|   15:07:40
דלג
  אלישיב רייכנר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
חיילים בריטים ברובע. בן-גוריון החליט שלא נוטשים שום מקום בארץ [צילום: אריק מטסון/לע"מ]

"הנהגת היישוב לא רצתה בנפילת הרובע"

"רק במזל נשאר הר הצופים בידינו", קובע ד"ר משה ארנוולד, היסטוריון צבאי שחקר את מהלכי מלחמת העצמאות בירושלים. "אם הלגיון היה תוקף אותו באותה אינטנסיביות שבה תקף את הרובע, הוא היה נופל". בספריו מפריך ארנוולד את התפיסה שלפיה הנהגת היישוב הזניחה את הרובע, ומנקה את התושבים מאשמה: "המטרה שלהם הייתה להחזיק מעמד עד שהכוח הממונה יבוא ויעזור, וזה מה שהם ניסו לעשות"
20/05/2012  |   אלישיב רייכנר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
חוסר ודאות
"הנצורים היו במצב של חוסר ודאות ולחץ אדיר. הם ידעו שיש סביבם כוחות שלא מצליחים לסייע להם. ירו עליהם כל הזמן והם לא ידעו עד מתי יהיה להם אוכל. אני לא מתפלא שאלו שהיו ברובע אומרים שהזניחו אותם. אני מבין אותם. לא היה להם מושג מה מתנהל סביבם ומה עושים לטובתם בחוץ. אחד החיילים שהיה ברובע בזמן המצור התקשר אליי לאחר שקרא את הספר, ואמר לי שרק עכשיו הוא הבין איפה הוא היה"

ביומה השלישי של מלחמת ששת הימים שוחררה העיר העתיקה בירושלים. 19 שנה לאחר נפילת הרובע היהודי במלחמת העצמאות שב הרובע לשליטה ישראלית. שלושה שבועות לאחר מכן סופחה ירושלים המזרחית לבירת ישראל. באותו יום קיבל הרמטכ"ל יצחק רבין תואר דוקטור של כבוד מהאוניברסיטה העברית ונשא את נאום הר הצופים המפורסם.

המקום שבו נערך הטקס לא שוחרר במלחמת ששת הימים. הר הצופים, אף שהיה בחלקה המזרחי של ירושלים, נשאר בריבונות מדינת ישראל גם לאחר מלחמת העצמאות בכפוף להסדר מיוחד בין ישראל, ירדן והאו"ם. במלחמת ששת הימים הוא חובר מחדש לעיר. כשמשווים את מצבו של הר הצופים למצבו של הרובע היהודי במלחמת העצמאות, מתברר שהדמיון בין השניים כה רב, עד שבהחלט אפשר להעלות על הדעת גם תסריט הפוך - שהרובע היה נשאר בריבונות ישראלית והר הצופים היה נכבש בידי הירדנים.

"מצור בתוך מצור" הוא שמם הזהה של שני הספרים שחיבר ד"ר משה ארנוולד על הרובע היהודי ועל הר הצופים במלחמת העצמאות. ספרו על הרובע היהודי יצא לאור לפני שמונה שנים וזכה בפרס לספרות צבאית על שם יצחק שדה. ספרו על הר הצופים ראה אור לפני פחות משנתיים וזכה לפני חודשים ספורים בפרס מולדובן לספרות צבאית. מחקריו של ארנוולד שופכים אור על המערכות שהתקיימו בשני המקומות ומבארים מדוע בסופו של דבר הרובע היהודי נכנע והר הצופים נותר כמובלעת בריבונות מדינת ישראל.

בהחלטת האו"ם מיום כ"ט בנובמבר 1947 על חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות, יהודית וערבית, נקבע גם מעמדה של ירושלים כעיר בינלאומית. על-פי החלטה זו ירושלים יועדה להישאר שטח נפרד בניהול האו"ם, ללא ריבונות של אף אחת מהמדינות. כידוע, ערביי ארץ ישראל ומדינות ערב לא קיבלו את תוכנית החלוקה של האו"ם ופתחו במלחמה נגד היישוב היהודי בארץ.

