|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

מיקוד היסטורי על מבצע מוקד

בחלוף 45 שנים ל"ששת הימים" אשר שינו לחלוטין את העולם, ראוי להתבונן בחלק קטן מהניסים במלחמה זו. נצחיות ניסי "ששת הימים" מתגברת דווקא מול ניסיונות העולם כולו מזה עשרות שנים להחזיר את ישראל למעמד המוחלש שבו הייתה יום אחד לפני המלחמה. "ששת הימים" היא הפתיחה למלחמת העולם השלישית, שהעולם הכיר בהתנהלותה רק ב-11.9.2001
22/05/2012  |   ירון זכאי   |   כתבות   |   תגובות
מעמד שחרור הכותל. אירוע לא צפוי [צילום: לע"מ]

במיטב בתי הספר להכשרת קצינים מלמדים מלחמות רבות אך מתעלמים מ"מלחמת ששת הימים". באחד מבתי הספר הללו שאל פעם קצין ישראלי מדוע מקפידים להפיק לקחים ממלחמות חניבעל ומתעלמים ממלחמה מדהימה שבה צבא אחד הביס 4 צבאות בשישה ימים בהיותו נואש על סף השמדה. הגנרל האמריקני שפיקד על הקורס הגבוה ללימודי מלחמה ענה כי "מיטב בתי הספר לניהול קרבות בעולם נואשו מללמד את קציניהם כיצד ליישם את עקרונות הניצחון במלחמת ששת הימים. אף צבא בעולם אינו יודע לנצח כאשר בכיריו לוקים ב"ערפל קרב" והזוטרים קובעים עובדות לדורות".

הלקח המדהים מ"ששת הימים" הוא שמלחמה נועדה להתנהל על-ידי חיילים זוטרים ולא על-ידי גנרלים. ייתר על כן יעילות הצבא עולה דווקא ככל שהמטה הכללי והממשלה נתונים "בערפל קרב", ואינם רלוונטיים לקצב קבלת ההחלטות. לקחים כה חתרניים אף צבא היררכי אינו שואף להנחיל לפקודיו.

בחלוף 45 שנים ל"ששת הימים" אשר שינו לחלוטין את העולם ראוי להתבונן בחלק קטן מהניסים במלחמה זו. נצחיות ניסי "ששת הימים" מתגברת דווקא מול ניסיונות העולם כולו מזה עשרות שנים להחזיר את ישראל למעמד המוחלש שבו הייתה יום אחד לפני המלחמה. "ששת הימים" היא הפתיחה למלחמת העולם השלישית, שהעולם הכיר בהתנהלותה רק ב-11.9.2001. המהפכות המתרחשות היום בעולם הערבי סביבנו קשורות לכישלון הערבי המגובה במעצמות זרות לחסל את ישראל במלחמת ששת הימים, המלחמה שסימנה כיצד תסתיים מלחמת העולם השלישית.

הרקע למלחמה

באוקטובר 1956 התכוננו צבאות ישראל צרפת ובריטניה למבצע השתלטות משותף על תעלת סואץ אשר נשיא מצריים גמאל עבד-אל נאצר החליט למנוע בה שייט על-פי רצונו. ישראל הייתה הראשונה להיחנק, אולם גם אירופה החלה להכחיל באיטיות כאשר נאצר החליט בכמה יעלה לקצר את הדרך בתעלת סואץ החיונית לקשרי המסחר בין אירופה למזרח הרחוק. ב-28 באוקטובר התנהלו בדמשק דיונים בין המטכ"ל המצרי והסורי והוחלט כי הצבא הסורי יפעל בתיאום עם המטכ"ל המצרי נגד ישראל. חיל האוויר נערך על בסיס ידיעות מודיעיניות ליירט את שני מטוסי האליושין בהם היו אמורים לחזור קציני הצבא המצרי.

