתה שגורה בפי רבים מהם, "גפאטשקעט", כלומר מבולגן או, עוד יותר טוב, "ס'פאסט נישט", כלומר זה לא יאה.

יש לנו אם כן שלושה ימי שואה שנתיים, ובכולם אנו מעיינים ביבול השנתי ההולך וגדל של ספרי זכרונות, תיעוד ומחקר על השמדת יהודי אירופה. ונחוץ הדבר, משום שהדור שחווה את השואה הולך ופוחת, וחשוב לתעד הכל, כל עוד האחרונים שבניצולים עדיין עימנו כאן. גם פסיכולוגית זה מובן: היו דרושות עשרות שנים כדי להתגבר על ההדחקה הגדולה שיצרה השואה אצל אנשי ארץ ישראל ולאחר מכן ישראל של עכשיו כבר אפשר לדבר על הכל. ואולם יש תחושה שבגלל איזושהי תקינות פוליטית בלתי ברורה, אין חוקרים די הצורך ואין מלמדים כמה תחומים שהמחקר ההיסטורי מחייב לעשות עימם צדק. הנושאים ידועים, מוזכרים פה ושם, אך בסך-הכל הם מוצנעים מן הציבור הרחב ובעיקר מן התלמידים. הנה כמה מהם:

  • מתריעי השואה וההתעלמות מהם - זאב ז'בוטינסקי, אורי צבי גרינברג, זלמן שניאור ואחרים כתבו ואמרו ליהודי אירופה חזור ואמור מה צפוי להם, אך כולם התעלמו מהם. נאומיו של ז'בוטינסקי על הנושא זכו למחיאות כפיים ולמחמאות: "נואם גדול. הוא מדבר נפלא", אבל היהודים לא זזו, והדבר גרם לו שברון לב. חוסר ההצטרפות של הנהגת הישוב למפעל ההעפלה שפתחה בו התנועה הרוויזיוניסטית בסוף שנות ה-30' והתרכזותה של ההנהגה הסוציאליסטית במשפט ארלוזורוב במקום בהכנת הגירתם של היהודים מאירופה.

  • התעלמותה של הנהגת הישוב בארץ ישראל מן הנאציזם של הקהילה הגרמנית שהתגוררה בארץ - בשנות ה-30' נראו כאן דגלים נאציים במקומות רבים (למשל על מלון פאסט הירושלמי ליד כיכר ספרא של היום) ורק מנהיג ציוני אחד בארץ, אבא אחימאיר, הבין את הסכנה המוחשית שבהם ופעל בנחישות להסרתם ולפעולה נגד מניפיהם.

  • חוסר הסולידריות בין חלקים גדולים בעם היהודי נוכח האסון המתרגש לבוא והמתרחש בפועל - למשל, תחושתם של יהודי ארצות-הברית שכדאי להם לטאטא את כל העניין של השואה מתחת לשטיח (בשעת התרחשות ההשמדה שכבר הייתה ידועה להם) כדי שדעת הקהל האמריקנית לא תחשוב חס וחלילה שארה"ב שולחת חיילים ליהרג באירופה בגלל איזו מלחמה יהודית.

  • הפיצול הפוליטי בין הארגונים היהודים הלוחמים בתוך הגטאות וחוסר יכולתם להתגבר על חילוקי דיעות מפלגתיים - פיצול זה נמשך גם אחרי המלחמה בפעולות הבריחה וההעפלה.

  • חוסר הסולידריות של יהודים בארץ ישראל עם האסון באירופה על-רקע השגשוג הכלכלי שגרמה כאן המלחמה והתעסוקה שסיפק הצבא הבריטי הגדול באזור למפעלים יהודיים ולמשק הארץ ישראלי כולו. ביטוי מזעזע לכך ראינו בפרק האחרון של סדרת הטלוויזיה החשובה כל כך "עמוד האש" של היוצר והבמאי יגאל לוסין.

  • מחדלו של דוד בן-גוריון באי-הקמתה של מחתרת עברית גדולה - שתילחם כאן, כל הישוב כאיש אחד, מלחמת יאוש מאורגנת היטב בקורפוס אפריקה ובאנשי האס.אס. שכבר הצטרפו אליו מיוון ושעמדו לדלג מפאתי אלכסנדריה לתל אביב ולארץ כולה (ורק קרב אל עלמיין מנע את הגעתם). ב"תוכנית מצדה" הקטנה של בן-גוריון, שאת חפירותיה הספורות שלה מראים עד היום על הכרמל לא הרחק מאוניברסיטת חיפה, לא היה כדי למנוע השמדה משפילה של כל הישוב, שלא קיבל שום הוראות למרוד ולמות בכבוד. בן-גוריון עצמו תכנן לסגת עם עוזריו דאז יחד עם הצבא הבריטי לכיוון אירן, על-מנת לשמר את הנהגת הישוב להמשך המלחמה. בתקופה האחרונה פורסמו בבריטניה גילויים על ההכנות שעשה צ'רצ'יל להפיכת האוכלוסיה האזרחית הבריטית למחתרת שתפעל לאחר הפלישה הגרמנית שהייתה צפויה בבריטניה ב-1940. אזרחים שנראו לגמרי לא לוחמים עברו אימוני קרב פנים-אל-פנים, תלמידות תיכון קיבלו חבלי חניקה ולמדו איך לחנוק חיילים גרמניים מאחור, כמרים כפריים קשישים וחביבים הפכו את הכנסיות למחסני תחמושת ונשק ולמדו להוביל יחידות קומנדו של המחתרת הבריטית. שום דבר מסוג זה לא הוכן בארץ ב-1942, חוץ מתוכנית "מצדה על הכרמל" שהייתה נבלעת מיד עם התקדמות הוורמאכט.