במשך חודשים רבים הייתה ירושלים מנותקת כמעט לחלוטין. הרובע היהודי והר הצופים היו מנותקים פיזית מירושלים וכך היו למעשה במצור בתוך מצור. שני המקומות היו ייחודיים מאוד. הרובע היהודי זכה למעמד מיוחד בגלל מעמדה הדתי והבינלאומי של העיר העתיקה. הר הצופים זכה למעמד מיוחד בגלל המוסדות שהיו בו - בית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית. בעוד שברובע היהודי התגוררו בתקופת המצור והלחימה כ-1,700 תושבים, בהר הצופים לא התגוררו כלל תושבים קבועים אלא רק עובדים או אזרחים שנזקקו לשירותי המוסדות שפעלו בהר.

כוח חציצה בריטי

"ירושלים לא הייתה במרכז ההתעניינות או ההשקעה של התנועה הציונית והמוסדות הציוניים בשנות השלושים והארבעים", מזכיר ארנוולד, "ודאי לא העיר העתיקה שהייתה בתהליך של ירידה מתמדת בד-בבד עם התפתחות העיר החדשה". ועם זאת, כשפרצה המלחמה החליט דוד בן-גוריון שלא נוטשים שום מקום בארץ, ובכלל זה הרובע היהודי. כך הוא גם הורה למפקד מחוז ירושלים דוד שאלתיאל כשמינה אותו לתפקיד בסוף ינואר 1948. בשבועות הראשונים של המלחמה עזבו תושבים רבים את הרובע. באמצע חודש ינואר החליטה ההגנה למנוע את המשך יציאת התושבים כדי שהרובע לא יינטש לחלוטין. ההחלטה כללה גם נטילת אחריות צבאית ואזרחית על כל הנעשה בעיר העתיקה והקצבת כספים לטובת החזקת היישוב ברובע.

מוסדות היישוב דאגו לאספקה מסודרת של מזון באמצעות שיירות שהיו מתואמות עם האנגלים, ובעזרתם של שני אחים בעלי מכולות שאחד מהם ישב בעיר החדשה ואחד בעיר העתיקה. מכיוון שהיה ברור שהרובע לא יהיה מסוגל להגן על עצמו רק באמצעות הכוחות שהיו בו, הוכן גם סליק של נשק לשעת חירום. אחריות ההנהגה על הרובע כללה גם טיפול בבני הנוער. משלחת חינוכית ובה מורים, מורות ומדריכים נכנסה לרובע והפעילה את מערכת החינוך. משלחת רפואית של בית החולים הדסה תפעלה את בית החולים 'משגב לדך' שהיה אז בעיר העתיקה. בירושלים החדשה הוקם גם משרד עורף שהיה אחראי לתיאום בין כל הגורמים הפועלים ברובע. מי שהוביל את הסדרת התחום הצבאי והאזרחי בתוך הרובע באותה תקופה היה אברהם הלפרין, מפקד הרובע מ-20 בינואר עד 5 במארס 1948.

מדיניות הבריטים בעניין הרובע והר הצופים הייתה דומה. היה להם עניין מיוחד בשמירה על הסטטוס-קוו בשני המקומות בגלל אופיים הייחודי וההתעניינות הבינלאומית בהם. הבריטים תמכו בהמשך החיים הסדירים ברובע ואבטחו את השיירות שהובילו אליו תגבורות אנושיות ומצרכים חיוניים. הבריטים גם הקצו החל מדצמבר 1947 פלוגה לשמירה על הרובע, וזו התמקמה סביב בתי היהודים כדי לחצוץ בינם לבין שאר חלקי העיר העתיקה. בהר הצופים אבטחו הבריטים את הדרך להר ושמרו על נוכחות צבאית ומשטרתית בשכונת שייח' ג'ראח וסביבתה.

הפלמ"חניקים עוזבים את הפרצה
הרובע היהודי [צילום: המושבה האמריקנית]

ההבדל המשמעותי בין הרובע היהודי להר הצופים נוצר לאחר יציאת הבריטים מירושלים בתאריך 13 במאי 1948. במצב החדש שנוצר לא היה עוד גורם שחצץ בין שני הצדדים. כדי לשמור על הרובע היה הכרח לחבר אותו לירושלים החדשה. ניסיונות הפריצה אליו נכשלו, וההזדמנות שנוצרה במבצע קלשון שהתקיים ב-14 במאי לא נוצלה. במבצע זה השתלטו כוחות מחוז ירושלים על אתרים בירושלים החדשה, ולמרות שבאותה עת הותקף הרובע בידי כוחות ערביים לא סדירים בלבד לא נעשה ניסיון לפרוץ אליו מסיבות מדיניות. ארבעה ימים לאחר מכן פרצה יחידה של הפלמ"ח לעיר העתיקה דרך שער ציון, חברה לרובע והביאה אספקה לאנשיו. לאחר הפריצה התפתח ויכוח בין עוזי נרקיס, מפקד הכוח של הפלמ"ח, לשאלתיאל, מפקד מחוז ירושלים, על האחריות להחזקת הפרצה. נרקיס ביקש לעזוב את המקום ושאלתיאל דרש ממנו להישאר עד שיוחלף בכוח אחר.