הטייס יואש (צ'אטו) צידון והנווט אליישיב ברוש יצאו לחיסול ממוקד בלילה ללא ירח במטוס מטאור מיוחד כדי ליירט את רמטכ"ל צבא מצרים הגנראל עבד אל-חכים עאמר בחזרו במטוס האליושין שלו. מעל הים התיכון הם הבחינו במכ"ם במטוס אליושין. הם חלפו לצידו, וראו מבעד לחלונותיו קציני צבא בכירים במדים. התפתח קרב אוויר במהלכו הופל האליושין ובו 16 קצינים בכירים שהם מרבית המטכ"ל המצרי. הגנרל עאמר שהחליט להתעכב יום נוסף בסוריה עם מטוסו האישי ניצל מההתנקשות. ישראל גייסה כוחות וערכה אותם כביכול נגד ירדן, אולם הפתיעה את מצריים, כבשה את סיני במבצע קדש, כאשר מרבית המטכ"ל המצרי חוסל לפני פרוץ הקרבות. צרפת ובריטניה כבשו את התעלה.

ארה"ב זעמה על "הקנוניה" של ישראל, צרפת, ובריטניה, ולחצה לנסיגה מהירה מסיני ומהתעלה. הרוסים איימו על ישראל בנשק גרעיני. האמריקנים מצידם כה התעקשו להחליש את בעלי בריתם עד אשר הסכימו כי האויבת הגדולה בריה"מ תדכא ללא הפרעה מרד עממי בהונגריה באותה עת. ישראל זכתה בעוד עשור של צמיחה, הצליחה לחדש את השייט החופשי בתעלת סואץ, להבטיח כי חצי האי סיני יישאר מפורז, ולדכא את הטרור שיצא מעזה בחסות מצריים. כדי לשמר את ההישגים דאג המוסד לשלוח מטוסים עמוסי נשק למורדים בתימן שם הסתבכה מצריים במשך כעשור במלחמה שבה היו מעורבים כ-40% אחוזים מצבא מצריים בפיקודו של הגנרל עאמר.

בתחילת שנות ה-60 לחץ הנשיא ארה"ב ג'ון קנדי על ישראל להפסיק את פרויקט הגרעין בדימונה. לחצו נמוג כאשר ארה"ב נמצאה בעצמה תחת איום גרעיני בעת משבר הטילים בקובה. קנדי הסתבך עם בכירי ממשלו עד שנרצח בקנוניה (1963). באותן שנים צרפת הייתה ספקית הנשק העיקרית של ישראל עם בריטניה על בסיס אינטרסים משותפים.

1966 - שנת המפנה

באירועי שנת 1966 נמצא המפתח למלחמת "ששת הימים". צבא מצריים חזר "מותש" מהמלחמה בתימן והצטייד שנית בנשק חדיש מתוצרת בריה"מ. כיוון שישראל הייתה שרויה במיתון כבד נראה היה למדינות ערב כי הגיעה השעה להילחם בה. על-רקע איומי המלחמה של נאצר התפוגגה תמיכת צרפת ובריטניה בישראל. צרפת סירבה לספק לישראל נשק בחושבה כי המדינה תחדל להתקיים. בריה"מ ערכה טיסות ביון עם מטוס מיג 25, וצילמה את הכור בדימונה.

אח"כ הסיטה את הערבים בעזרת הצילומים שתיעדו את פרויקט הגרעין של ישראל ובתוספת מידע כוזב שאומר כי מוטב לערבים לנצל את שעת הכושר בטרם תהפך ישראל למעצמה גרעינית.
סוריה עברה באותה תקופה ניסיונות הפיכה כושלים והמשטר שלה היה רעוע. על-רקע זה פרצו מדי פעם קרבות אויר בין ישראל וסוריה שבהם הופלו מיגים מתוצרת בריה"מ. הסורים היו מגיבים בהפגזת ישובים באצבע הגליל מתותחיהם ברמת הגולן.

סוריה התקשתה לעמוד בפיתוי לפתור את בעיותיה הפנימיות במלחמה עם ישראל. בריה"מ מסרה למצריים מידע כוזב לפיו ישראל מתכוונת לתקוף את סוריה, וריכזה לשם כך כוחות בגליל. לפיכך חשבו במצרים כי ניתן לנצל את המצב ולהפתיע את ישראל מהדרום.
נשיא מצרים הלהיב את המוני מצרים בנאומי שטנה נגד ישראל והבטיח להם ניצחון גדול. הערבים לא הבחינו כי ישראל עתידה להחליף את צרפת ובריטניה בארה"ב שמשתוקקת לחדור למזה"ת וזקוקה לסודות המיג 21 במלחמתה בויאטנם. ישראל גנבה מיג 21 משוכלל מעירק שהיה מטוס היירוט העיקרי של בריה"מ וגרורותיה. לימוד סודותיו אפשר לישראל לפתח שיטות להפלתו, דבר שארה"ב הייתה זקוקה לו.

