|   15:07:40
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חג העצמאות - קשר עם וארץ

"ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ" - העם והארץ מבטאים את ייחודו של עם ישראל וארץ ישראל, ישראל משבעים אומות וארץ ישראל מכל הארצות. כמו שנקרא אלוקי ישראל כן נקרא אלוקי הארץ. כפי שנאמר אצל אברהם: "אלוקי השמים ואלוקי הארץ". להראות שאכן הקשר המיוחד בין העם לארץ מראה על ייחודיות מיוחדת שייחד הקב"ה את ישראל משבעים האומות, כך ייחד את ארץ ישראל מכל הארצות
23/04/2012  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
יום העצמאות. שורשי החיבור לארץ החלו בציווי האלוקי לאברהם אבינו [צילום: פלאש 90]

שומרת אמונים לעם ישראל
נראה לומר שהארץ איננה מסוגלת ואיננה יכולה להכיל בה עמים אחרים. ארץ ישראל שומרת אמונים רק לעם ישראל הנמצא בגלות. עם ישראל לא ימצא מנוח בשום ארץ אחרת, והארץ לא תמצא מנוח כאשר עם אחר ישב בתוכה

אינו דומה החיבור של עם ישראל לארץ ישראל כחיבור של כל עם אחר לארצו. שכן כל אומה מתחברת לארצה מסיבה היסטורית לאחר שהכירה והתיישבה במדינתה, נלחמה ומסרה את נפשה למען הקמתה. לכן, אותה אומה רוצה להישאר במדינה שיש לה בה שורשים היסטוריים. העם סופג לתוכו את אוירה ומראות נופיה של הארץ דבר המביא להידוק הקשר בין העם והמדינה ומתוך הישיבה בה, בא החיבור בדרך הטבע.

לא כן הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל. הקשר אינו נובע רק מבחינה היסטורית, שכן עם ישראל נהייה לעם קודם שנתיישב בארצו. המיוחד בעם זה שטרם ראה אותה, כבר נמצא מחובר אליה.
שורשי החיבור בין עם ישראל לארצו החל בציוויו של הקב"ה לאברהם העברי: "לך לך מארצך ..... ואעשך לגוי גדול ואברכך" (בראשית י"ב, ב'). כבר אז בטרם הכניסה לארץ נוצר הקשר בין העם היהודי לארצו שעליו עומד הגאון מווילנה בספרו הידוע "אדרת אליהו" המביא ארבע סיבות ליצירת קשר זה.

ארבע הסיבות ליצירת הקשר

הראשונה, חשיבותה של ארץ כנען וייחודה ביחס האלוקי לארץ כפי שמתבטא הגאון בספרו אדרת אליהו עמ' 684, שארץ ישראל נקראת "ארץ חפץ" כיון שחפץ בה ה' יתברך. כראייה לכך מביא הוא את הגמ': "תנו רבנן לעולם ידור אדם בארץ ישראל ואפילו בעיר שרובה גויים ואל ידור בחו"ל ואפילו בעיר שרובה ישראל שכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוק"(כתובות ק"י, ב').

השנייה, המצביעה על הקשר ההדוק בין עם ישראל לארצו מציין הגר"א בספרו אדרת אליהו (עמוד 687) על פרשת דברים בביטוי "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ" העם והארץ מבטאים את ייחודו של עם ישראל וארץ ישראל, ישראל משבעים אומות וארץ ישראל מכל הארצות. כמו שנקרא אלוקי ישראל כן נקרא אלוקי הארץ. כפי שנאמר אצל אברהם: "אלוקי השמים ואלוקי הארץ" (בראשית כ"ד, ג'). להראותך שאכן הקשר המיוחד בין העם לארץ מראה על ייחודיות מיוחדת שייחד הקב"ה את ישראל משבעים האומות, כך ייחד את ארץ ישראל מכל הארצות.

השלישית, המראה את עילת הנבואה כערך נעלה בתורת ארץ ישראל כפי שמוכיח הגר"א בספרו (עמוד 536):" וגילוי של תורה הוא בארץ, כמו שאמרו אוירא דארץ ישראל מחכים וגם הנבואה אינה שורה אלא בארץ ישראל, ולכן ברח יונה כמו שאמרו ראוי רבינו שתשרה עליו שכינה, אלא בבל גרמה לו"(בבא בתרא קנ"ח, ב').

הרביעית, ייעודן של המצוות וקיומן בעיקר בארץ ישראל נלמד מהפסוק: "כל המצווה אשר אנוכי מצווך היום תשמרון לעשות בארץ....למען תחיון" (דברים ח', א'). מבאר הגאון מווילנה שמשמעותו של הפסוק: "כי עיקר קיום המצוות תלוי בארץ, רק עתה מחויב כל אדם לשנות ולידע עשיית המצוות אשר יצטרך לעשותם כשיבוא לארץ" (אדרת אליהו 607). גם כאן מדגיש את הקשר ההדוק בין המצוות לארץ.

הקשר הפנימי שהיה בין הקב"ה לאבות האומה טרם כניסתם לארץ, הטביע את חותמו במהותו של העם ובמהותה של הארץ. עם ישראל רוצה לחיות בארץ וארץ ישראל רוצה שהעם ידור בה.