"הפלמ"ח התנהל ברובע כמו קבלן משנה", אומר ארנוולד. "המפקדים טענו שתפקידם הוא רק לכבוש ושמחוז ירושלים אחראי למקום וצריך לדאוג להחזקת המקום". בסופו של ויכוח עזב כוח הפלמ"ח את העיר העתיקה ואזור הפרצה נותר חופשי במשך מספר שעות עד שהלגיון הערבי תפס את המקום. הצטרפות הלגיון לכוחות הערביים הבלתי סדירים שתקפו את הרובע חיזקה את הצד הערבי ונתנה לו יתרון מכריע, והוא שהביא לכניעת התושבים ברובע ביום שישי 28 במאי. "מאשימים את האוכלוסיה בנפילת הרובע אבל האוכלוסיה לא הייתה אשמה", קובע ארנוולד. "היא סבלה וישבה שם בתנאים נוראיים לאורך כל תקופת הלחימה. לא בגללה נפל הרובע". לאורך השנים הואשם מפקד מחוז ירושלים דוד שאלתיאל בוויתור על הרובע, אבל ארנוולד סבור אחרת. "הרובע נכנע בניגוד לפקודה של שאלתיאל. הוא סבר שאנשי הרובע מסוגלים להחזיק עוד מעמד. צריך להבין שמפקד שישב אז במפקדה לא היה מסוגל לדעת מה קורה במרחק מאות מטרים ממנו. השקיעו ברובע כל מה שהיה אפשר, אבל צריך לזכור שלא עמדה לרשותם חטיבת צנחנים וחטיבת טנקים". ארנוולד מבקש להפריך את התיאוריות שנולדו במהלך השנים ולפיהן ההנהגה הציונית ויתרה מראש על הרובע היהודי. "אתה לא משקיע חמשת אלפים לירות של אז, שזה המון כסף, במקום שאתה לא רוצה להחזיק. הייתה השקעה עצומה ברובע ומאמצים שאי-אפשר לזלזל בהם כדי שהוא יחזיק מעמד. הושקעו שם כוחות רבים ונעשה ניסיון נועז להצניח שם נשק באמצעות מטוסים. אף אחד לא רצה שהרובע ייפול. היו שמחים אם הוא היה נשאר בידינו וזה לא היה רחוק מלקרות".

לעומת הלחימה הקשה ברובע, בהר הצופים כמעט לא הייתה לחימה. הלגיון הערבי הסתפק בכיבוש מהיר של אזור שייח' ג'ראח ובית הספר לשוטרים ב-19 במאי, ועשה רק ניסיון קצר אחד לפרוץ לתוך אזור הר הצופים. המגִנים על ההר לא נאלצו להדוף התקפות אלא רק להתמודד עם הלחץ שנוצר בעקבות המצור שבו היו נתונים, ועם ההפגזות של הלגיון. בניגוד ללחימה על הרובע, שם עיקר האבדות היו בשטח הרובע עצמו, רוב האבדות במערכה על הר הצופים היו בדרך להר, כמו למשל בשיירת הדסה שבה נהרגו 78 מנוסעי השיירה. בהר הצופים עצמו נהרגו ארבעה אנשים בלבד. "רק במזל נשאר הר הצופים בידינו", קובע ארנוולד. "אם הלגיון היה תוקף אותו באותה אינטנסיביות ונחישות שבה תקף את הרובע, הוא היה נופל. למזלו, הניסיון היחידי שנעשה לפרוץ אליו נכשל. הגיע טור של שריוניות, הראשון בטור נפגע, והם ברחו חזרה".