הערבים פתחו במלחמה מבלי לפתוח בה

ב-23 במאי 1967 חסמה מצריים את מיצרי טיראן ומנעה מעבר אוניות לנמל אילת. בנוסף לכך חסמה גם את תעלת סואץ לשייט בפני כל העולם. המחנק הכלכלי בישראל גבר. צבא מצרים חצה את התעלה בהפתעה והתייצב במתחמים מבוצרים לאורך גבול ישראל. זה היה מחדל המודיעין הגדול ביותר בתולדות ישראל. המחדל לא נחקר מעולם כיוון שמצרים לא ניצלה את ההפתעה. המהלך הזה הוא העילה הישירה למלחמה. מדינה זעירה כישראל אינה יכולה לעמוד מול איום קבוע של פלישה לאורך זמן ארוך. מרגע שגויסו כוחות צה"ל היה ברור בצבא כי האירוע חייב להסתיים במלחמה.

שלושה שבועות של חרדה עברו על ישראל. הערכות בציבור היו שצפויה שואה ליהודים בארץ, והוכנו קברים למאות אלפי יהודים במקומות אחדים. החרדה שחקה לחלוטין את ההנהגה. ראש הממשלה לוי אשכול נאם נאום מבולבל ברדיו מפיסת נייר מלאה תיקונים שנעשו בכתב עד לרגע האחרון, בלי לדעת שהוא בשידור ישיר. מאבקו של אשכול בקריאת הפתק הותיר רושם שאשכול מבולבל. בלחץ מפלגתו הוקמה לראשונה ממשלת ליכוד לאומי.

בלחץ השרים מינה אשכול שבוע לפני המלחמה את רמטכ"ל מבצע קדש, משה דיין לשר הביטחון. דיין ניסה לקחת פיקוד ישיר על פיקוד הדרום מבלי שהיה מעודכן בתוכניות צה"ל. האלוף ישעיהו גביש הטיל את דרגותיו על השולחן אך סרב לשרת תחת פיקודו. לאחר דין ודברים שנמשך שעה חזר דיין לקריה בתל אביב, והניח לאלוף גביש לפקד על חזית הדרום. כיוון שהממשלה טרם החליטה על התקפת מנע, הופעלו עליה לחצים מקצינים בכירים. המפורסם שבהם הוא האירוע בו הציע תת-אלוף אריאל שרון לרמטכ"ל יצחק רבין פוטש צבאי בנוסח; "תתכבד הממשלה, ותיכנס לחדר, ותצא לאחר שהמלחמה תסתיים".

מתחילת המשבר כאשר חדר צבא מצריים לסיני היה יצחק רבין, במצב נפשי רעוע. במשך שבועות הוא קיבל טיפול תרופתי, ולא תפקד. במקומו תפקדו כמה אלופים שהסתירו את מצבו מפני הציבור והצבא. כנראה שראש אגף המטה האלוף עזר ויצמן הסתיר בעזרת קצין רפואה ראשי ואחרים את מצבו, בעוד האלוף חיים בר-לב תפקד במקום יצחק רבין. סוגיה זו נחקרה באיחור ויש עליה הוכחות סבירות.

מבצע מוקד; המהלך המתוכנן היחידי במלחמה

מי שניצל טוב מכולם את שבועות ההמתנה היה הגנרל עבד אל-חכים עאמר שר המלחמה של מצריים. הוא טס באליושין שלו לסוריה, שם סיכם איתם שיפעלו תחת פיקודו. ח"א הסורי הוכפף לח"א המצרי. ביקורו בירדן גם עבר בהצלחה. ח"א הירדני המאומן ומצויד היטב במטוסים בריטיים הוכפף למצרים. מהרי יהודה ושומרון מערכות המכ"ם הירדניות "ראו" היטב את כל פעילות ח"א הישראלי ויכלו בעזרת האזנה לקשר לפענח את כוונות ישראל. קצינים מצריים שהוצבו כאנשי קשר סיפקו למצריים תמונת מודיעין מעולה על ח"א הישראלי בזמן אמת.