נתינת הארץ לאבות לא הייתה רק בגדר הבטחה לעתיד לבוא, כשיכבשו את הארץ תהייה היא בחזקתם. אלא תכף להבטחה בברית בין הבתרים נעשתה הארץ מוחזקת ומוטבעת לעם ישראל. ניתן לראות זאת כפי המצוין בפסוק: " ביום ההוא כרת ה' ברית לאמר לזרעך נתתי את הארץ הזאת" (בראשית ט"ו, י"ח). לכאורה, היה הכתוב צריך לאמר לזרעך אתן את הארץ הזאת בלשון עתיד. אבל מתוך שאמר הכתוב "נתתי" בלשון עבר דרשו חז"ל שהקב"ה הודיע לאברהם שכבר ניתנה להם הארץ (ירושלמי חלה פר' ב' הלכה א'). ובמה ניתנה? באמירתו. כפי שמציין רש"י בפירושו: "אמירתו של הקב"ה כאילו היא עשויה" (בראשית ט"ו , י'). לפי זה בני ישראל שבאו לשבת בארץ ישראל מכוח ירושה באו לשבת עליה.

האמירה שארץ ישראל זקוקה לעם ישראל עולה יפה בבירור מקריאת התוכחה שבפרשת "בחקותי", בה נאמר שלאחר שבני ישראל ייגלו מארצם:" והשימותי אני את הארץ ושממו עליה אויבכם היושבים בה"(ויקרא כ"ו, ל"ב).

נראה לומר שהארץ איננה מסוגלת ואיננה יכולה להכיל בה עמים אחרים. ארץ ישראל שומרת אמונים רק לעם ישראל הנמצאים בגלות. הקשר הפנימי בין העם לארץ איננו מושפע כלל מאף גורם חיצוני. עם ישראל לא ימצא מנוח בשום ארץ אחרת, והארץ לא תמצא מנוח כאשר עם אחר ישב בתוכה.

מובא במדרש שאם מקיימים מצוות יישוב ארץ ישראל ומקיימים בה את המצוות התלויות בארץ שלא ניתן לקיימן בחוץ לארץ אז שורה הברכה בארצנו המקודשת: "כי ברך יברך ה' בארץ, מגיד הכתוב שאין הברכה תלויה אלא בארץ ישראל" (דברים ט"ו, ד': ספרי ראה ט"ו,ד').

תאריך:  23/04/2012   |   עודכן:  24/04/2012
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חג העצמאות - קשר עם וארץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נפתלי רוטנברג
23/04/12 14:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"במותם ציוו לנו את החיים" מנטרה זו משננים מנהיגי ישראל כל יום זיכרון לחללי צה"ל תוך ניסיון נואש להראות עד כמה הם מעריכים את הנופלים, אבל מסתבר שיש כאלה שחושבים אחרת.
23/04/2012  |  מוטי פלד  |   מאמרים
מחאה חברתית (אלק) או איך שקראנו לה בשנה שעברה, האם תחזור? מתי תחזור? - בואו נשתטה, בואו ננסה לנבא.
23/04/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
הוויכוח סביב לימודי האזרחות בבתי הספר התנהל עד כה בין הימין לבין השמאל. ויכוח נוקב זה אף הוביל לפסילת ספר הלימוד שהונהג כעשור שנים - "להיות אזרחים בישראל"; ואילו כעת הרוחות סוערו בעקבות אופן הצגתו של נושא שהיה נדמה שהוא מצוי במרכז הקונצנזוס - העלייה וממדינות חבר העמים בכלל מרוסיה בפרט.
23/04/2012  |  אלכס טנצר  |   מאמרים
בדיחה ישנה מגדירה גמל כ"סוס שתוכנן בידי ועדה". במקרה של "הצוות לבחינת אפשרות היישום של הקמת נציבות תלונות על הפרקליטות", התוצאה הרבה יותר גרועה. מה שקיבלנו הוא יצור כלאיים בדמות פרד, או בעצם - חמור אחד גדול.
23/04/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עו"ד אלדד יניב הוא טיפוס שכדאי להקשיב לו. יניב, שיצא באיזה ראיון חזרה בתשובה חצי הזוי-חצי מלאכותי בהארץ ביום שישי, דאג להטיל את מימיו על רבים מפטרוניו לשעבר כדי שהיבסקציה היהודית שלו, 'השמאל הלאומי', תחזור להיות שוב רלוונטית אחרי שדפני ליף גנבה ליניב ולשמואל הספרי את ההצגה. בהתנהלותו, מזכיר עורך הדין הממולח את הבוס לשעבר, אהוד ברק. בקשות הסליחה שלו מכל הכיוונים מהדהדות את הקמפיין של ברק מ-99'. גם כאן, מושא השנאה הוא אותו אדם מהבחירות ההן: בנימין נתניהו. יניב, פוליטיקאי ממולח מאוד, מבין את השגיאה שעשתה ציפי לבני, שלא עלתה לרגל לשדרות רוטשילד כדי להכות על חטא ולהישבע אמונים לסוציאליזם, ולכן הוא מתחיל מעכשיו בהתקרבות אל הגרעין הצעיר והקשיח של המחאה החברתית, מעפיל לקרמלין כדי לקבל הכשר מהפוליטביורו החדש.
23/04/2012  |  דוד מרחב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il