התושבים עשו את שלהם

לא הורגלו ללחום בשטח בנוי
ארנוולד: "אני חושב שהערבים גם פחדו לעלות על הר הצופים, שנראה מלמטה כמבצר רציני מאוד. בעוד שהרובע נתפס בעיניהם כנקודת תורפה חלשה, הר הצופים נתפש בעיניהם כמקום חזק מבחינה צבאית. בנוסף, החיילים של הלגיון היו בדווים שלא הורגלו ללוחמה בשטח בנוי. הם ידעו להילחם בשטח פתוח, וגם כיבוש הרובע ארך להם עשרה ימים"

ארנוולד מונה בספרו כמה גורמים ללחימה הנחושה של הלגיון דווקא ברובע היהודי. בגזרת העיר העתיקה ההישג הנדרש מהצד הערבי היה כיבוש הרובע כדי שהעיר העתיקה כולה תהיה ערבית. בגזרה הצפונית של העיר זכה הלגיון להשיג את מטרתו העיקרית בכיבוש שייח' ג'ראח וביצירת קשר פיזי יציב בין ירושלים לבין האזורים הערביים שמצפון לעיר. נוסף על כך, הערבים עמדו על חולשתו של הרובע ורצו להגיע להישגים בגזרה זו לנוכח כישלונם לפרוץ לירושלים היהודית. גם שאפתנותו של עבדאללה א-תל, מפקד הכוחות הערביים שלחמו בגזרת הרובע, היוותה רכיב חשוב בהתעקשותם של הכוחות הערביים לכבוש את הרובע. "אני חושב שהערבים גם פחדו לעלות להר הצופים, שנראה מלמטה כמבצר רציני מאוד", מוסיף ארנוולד. "בעוד שהרובע נתפס בעיניהם כנקודת תורפה חלשה, הר הצופים נתפס בעיניהם כמקום חזק מבחינה צבאית. בנוסף, החיילים של הלגיון היו בדווים שלא הורגלו ללוחמה בשטח בנוי. הם ידעו להילחם בשטח פתוח, וגם כיבוש הרובע ארך להם עשרה ימים".

הוויכוחים בין הפלמ"ח למפקד מחוז ירושלים באשר להחזקת אזור הפריצה לעיר העתיקה הביאו כאמור לאובדן החיבור הפיזי בין הרובע לירושלים - אבל גם בגזרת הר הצופים, כך חושף ארנוולד בספרו, הביאו הסכסוכים בין הארגונים הצבאיים בצד היהודי לאי-מיצוי של היכולת הצבאית. יחידות האצ"ל וההגנה שהיו אמורות לפעול יחד בגזרת שייח' ג'ראח הסתכסכו בתחילת ההשתלטות על השכונה וחוסר שיתוף הפעולה בין הארגונים בגזרה זו סייע לכוחות הלגיון לכבוש את שייח' ג'ראח ולנתק את הר הצופים לאחר חמישה ימים שבהם הוא היה מחובר לירושלים.

גורמים מקומיים ובינלאומיים פעלו כדי למנוע לחימה ולהגיע להסדר בין הצדדים הן ברובע היהודי והן בהר הצופים, בשל מעמדם הייחודי של המקומות. במקרה של הר הצופים הפעילות הייתה יעילה ומוצלחת, ובסוף המלחמה נחתם הסכם על פירוזו של האזור.

ארנוולד לא מוצא הבדל משמעותי בין מצבם של הנצורים ברובע למצבם של הנצורים בהר הצופים. "שניהם היו במצב של חוסר ודאות ולחץ אדיר. הם ידעו שיש סביבם כוחות שלא מצליחים לסייע להם. ירו עליהם כל הזמן והם לא ידעו עד מתי יהיה להם אוכל. אני לא מתפלא שאלו שהיו ברובע אומרים שהזניחו אותם. אני מבין אותם. לא היה להם מושג מה מתנהל סביבם ומה עושים לטובתם בחוץ. אחד החיילים שהיה ברובע בזמן המצור התקשר אליי לאחר שקרא את הספר, ואמר לי שרק עכשיו הוא הבין איפה הוא היה.

"מגִני הרובע ותושביו עשו את שלהם", אומר ארנוולד. "הרובע החזיק מעמד עשרה ימים ואי-אפשר להאשים את אנשיו בנפילה. במקום כזה המטרה היא להחזיק מעמד עד שהכוח הממונה יבוא ויעזור, וזה מה שהם ניסו לעשות. הלוחמים בעמדות, הן התושבים מהרובע הן אלו שהגיעו מבחוץ, המשיכו להילחם והייתה שם נחישות רבה". התיאוריה שהרובע הוזנח פותחה לדעתו של ארנוולד מחוסר ידע וכנראה גם בגלל ייסורי מצפון של המפקדים בעקבות נפילתו של הרובע. "היו גם ויכוחים בין האצ"ל וההגנה, ואם מתבססים עליהם אפשר בקלות ליצור תיאוריה יפה ומושלמת. אנשים לא מבינים את התנאים שהיו, ובודקים בעיניים של היום את מה שקרה אז".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/05/2012   |   עודכן:  20/05/2012
אלישיב רייכנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הנהגת היישוב לא רצתה בנפילת הרובע"
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
20/05/12 18:14
2
יהודים דתיים
21/05/12 09:04
 