בבוקר פרוץ המלחמה ה-5 ביוני 1967 עאמר השקים קום בבגדד, והמריא באליושין חזרה למצריים. בתיקו היה מונח הסכם לפיו גם צבא עירק יפעל תחת פיקוד מצרי משותף. על-פי התוכנית הועמדו צבאות מצרים סוריה ירדן ועירק תחת פיקוד משותף של שר המלחמה המצרי ומטהו. עתה בשלו כל התנאים להשמדת ישראל שהפכה למדינה מבודדת ונטושה על-ידי המערב והמזרח.

כיצד התבצע "מוקד" במציאות והניסים שתגברו אותו

מפקד חיל האוויר מוטי הוד הורה למטוסי חיל האוויר לתקוף את חילות האוויר של מדינות ערב ולהוציא מכלל פעולה ראשון את חיל האוויר המצרי. המטוסים הישראלים המריאו לתקוף את בסיסי מצריים מוקדם בבוקר, כל מטס בזמנו, כדי שיגיעו יחדיו להפציץ בשעה 07:45 כל מסלולי ההמראה של חיל האוויר המצרי בכל בסיסיו וישבשו את יכולתו להזניק מטוסי יירוט. פצצות חודרות מסלולים יצרו בור גדול שיארך זמן רב לשקמו בהצטלבויות המסלולים, כדי לחסל שני מסלולים יחד. המטוסים ביצעו יעף תקיפות קצר והשמידו כלי טייס על המסלול ומתקנים חיוניים. לצורך ביצוע התוכנית טסו כל 385 מטוסי התקיפה והיירוט הישראלים בדממת קשר ובגובה נמוך כך שיחידות המכ"ם הירדניות, המצריות, והסוריות לא יוכלו לגלותם בזמן.

ח"א ניצל אפילו את קורס הטייס שלו. פרחי הטייס המריאו עם מטוסי ה"פוגה" וטסו בשמי ישראל כאשר הם משתמשים בשמות הקריאה ורשתות הקשר של טייסות הקרב. מערכות המכ"ם של צבא ירדן תחת פיקוד מצרי זיהו אותם כמטוסי הקרב הישראלים ש"יצאו לעוד יום אימונים שגרתי". באותה שעת בוקר הגיע הגנרל עאמר מעירק מלווה בבכירי המטכ"ל המצרי לנחות בשדה קהיר מערב. פטריות עשן שחור של מטוסים בוערים קידמו את פניו. מטוס האליושין שלו ביצע תמרוני התחמקות בין יעפי התקיפה הישראלים וחיפש נואשות מסלול תקין לנחיתה. הישראלים לא ידעו מי במטוס והתעלמו ממנו כיוון שהעריכו כי ייפול ממילא כאשר הדלק במכליו יאזל.

הפאניקה שאחזה בגנרלים המצריים הייתה גדולה בעוד מטוסם מנסה לנחות בלי להיפגע מאש נגד מטוסים מצרית. הגנרל עאמר הורה לחדול מירי על כל המטוסים דבר שרק סייע לישראלים. באותם רגעים נתן שר המלחמה הוראה לנטוש את המתחמים המבוצרים בסיני, והפך את צבאו לאספסוף נמלט שצה"ל רודף. מטוסי ח"א נחפזו לחזור לבסיסיהם. תוכנית מוקד התבססה על 8 יעפי תקיפה לכל טייס ומטוסו באותו היום. חלק מהמטוסים תודלקו וחומשו בזמן שמנועם פועל. "תדלוק חם" שכזה לא יעלה על הדעת לבצע במכונית, קל וחומר במטוס חמוש. ח"א היה מוכן לאבד מטוסים על הקרקע או בטיסה מסוכנת באוויר ובלבד שמטוסיו יכו שמונה פעמים ביום הראשון למלחמה ולא יותירו יותר משלוש דקות רגיעה בין תקיפה לתקיפה.

מדוע נכבשה ירושלים

נאצר הנואש היה זקוק לעזרת הערבים והתקשר לחוסיין מלך ירדן כדי לגייסו למלחמה. במקום לומר לו את האמת התרברב כי מטוסי מצריים תוקפים בשעה זו את תל אביב. חוסין פנה לבקרה האווירית כדי לוודא שאכן כך. קצין הבקרה הירדני שראה פתאום מאות מטוסים ישראלים חוזרים ממצריים, חשב אותם בטעות למטוסים מצריים, אישר בפני המלך חוסיין כי מצריים תוקפת. בשעה 11:00 לערך, כאשר ח"א המצרי כבר היה מחוסל התפתה המלך לתקוף את ישראל וגרם בעקיפין לכיבוש ירושלים, יהודה, ושומרון. ח"א הישראלי היה פנוי כבר בצהריים לתקוף את ירדן, סוריה, ועירק.