  • התחושה של רבים מיהודי המזרח כי השואה היא עסק של אשכנזים - תוך התעלמות גמורה מכך שאף הם עצמם היו כבר על סף שיגור למחנות ריכוז והשמדה - בצפון אפריקה הכבושה בידי ארווין רומל, ובעירק שבחלקה הייתה בידי רשיד עלי אל כילאני (שבמלחמה נגדו נפל מפקד האצ"ל, דוד רזיאל). רומל וקורפוס אפריקה שלו היו במרחק קצר מאוד מאלכסנדריה, וערביי העיר כבר הוציאו לרחובות מיכלים עם מיץ ומגדנות לחגוג את שחיטת היהודים הצפויה בתוך שבוע ימים והראו לשכניהם היהודים בחדווה תנועות של ביתוק הצוואר. יהודי אלכסנדריה ברחו לקהיר בהמוניהם, ושם השכירו להם המקומיים במחיר מופקע מקום בחצרותיהם לישון תחת כיפת השמיים, היות שבבתים כבר לא היה מקום לפליטים.

  • חלקם של הערבים בשואה - פועלו של מנהיג הפלשתינים חאג' אמין אלחוסייני שהרבה לשהות במחיצתו של ידידו הקרוב היטלר ודירבן אותו למהר ולהשמיד את יהודי ארץ ישראל, מנע עסקות של הצלת אלפי ילדים יהודיים וסייע בפועל בהשמדת יהודי יוגוסלביה בעזרת המוסלמים של בוסניה. הרצון לנהוג ביהודי ארץ ישראל כפי שנהג היטלר ביהודי אירופה עבר מן המופתי ליורשיו ומעריציו - אחמד שוקיירי, יאסר ערפאת ומחמוד עבאס (אבו מאזן) - וטביעות אצבעותיו המנוולות ניכרות עד היום במיני מעשי לינץ' ושחיטות של אזרחים, ובכללם ילדים רכים, שעושים בנו הפלשתינים גם בימינו אלה. רוחו של המופתי שרויה עם מי שהוציאו להורג את הספורטאים במינכן, עשו את הלינץ' ברמאללה, שחטו את הלנה ראפ והכחידו בהנאה סדיסטית את ילדי צפת במעלות ואת ילדי משפחת הרן בנהריה. אלה מעשים שואתיים הנעשים כאן ועכשיו, ואנו מתעלמים מהם ואיננו משתמשים במינוח הנכון בהתייחסנו אליהם. אולי זה לא תקין פוליטית, אבל היום כבר אפשר לדבר גם על זה ביום השואה, לפחות באחד מן השלושה שיש לנו.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  22/04/2012   |   עודכן:  24/04/2012
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ללא תקינות פוליטית
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמדון
22/04/12 20:21
2
יואל קורנבלום
23/04/12 23:06
3
אהוד פרלסמן
24/04/12 00:58
4
א מ רול
24/04/12 05:33
 
יואל קונבלום
24/04/12 09:05
5
למי שיש לו חומר
24/04/12 07:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"בושה וחרפה - חוצפנים, איך הם מעזים לעשות שימוש ציני ונבזה באחד הדברים הקדושים בהיסטוריה של העם היהודי? פשוט בושה, אוכלי חינם ופרזיטים" - (טלי)
22/04/2012  |  דמיטרי רייזמן   |   מאמרים
חיי אדם בישראל, מה הם שווים? כמה באמת דואגת המדינה להבהיר לאזרחים שרשלנות וזילות חיי אדם ייגבו מהאשמים מחיר קשה מנשוא? האם באמת מבטיחה לי המדינה שחיי אינם הפקר?
22/04/2012  |  מיכל גרינברג-כהן  |   מאמרים
בשבוע שעבר (15.4.12) בעקבות החלטת ביה"ד העליון של ההתאחדות לכדורגל, כתבתי מאמר שנפתח במשפט: "יום עצוב לאוהדי הספורט החיוביים (והם הרוב) בישראל". בהמשך, כתבתי כי "ההחלטה המקלה של בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל, היא בבחינת החלטה שתהווה בכייה לדורות. איזה מסר יצא מבית הדין ומדייניו הנכבדים? מה יסיקו מכך, "אוהדי" הכדורגל, האלימים".
22/04/2012  |  שי ברק  |   מאמרים
שדה הקרב המודרני אינו מותחם במקום - נוכחות מצלמות מותחת אותו עד לאולפני הטלוויזיה ומשם לסלון של הצופים. החיילים בשדה הקרב המודרני אינם רק אלו הנמצאים בעימות הישיר, באולפני הטלוויזיה 'חיילים' נוספים עוזרים לצד אחד על-ידי בחירת התמונות ופרשנות מוטה.
22/04/2012  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
קודם כל ניגש לעובדות, כי אחרי כל ה"טיפול" התקשורתי כלל לא בטוח שהציבור קיבל דיווח אמת - את ההצגה בוודאי כבר ראיתם: עשרות שוטרים בנתב"ג, "פעילים" עצורים, חקירות, וגירוש חזרה... הכל היה בלוף מתואם עם ה-"פלשתינים" או לא - זה לא שינה כלום.
22/04/2012  |  יעקב אסתרליס   |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי    / 
בעלים לכלב? ברר מתי יורים זיקוקים  /  איציק וולף
עצמאות ללא צרבת  /  גילה נאומן
"פרצופה של המדינה" תערוכה חדשה  /  גלילי אורית
יום הזיכרון לשואה ולגבורה  /  בעז דרומי
למה התחפשת במימונה?  /  משה בר-אשר
טיפים לתזונה נכונה ביום העצמאות  /  איילת נדיב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il