לבל משה כפר סבא
21/05/12 23:10
 
אביתר בן-צדף
23/05/12 14:57
 
שלום ו
21/05/12 23:19
 
אביתר בן-צדף
23/05/12 15:44
3
אליעזר מ
24/12/19 20:50
4
אליעזר מ
27/12/19 17:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המעיין בפסיקת בג"ץ להריסת בתים בגבעת האולפנה יזדעזע. אילו פסקתי כך בשבתי על כס השיפוט, ערכאת הערעור הייתה מבטלת את הפסיקה. אילו בהריסת ביתו של אדם שאיננו מתנחל כך היה נפסק, פרקליטי האגודה לזכויות האזרח לא היו חוסכים מאמץ בפנייה לערכאות כדי למנוע את ההריסה.
20/05/2012  |  אורי שטרוזמן  |   כתבות
הבימאי מיטקו בוזקוב העמיד על בימת תיאטרון הספריה שלושה שחקנים מבריקים, בעברם - בוגרי "בית צבי". ערב אחד, מגיח לדירתה הצנועה והקפואה בקור האנגלי המצוי של קירה (שני רוטנברג הצעירה המחוננת), אדוארד, בנו של טום, מאהבה לשעבר (אביהוד תדהר, שמשחקו כה טבעי וכנה, ומאפיין את כל הצעירים בימינו, על כל הניואנסים). הצעיר מגולל בפניה את מצבו הנפשי הקשה של אביו שהתאלמן, ומנסה לשכנעה לחזור אליהם הביתה.
20/05/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
עלי בשתאוי נתון במעצר מאז 24.12.09. הוא בהחלט לא אחד מל"ו צדיקים: בשאתאוי הודה בהריגתה של חפיזה חוג'יראת מחיפה, לאחר שזו העזה לבקש ממנו ומחבריו להיות שקטים יותר במהלך מסיבת יום הולדת. אגב: אין פלא שלא שמעתם על המקרה הזה, להבדיל מהרצח הדומה-מאוד של גדי ויכמן; ערבי הרג ערבייה - זה לא ממש מעניין את התקשורת הישראלית.
20/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
ראשי האוניברסיטה העברית החליטו השנה לחשוף טפח ממתחם-הענק שלה, והזמינו את הירושלמים ואת כל אוהבי העיר ללמוד על המורשת ולגלות אתר תיירות שעד כה לא ממש תויר. לקראת יום ירושלים הגו באוניברסיטה את המיזם 'סיור מוחות' וקראו לציבור לגלות את פינות החמד הרבות הקיימות בקמפוסים השונים. בין ספריות-הענק וכיתות הלימוד אפשר למצוא אוספים בוטניים מיוחדים שלוקחים את המבקר למסע באבולוציה של הצמחים, וכן אוספים של בעלי חיים ומאובנים של חיות קדומות המלמדים על מערכת היחסים בין האדם לחיות בתקופות פרה-היסטוריות. ההיסטוריה של האוניברסיטה העברית שזורה גם היא בהיסטוריה של ארץ ישראל. "שדרת הממציאים" בהר צופים מציגה את ההמצאות והפיתוחים פורצי הדרך של חוקרי האוניברסיטה.
20/05/2012  |  יאיר קראוס  |   כתבות
מבעד לחלונות ניידת האמבולנס רואה זיאד דוויאת את רחובות העיר חולפים על פניו. הוא חוצה אותה כדבר מובן מאליו, ממזרח למערב, נותן שירות לאוכלוסיה הערבית והיהודית כאחד. לתוך כך גדל ובדרך זו המשיך גם במציאות הירושלמית הקשה של האינתיפאדה הראשונה והשנייה. גם הביוב הזורם והבורות בכבישי הכפרים והשכונות המזרח ירושלמיים לא משנים את גישתו: העיר היא אחת, וכך היא חייבת להישאר.
20/05/2012  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il