מרגע שהושג ניצחון בשמים היה ח"א פנוי לתמוך בכוחות היבשה בכל החזיתות. כל הכיבושים ביהודה ושומרון היו מאולתרים על-ידי תא"ל אורי בן-ארי, כיוון שאלוף פיקוד המרכז, עוזי נרקיס, נקלע לחפ"ק שלו בבית ספר ירושלמי מבלי שהגיעו לשם מפות הקוד והקשר. כיבוש סיני הושלם תוך 4 ימים עד לתעלה.

על-פי מוטה גור "הטנקים התגלגלו על השרשראות עד לתעלה ונעצרו שם כי לא היה להם אמצעי גישור לחצות אותה". גם כיבוש רמת הגולן שבוצע ב-27 שעות נכפה על-ידי אלוף פיקוד הצפון על משה דיין, שנשלח להביא אישור מהממשלה בדיעבד. קצינים זוטרים יחסית החליטו על כיבושים בלי החלטת ממשלה. הזריזות שבה פעל ח"א הייתה מדהימה ויצרה שפע תקלות קומיות. מסתבר כי בעת הכנת כמה מטוסים למשימה שכחו למסור לטייסים מפות והודיעו להם באוויר היכן לתקוף. לפעמים אפשר היה לשמוע בקשר טייס אחד בדרכו ליעד פונה לאחרים בשאלה; "חברה, מי יודע איך מגיעים ל-H2 בעירק?" והמענה היה מגיע מטייס אחר שכבר תקף את היעד הזה יום קודם, מפרט את המסלול שעדיין חרוט בזיכרונו, כולל היעדים המעודכנים שעדיין נותרו שם להפצצה.

תאריך:  22/05/2012   |   עודכן:  23/05/2012
ירון זכאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיקוד היסטורי על מבצע מוקד
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
27/05/12 23:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטת: דנה מרשק-מרום, בית משפט השלום בכפר סבא
22/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
לפני שבוע קיבלתי לפתע מסר מרגש בדואר האלקטרוני. בהודעה הלקונית התבשרתי על השקת תערוכה חדשה במוזיאון ארץ ישראל. תערוכה המוקדשת למתנדבים הארץ ישראלים בבריגדות הבינלאומיות, שהתגייסו לחמו וחלקם אף נפלו - למען הרפובליקה החוקית של ספרד. 1936 עד 1938. נזכרתי שלפני זמן רב, פנתה אלי האוצרת, רחל בונפיל, בבקשה לסייע להקמת התערוכה. נעניתי ברצון.
22/05/2012  |  אלישע פורת  |   כתבות
חשבתם שרק הפרקליטות והמשטרה מפשלות בהגשת כתבי אישום? ובכן, הן ממש לא לבד. ראו את הסיפור הבא, בו עשה משרד התמ"ת את כל המחדלים האפשריים, אשר הסתיימו כמובן בזיכוי הנאשמים - לאחר לא פחות משמונה שנים של עינוי דין.
22/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
כנס השמאל הישראלי ביום שישי שעבר היה מלא מפה לפה. מאות אנשים הגיעו לבית ציוני אמריקה בתל אביב. צפוף, השולחנות מלאים עוגות וכיבודים, התקשורת נוכחת, פוליטיקאים בהווה ובעבר מסתודדים עם פעילי ארגוני השלום והזכויות לפני הדיון שכותרתו: "איך מפילים את ביבי?"
22/05/2012  |  ישי פרידמן  |   כתבות
אתמול היה מפגן מרתק. חבורת נושאי לפידי הפחד, גם "חיים" וגם "צודקים", עלתה אל הר הבית וטענה לזכויות. הזכות להתפלל, הזכות להשתטח. יש מתפללים שנושאים עיניהם השמיימה ומבקשים לפתוח ערוץ אל הבורא, ויש שמתעקשים לתחוב מבטם אל האדמה. כל אחד ואלוהיו. איש באמונתו יחיה. מבט למרום או מבט לתהום, מי אנו שנשפוט?
21/05/2012  |  דן אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il